נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, שוחח הלילה (שבת) בטלפון עם נשיאת טייוואן, צאי יינג וון, וזאת כחלק מסבב שיחות עם מנהיגי העולם שאותן הוא עורך בחודש האחרון מאז נבחר. מדובר במאורע חריג ביותר, שעלול לעורר מתיחות מול סין, שאינה מכירה בטייוואן כמדינה עצמאית ומתייחסת אל האי השכן כאל חבל ארץ השייך לה.

שר החוץ של סין, וונג יי, הגדיר את השיחה "פעולה חסרת ערך" מצד טייוואן. "אני מאמין שזה לא ישנה את עיקרון 'סין האחת' של ארצות הברית, שהוא אבן פינה ביחסים בין ארצות הברית לסין. אנחנו מקווים שהבסיס הפוליטי הזה לא ייפגע בשום צורה".

טראמפ מיהר לצייץ בטוויטר כי צאי יינג וון היא זו שיזמה את השיחה הטלפונית. "נשיאת טייוואן התקשרה אליי היום כדי לברך אותי על הזכייה בבחירות. תודה לך!", כתב. מנגד, בלשכת הנשיאה הבהירו כי השיחה תואמה מראש. בציוץ אחר תקף טראמפ את מבקריו: "מעניין איך ארצות הברית מוכרת לטייוואן ציוד צבאי בשווי מיליארדי דולרים, אבל אני לא אמור לקבל שיחה".

הפעם האחרונה שבה מנהיגי טייוואן וארצות הברית שוחחו הייתה בשנת 1979, ומאז - הממשל האמריקאי נמנע מלעשות כן. באותה השנה גם סגרה ארצות הברית את השגרירות שלה בטייוואן, וזאת אחרי שהנשיא ג'ימי קרטר החליט בשנת 1978 להכיר בממשלה הסינית בבייג'ינג כממשלה הלגיטימית היחידה לשתי המדינות. מאז אין לשתי המדינות יחסים דיפלומטיים רשמיים, אם כי קשרים בלתי רשמיים הוסיפו להתקיים, בהתאם לחוק שאומץ על -ידי שני בתי הקונגרס ב-1979 ומעגן את היחסים בין ארצות הברית לטייוואן.

בהודעת לשכתו של טראמפ לאחר הפגישה נכתב: "הנשיאה בירכה את הנשיא הנבחר טראמפ על ניצחונו. במהלך שיחתם, הם ציינו את הקשרים הקרובים בין שתי המדינות בתחומי הכלכלה, הביטחון ובתחום הפוליטי". עוד נמסר מלשכתו של טראמפ כי הוא בירך את יינג וון על ניצחונה בבחירות מוקדם יותר השנה.

"לא עדכן את הבית הלבן"

"ניו יורק טיימס" דיווח מפי מקור בממשל ברק אובמה כי טראמפ לא עדכן את הבית הלבן על השיחה טרם קיומה. עוד הובהר בבית הלבן כי "אין שינוי במדיניות כלפי סין וטייוואן". הדוברת של טראמפ, קליאן קונווי, אמרה לרשת CNN כי טראמפ "בהחלט מודע ומתודרך" בנוגע למדיניות של ארצות הברית בנוגע לטייוואן, "ללא קשר מי בצד השני של הקו".

באחרונה חלה התחממות מסוימת ביחסי טייוואן וסין, ואף נחנך קו תעופה ישיר בין השתיים, כמו גם התפתחויות עסקיות אחרות. אולם, תחת הנהגתה של הנשיאה החדשה, השיפור ביחסים נבלם, בין היתר לאור סירובה של צאי יין וונג לאשר את עיקרון "סין האחת", שלפיה שני הצדדים מסכימים לכך שהם חלק מאותה המדינה, אבל חלוקים ביניהם בשאלה מי צריך להנהיג אותה.

במפלגה הדמוקרטית מיהרו לתקוף את הצעד של טראמפ. הסנאטור כריס מרפי ממדינת קונטיקט צייץ בעמוד הטוויטר שלו: "מדיניות חוץ אינה דבר מקודש, וזכותו של טראמפ לשנות בריתות, מדיניות ואסטרטגיות, אבל מה שקרה ב-48 השעות האחרונות אינו שינוי אלא פנייה חדה במדיניות החוץ ללא כל תוכנית. ככה מלחמות מתחילות".

בדבריו התייחס מרפי גם לשיחה שקיים שלשום טראמפ עם נשיא פקיסטן, נוואז שריף, שעוררה דאגות בהודו השכנה. יחסיהן של בעלות הברית ההיסטוריות באזור, וושינגטון ואסלאמבאד, התערערו בשנים האחרונות על רקע טענותיה של ארצות הברית כי פקיסטן מספקת מחסה למוסלמים קיצונים, שמצדה מכחישה. "הנשיא טראמפ אמר לראש הממשלה שריף: 'יש לך מוניטין טוב, אתה בחור נהדר, אתה עושה עבודה מדהימה שנראית לעיני לכל'", נמסר בהודעה הפקיסטנית.

"טראמפ אמר עוד: 'אני מוכן ומעוניין לגלם תפקיד במציאת פתרונות לבעיות. זה יהיה לי לכבוד ואני אפעל לכך אישית'". לשכת ראש הממשלה לא פירטה על הבעיות שטראמפ הציע לפתור. כמו כן, בהודעה לא הובהר מדוע טראמפ התלהב כל כך משריף.