גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גמלאים יותר עשירים היום ומרוויחים יותר מבני 30 שעובדים"

שיב מאליק, עיתונאי וחוקר דור ה-Y, לא סבור שהאי-שוויון גדל ■ את הפער בין עשירים ועניים הוא מסביר בשחיקת מעמד העובדים ובפוליטיקאים שלא קיבלו את ההחלטות הנכונות, והקשות, על שינוי חלוקת העושר בצורה הגיונית וצודקת יותר

פנסיונרים של תעשיית הפלדה בארה"ב / צילום: רויטרס
פנסיונרים של תעשיית הפלדה בארה"ב / צילום: רויטרס

הם נולדו בין השנים 1980 ואמצע העשור הראשון של המאה ה-21, הם מונים כשליש מאוכלוסיית ארה"ב ונחשבים למשכילים יותר, יצירתיים יותר וסובלניים יותר כלפי נשים ובעלי נטיות מיניות שונות משלהם. הם הדור הראשון שגדל עם המחשב בבית ועם רשת האינטרנט והרשתות החברתיות; הם נחשבים חברותיים יותר מדור קודמיהם ומצליחים לשמור על קשר טוב יחסית עם הוריהם. באופן כללי הם מייחסים חשיבות רבה יותר למציאת מקצוע מעניין ולאיכות חיים טובה - יותר מאשר להצלחה בקריירה ולהתעשרות. בהצבעה על הברקזיט ובבחירות לנשיאות בארה"ב הם היו בצד המפסיד, לצד הסוקרים. אלו הם בני דור המילניאלז, או דור ה-Y.

ויש לדור הזה עוד מאפיין מטריד: זהו הדור הראשון מאז סוף מלחמת העולם השנייה שיהיה עני יותר מהוריו. הסיבה להתרוששות הזו היא שילוב של חובות, אבטלה, גלובליזציה, מגמות דמוגרפיות, והגורם האחרון-חביב - עליית מחירי הדירות. זוהי לפחות התיאוריה של שיב מאליק, עיתונאי ותחקירן בכיר בעיתון הגרדיאן הבריטי, שפרסם בשנים האחרונות שורת מאמרים על דור ה-Y (ילידי אמצע שנות השמונים עד אמצע שנות ה-90) בבריטניה ועל תופעת האסלאם הרדיקלי בקרב צעירים בריטים.

באחד ממאמריו הבולטים בנושא שפורסם במארס האחרון תחת הכותרת: "30 שנות בגידה כלכלית מושכות למטה את הכנסות בני דור ה-Y", הלך מאליק צעד אחד רחוק יותר. לפי הנתונים שהציג, בשעה שהכנסות הצעירים בני ה-25-29 ירדו באופן יחסי לעומת שנות השמונים - הרי שדווקא הגמלאים זכו במהלך אותה תקופה לזינוק משמעותי בהכנסותיהם לעומת גמלאי שנות השמונים של המאה שעברה. התופעה הזו התרחשה בעוצמות שונות בכל מדינות המערב, למעט אוסטרליה. עבור מאליק המאמר שימש בסיס לספר עתידי שהוא מתכוון לפרסם בקרוב.

"עזבתי את העיתון ביולי כדי לעבוד על ספר בנושא", מספר מאליק. "זה נכון שאנשים בכל העולם מדברים על התגברות האי-שוויון, על כך שהעשירים נעשים עשירים יותר והעניים עניים יותר, לכן זה נשמע אולי מוזר אבל העובדות הן שאם מסתכלים על העוני העולמי במונחים אבסולוטיים, הרי שהעוני הצטמצם יותר מאי-פעם בעבר. יש היום הרבה פחות אנשים עניים במונחים אבסולוטיים, מכפי שהיו אי-פעם לאורך ההיסטוריה האנושית. ההיסטוריון יובל הררי יטען אולי שמצבנו אינו טוב יותר כיום מאשר בעידן הציידים המלקטים, אבל באופן בסיסי מאותה נקודה - לפחות מאז אותה תקופה, אם הוא צודק - ב-12 אלף השנים האחרונות מצבנו מעולם לא היה טוב יותר.

"התחושה השנייה היא שהאי-שוויון גדל, אבל האמת היא שלפי מדדים כמו מדד ג'יני האי שוויון הצטמצם בעשר השנים האחרונות. זה נוגד כנראה את מה שאנחנו מרגישים - אבל זו האמת. הסיבה לכך שזו האמת מעניינת עוד יותר, כי היא תוצאה של משהו שקורה, שוב, בפעם הראשונה בהיסטוריה: אנשים מבוגרים, כלומר אנשים שכבר אינם עובדים, עשירים היום יותר מאי-פעם. בצרפת, איטליה, גרמניה, ארה"ב וארצות רבות אחרות האנשים שכבר אינם עובדים, הגמלאים, מרוויחים יותר מאנשים עובדים. מהשוואת נתוני ההכנסה במרבית המדינות שבדקתי, בני 65 מרוויחים יותר מבני 30, כולל בריטניה".

"לא קרה כמעט אף פעם בהיסטוריה"

- זה בגלל מערכת הפנסיה התקציבית?

"המקור העיקרי לכסף הוא לאו דווקא המדינה, אבל הזוג הממוצע החציוני של גמלאים, מצבו טוב יותר משל זוג ממוצע של בני 30 שעובדים. זה משהו שלא קרה מעולם בהיסטוריה האנושית. הכלל היה שמי שלא עובד, עני או עומד למות. נוצרה כאן קבוצה חדשה שלא הייתה קיימת בעבר, של עשרות מיליוני אנשים שלא עובדים אבל יש להם הכנסות שאינן נופלות מאלה של קבוצות אחרות - ושיחיו עוד 20 שנה לפחות בממוצע.

"הסיפור המקביל לסיפור הזה הוא שהצעירים עניים יותר, כי העוגה מתחלקת כך שחלקו של מעמד הביניים העובד קטן יותר מבעבר. אני לא מרקסיסט, אבל אם נשתמש לרגע בדיאלקטיקה מרקסיסטית, אז מעמד העובדים נשחק - ומי ששולט בהון הם אלה שאינם עובדים, בין אם הם גמלאים או העשירים מאוד שלא צריכים לעבוד. התוצאה היא שרמת החיים של הדור הבא תהיה כנראה נמוכה יותר מזו של הוריהם. זו לא תופעה חסרת תקדים בהיסטוריה - היו תקופות כמו בתחילת ימי הביניים שרמת החיים ירדה לעומת מה שהיה קודם לכן, אבל זה משהו שלא קרה כבר מאות בשנים".

- המגמות הדמוגרפיות הן האשמות?

"עצם העובדה שב-30-40 שנה האחרונות תוחלת החיים התארכה ב-20-30 שנה - זה לא משהו שחברה לא יכולה להתמודד איתו. הבעיה היא שהפוליטיקאים בארה"ב, בריטניה וחלקים נרחבים באירופה לא היו מסוגלים לקבל את ההחלטות המתחייבות, והן שצריך לשנות את חלוקת העושר באופן שיביא לכך שהגמלאים יצטרכו להתרגל לרמת חיים קצת יותר נמוכה, בגלל שמשך החיים התארך, ושהכסף שייחסך יופנה להשקעה בתשתיות, בחינוך, ובעצם בשיפור רמת החיים של הכלל. אז ברור שמי שיוצא לגמלאות יגיד 'עבדתי כל החיים שלי ועכשיו מגיע לי ליהנות' - זה בסדר שהם חושבים כך, אבל הפוליטיקאים לא צריכים לחשוב כך. כי בסופו של דבר, מצב שבו יש עשרות מיליוני אנשים שלא עובדים שעושים יותר כסף מאנשים שעובדים ומגדלים ילדים, הוא מצב שאינו בר-קיימא".

מי הצביעו לטראמפ

- אתה מתחבר לטענה שההצבעה הפופוליסטית בברקזיט ובבחירות לנשיאות ארה"ב נובעת מתסכול של אנשים שמרגישים שילדיהם יהיו עניים יותר מהם?

"התמיכה בטראמפ ובברקזיט נתפסה כמחאה אנטי-ממסדית. בברקזיט הייתה חלוקה ברורה מאוד בהצבעה בין בני 55 ומטה, שהצביעו בעד הישארות באירופה, והגמלאים שהצביעו בעד ההיפרדות. זו תופעה מרתקת. במקרה של טראמפ, אם אתה לבן וזקן, בעיקר זקן - תצביע לטראמפ. יש מאפיינים נוספים כמו רמת השכלה, אבל היה סקר שהתפרסם בוושינגטון פוסט בקרב מצביעים רפובליקאים, שמצא כי השיקול שקובע אצל המצביעים הוא לא האם הם מסודרים כלכלית, אלא האם הילדים שלהם מסודרים כלכלית. וכך, התמיכה בטראמפ הייתה גבוהה יותר באזורים שבהם היה שיעור גבוה של מצביעים שחשבו שילדיהם לא מסודרים כלכלית. הם היו המצביעים הכועסים ביותר ואלה שרצו יותר שינוי.

"עכשיו, אנשים בני 35 ומטה אין להם את ההסתכלות הזו שמאפשרת להם להשוות ולומר - החיים היום רעים יותר מבעבר. הם בתחילת דרכם והם מסתכלים על החיים בצורה הרבה פחות ממורמרת, ולכן הגישה שלהם יותר ליברלית, יותר סובלנית, וגם הזהות שלהם פחות נוקשה. אצל הדור הקודם לעומת זאת, המחקרים שנערכו בבריטניה הראו שהזהות שלהם התגבשה בגיל 20-30 ולא השתנתה מאז. מה שהשתנה הוא העולם שהתרחק מהם והחברה שכבר לא מחויבת לכללים שהכירו".

- אבל גם צעירים רבים תמכו במועמדים אנטי-ממסדיים ומהפכנים כמו ברני סנדרס בארה"ב.

"זה נכון. בבריטניה יש את ג'רמי קורבין, שמאלן קיצוני, שקיבל תמיכה רבה מבני דור המילניום. צעירים מחפשים פוליטיקאים שדבקים בעקרונות שלהם, אותנטיים ושמדברים על נושאים שנוגעים לצעירים. סנדרס דיבר על הפחתת שכר הלימוד באוניברסיטאות או ביטולו, הפחתת חובות לסטודנטים - זה היה אטרקטיבי לקבוצות שאף פוליטיקאי לא פנה אליהן בעבר. אצלכם בישראל הייתה מחאה חברתית לפני כחמש שנים, בעיקר בגלל עליית מחירי הדיור. הנושא הזה הפך להיות בעיה מאסיבית בכל העולם. מה שתדלק את הבעיה הזו הוא שהאשראי הזול אפשר לגמלאים ומבוגרים לרכוש דירות להשקעה. זה קורה גם בסין. אותה תופעה מתרחשת בכל מקום, מאוקלנד ניו-זילנד שבמזרח ועד לטורונטו קנדה במערב. בכל מקום באירופה, בכל מטרופולין - דיור הפך יקר בצורה שלא תאומן, ומהדור הצעיר נשללה 'תעודת הבגרות' של היכולת לרכוש לעצמם בית, או לפחות לגור במקום קבוע שהם יכולים להרשות לעצמם לשלם את שכר הדירה שלו".

"הבעיה היא של כולנו"

- הספר הקרוב שלך עוסק ביוקר המחייה?

"הספר יבוא ויגיד: 'תראו, אלה המספרים שמראים שלדור הבא תהיה רמת חיים נמוכה יותר מהוריהם - וזה מאוד מדאיג. אז כמובן אפשר לבוא ולומר 'הצעירים צריכים להפסיק להתלונן', המצב לא טוב לצעירים, לא טוב לעניים, לא טוב לנשים, אבל עדיין המשק יכול לשרוד. הבעיה היא שאם קבוצה שלמה שהיא העתיד שלך נמצאת בבעיה - אז כולם בבעיה. הספר, שכתיבתו עדיין לא הסתיימה, בודק מה נעשה בציוויליזציות קדומות כמו יוון העתיקה ובבל, אילו מנגנונים היו שדרשו מאנשים להקריב למען העתיד. יש לקחים מעניינים שאפשר ללמוד מהדתות, מתרבויות - המסר שכולם חייבים להקריב משהו למען עתיד טוב יותר, כי אחרת כולנו נהיה בבעיה והחברה כולה תהיה בסכנת קריסה".

- קריסה של החברה המערבית נראית לך כמו תרחיש אפשרי?

"בהחלט. אם אתה משקיע את כל העושר שלך בצריכה וברמת החיים העכשווית על חשבון העתיד - אז ברור שזה לא יכול להימשך לנצח. העתיד הרי בסוף מגיע, ואם אתה מתעלם מכך, זו תהיה נחיתה קשה".

- אפשר לנחש שהושפעת מניסיון אישי?

"בהחלט. הגעתי לזה במהלך כתיבת ספר אחר לפני 6 שנים על החיים בבריטניה, כשאני ומי שכתב איתי את הספר שאלנו את עצמנו 'איך יכול להיות שהכל מגיע אצלנו כל-כך באיחור? למה אני מתחתן, קונה בית ומוליד ילדים הרבה יותר מאוחר בחיים מהוריי? האם זה משהו מבני בחברה או שזה רק אני? האם זה רק טרנד, מין אופנה לונדונית, או שזו תופעה כלל-מערבית?

"שש שנים אחרי אנחנו בטוחים שהתשובה היא - שזו תופעה כלל-מערבית".

שמות הדורות בארהב

כיצד זינק הפער הבין דורי

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה