גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השלום הרומאי

גם בירושלים מנסים לאמץ את מודל הכאוס, הרמוניה אנטי-חדשנית שמחזירה לסדרי בראשית

מכוניות / צילום: מירב מורן
מכוניות / צילום: מירב מורן

ערים רבות באירופה מונעות כניסת מכוניות לאזורים הולכים ומתרחבים. הרחיקה לכת ברצלונה, שהכריזה כי תמנע כניסת רכבים לשכונות מגורים. לרוב האיסור מתמקד בחלק העתיק במרכז שמוכרז כמדרחוב, שאסורה בו גם רכיבה על אופניים, ומסביבו כבישים. ברומא ההפרדה אינה כה מוחלטת. בהרבה רחובות אין מדרכות והשטח משותף להולכים ולנוסעים, לפעמים מותר לנסוע רק בסופי שבוע ולפעמים להפך - רק בסופ"ש אסור. בשעות ובימים מסוימים שטחים שמשמשים לחניה הופכים לכיכר או חלק מדרך, אז החניה אסורה לכל כלי רכב, ולפעמים מותרת, אבל רק לכלי רכב מסוימים.

מה שנראה כאוס לתייר, הוא הרמוניה: שלום של אחרית הימים בין מכוניות, אופנועים, אופניים והולכי רגל. האחרונים, אגב, ראשונים בהיררכיה, ולכן כשאין הגדרת "כביש" ו"מדרכה", כלי הרכב נוסעים בקצב שבו הולכים לפניהם, מאחוריהם ולצדם.

יוצא דופן הוא ויה דל קורסו, המחבר בין הכיכרות פופולוס וונציה, שם הגדירו כביש והגביהו לצידו מדרכות. לא חסר ברחוב זה מסחר, אך בעקבות השינוי מסעדות העתיקו את עצמן לסמטאות בשוליו ובעלי חנויות שזוכרים את העבר המשותף אינם שבעי רצון מהשינוי.

"כשמכוניות התחילו להפגין נוכחות נולד החשש לנזק מהן, ואיתו רעיון ההפרדה", מספר פרופ' אראל אבינרי, ראש התוכנית להנדסה ותשתיות במכללת אפקה. "בשנות ה-60 האדריכל האנגלי קולין בוכנן ערך עבור משרד התחבורה הבריטי דו"ח שלימים נודע - יש יאמרו לשמצה - בשם 'תנועה בערים' (Traffic in Towns). הוא טען שכמות המכוניות תביא לאחד מהשניים: הצפיפות תגרום שלא תהיה תועלת במכונית, או שהשימוש יהפוך את העיר לבלתי ראויה למחיה". לימים קרו שני הדברים שחזה ולא אחד: הערים נהפכו לבלתי אפשריות למחיה בגלל הזיהום, הרעש והמקום שתופסות המכוניות, וגם הנסיעה בעיר יעילה כמו בימי העגלה והסוס, ומסוכנת בהרבה.

זוועות תכנוניות

עופר מנור, האדריכל הראשי של ירושלים שמקדם בעיר רחובות ומרחבים מעורבבים בסגנון הרומאי, מונה ערים נוספות שקידמו תוכניות דומות, ובהן לונדון שהפכה את אקסביישן רוד ליד צ'לסי לשטח המשמש בו זמנית מכוניות, אוטובוסים, רוכבי אופניים והולכי רגל. "זה בטוח יותר בתנאים מסוימים", אומר מנור, ומוסיף שהחלוצה בימינו היא הולנד. "שם לא היתה עיר עתיקה לחזור אליה כמו רומא, ולכן רחובות תוכננו מחדש".

מסקנת האדריכל הבריטי בוכנן בשנות ה-60 היתה שיש להפריד את המכוניות משאר משתמשי הדרך. "התובנה שלו הוקצנה ויצרה זוועות תכנוניות שניכרות עד היום", אומר פרופ' אבינרי. "לכן למשל הולכי רגל ורוכבי אופניים נדרשים לנוע במנהרות תת קרקעיות ולטפס על גשרים ומדרגות, כדי שלא יפריעו לתנועה בכביש השמור למכוניות.

"חמור מכך הוא שנוצרו כבישים ברחובות שלפניכן היו בהם מסחר, בילוי, ילדים משחקים ומפגשים חברתיים. וההפרדה נטלה מהם את החיוניות והפכה אותם לשממה עירונית. ה'פתרונות' להולכי הרגל ורוכבי האופניים לא התאימו למגוון הפעילויות האנושיות החברתיות והכלכליות ברחוב, העיר נהפכה לבלתי נגישה למי שאינו משתמש ברכב, וזו אחת הסיבות למות ערים רבות".

המצאת הרכב הזעיר

לפני למעלה מעשור דורגה רומא כעיר עם הכי הרבה תאונות באירופה. מאז הנתונים השתנו, אולי גם בזכות המדיניות המערבבת. לא היה בכך שום דבר חדש, רק חזרה לימי טרום ההבחנה בין "כביש", "מדרכה" ו"חניה".

הקטסטרופה התחבורתית דחפה את תעשיית הרכב ל"חדשנות" בדמות כלי רכב זעירים, מרצדס פיתחה את "סמארט" ורנו את "טוויזי". ההתלהבות השכיחה שגם בכך הקדימו הרומאים (האיטלקים) את כולם. ברומא עוד יש מכוניות זעירות מתוצרת מקומית במודל שפותח לפני 50 שנה ויותר.

מכוניות צריכות דלק, אך ברומא התחנות לא מתפשטות על שטחים בפינות רחוב יקרות. תחנת הדלק היא משאבה על שפת מדרכה רחבה שלידה הולכים בנחת, והיא משתלבת ברחוב באופן אסתטי בהרבה ממתקני הטענת כלי רכב חשמליים ו"חדשניים".

"למדנו מהחרדים"

"ירושלים הייתה ראשונה בארץ להנהיג דרכים משותפות", אומר מנור אדריכל העיר. לדבריו התנאי הראשוני לרחוב משותף הוא מיתון תנועה. איך עושים זאת? מנור אומר שבמקום פיקוח ואכיפה, אפשר להשיג את הדבר באמצעים מפתיעים: דווקא על ידי הרשאת חניה. כשמכוניות עומדות במפלס הרחוב, פעולת החניה מאיטה את קצב התנועה באופן טבעי. תנאי נוסף הוא שכלי הרכב אינם 'תנועה עוברת', כלומר משהו ברחוב - מסחר, שירות - הם היעד של הנהג והנוסעים, והרחוב אינו דרך ליעד במקום אחר.

"למדנו את השיטה בשכונות החרדיות מאה שערים, כרם אברהם וזיכרון משה, ויישמנו בהצלחה ברחובות שמקיפים את תוואי הרכבת הקלה ברחוב יפו שבמרכז העיר".

עוד כתבות

שלט עידוד שנתלה מחוץ לחלון דירה בארץ בצל הסגר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מה נסגר ומה נשאר פתוח: גלובס עושה סדר בהנחיות החדשות

לפי ההנחיות החדשות של הממשלה אולמות אירועים, מועדונים, חדרי כושר וברים ייסגרו באופן מיידי ● בשלב זה אין הגבלה על התנועה במרחב הציבורי ● ההנחיות עדיין לא סופיות ונדרשות לעבור אישור של הכנסת

אובר/ צילום: shutterstock

דיווחים: אובר תרכוש את סטארט-אפ משלוחי המזון האמריקאי פוסטמייטס תמורת 2.65 מיליארד דולר

לפי הדיווח, אובר תשלב את פוסטמייטס לתוך עסקי משלוחי המזון הקיימים שלה – אובר Eats ● פוסטמייטס זכתה לאחרונה להערכת שווי של 2.4 מיליארד דולר, והתכוונה לצאת להנפקה ציבורית

אלון מאסק  / צילום: Mike Blake, רויטרס

טסלה לא עוצרת: מזנקת לשיא ומאסק שוב לועג לשורטיסטים

מנייתה של יצרנית הרכבים החשמליים מזנקת בעוד 10% לשיא נוסף, וזאת יום לאחר שהמייסד אילון מאסק השיק קו של הלבשה תחתונה כמעין לעג לשורטיסטים שהימרו נגד טסלה במזנו

ח"כ חיים כץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חיים כץ: ההטבות והזכאות למובטלים ימשכו לאורך המשבר

לפי סיכום בין יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות חיים כץ ושר האוצר ישראל כ"ץ, 12 אלף מובטלים שהסתיימה תקופת זכאותם בינואר ובפברואר יקבלו דמי אבטלה עד אמצע אוגוסט עם אפשרות להארכה נוספת

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ יעקב מרגי  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכלכלה: "נדרש תיאום ושילוב ידיים, שבינתיים אינו קיים בממשלה"

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בנוגע לענף התיירות, מתח יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי ביקורת קשה על טיפול הממשלה במשבר בענף התיירות ● מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל: "אנחנו חיילים במלחמת הישרדות כלכלית שסופגים אש מכוחותינו בגב"

בנק הפועלים/ צילום: יחצ דוברות בנק הפועלים

שני עובדי בנק הפועלים מדסק ה-OTC נדבקו בקורונה

מספר עובדים נשלחו לבדיקות בעקבות המקרה ועובדים שבאו במגע עם אותם עובדים נשלחו לבידוד ● הפועלים: "שני העובדים שחלו מטופלים ואנו פועלים לפי הנחיות משרד הבריאות. שירותי חדר העסקאות ניתנים כרגיל"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Abir Sultan, AP

הכנסת דנה כעת בחוק שיאפשר לממשלה להעביר החלטות ללא חקיקה

הצעת החוק תאפשר לממשלה לשנות את תקנות הקורונה ללא הליך חקיקה ● ועדת הכנסת תוכל לדון בצווי הממשלה ולהחליט אם לאשרם תוך 7 ימים

זוג צעיר עם מסיכות מגן מפלסטיק הולך בין הדוכנים ברחוב, ישראל / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

תיזהרו מהקזינו? משרד הבריאות פרסם מסמך סיכונים, אבל לא בטוח שהוא רלוונטי לישראלים

המסמך של משרד הבריאות מתפרסם לאחר שבימים האחרונים הופצו בעולם מספר מסמכים דומים, במטרה לתת לציבור כלים להתמודדות עם שגרת הקורונה החדשה ● מדוע אינו מסתמך על נתונים מקומיים או על מאפיינים מיוחדים של הזירה המקומית בארץ?

יעקב מרגי / צילום: תמר מצפי

מרגי קבע: עד שלא יושג הסכם מול אל על, חוק התעופה לא יקודם

ועדת הכלכלה כבר אישרה את השינוי בחוק התעופה לקריאה שנייה ושלישית עד שיו"ר הוועדה, יעקב מרגי, התערב ● בכך מנסה מרגי להפעיל לחץ לסיים את הסאגה הנמשכת חודשים במסגרתה דנים באותר ובאל על למתווה של סיוע

רפאל פרנקן / צילום: עודד קרני

האם התעשייה מוגנת מפני מתקפות סייבר? "בחלק מהמפעלים לא מבינים למה זה קשור אליהם"

רפאל פרנקו, סגן ראש מערך הסייבר הלאומי, מספר בראיון שקיים לאחרונה עם "גלובס" כיצד הוא נערך למתקפות עתידיות על התעשייה ועל המתקפה על אתרים ישראלים במאי: "תדרכנו את חברות ההוסטינג, האכלנו בכפית, ובכל זאת זה קרה"

חדר כושר של רשת SPACE  / צילום: שי בן נפתלי

חדרי הכושר: "אי אפשר לסגור אותנו שוב. לא נשרוד מכה נוספת"

ועד הפעולה של פורום חדרי הכושר הורה לחבריו לא להישמע להנחיות הממשלה שפורסמו היום, ולפתוח מחר את חדרי הכושר, חדרי האימון והסטודיו כרגיל

בית השגריר ברחוב תכלת (השגריר האמריקאי דיוויד פרידמן בעיגול) / צילום: איל יצהר, קובי גדעון - לע"מ

עם נוף לים בהרצליה פיתוח: כמה באמת שווה בית השגריר האמריקאי

אף שמרבית העסקאות שנחתמו באזור נערכו לפני זמן רב, ניתן להעריך כי שווי מ"ר למגורים בחלק המערבי של רחוב גלי תכלת בהרצליה עומד על כ-65 אלף שקל, מה שמעמיד את מחיר הנכס על כ-250 מיליון שקל ● ניתוח עסקה

אבי מוסלר / צילום: תמר מצפי, גלובס

"בלב הסערה": אבי מוסלר עוזב את ניהול אמות לאחר שצבר בה הון של יותר מ-100 מיליון שקל

תחת ניהולו של מוסלר הפכה אמות לאחת מחברות הנדל"ן המניב המובילות בישראל ● בשל השפעת הקורונה איבדה מניית החברה כ-35% מתחילת השנה

אפי נוה, הדס שטייף / צילום: איל יצהר, תמר מצפי

העדויות של הגרושה, השיחות שלה עם הדס שטייף והחסינות שהתעכבה: פרטים חדשים בפרשת אפי נוה

“גלובס” חושף פרטים חדשים על התנהלות המשטרה והפרקליטות בפרשה שבה מואשמים, בכפוף לשימוע, ראש הלשכה לשעבר ושופטת השלום אתי כרייף בשוחד • כך, למשל, עולה כי עניין הבטחת החסינות מדין פלילי עלה עם גרושתו של נוה רק 7 חודשים אחרי שעלה עם כתבת גל"צ שטייף

מפעל פולקסוואגן / צילום: רויטרס

"תרמית להונות את גורמי הרגולציה": המדינה תובעת חצי מיליארד שקל מפולקסווגן ואאודי

לפי התביעה בין השנים 2008 ל-2016 יובאו לישראל כלי רכב מתוצרת פולקסווגן ואאודי בהם הותקנה תוכנה שמטרתה זיוף נתוני פליטת גזים, כך שיתאימו לדרישות התקינה בישראל ● סכום התביעה כולל את הערכת הנזק עקב הפליטות המזהמות ופיצויים עונשיים בגובה של כ-120 מיליון שקל

הנגבי באולפן של אסייג וברקוביץ’ / צילום: צילום מסך

ההתבטאות של הנגבי חשפה את נקודת התורפה של נתניהו

הזעם על המשפט של צחי הנגבי זלג השבוע לכיוונו של ראש הממשלה, שמיהר לפרסם הבהרה ● זה לא לגמרי עבד: ההתגייסות האוטומטית כבר לא שם, משהו חורק ● הוא יכול לתת להנגבי לשלם את המחיר, אבל אז ישלם מחיר בעצמו

חנויות סגורות בככר המדינה בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

מאתמול ועד היום בבוקר: 1,649 דורשי עבודה חדשים

מהעדכון האחרון אתמול ועד היום ב-7:00 בבוקר התקבלו בשירות התעסוקה 4,067 דיווחים על חזרה לעבודה ● נכון להיום, רשומים בשירות התעסוקה 846,409 דורשי עבודה, מהם579,824 בחל"ת

מירי רגב / צילום: מארק ניימן, לע"מ

"חדשות 13" וספי עובדיה דורשים לפסול את הרכב השופטים בערעור השרה מירי רגב

השרה רגב מערערת על החלטת בית המשפט לדחות את תביעת הדיבה שלה בפרשת "לא לדאוגוסט" ● "חדשות 13" והעיתונאי טוענים כי דעתם של שלושת שופטי ההרכב " כבר ננעלה ונקבעה מראש"

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, השר יועז הנדל והמנכ"ל היוצא נתי כהן / צילום: דוברות משרד התקשורת

הגל השני תפס שוב את משרד התקשורת לא מוכן: הורה לחברות להיערך לכל תרחיש

כשעובדים רבים נאלצו לעבור לעבודה מהבית בגל הראשון הם נתקלו בתשתיות אינטרנט שלא עומדות בעומס ● בשבועות האחרונים משרד התקשורת עשה כמה צעדים בכיוון הנכון, אבל השלמתם עדיין רחוקה ● בינתיים בחברות התקשורת לא מחכים להנחיות ועוברים לעבוד מרחוק

מלון פרימה מיוזיק אילת / צילום: מקס מורון

המלונאים מקדימים תרופה למכה: "מגבלות נוספות יהיו גזר דין מוות לענף"

החלטות הממשלה וחוסר הוודאות כבר לימדו את המלונאים להיות מוכנים לכל ● אבל החשש מההגבלות החדשות מעלה את מפלס החרדה מפני התרסקות, אולי בלתי הפיכה ● כעת תולים קברניטי הענף את תקוותם בתו הסגול ואומרים: "יש לנו יכולת שליטה אבסולוטית במתרחש"