גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אישה בבית הלבן?"

הילארי קלינטון הפסידה לדונלד טראמפ משום שלא היה לה סיפור לספרו

הילארי קלינטון, צילום: רויטרס
הילארי קלינטון, צילום: רויטרס

מסע הבחירות בארה"ב שהוכרע לפני פחות מחודש היה, למעשה, מלחמת סיפורים. המציאות מתחילה בראש שלנו. אנחנו מדמיינים, בוחרים, ונוכחים, בדיעבד, אם זה התקיים או התנפץ. השביל שוויתרנו עליו אבוד לנו. "אישה בבית הלבן" זה לא סיפור. זה רק רכיב. מיד נבין מדוע. 

לאיש מבין שני המועמדים, דונלד טראמפ והילרי קלינטון, לא היה ניסיון קודם כנשיא. לכן, זירת הקרב הייתה סיפורים בתחפושת הבטחות. העובדה, בלי קונטקסט נרטיבי, היא יתומה וחסרת ערך. גיוס קולות הוא בימוי של פנטזיה על איך הולך להיראות העולם שלי ושל משפחתי עם הנשיא/ה החדש/ה.

בסדרה "צדק פלילי" או "ליל אירוע" בגרסתה האמריקאית, מבקש עורך הדין מהחשוד ברצח לא לספר לו שום עובדה, כי זה יבלבל אותו ויפגע בגמישות המקצועית שלו. ינצח מי שהסיפור שלו טוב יותר.

אנחנו צורכים סיפורים כמו פחמימות, כי הם מבשרים שינוי: איך יציל, הפעם, הגיבור את העולם מאבדון, ויביא ישועה. זה מכניס אותנו למתח וסקרנות. אדרנלין ועוד הורמונים שהאנושות מכורה להם. 

אובמה סיפר סיפור: הבלתי אפשרי - אפשרי, המיעוט יהפוך לרוב והחלש יהיה חזק. טראמפ הציע סיפור: אמריקה תחזור, משפל המדרגה, להיות גדולה. הרעיון המרכזי הוא לפשט את ה"מה ייצא לכם ממני" באופן הכי דרמטי. משחור ללבן, מרע לטוב. 

להילארי קלינטון לא היה סיפור. היא מנהלת שנונה ומיומנת שניהלה קמפיין חכם, פרפקציוניסטי ואחראי. אבל בגלל שהיא התעלמה מהסיפור הפשוט סביב המדורה, היא נגררה לרשימות יבשות ולטקטיקות התגוננות מול היריב.

במשנה של הילרי היו הרבה אג'נדות יפות, צודקות, הוגנות ומבוססות שעם כולן הסכמתי, אבל לא הייתה דרמה פרימיטיבית שבה היא טרזן ואנחנו ג'יין. כך יצרה במו ידיה ואקום, שאותו מילא טראמפ. 

החקירה נגד קלינטון פרנסה את מחנה טראמפ, וגסות הרוח והגזענות של טרמאפ שירתה את מחנה קלינטון. אבל החלשת היריב וזריעת חול בעיניו לא יכולה להיות אסטרטגיה, אלא רק נדבך טקטי. זה אינו המחזה שהמועמד מביים להמון, אלא הסחת הדעת מהמחזה. וזה מבלבל.

המשיכה של קלינטון למתג מחדש את השינוי שטראמפ מכר כשינוי מסוכן היה, כמובן, פתרון קלאסי בתורת הלחימה, אבל פרדוקסלית היא חיזקה אותו כמנהיג השינוי. ותשוקת ההמונים לשינוי חזקה מהפחד.

הוויתור של קלינטון על מעמד הפועלים הלבן, בהנחה שאין לאישה לבנה ואמידה מה להציע להם מול גבר לבן גס, גזען ושמרן - יצר וואקום. במקום הדרמה בה היא מנצחת עבורם את יוקר המחיה, כיוונה הילארי לערך הצדק החברתי שהוא גבוה מדי בסולם מאסלו. כך הפקירה אותם ליריב.

גם "אמריקה כבר נהדרת" מסרסת את השתוקקות ההמונים לדרמה. תחמיאי לנו, זה נעים, אבל יותר נעים אם תעשי אותנו יותר נהדרים.  

לרשימת האין - סיפורים מצטרפת סוגיית הסוגיות: אישה בבית הלבן. זה לא סיפור. זו כותרת מאובקת שמחפשת במה. שחור בבית הלבן היה סיפור סינדרלה, וזה מה שניצח את רומני ואת מקיין. שחור ללא תסביכים של שחור, שמציע למוחלש להיפטר מתסביכיו - זו דרמה!

תקרת הזכוכית של הנשים נשברת בכל פעם בזכות מוטיב פמיניסטי חדש ומטלטל. ויקטוריה ניצחה את השד האפל של גיל צעיר. "ילדה על כס המלוכה". גולדה מאיר המשופמת הפתיעה בכך שאישה יכולה להיות גבר. בנזיר בוטו שבשה את הקונספציה שאשה מוסלמית לא אומרת לגבר מה לעשות.

קלינטון לא מגיעה מעוני. היא אינה מיעוט אתני. היא חיה באומה שמשננת בשנתה את המשנה הפמיניסטית. אבל היא אישה שנבגדה בפומבי. נכס אסטרטגי מבוזבז.

סתם אישה בבית הלבן זה מוזיקה מוכרת. אחרי 8 שנות אובמה, אישה לבנה אמידה בגיל העמידה לא מצדיקה כל כך הרבה ביונסה, מריל סטריפ, מדונה, דמי לובטו, סיגורני ויבר. ודאי שהפגנות סטייל 1969 על האישה הפגועה לא יעברו את סף הגירוי של הפועל הלבן, השחורים המאוכזבים והנשים הרפובליקניות שרגילות שגברים הם ניאנדרטלים.

קלינטון הייתה יכולה לתת טוויסט חדשני לפמיניזם. לאלתר על המחאה נגד הגבר המטרידן, לערער את הסטטוס-קוו, ולהוביל שינוי במחלקת "אישה בבית הלבן".בכל שוביניסט מתעמר חבוי גבר הגון שמשווע להשתחרר. בואו נקבל אותו ונעזור לו. הזאב הרע הוא גם קורבן הנסיבות שהחברה צריכה להציל ולשקם ולא להקיא מתוכה.

האמביוולנטיות של קלינטון כלפי היותה אישה לא נחשקת הייתה לה לרועץ, ובהיעדר נרטיב מטלטל אחר, פינתה את הבמה ל"בלתי כשיר" כפי שכינתה אותו. כאישה שרק לכאורה סלחה לבעלה ההולל, היה עליה לפנות אל גברים כפי שמרטין לותר קינג ונלסון מנדלה דיברו ללבנים: בסלחנות, הכלה והזמנה לפיוס. לא בזעם עצור.

זה היה עשוי לפרנס את מוטיב הפלורליזם של המועמדת, אגב היותה אישה, ואולי באמת להחליש את היריב. אז זהו, שעוד ארבע שנים. אולי.

עוד כתבות

אתר בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

הפקק משתחרר? 2,000 פועלי בניין זרים נחתו בישראל ואלף נוספים בדרך

בשבוע שעבר הגיעה לישראל המאסה גדולה ביותר של פועלי בניין זרים מתחילת המלחמה ● המדינה בוחנת הבאת עובדים גם מתאילנד, אקוודור וממדינות באפריקה ● האם הקצב יישמר?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● הבוקר (ג') הוא נחקר בחשד לשוחד ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר-על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עידן פלוס / צילום: יח''צ

ערוץ 14 יוצא מעידן פלוס. זו הסיבה

עפ"י מידע שהגיע לגלובס, בערוץ 14 ביקשו לרדת מעידן פלוס כדי שהחוב שלהם לרשות השנייה לא ימשיך לגדול ● ככל הנראה, אם לא יהיה שינוי במדיניות מצד משרד התקשורת, ביום חמישי הקרוב השידור של ערוץ 14 כבר לא יהיה זמין דרך השירות ● נכון לעכשיו, החוב של ערוץ 14 עומד על 6.5 מיליון שקל

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הנגיד על האפשרות שיוטלו גזרות חדשות: "סביר שיידרשו צעדים נוספים מעבר להעלאת המע"מ ב-2025"

אחרי שבנק ישראל הותיר את הריבית על 4.5% בפעם השלישית ברציפות, פרופ' אמיר ירון דבק בתחזיות שמראות שבעוד שנה האינפלציה תתכנס ליעד ● על הקדמת העלאת המע"מ ל-2024: "ככל שיחול גידול בלתי צפוי בהוצאות הביטחוניות יש לשקול צעדים נוספים בתחום המיסוי או הקדמת צעדים מתוכננים"

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין–דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת 

אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

שימוע ל"ראיסים" שסיפקו "שירותי שמירה" לקבלני בניין

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה לאחרונה לחברת השמירה "מוקד יפו", לחברות שמירה נוספות ולבעלי תפקידים בחברות כי הוחלט להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בחשד לביצוע עבירות כלכליות בהיקף של מאות מיליוני שקלים במסווה של פעילות חברות שמירה לגיטימיות

אלכסנדר דה קרו, ראש ממשלת בלגיה / צילום: ap, Omar Havana

לראשונה: האיחוד האירופי יבחן מחדש אם ישראל עומדת בתנאי ההסכם איתו

בבריסל נעתרו ללחץ הפרו–פלסטיני ויזמנו את ישראל לדון ב"ציות" לחוק הבינלאומי הנובע מהסכם עם האיחוד שכולל סחר שנתי בשווי 47 מיליארד אירו ● בכירה בממשלת בלגיה: "זמן לסנקציות"

נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה / צילום: Shutterstock, Isaac Fontana

בפעם השנייה: ברזיל מעכבת עסקה עם חברה ביטחונית ישראלית

זרוע היבשה של צבא ברזיל יקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה של טילי נ"ט מתוצרת רפאל, כך לפי דיווח במדינה ● אין סיבה רשמית לצעד, אבל סביר מאוד שהוא נובע מההתנגדות של ברגיל למלחמת חרבות ברזל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח הנקי של מנועי בית שמש זינק ב-240% על רקע המלחמה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הכנסות מנועי בית שמש הסתכמו ב-63 מיליון דולר ברבעון ● בזכות מכירת מעונות הסטודנטים אלקטרה הקטינה את החוב, הרווח הנקי זינק ב-75%, אך הרווח הגולמי נשחק ● שופרסל: הרווח הנקי עלה ב-35% לכ-90 מיליון שקל ● ביטוח ישיר: הרווח זינק בזכות העלאת תעריפים בביטוח רכב והכנסות מהשקעות ● הולמס פלייס: למרות המלחמה, גידול במספר המועדונים והמנויים ● בנק ירושלים: פיקדונות הציבור זינקו ב-12% והרווח הנקי גדל ב-5% ● מדור חדש

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המפכ"ל שבתאי ברקע הזימון לשימוע: אעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה

ברקע הטענות לפוליטזציה של המשטרה מצד בן גביר והזימון שלו לשימוע, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי" • עוד הדגיש שבתאי בדבריו כי "עצמאות המשטרה היא אבן-דרך הנדרשת במדינה דמוקרטית"

גיל גרון, מנכ''ל Orca ואסף רפפורט, מנכ''ל Wiz / צילום: אורקה סקיוריטי, איל יצהר

"עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב

בית המשפט בארה"ב הודיע השבוע כי הוא דוחה את בקשתה של ענקית הסייבר וויז למחוק את תביעת הפרת הפטנטים שהגישה נגדה המתחרה אורקה סקיוריטי ● כשהוגשה התביעה לפני פחות משנה היו מי שאמרו כי היא חסרת שיניים, וכעת אומרים בשוק: "זו לא תביעת סרק"

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה ● בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

גיא חכמי, מנהל ההשקעות הראשי של הבנקאות הפרטית בבנק דיסקונט / צילום: דוברות דיסקונט

מנהל ההשקעות שבטוח שענקיות הטכנולוגיה לא ימשיכו להוביל בעשורים הבאים

גיא חכמי, מנהל השקעות בדיסקונט, בטוח שענקיות הטכנולוגיה שמובילות את וול סטריט לא יעשו זאת בעתיד ● בהתאם הוא ממליץ לפזר את ההשקעות בעולם ולהתמקד באג"ח קונצרניות: "יש אפיקים בשוק החוב שנותנים 8%–9% שנתיים, כלומר יותר מלהכפיל את הכסף בעשר שנים"

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר ● קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 ● כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים קפץ ב-2%, מג'יק וטלסיס עלו ב-9%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ● כצפוי, בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית ללא שינוי ● הנגיד מצפה מהממשלה לצמצם את הגירעון; אם לא, הציבור ישלם ● תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עקפה אתמול את רף ה-5%, שיא של כ-13 שנים ● מנועי בית שמש מזנקת ב-8% ● בנק לאומי: הרווח הנקי זינק בכ-200% ● אלביט: צבר ההזמנות בשיא, הרווח הנקי זינק בכ-20%, אך תזרים המזומנים היה שלילי

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות ● גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: לוחם מילואים נפצע קשה בקרב רצועת עזה

חילופי אש התפתחו היום במעבר רפיח בין צה"ל לכוחות מצריים ● המחבלים יאסין רביע וחאלד נגאר, שעסקו בהכוונת טרור ואף ביצעו פיגועים בעברם - חוסלו בתקיפה ברפיח ●  הפרקליטה הצבאית הראשית הורתה לתחקר את תקיפת צה"ל אמש ברפיח • עדכונים שוטפים

אלי כהן, מנכ''ל קבוצת הבינלאומי / צילום: אייל טואג

למרות ירידה בהכנסות וברווח, הבנק הבינלאומי עם תשואה להון של 18.7%

הרווח הנקי של הבנק הבינלאומי ירד ב-10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר בשל ירידה בהכנסות ממימון • הבינלאומי רשם הכנסות בסעיף הפסדי האשראי, מה שמעיד על ביטחון ביכולת הלווים להחזיר הלוואות • בתיק האשראי נרשמה ירידה של 2% במהלך הרבעון ● הבנק יחלק דיבידנד בשיעור של 40% מההון

קניון עזריאלי / צילום: Shutterstock

דוחות הקניונים וחברות האופנה מגלים: הישראלים משלמים יותר

בעוד האינפלציה בישראל עלתה בשנה האחרונה בשיעור של 2.8%, דוחות חברת הקניונים עזריאלי מצביעים על עלייה בפדיונות השוכרים, של כ־11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● נתונים דומים שמצביעים על ביטול המבצעים בחנויות מופיעים בדוחותיהן של חברות האופנה