גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטארט-אפ איטלקי מציג את "אובר" של הקטנועים

חברת סקוטרינו מאפשרת לנוסעים להתנייד ברחבי העיר על טוסטוס ■ המייסד הגה את הרעיון כשחיכה לאוטובוס: "האוטובוס בכלל לא הגיע, וכולם נתקעו בפקקים. כל מערכת התחבורה הייתה דפוקה. אני פשוט חיברתי את הנקודות"

אוליבר פייג' / צילום: בלומברג
אוליבר פייג' / צילום: בלומברג

רוצים לשוטט ברומא על וספה כמו אודרי הפבורן בסרט "חופשה ברומא"? אוליבר פייג' יכול לעזור לכם. האמריקאי בן ה-23 פיתח את סקוטרינו (Scooterino), אפליקציית שיתוף נסיעות שמקשרת בין נהגי קטנועים ואנשים שזקוקים לטרמפ כדי לצלוח את התחבורה הכאוטית של רומא. לפעמים האפליקציה מסיעה אנשים לרומן הבא שלהם.

פשוט תקלידו בטלפון שלכם את הזמן שבו אתם רוצים לצאת לדרך ואת היעד שאליו אתם רוצים להגיע, תבחרו נהג - ותוך זמן קצר אתם מזגזגים ברחובותיה של עיר הנצח.

במחיר ממוצע של 5 אירו (5.29 דולר) לנסיעה, השירות בדרך כלל זול ומהיר יותר ממונית. המאפרת המקצועית פילו די יוריו, שגילתה את השירות לאחר שפגשה בפייג' באחת המאפיות, מספרת שסקוטרינו אפשר לה לקצץ ב-50% את ההוצאה החודשית שלה בסך 80 אירו על מוניות. "אני מכורה לשיתוף קטנועים כמעט כמו שאני מכורה לפיצה", אומרת יוריו בעודה ממתינה לאחד הקטנועים של סקוטרינו.

פייג', שגדל ברומא לאחר שהוריו הגיעו לחופשה ממושכת באיטליה ולא עזבו יותר את המדינה, מספר כי רעיון היישום צץ במוחו כשהמתין לאוטובוס. "האוטובוס בכלל לא הגיע, וכולם נתקעו בפקקים. כל מערכת התחבורה הייתה דפוקה. אני פשוט חיברתי את הנקודות".

סקוטרינו פועלת ממשרד בן שני חדרים מאחורי הקולוסיאום, ושמונה אנשי צוותו של פייג' מתדלקים על אספרסו ומשלוחי פסטה, פיצה וסושי. מאז הושקה החברה אשתקד, היא ארגנה 17 אלף נסיעות והחתימה 500 נהגים. הלקוחות משלמים תעריף קבוע בסך 4 אירו עבור 4 הקילומטרים הראשונים, ולאחר מכן 0.8 אירו עבור כל קילומטר נוסף. סקוטרינו גובה 20% ממחיר העסקה, והתשלום מבוצע אוטומטית באופן שכסף פיזי אינו מחליף ידיים. נסיעה מהקולוסיאום למדרגות הספרדיות - מרחק הליכה של חצי שעה - לוקחת עשר דקות ועולה 4 אירו - פחות ממחצית התעריף במונית, וחמש דקות פחות מזמן הנסיעה במונית. נסיעה בתחבורה הציבורית, שמחירה 1.50 אירו בלבד, לוקחת כ-15 דקות, בתנאי שהאוטובוס מגיע.

הנהגים חייבים להחזיק קסדה נוספת וציפויים פנימיים חד-פעמיים לקסדה, ושני הצדדים יכולים לצפות בפרופיל של הצד השני, לדחות כל בקשה לנסיעה ולהעניק דירוג בסוף הנסיעה. אחד הנהגים מספר שהוא מדפדף בפרופילים של נוסעים פוטנציאליים ובוחר נשים מושכות ממש כמו באתר הדייטינג טינדר (Tinder). ביום האיידס הבינלאומי ב-1 בדצמבר חילקו אנשי צוותו של פייג' קונדומים לצורך קידום עסקי. "אנחנו קוראים לעצמנו טינדרינו בתור בדיחה", מספר פייג'. ומאמת דיווחים על רומנים שנולדו במהלך נסיעות קטנוע. "אם אנחנו מצליחים לקשר בין אנשים באופן שהם מתיידדים ומשתפים נסיעות - אז עשינו את העבודה שלנו".

פייג' מציין שהוא מציע שירות "שיתוף נסיעות" ולא "הזמנת נסיעות". זה מאפשר לחברה לעקוף את המכשולים המשפטיים שבהן נתקלות חברות כגון אובר, שעליה הוטלו מגבלות באיטליה לאחר שבית משפט במילאנו קבע שהיא למעשה שירות מוניות לא-חוקי. כדי להצטרף לשירות סקוטרינו, חייבים הנהגים להתייצב במשרד סקוטרינו לבדיקת איכות הקטנוע והקסדה הנוספת שלהם, להציג את מסמכיהם ולהוכיח שהם מבוטחים. לדברי פייג', עד כה לא נרשמו פציעות רציניות, אבל אין שום דיווח על לבבות שבורים.

סקוטרינו הייתה צריכה לגבור על אתגר הביורוקרטיה בעיריית רומא, ואחד המשרדים עיכב במשך שנתיים מימון ציבורי בסך 300 אלף אירו לאחר שסקוטרינו זכתה בפרס שמטרתו הייתה לספק מימון לחברות סטארט-אפ חדשניות, לדברי פייג'. יש לו יותר נוסעים פוטנציאליים מאשר נהגים. בשעות השיא מקבלים הנוסעים לפעמים מסר שבו הם מתבקשים לבדוק שוב במועד מאוחר יותר אם יש נסיעות זמינות. פייג' אומר שהנהגים, שאותם הוא מכנה "סקוטריסטי", כוללים סטודנטים, רופאים, שפים ועורכי דין.

"תמיד יש המון לקוחות, אז הבעיה היא למצוא את הזמן לקבל בקשות", אומר ריקרדו דה ניגריס בן ה-28, עורך דין מתמחה שנמנה עם הנהגים הפעילים ביותר של סקוטרינו. דה ניגריס מספר שהוא עושה כ-250 אירו בחודש מהסעות בקטנוע שלו, וזה מאפשר לו להשיב לעצמו חלק מהסכומים שהוא מוציא על דלק כשהוא נוסע ברחבי רומא.

פייג' גייס מימון חדש בסך 500 אלף אירו, שבאמצעותו הוא ירחיב את פעילות החברה לערים אחרות באיטליה וייצור מערכת להזמנה מראש של נסיעות. לעת עתה הוא מתכנן להתמודד עם המחסור בנהגים באמצעות הגבלת השירות למרכז רומא, עד שיצליח להחתים מספר רב יותר של אנשים שמוכנים לתת טרמפ לאדם זר. "ברומא יש 500 אלף קטנועים", מציין פייג'. "אנחנו פשוט צריכים להפיץ את המסר שלנו".

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד