שתי חברות טכנולוגיה מהגדולות באסיה הודיעו שהן מעוניינות להגדיל את השקעותיהן בארה"ב, על רקע הבטחותיו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ להחזיר ייצור ומקומות עבודה לארה"ב.

המיליארדר ואיש העסקים מסאיושי סאן, שעומד בראש קבוצת סופטבנק היפנית, התחייב להשקיע בארה"ב 50 מיליארד דולר. פוקסקון, ספקית של חברת אפל, מסרה שהיא מצויה בדיונים ראשוניים על הרחבת פעילותה בארה"ב.

סאן אמר אתמול אחרי פגישה עם טראמפ שההשקעה שלו תיצור 50,000 מקומות עבודה חדשים בארה"ב, וטראמפ טען שההשקעה הזו היא תוצאה ישירה מניצחונו בבחירות לנשיאות.

התחייבות ההשקעה של סאן עוררה מחדש את ההשערות שענקית הטלקום האמריקאית ספרינט, שסופטבנק מחזיקה 82% ממנה, תפתח מחדש בשיחות מיזוג עם טי-מובייל ארה"ב. המו"מ הקודם בין שתי החברות נגנז בלחץ הרגולציה בארה"ב.

העדר פרטים על לוח הזמנים להשקעה המובטחת עורר גם חששות שההבטחה ליצירת מקומות עבודה לא תמומש. ספרינט מצויה היום בהליכי פיטורי עובדים כדי להפחית את הוצאותיה ביותר מ-2 מיליארד דולר בשנת העסקים הנוכחית.

טראמפ מקיים מאז ניצחונו בבחירות מגעים עם חברות ספציפיות, ומנגד אינו מקדיש זמן לעסקאות סחר רחבות יותר שהכנתן נמשכת שנים. הכוונה היא כנראה להפגין את כישורי עשיית העסקים שהוא מתגאה בהם. הקמפיין שלו היה נגד רגולציה כבדה על עסקים, והוא צפוי להיות פתוח יותר למיזוגים בין חברות מן הנשיא היוצא ברק אובמה.

ההכרזה על ההשקעה של 50 מיליארד דולר, שנעשתה במשותף על ידי טראמפ וסאן בלובי של מגדל טראמפ במנהטן, תגיע מקרן טק בהיקף 100 מיליארד דולר שסופטבנק מקימה עם קרן ההון הריבונית הסעודית ושותפים נוספים פוטנציאליים.

"גבירותיי ורבותיי, זהו מאסא מסופטבנק של יפן, והוא הסכים זה עתה להשקיע 50 מיליארד דולר בארה"ב עם 50,000 מקומות עבודה", הכריז טראמפ. "הוא לא היה עושה את זה אלמלא ניצחנו בבחירות!" הוא צייץ לאחר מכן בטוויטר.

סאן, בעניבה וסוודר אדומים מתחת לז'קט שלו, אמר לכתבים שחברתו, שהיא חברת טלקום והשקעות טק בשווי 68 מיליארד דולר, תיצור את מקומות העבודה על ידי השקעה בחברות הזנק. הוא הוסיף שהוא מצפה ל"הרבה דה-רגולציה" על ידי ממשל טראמפ.

פוקסקון, חברת טייוואנית שהיא שותפה עסקית של סאן, פרסמה הודעה קצרה בעקבות דיווח בערוץ העסקים CNBC שבו נראה דף שהחזיק סאן ועליו הלוגו של סופטבנק ושלה. הדף הכיל פרטים על השקעה נוספת בסך 7 מיליארד דולר, עם יצירת 50,000 מקומות עבודה נוספים בארה"ב.

"היקף ההשקעה עדיין לא נקבע, אנחנו נודיע על פרטי התוכנית שלנו בתום הדיונים הישירים בין ההנהלה שלנו והפקידים האמריקאים הנוגעים בדבר", נאמר בהודעת פוקסקון.

סאן ומייסד פוקסקון טרי גו נחשבים לידידים, ויש להם כמה מיזמים עסקיים משותפים, ביניהם השקת הרובוט האנושי פפר, שמיוצר על ידי פוקסקון, בכמה שווקים. יש להם גם מיזם השקעות בהודו.

לפוקסקון יש מרכזי ייצור בווירג'יניה ובאינדיאנה, לפי אתר האינטרנט שלה. בדוחותיה מ-2015 צוינו גם מרכזים לוגיסטיים בקליפורניה וטקסס.