*** הכתבה בשיתוף לשכת יועצי המס

אחת השאלות שחוזרת על עצמה אצל בעלי עסקים קטנים היא האם להפעיל את העסק באמצעות חברה בע״מ או באמצעות יחיד עוסק-מורשה.

כמובן שכדי לענות על השאלה הזאת יש לנתח את הפעילות הכלכלית של העסק. אולם חשוב יותר - לנתח את הצרכים הכלכליים הפרטיים של בעל העסקואת מכלול האפשרויות העומדות לרשותו לפרנסת משפחתו. במילים פשוטות - כמה כסף הוא צריך להביא הביתה.

האם יתכן מצב שבו לשני בעלי עסקים זהים לחלוטין, בעלי אותו מחזור מכירות, אותו הרווח, אותו היקף העסקת כוח אדם, שפועלים בדיוק באותו תחום ... יומלץ לראשון לפעול כחברה בע"מ ולשני כיחיד - עוסק מורשה?

התשובה היא כן, בהחלט. לדוגמה, בעל העסק הראשון פרש מהצבא בגיל 47 ויש לו פנסיה צבאית מכובדת והוא אינו נדרש למשוך את כל הרווחים של החברה בכדי לפרנס את משפחתו ובעצם יכול לנצל את היתרון המשמעותי ביותר של חברה בע״מ - שניתן להשאיר בה רווחים ולשלם עליהם מס נמוך יחסית בשיעור של 25% ולהשתמש בכספים שנותרו בחברה, לאחר תשלום המס הנמוך, כדי להמשיך ולפתח את העסק.

לעומתו, בעל העסק השני, שאין לו מקורות הכנסה נוספים, זקוק לכל הרווחים של העסק עבור פרנסת משפחתו ומשכך מעקר מתוכן את היתרון הכי משמעותי של הפעלת העסק באמצעות חברה בע"מ.

יתרון משמעותי שני של חברה בע"מ הוא העובדה כי מדובר בישות משפטית נפרדת מהבעלים שלה. הווה אומר שיש הפרדה משפטית בין הנכסים הפרטיים של בעל המניות לבין הנכסים של החברה. לעסקים ברמת סיכון גבוהה, ההפרדה הזאת אקוטית.

אבל במצב העניינים כיום כאשר כל בעלי החברות חותמים ערבות אישית לבנקים ולספקים הגדולים, גם היתרון הזה ריק מתוכן עבור חלק נכבד מהעסקים.

חיסרון משמעותי בהפעלה של חברה בע"מ הוא העלויות הגבוהות של אחזקתה השוטפת בשל החובה בהנהלת חשבונות כפולה ובמאזן. זאת בניגוד לנדרש עוסק מורשה.

יצויין כי חלק גדול מהעסקים הקטנים שמאוגדים כחברה בע״מ, היה ראוי שיפעלו כעוסק-מורשה ויחסכו עלויות משמעותיות בניהול השוטף של העסק. אולם עדיין יכולים להיות גם עסקים קטנים שכדאי להם שיפעלו במסגרת חברה בע"מ וצריך לבחון כל מקרה לגופו.

בכל אופן, חשוב להתייעץ בסוגייה זו עם יועץ מס, חבר בלשכת יועצי המס, לפני שמקבלים החלטה.