"רפורמות זה דבר נפלא, אבל אני לא בטוח שאנחנו צריכים כל כך הרבה רפורמות כמו שאנחנו רואים היום. לא כל רפורמה היא הכרחית, לא כל רפורמה מקדמת פיתרון לבעיה שבאמת קיימת. צריך לבדוק אם מטפלים בבעיה אמיתית או רק בפוטנציאל לסיכון שלא מתממש". כך אמר היום (א') אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות לשעבר בפאנל משותף עם יו"ר פסגות, אהוד שפירא שעסק באיזונים הרגולטוריים בתחום הפיננסים.

שפירא עצמו אמר בהקשר זה בפאנל שהנחה עורך שוק ההון של גלובס, שי שלו, כי "אחד הדברים שהכי מרתיעים משקיעים זרים שרוצים לבוא לכאן זה חוסר היציבות הרגולטורית, והצהרות הפופוליסטיות שאנחנו רואים ושומעים חדשות לבקרים. אמר לי לפני שנה או שנה וחצי אחד היורים של הגופים הפיננסים הבינלאומיים: 'אנחנו לא ניכנס אף פעם למדינה שבהם הח"כים קובעים את גובה העמלות'. אז הוא אמר את זה קצת בציניות אבל יש בזה אמת גדולה מאוד. אם רוצים למשוך גופים בינ"ל צריך להגיד: 'אנחנו מדברים על יציבות רגולטורית של 5 או 6 או 7 שנים'".

שפירא סיפר כי בשנה האחרונה קיבלו בפסגות "למעלה מ-200 חוזרים מהרגולטורים שאנחנו כפופים להם. תחשבו על ההשלכות של זה. כל חוזר אתה צריך להשקיע בלימוד שלו. העלות של הכנסת רגולציה כזאת היא בערך קבועה ללא קשר לגודל בית ההשקעות או המוסד הפיננסי ויש כאן מכה גדולה מאוד. אנחנו כבר רואים את ההשלכה של התהליך הזה שמביאה לצמצום מספר הגופים בשוק".

- שתיים מחברות הביטוח עומדות היום על המדף ואף גוף מוביל מהמערב לא עומד בתור כדי לקנות אותן. יש בעיקר קרנות אופורטוניסטיות וגופים מסין. איך אתם רואים את המצב הזה?

יונס: "אני רוצה להביע מחאה: מה רע בקרנות ובגופים מסין? זה נשמע שלילי כמו שהצגת את זה. זה העידן החדש של בעלות על חברות. כשפימי קונה חברה זה נחשב למעודד השקעה וצמיחה, הם מצליחים לבצע מהפכים גם בתוכנית האסטרטגית וגם בתוצאות העסקיות. הזרים גם הם כאלה. זה העניין בעולם החדש. יש פחות בעלי הון פרטיים ומי שעושה את זה זה הפרייבט אקוויטי. וסינים? אני לא רואה מה בעיה בזה".

שפירא: "חוק הריכוזיות פסל כמעט כל משקיע ישראלי שחשב לקנות את התאגידים האלה שעומדים למכירה. לכן אנחנו מסתכלים על הקרנות הבינלאומיות".

- הרגולציה שיפרה לדעתכם את מצבו של הצרכן?

שפירא: "אין ספק שהיא שיפרה. התחרות מתבטאת בהורדת מחירים. אבל מה שמאפיין את הרגולציה הוא חוסר איזון. היא הלכה רחוק מדי לטובת הצרכן ופחות מדי לנושא יציבות הגופים הפיננסיים. אני מקווה שכפי שאמרתי קודם המטוטלת תזוז שוב לכיוון האמצע ותדאג גם לזה.

"ראינו את הזכייה האחרונה בפנסיית ברירית המחדל: במחירים שהגופים שזכו בהם עשו את זה אני לא מבין איך הם יוכלו לשאת את הוצאות התפעוליות במחירים שהם זכו בהם, ואני מקווה שההתמודדות של הרגולציה עם היציבות תביא לכך, ותדאג ליציבות שלהם לטווח ארוך".