לשכת שמאי המקרקעין מפרסמת היום (ב') לראשונה מדד משלה, הבוחן שינויים במחירי הדירות בישראל.

המדד החדש של הלשכה הוא למעשה תגובה להחלטת קבינט הדיור שהתקבלה לפני כמה חודשים וקיבלה תוקף של החלטת ממשלה, אשר קבעה כי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תהיה היחידה שתוכל לפרסם מדד המתייחס לשונות במחירי הדירות. כפועל יוצא מאותה החלטה, מדד מחירי הדירות שפרסם השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים פסק מלהתפרסם.

המהלך גרר ביקורת מצד גורמים שונים, שטענו כי הפסקת פרסום המדד הרבעוני של השמאי הממשלתי אינה ראויה. בין המתנגדים הייתה גם לשכת השמאים שאיימה להמשיך לפרסם את הנתונים שפרסם השמאי הממשלתי, בהסתמך על אותה המתודולוגיה. 

חשוב לציין כי המדד שפרסמה היום לשכת השמאים אינו מדד ממשלתי והוא בוחן, כפי שבחן השמאי הממשלתי לממשלה, רק דירות בנות 4 חדרים בערים נבחרות ברחבי הארץ ואת השינוי במחירי הדירות בהשוואה לרבעון הקודם ולרבעון המקביל בשנה שעברה.

בלשכת השמאים הגדילו ואף פרסמו את המדד בפורמט דומה מאוד, אם לא זהה, לפורמט של השמאי הממשלתי. יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, אמר ל"גלובס" כי המדד מתבסס על נתוני מס שבח בדומה לנתוני השמאי הממשלתי וההשוואה לרבעונים הקודמים מבוססת באופן מלא על הדוחות הרבעונים הקודמים של השמאי הממשלתי.

חשוב להדגיש בשלב זה כי מדובר אמנם במדד שנבנה על בסיס אותו מאגר מידע, אך העובדה שהוא אינו יוצא מטעם גורם ממשלתי צריכה להילקח בחשבון על ידי כל מי שיעשה שימוש בנתונים הללו. הסקירה אינה מפורסמת בתיאום עם משרד השמאי הממשלתי במשרד האוצר.

על פי הסקירה של לשכת השמאים, מחירי הדירות בערים שנסקרו, ונדגיש שוב שמדובר בדירות בנות 4 חדרים בלבד, עלו ברבעון השלישי של השנה בשיעור של 2.3%. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (רבעון שלישי 2015) מדובר בעלייה בשיעור של כ9%. עוד על פי הסקירה, באף אחת מהערים שנסקרו לא נרשמה ירידת מחירים.

מחירי הדירות, לפי לשכת השמאים

בהשוואה לרבעון הקודם, רבעון שני של 2016, מעידה הסקירה על עלייה של 3% במחירי דירות 4 חדרים בערים אשדוד, חולון, חיפה, ירושלים, מודיעין, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון ורחובות. 

בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד מדובר בעליות מחירים בשיעור גבוה יותר. כך למשל, על פי הסקירה בתל אביב-יפו עלה מחיר ממוצע של דירת 4 חדרים בשיעור 17%, ברמה ב15%, ברחובות ב13%, בראשון לציון ב12%, בנתניה ב10%, במודיעין ב11% באשקלון ב10% ובאילת עלו המחירים בכ-11%.