גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עובדת לשעבר בעיריית טבריה: הדובר אלי סבתי הטריד מינית

פנתה בעניין לשרת התרבות מירי רגב, לאחר שסבתי מונה לדובר שלה ■ סבתי טוען כי מדובר בתלונת-שווא לצורך ניגוח, ובביהמ"ש אמר: "שקר וכזב. היא ידועה כשקרנית" ■ רגב: "הזמנו את הפונה להגיש תלונה במשטרה"

אלי סבתי  צילום: שלומי יוסף
אלי סבתי צילום: שלומי יוסף

עובדת לשעבר בעיריית טבריה, ש.פ, התלוננה שלשום (א') במשטרה נגד אלי סבתי, שהיה דובר עיריית טבריה ועיתונאי, בטענה להטרדה מינית. סבתי התמנה בתחילת נובמבר לתפקיד דובר שרת התרבות והספורט מירי רגב.

ימים אחדים לאחר מכן, כאשר בערוץ 2 התכוננו להקרנת הכתבה על רגב, שבה סיפרה על הטרדה מינית שחוותה בעבר בשירותה הצבאי, פנתה ש.פ לשרה רגב וכתבה לה כך על המינוי של סבתי: "אני פונה אלייך אחרי המון התלבטויות, אבל בסופו של דבר החלטתי לפנות אלייך לפני שאני מחליטה לעשות מזה רעש גדול ולתת לך את ההזדמנות לתקן את הטעות בדלתיים סגורות.

"האדם שהטריד אותי מינית בעבודה, ואני הייתי המומה לשמוע זאת. האם ייתכן שאת כשרת התרבות בממשלת ישראל מחזיקה כזה אדם במשרדך? האם ייתכן שזו פניה של התרבות בישראל, לתת מקום לאדם שמטריד מינית? אני פשוט בהלם שזו התנהלותך. ציפיתי להרבה יותר מאישה שכמותך.

"אני דורשת ממך בכל לשון של בקשה לא לתת במה לכאלה אנשים, בטח לא במשרדי ממשלה. אני דורשת כאזרחית שמר אלי סבתי יפוטר היום לפני מחר ולפני שאצטרך לפנות לתקשורת". 

"פחדתי על מקום העבודה" 

ראשית הפרשה בפוסט שפרסם איתן עובד, מי שהיה חבר מועצת העיר טבריה ויו"ר ועדת הביקורת בעירייה. בפוסט שכתב הוקדשו כמה פסקאות לדובר העירייה אלי סבתי בתחומים שונים של התנהלותו, וביניהן "הטרדה מינית כנגד עובדת עיריייה... שיחות טלפון והודעות צ'ט לתושבי העיר תוך הטרדה, איום והצעות מיניות".

סבתי הגיש תביעת דיבה נגד איתן עובד. בתצהיר של ש.פ, שהוגש לבית המשפט על-ידי הנתבע, היא כתבה: "אלי סבתי ידוע כמי שלא בוחל בלשון בלתי נאותה העולה לכאורה לכדי הטרדה מינית לנשים, ובכלל זה אף לעובדות העירייה. אני עצמי כעובדת עירייה סבלתי מהטרדה מינית מצדו.

"היה זה אלי סבתי שפנה אליי באמצעות שיחת טלפון, אשר במסגרת שיחה טלפונית שנסובה על התנהלות העירייה, החל פתאום להחמיא לי והציע לי ללא כל בושה להשתתף עמו ועוד גבר אחד באקט מיני. הייתי ממש בשוק, כעסתי עליו ודרשתי ממנו שלא לדבר אלי בלשון כזו מעליבה, משפילה וגסה".

בעדותה בבית המשפט אמרה ש.פ: "התחלנו לדבר בלי קשר לכלום, והוא גלש לשיחה שלא קשורה לשום דבר, 'אני חולה, אני בבית, בא לך לבוא אליי, מה דעתך שנעשה אורגיה?' האמנתי לכל הסיפורים ששמעתי בחוץ".

פרקליטו של סבתי שאל: "למה לא התלוננת על הטרדה מינית?"

ש.פ: "כי לא רציתי שיהיו לי בעיות בעבודה. ידעתי שסבתי לא דובר העירייה, הוא דובר ראש העיר, והם יתנכלו לי כשאני עובדת עירייה. פחדתי על מקום העבודה שלי".

סבתי, בעדותו במשפט, נשאל על השיחה עם ש.פ ואמר: "מאשר שהייתה שיחת טלפון שהייתה יזומה ממנה אליי בנוגע לכרטיסיות בית הספר. שום שיחה שנסבה סביב עניין אישי לא הייתה שם. שקר וכזב. היא ידועה כשקרנית ולא מהיום".

"עד מניפולטיבי"

השופט שכיב סרחאן, שופט בבית משפט השלום בנצרת דאז והיום שופט בבית המשפט המחוזי מרכז, דחה את התביעה של סבתי, ובפסק הדין שניתן לפני כשנה הוא קבע: "הפרסום של של איתן עובד היה אמת (משפטית), ובפרסומו היה עניין ציבורי מובהק.

"גרסתו של סבתי כאמור בכתב התביעה ועדותו בכתב ובעל-פה, כי הפרסום שקרי, נסתרה, מיניה וביה ובאופן פוזיטיבי, על-ידי ראיות ההגנה.

"עדותו של סבתי, ככלל, מראשיתה ועד סופה, הייתה בלתי סבירה ובלתי מהימנה. על-פי התרשמותי הישירה מהעדים ובשים לב למכלול נסיבות העניין ואותות האמת שהתגלו במשפט, אומר כי סבתי היה עד מניפולטיבי ולא הקפיד על אמירת האמת לאמיתה".

לא הוגש ערעור על פסק הדין.

מלשכת השרה מירי רגב נמסר: "עם קבלת הפנייה הובהר לפונה כי הנושא ייבדק, וכך אכן קרה. מר אלי סבתי עבר בדיקת פוליגרף מיוזמתו ויצא דובר אמת. הוא טען וטוען כי מדובר בעלילת-שווא. הזמנו את הפונה לפנות למשטרת ישראל ולהגיש תלונה".

סבתי: "אין עדים, אין תלונה. רק רכילות זולה וזדונית"

עו"ד יורם ביטון הגיב בשמו של אלי סבתי: "פנייתך היא אחת מיני רבות אל מרשי במסגרת מסע השמצות פרוע, חסר כל בסיס עובדתי ומשפטי, בשים לב שאמצעי תקשורת אחרים לא מצאו ממש בטענות הטוענות להטרדה, למעט רכילות זולה וזדונית, אשר כל מטרתה להכפיש את מרשי, להלך עליו אימים במטרה לפגוע בפרנסתו, הכול על-מנת לסייע לגורמים עברייניים בעיריית טבריה אשר לא בוחלים במאום במקום שהשנאה מעבירה אותם על דעתם, תוך שהם מנצלים ומשתמשים לרעה.

"מרשי מציע לגבי ש.פ כי ככל שקיימת לה טענה על הטרדה, שתתכבד ותיגש לתחנת המשטרה הקרובה על-מנת שתלונתה תתברר, אחרת אי-אפשר שלא לתהות על העיתוי שבו בחרה להעלות טענה זו לראשונה, במסגרת הליך משפטי שהגיש מרשי נגד מי שכיהן כחבר מועצת העיר טבריה, מר איתן עובד; ובמה דברים אמורים:

"ביום 19.3.2014 חתמה הטוענת להטרדה על תצהיר שהוגש לבית המשפט השלום בנצרת, בתצהיר היא טוענת כי מרשי הטריד אותה מינית באמצעות שיחת טלפון.

"תצהיר שאין בו ולא כלום, אין בו תאריך, אין בו שעה ואין בו מקום. אין עדים, אין הקלטה, אין תלונה למשטרה או לכל גורם אחר, וגברת ש.פ מאשרת בעת מתן העדות בבית המשפט שהיא מעולם לא פגשה את מרשי, כך שברור שאין ולא היה כל קשר בין מרשי לבין הגברת ובוודאי לא קשר טלפוני.

"לאורך השנים מרשי עבד בתפקידיו השונים, הרבים והמכובדים, עם מאות נשים, ומעולם לא נטען נגדו על הטרדה. במרשי מעולם לא דבר רבב, ואין לו כל רישום פלילי, כל סיפורי ההטרדה נוצרו במטרה אחת בלבד - לפגוע במרשי.

"תצהירה של הגברת ש.פ הוכנס לתיק שנדון בבית המשפט, רק ככלי שינגח את מרשי. פרסום התצהיר בחתימת ידה בקבוצות פייסבוק, רק מעיד כי כל מטרתו של התצהיר ומאוויי נפשם וליבם של בעלי האינטרס היה חיסולו של מרשי ופגיעה בשמו ובפרנסתו.

"מרשי החליט לשים סוף להטרדות והכפשות נגדו שהחלו עוד בשנת 2012, והורה לי לפעול משפטית הן בהגשת קובלנה פלילית והן בתביעות כספיות, נגד הטוענת להטרדה, נגד המפעילים שלה בעיריית טבריה ונגד כל אמצעי תקשורת אשר יעמיד להם במה להפצת דברי הרוע והכזב חסרי בסיס.

"לצורך כך בחר מרשי מיוזמתו ועל חשבונו להיבדק במכונת אמת על השאלות העולות מתצהירה של הטוענת להטרדה. תוצאות הבדיקה הן שמרשי נמצא דובר אמת באופן מוחלט, דוח הבדיקה מצורף לכתב תגובה זה, והוא חלק בלתי נפרד ממנו.

"במקרה הזה נדרשים שיקול-דעת ואחריות. אבקש ואודה לכם באם תבחרו לנהוג כפי שבחרו אמצעי התקשורת האחרים ולא לפרסם ולא כלום, היות ומדובר בעלילת כזב.

"מרשי לא הגיש ערעור על החלטת השופט רק בשל חוסר משאבים כלכליים והיעדר כוחות נפשיים, באחת התקופות הלא פשוטות בחייו והנוגעות לילד שלו, מה עוד שבית המשפט לא נתן כל משקל לעדות גברת ש.פ.

"ככל שתדחו את בקשת מרשי ותבחרו לפרסם את דבר הרכילות, אבקש כי תפרסמו את תגובת מרשי במלואה, ובכך לצמצם את נזקו שבוודאות קרובה יבוא לכדי בירור בבית המשפט".

עוד כתבות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות