"שמנו קץ לחזירות הקבלנים, שהתרגלו לעשוק את הציבור במשך שנים מבלי לבנות דבר. מי שתוקף אותנו הם קוזקים נגזלים. לקחנו להם את השמנת והשארנו אותם עם יוגורט. גם עם יוגורט אפשר לחיות", כך אמר היום (ג') השר יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון, בכנס שדרות לחברה שנערך במכללת ספיר.

כזכור, בשבוע שעבר התקיים הכנס השנתי של ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים ולאחר שהשר גלנט ביטל את הגעתו במפתיע תקפו אותו הקבלנים. יו"ר ארגון הקבלנים, אבנר לוי אמר בכנס כי הקבלנים מתביישים בשר וכי הוא אינו מתמודד עם המציאות בענף.

מלבד ההתבטאות האמורה על הקבלנים, התייחס היום השר גלנט במסגרת כנס שדרות לחברה גם לסוגיית היצע הדירות ואמר: "עד כניסת הממשלה הנוכחית לתפקידה הוכפל מחיר הדירות תוך עשור. לנושא שתי סיבות, האחת, העלאת מחירים קבועה ומתמשכת מטעם המדינה באמצעות רשות מקרקעי ישראל. הכסף שימש לצרכים שונים, חלקם לפיתוח ולתשתיות, אבל גם לצרכים אחרים. הגורם השני הוא חמור ביותר, וחשוב שהציבור יהיה מודע לו. כאשר מחירי הקרקע עלו, 'התלבשה' קבוצת הקבלנים במדינת ישראל על הנושא וניצלה את המצב. הקבוצה קנתה קרקע ולא בנתה. היא החליטה שאם תמשיך למכור קרקע, לאחר שנים היא תמשיך לקבל כסף, מבלי לעשות כלום". 

עוד אמר השר גלנט: "לשני הדברים האלו שמנו קץ. גם לעליית מחירי הקרקע וגם לעושק מצד הקבלנים. לא נאפשר זאת עוד. תכנית מחיר למשתכן נותנת את המענה לכך. גם לעליית מחירי הקרקע וגם לבלימת העושק מצד הקבלנים, שהתרגלו לרווח בלתי סביר על חשבון האזרח. צד ההיצעים במדינת ישראל מעולם לא נראה טוב כפי שהוא נראה היום וזה ילך וישתפר".

בתגובה לדברי השר גלנט בכנס שדרות לחברה במכללת ספיר אמר היום נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק כי: "אין לי ספק שהשר יואב גלנט יודע כי הדברים שהוא אמר בכנס שדרות אינם מייצגים את המציאות בענפי הבניה והיזמות.

"צר לי שלאור הדברים שנאמרו בכנס באילת, החליט השר לשפוך את התינוק עם המים ולפגוע בענף שלם. חשוב להזכיר שהובלת עליית המחירים בתחום הדיור מבוצעת שנים בידי הממשלה. היא זו שקובעת את מחירי הקרקע ועלויות הפיתוח שמהווים כ-57% ממחיר הדירה. היא זו שקובעת את הליכי התכנון ורישוי הבנייה האיטיים והמסורבלים, שנמשכים כיום מעל עשור בממוצע, והיא זו שנמנעה מלטפל טיפול מהיר והחלטתי במחסור בעובדים זרים בענף, שהיא עצמה החליטה להביא.

"אנחנו, הקבלנים, בוני הארץ הזו נמשיך לעשות את מלאכתנו בנחישות ובאהבה. זו המלאכה שמבטיחה שיהיו פה דירות, בתי ספר ומבני ציבור, מחלפים וכבישים, מחנות צבא, נמלים".