ממשל אובמה מתח אתמול (ג') ביקורת חריפה ביותר על אישור חוק ההסדרה בקריאה טרומית בכנסת, והביע חשש שקבלת החוק תוביל להחלטה של ישראל לספח חלקים מהגדה.

גורמים ישראליים אמרו כי ייתכן שהביקורת הקשה היא רמז ל"מתנת פרידה" פוטנציאלית של הממשל היוצא לממשלת ישראל, אולי הימנעות מהטלת וטו על הצעת החלטה במועצת הביטחון שתקרא לישראל לחזור לגבולות 67 בלי לקרוא, בעת ובעונה אחת, להכרה פלסטינית בישראל כמדינה יהודית. החשש הישראלי התחזק לאחר ששר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, נמנע מלהתחייב, בתחילת השבוע, שארה"ב תטיל וטו על הצעת החלטה כזו.

"אנו מודאגים מאוד מקידום החוק (אישורו בקריאה טרומית), שיאפשר לישראל להעניק מעמד חוקי למאחזים ישראליים שיושבים על אדמות פלסטיניות פרטיות", אמר סגן דובר משרד החוץ האמריקאי, מארק טונר, בתדרוך היומי לכתבים. "קבלת החוק תפגע עמוקות בסיכויים לפתרון של שתי מדינות. אנו גם מוטרדים מהתבטאויות של פוליטיות מסוימות בישראל, שלפיהן החוק הזה יהיה צעד ראשון לקראת סיפוח חלקים מהגדה המערבית".

"אפנה אתכם לדברים שאמר קרי בפורום סבן בתחילת השבוע - ככל שאתה משנה יותר את המציאות בשטח, מציאות שתמנע פתרון של שתי מדינות, כך יהיה קשה יותר להגיע לפתרון כזה", אמר טונר.

סגן הדובר הוסיף: "החקיקה הזו, אם היא אכן תמומש, תהווה קידום דרמטי של מיזם ההתנחלויות, מיזם שכבר עתה, כפי שאמרנו, מסכן מאוד את פתרון שתי המדינות. אנו מודאגים עמוקות גם משינוי המצב בשטח. אנו מביעים את החששות האלה. הצעת החוק טרם נהפכה לחוק. אנו מקווים שהיא אכן לא תיהפך לחוק, ואנו בהחלט מקווים שיוכנסו בו שינויים ותיקונים".

בראיון פומבי בפורום סבן, ביום ראשון, נשאל קרי על הערכות שממשל אובמה יותיר מאחוריו פרמטרים חדשים להסכם ישראלי-פלסטיני, אולי במסגרת החלטה של מועצת הביטחון. בתשובתו הוא הבהיר כי ארה"ב התנגדה מאז ומתמיד לאכיפת תנאי המעמד הסופי. קרי ציין שטרם הוחלט על צעד כלשהו שיינקט או לא יינקט בהקשר זה, אך אמר, שמדינות אחרות שואפות לעשות זאת, כי "יש תחושה הולכת וגוברת שהמצב לא יכול להישאר כפי שהוא". הוא נמנע מלומר האם ארה"ב תתמוך במהלך כזה או תתנגד לו.

האם תנסה לבלום מהלך צרפתי? - נשאל קרי. תשובתו: "אם ההצעה צרפתית תהיה מוטית ובלתי הוגנת, אם זו תהיה החלטה שתשלול לגיטימיות מישראל, בוודאי שנתנגד לה. תמיד נהגנו כך, ונמשיך. אבל המצב עתה מסובך יותר מפני שמתפתחת תחושה שזה (ההתנהלות הישראלית) אינה הוגנת".

 

בתדרוך בסטייט דיפרטמנט מתח סגן הדובר ביקורת גם על החלטת ישראל למנוע כניסתה של אזרחית מלאווי, איזבל פירי, חברה במועצת הכנסיות העולמית - גוף בינלאומי של כנסיות מזרמים שונים - בגללת תמיכתה ב-BDS, תנועה שקוראת להטיל חרמים וסנקציות על ישראל ולמשוך השקעות ממנה או מחברות שעושות עמה עסקים.

"ברור שאנו מתנגדים נמרצות להטלת חרמים וסנקציות", אמר סגן הדובר. "אך כפי שאמרתי לפני כמה שבועות, ואומר עכשיו שוב, איננו מאמינים שצריך לאסור כניסת אנשים שמבקשים למחות ללא אלימות נגד מדיניות כלשהי של הממשלה. יחד עם זאת, ישראל היא מדינה ריבונית. יש לה זכות לפקח על גבולותיה. אבל, עקרונית, אנו מייחסים חשיבות לחירות ההבעה".