גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בחזרה מהקרבות

פעם אחת לא הספיקה לה, אז היא חיכתה שנה שלמה לפעם השנייה בעיראק, ונכנסה לשם כאישה העיתונאית היחידה. מאז היא ברשימה השחורה של דאעש. כתבת חדשות ערוץ 2, אפרת לכטר, 29, חודרת לתוך אזורי הקרבות שוב ושוב. "בזמן שאני שם שום מחשבה של פחד לא עוברת לי בראש. שום פחד לא חודר למוח ברגעים האלה"

תחשבו על העיתונאים שמגיעים לשטח ומסקרים את האירועים מזירות הקרב, משטחי העימות המסוכנים, מאזור הדמדומים של העולם שבו יורים בראשם של ילדים ונשים, חוטפים ואונסים. כמו כריסטיאן אמנפור, העיתונאית שהיא מעריצה ("פגשתי אותה ב-CNN, והתרגשתי נורא"), גם אפרת לכטר, 29, נמשכת למקומות האלה. לאחרונה חזרה מסיקור המלחמה נגד דאעש בעיראק, כשהצטרפה למערכה דרמטית של לוחמי הפשמרגה הכורדים בכיבוש העיר באשיקה. היא הייתה האישה העיתונאית היחידה שם, וצילמה את המתרחש תחת יריות ואש כבדה. דאעש, בתגובה, הכניסו אותה לרשימת המבוקשים על ידי הארגון.

"באתי מהארץ עם קסדה, כי הם נלחמים בלי קסדות", מספרת לכטר בראיון בלעדי ל'ליידי גלובס'. "באיזשהו שלב ביקשו ממני להוריד את הכיתוב Press מהבגדים שלי, מאחר שדאעש מנסים לירות בעיתונאים. גם כשהייתי שם נפגעו מספר עיתונאים בשטח. מדובר במלחמה ללא חוקים, הכול כאוטי, יש מספר כוחות, וכולם נלחמים בדאעש. האכזריות של הארגון הזה היא קיצונית, הם יורים בשבויים, וגם אם תצא מהבית אישה שמחזיקה תינוק בידיה כשהיא מניפה דגל לבן, הם יירו בה".

את שם, תחת אש, מה עובר לך בראש?

"מה שעובר לי בראש ברגעים האלה זה כמה אכזריים הם יכולים להיות. מעניין אותי ברמה האישית מה גורם ללוחם לירות בתינוק, מה גורם להם להיות חסרי אנושיות ברמה הזאת. ייתכן שנעלם מהם מה שמבדיל בין טוב לרע?

"הגעתי לקרב מאוד חשוב, לקו הראשון של הלחימה. אחרי שחיכינו הרבה מאוד שעות שיתחיל המבצע, החלטנו ללכת למלון. ברגע שנכנסתי למיטה, לשים ראש אחרי יותר מ-30 שעות ללא שינה, קיבלתי טלפון שהמבצע מתחיל. קפצתי מהמיטה, ורצתי החוצה.

"צילמתי את כל מה שהיה סביבי. ירו עלינו, והחייל שלידי פתח בירי אוטומטי כשהוא עם סיגריה בפה. הלחימה שם היא בלי משמעת צבאית כמו שאנחנו מכירים אותה, האמצעים של הצבא הכורדי מאוד דלים, ובגלל שאין להם קסדות, גם לי לא היה נעים להסתובב עם הקסדה שהבאתי איתי מישראל".

חשבת על האפשרות שיתפסו אותך?

"בזמן שאני שם שום מחשבה של פחד לא עוברת לי בראש. אני עובדת. צריך לזכור שאני בכלל לא הסיפור, אני באה לסקר מצב בעולם, ולכן כשאני באה לעבוד אני לא מתעסקת במה אני מרגישה ובסכנות שעומדות מולי. אני שם בסיטואציה, מצלמת בעצמי, מנסה להבין מי נגד מי ועסוקה בלפענח את המידע. שום פחד לא חודר למוח ברגעים האלה".

מתי כן פחדת?

"יש רגעים של פחד כשאת מבינה שאת מאוד רחוקה מהבית ומכל מה שאת מכירה, ואת נמצאת במלחמה מול האויב הכי אכזרי שיש היום לאנושות. לא היה לי זמן להישבר או אפילו לחשוב על להישבר. זאת פריבילגיה שאין במקומות כאלה. במיוחד בזמן שיש מסביבך אנשים שבאמת חיים בגיהינום. אז זה נותן פרופורציה.

"אני לא חושבת שצריך להשתיק את הפחד, אבל אינטואיציה ותחושת בטן זה מה שמציל אותך במקומות כאלה. האינטנסיביות של העבודה דוחקת את העיבוד של התחושות האלה לשלב הרבה יותר מאוחר".

היה רגע שחשבת שאת לא בנויה לזה?

"לא, ההפך. דווקא כשאני נמצאת בסיטואציות כאלה אני מרגישה תחושה אמיתית של הגשמה, של שליחות. כל החושים מתחדדים ואני טובה יותר מביום יום. כשאני ברגעי לחץ יוצא ממני משהו שגורם לי להרגיש שאני באמת יכולה להזיז הרים אם אצטרך. זאת תחושה מדהימה על סף הממכרת".

מה זה עשה לך רגשית, להיות ברשימה השחורה של דאעש?

"דאעש יודעים את השם שלי. הייתי בפרופיל גבוה, דיווחתי עליהם בזמן שהייתי שם, והם שידרו את הדיווחים שלי, הפיצו אותם ביניהם, והעלו את הדיווחים לרשתות החברתיות. הטריף את דאעש שיש קרוב להם כתבת ישראלית, הם עמדו כמה עשרות מטרים ממני. זה היה השלב שבו החלטנו שאני חוזרת לארץ. כשהייתי בשדה התעופה של עיראק זה היה מעט מלחיץ, ואת מרגישה בסכנה. הרגשתי שכולם מסתכלים עליי, אבל מצד שני ברור שיסתכלו עליי, כי אני נראית שונה מהמקומיות.

"כשחיכיתי בבורדינג היה שם בחור שנראה בריטי מהיחידות המיוחדות, התיישבתי לידו בלי לדבר איתו בכלל, והלכתי לצדו בעלייה למטוס. הרגשתי בטוחה לידו באופן יחסי (צוחקת). כשהמטוס המריא זאת הייתה הקלה".

אין רגע חסד

זו לא הייתה הפעם הראשונה של לכטר בעיראק. היא הגיעה לשם לפני כשנה כדי לעשות כתבה על הנשים היזידיות שנחטפו ונאנסו על ידי דאעש, ואף נמכרו כשפחות מין לכל המרבה במחיר.

מה משך אותך לגבול עיראק-סוריה?

"ב-2014, כשדאעש נכנסו לעיירה סינג'ר וכבשו אותה כמעט ללא התנגדות, מספר יזידים כתבו על ההר Help. זאת תמונה שלא יצאה לי מהראש. התחברתי לזה, וחיפשתי את הדרך להגיע לשם. בעזרת הדרכון הזר שלי אני מסוגלת להגיע לכל המקומות שלישראלים אין אפשרות להיכנס אליהם. סיפור היזידים סיקרן אותי במשך שנים. הם מאוד דומים לנו היהודים - זה עם ללא מדינה, נרדפים בגלל דתם השונה, הם טוענים שהם עברו 17 שואות. כשנכנסה הזווית היהודית עם איש העסקים הקנדי סטיב ממן, ששילם על שחרור מספר נשים יזידיות, חשבתי שזו הזדמנות.

"יצרתי קשר עם סטיב ועם אנשים מקומיים שנמצאים בשטח, והתחלתי לעבוד על רשת קשרים. אסור בשום פנים ואופן להסתמך רק על קשר אחד, כי ערך החיים שם שונה ממה שאנחנו מכירים, ואני כבחורה ישראלית צעירה יכולה להיות שווה די הרבה. אי אפשר לדעת למי יהיה אינטרס לבגוד בך שם".

מה לקחת איתך משם?

"האכזריות בלטה לי כבר אז. אף אישה יזידית שדיברתי איתה ועברה תופת לא סיפרה לי על איזשהו חסד קטן כלפיה, אף אחד מחיילי דאעש לא הגניב להן אוכל, למשל. כלום.

"אנחנו יודעים על 3,400 נשים יזידיות שנמכרו לשפחות מין. אחרי שהן משתחררות או שהן מאבדות את השפיות או שהן כבר לא יכולות לתפקד מבחינה מינית. מה שהכי שבר לי את הלב זה שכשהן חוזרות למשפחה, אסור להן לדבר על מה שעבר עליהן. זה חלק מהתרבות - הבושה והאשמה עליהן, ואין אף אחד שמטפל בפוסט טראומה שלהן ובילדים, שהם לפעמים תוצר של אונס. לפי חוקי דאעש אסור לשכב עם אישה בהריון אז הם נותנים להן גלולות, אבל יש מקרים של הריונות וניסיונות להיפטר מהעובר, והן לא מצליחות לשרוד את זה".

אסור להן לדבר, אבל איתך הן דיברו.

"תוך כדי הישיבה מולן עלתה לי בראש השאלה למה הן מספרות לי את כל הדברים הנוראים האלה, למה הן נפתחות אליי? אני הרי זרה להן. אני מגיעה למקום, ויודעת שבזמן קצר מאוד שעומד לרשותי אני צריכה לפתוח בנאדם ולהוציא ממנו וידוי, וזה קשה. ישבתי מול אישה יזידית שמשפחתה קנתה אותה חזרה, והיא לא פתחה את הפה. לא הבנתי מה קורה, חשבתי שאולי יש כאן עניין תרבותי, ביקשתי מכולם לצאת, ואכן רק כשמשפחתה יצאה היא התחילה לספר לי הכול. זה היה רגע מאוד חזק, הרגשתי אחריות מדהימה שהיא מספרת לי מה עבר עליה.

"ככה בדיוק הרגשתי גם כשהייתי באוגנדה במחנה פליטים, וראיינתי אישה מקונגו. נכנסתי כדי למצוא מישהי לשוחח איתה, ולמרבה ההפתעה ראיתי אישה יוצאת לקראתי, ניגשת אליי, מחבקת אותי ומכניסה אותי אליה הביתה. היא לא ידעה עליי כלום, ולי לא היה עליה תחקיר מוקדם. ישבתי שם על הרצפה בין תרנגולות, וזאת הייתה הפעם הראשונה שהיא דיברה על מה שקרה לה בקונגו, על האונס האכזרי הקבוצתי של מספר חיילים שעברה.

"תוך כדי שיחה נכנס לבית תינוק חמוד, ומסתבר שהוא תוצר האונס שעברה. החסם התרבותי, שאסור להן לדבר על מה שהן עברו, והעובדה שלראשונה היא פתחה את הפה, גרמו לזה שהתחלתי לבכות יחד איתה. המחשבה שלנו יש בעלות על גופנו, והתחושה שאת אישה חופשית וחזקה, ואילו אצל רוב הנשים בעולם זה לא המצב, זה מטורף. תחשבי שהיה אפשר לעשות בגוף שלך מה שרוצים. לא שבארץ זה לא קורה, אבל שם זה עניין תרבותי, וזה מזעזע".

חייבים להיות בשטח

היא גדלה בחיפה ("הייתי כל הזמן בים, שזה מה שאני מקפידה לעשות עד היום. אם זה לשחות, לצלול או לגלוש"). בצבא שירתה בדובר צה"ל בשטחים, שם גם הכירה את בעלה עומר, ויש לה תואר ראשון במדעי המדינה מאוניברסיטת תל אביב.

עוד בימי לימודיה הגיעה ל'עובדה' כתחקירנית. בין התחקירים שהובילה היה תחקיר הלוביסטים, שבעקבותיו החליט יו"ר הכנסת דאז, רובי ריבלין, להוציא מהכנסת את הלוביסטים בצעד דרמטי. "זאת הייתה נפילת התמימות. שם הבנתי את הכוח של העיתונות לשנות. לעבוד עם אילנה דיין זה בית ספר לעיתונאות - למדתי ממנה כל מה שאני יודעת.

"אחד הדברים הכי מרשימים באילנה - ואגב, יש את זה גם ביונית לוי - זה החריצות והמקצועיות. לא משנה כמה הן יודעות ובקיאות, הן ילמדו את הנושא עד הסוף. לאילנה הייתי מכינה תחקיר בן 100 עמודים, ולא היה בו משפט שלא קראה. היא פנומן, והיא עדיין לא תוותר לעצמה. זה גם סוג של צניעות לדעת שלמרות שהיא יודעת, היא תלמד עוד כדי לדעת באמת".

איתי אנגל שימש לך כמורה דרך.

"איתי הוא אחד האנשים הכי קרובים אליי, הוא חבר. עשינו אפילו טרק לקילימנג'רו יחד, וזאת הייתה חוויה מדהימה. הוא אחד בדור, ולמדתי ממנו המון. מה שהכי בולט אצלו זה היחס לאנשים, כמה שהוא בגובה העיניים. הוא מסוגל להתחבר לכל אחד, וזו תכונה מדהימה. אנשים אומרים לי 'למי יש כוח לראות סרט על מה שקורה לא במדינת ישראל, למי אכפת?'. לאיתי יש יכולת לספר את הסיפור בצורה כזאת שזה יעניין אותך, את תתחברי לזה ותלמדי על זה, גם במובן הרגשי".

לחדשות ערוץ 2 הצטרפה בגיל 27, ומאז היא אחת הכתבות הבולטות של 'אולפן שישי'. בפעמיים שבהן ביקרה בעיראק חוותה את רגעי הסכנה. השנה נורתה אש לכיוון הרכב שבו נסעה, ולפני שנתיים נסעה עם נהג ומתורגמנית כשמולם הופיעה מכונית שנחשדה כמכונית תופת. "זו הייתה נסיעה בציר בעייתי מאוד, שידוע שדאעש מתחבאים שם ויוצאים לפיגועי התאבדות. הגיעה מולנו מכונית והנהג היה בטוח שזה דאעש, ורצה לירות בהם. המתורגמנית צעקה שלא יירה, שיש לה שני ילדים בבית, וכל מה שאני חשבתי עליו זה שאני חייבת להחזיק את המצלמה יציב".

והפעם, לא פחדת על חייך?

"לא עברה לי לרגע בראש המחשבה שייתכן שלא אצא משם חיה. אמנם התכופפתי כמה פעמים והייתי מאחורי רכב, וכשרציתי לצלם את הטיל מכיוון אחר לא עשיתי את זה, הבנתי שזה לא רעיון טוב - כל הזמן המוח מאותת אינסטינקטים ואחריות. החושים מאוד מתחדדים בסיטואציות האלה. הייתי יכולה להיכנס למצבים מאוד מסוכנים, ולא נכנסתי, כי אין בזה שום יתרון עיתונאי. העבודה הזאת נעשית תוך כדי אחריות גדולה, עם רשתות ביטחון ובמקצועיות, זאת לא עבודת התאבדות".

זאת משמעות העבודה העיתונאית מבחינתך?

"אם יש משהו שאנחנו יכולים ללמוד מהבחירות בארה"ב זה שהעיתונות, הפרשנות והניסיון להבין את הלך הרוח של האנשים בלי להיות שם, לא הולך יחד. התקשורת הייתה בטוחה שהילארי הולכת להיבחר לנשיאה, ופספסה את העם. את רואה שיש איזשהו ניתוק, והדרך להתגבר על הניתוק הזה היא להיות בשטח. להיות באמת עם אנשים, לשמוע ולראות אותם, להבין ולהרגיש. מהבית שלי בתל אביב יש בועה שאני לא יכולה להרגיש דרכה ולהבין באמת מה קורה. בשביל זה צריך להיות בשטח".

בניגוד לישיבה באולפן הממוזג?

"אי אפשר לזלזל באף פרשן שמסוגל להרים טלפון למקורות סופר אמינים ברחבי העולם, ולקבל מידע עדכני, אבל אותי זה פחות מעניין. אני צריכה לפגוש אנשים, לשמוע סיפורים".

איזה מסר את רוצה להעביר לנשים אחרות?

"אבא שלי, שהוא פמיניסט אמיתי, תמיד אומר לי ולאחיות שלי שאין שום דבר שבנים עושים, ובנות לא יכולות לעשות. ההפך, אנחנו יכולות לעשות הכול, וגם יותר טוב מהם. אז נכון שהעולם נשלט על ידי גברים, אבל אני לא מאמינה שיש עולמות שהם רק של גברים.

"נשים יכולות להיות לוחמות בשריון, וכתבות מלחמה, ועיתונאיות חוקרות בכל תחום שהוא. הרבה פעמים אנחנו צריכות לעבוד יותר קשה כדי להוכיח את עצמנו. זה לא הוגן, ומצד שני, ככל שאת משקיעה כך גם הסיפוק גדל, אז אולי יש פה ערך מוסף".

בזכות הקשרים

בסצנת הפתיחה של הסרט 'שר המלחמה' עובר כדור במהירות מתגברת מהמפעל שבו הוא מיוצר עד לאפריקה ועד ראשו של ילד קטן ומפלח את מוחו. הדם משפריץ על המצלמה. אחת הכתבות הדרמטיות ביותר של לכטר הייתה על סוחרי הנשק הישראלים באפריקה.

"ישראל היא מעצמת נשק, היצרנית השישית בגודלה בעולם. אפריקה מחולקת לאזורי שליטה של אנשי עסקים ישראלים, וכל אחד חולש על האזור שלו. למרות שיש אפשרות לייצא נשק למדינה, ולא לאזורים שעליהם קיים אמברגו מכירת נשק, יש זליגת נשקים אדירה למקומות כמו סודן והרפובליקה המרכז אפריקאית, שם מתרחשת אחת המלחמות הכי אכזריות בעולם. את מסתובבת שם ויודעת שאת מתעסקת עם נושא שאת יכולה להיעלם ברגע. זה היה תחקיר מורכב ועבדתי עליו ארבעה חודשים. להגיע לאנשים ולגרום להם לדבר זה תהליך איטי ומורכב".

מאיפה האומץ להתעסק עם נושאים נפיצים, זה בד.נ.א שלך?

"אני לא מרגישה ככה. אני עובדת בחדשות 2 מגיל 27, אם היית אומרת לי שזה מה שיקרה לא הייתי מאמינה בחיים. יש לי את העבודה הכי מעניינת בעולם, אני פוגשת אנשים מעניינים ויש לי אפשרות להשפיע. אבי וייס, איתי דנקנר וגיא סודרי נותנים לי את האפשרות להגיע לכתבות האלה. הפרגון שאני מקבלת בחדשות 2 הוא יוצא דופן. כשמנכ"ל החברה מחליט לשלוח כתבת לאזור קרבות זה לא עניין פשוט, זה דורש ממנו לא פחות אומץ, ואחריות כבדה, לא היה פשוט לשכנע אותו.

"לפני הכתבה האחרונה על עיראק חיכיתי שנה שלמה למבצע של כניסת הכורדים לבאשיקה, ושתגיע רשימת העיתונאים שנכנסים לאזור הקרב. היו איתי שם עוד עיתונאים, ביניהם שלוש נשים - ואף אחת מהן לא נכנסה לשטח. אני נכנסתי, והכול זה מהקשרים שיצרתי. לא פשוט להגיע כאישה למקומות האלה בעיראק או באפריקה, ולמרות זאת הרגשתי המון כבוד כלפיי. מה שכן, אולי החיילים הכורדים לא היו עושים כל כך הרבה סלפי אם היה מולם כתב גבר".

איך חוזרים לשגרה אחרי כזה היי מטורף?

"ביום שני חזרתי מעיראק, נכנסתי לחדר עריכה רצוף עד חמישי בלילה, ואז עליתי למטוס לארה"ב. בקיצור, בשבוע אחד קפצתי בין ציוויליזציות רק כדי לגלות שגם מנהיגת העולם החופשי נקרעת מבפנים, כי בשבוע שהייתי שם טראמפ נבחר. זה היה מרתק, מקיצוניות אחת לשנייה. אז לשאלתך, לא ממש חזרתי לשגרה. גם השבוע אני כבר בטירוף על התחקיר הבא, אז שגרה זאת לא מילה שאני כל כך מתחברת אליה. ככה אני אוהבת את זה".

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מגמה שלילית במסחר באירופה: החוזים העתידיים על וול סטריט אדומים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה