"כמה אתם מודאגים מבחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב?", שאל ריצ'ארד קווסט, פרשן וכתב כלכלי ב-CNN, את הקהל בוועידת ישראל לעסקים 2016 של "גלובס" שנפתחה היום. חצי מן הקהל הצביע כי הוא "מאוד מודאג" ואילו מחצית אמרו שאינם מודאגים. לאלה אמר קווסט: "כמה מכן פשוט משקרים ומקווים לטוב?".

בפאנל שהנחה קווסט ניסו דיוויד פולקרטס לנדאו, הכלכלן הראשי וראש מחלקת המחקר בדויטשה בנק; רוג'ר אי איי פארמר, פרופ' בכיר לכלכלה ב-UCLA; פרופ' כריסטופר בולדינג, פרופסור למימון וכלכלה בבית הספר למנהל עסקים Peking university ופרנסואה בורגיניון, פרופסור אמריטוס ב-Paris school of economics ובעבר הכלכלן הראשי בבנק העולמי, להבין כיצד ישפיע טראמפ על הכלכלה העולמית ולאיזה כיוון הולך השוק האירופאי.

רוב הפאנל, בניגוד לקווסט, דווקא היה אופטימי יחסית לגבי טראמפ. פארמר: "כל התשתיות בארה"ב, כגון שדות התעופה והרכבות, הן מנוונות. שיפוץ בהן יכול להקפיץ את הפעילות העסקית בארה"ב. טראמפ גם צפוי לבצע קיצוץ מס משמעותי, ואם בעבר הייתי סקפטי לגבי הסיכוי של קיצוצים במס לגרום לצמיחה, הרי שהיום ראיתי מספיק הוכחות לכך שזה יכול לקרות".

קווסט: "אז אתה מציע רייגונומיקס?"

פארמר: "בפעם האחרונה שראינו תמריצים כאלה, זה באמת קרה בעידן רייגן, והמדיניות הזו יצרה גירעון של הממשלה וזה הוביל לגירעון של ארה"ב כולה. אבל אם טראמפ יעשה את זה בלי ליצור גירעון לארה"ב, על ידי קביעת חסמי סחר, אולי הכסף שישתחרר בקיצוץ במיסוי יישאר בפנים וייצור צמיחה. יש אפשרות שזה יעורר אינפלציה, אבל קצת אינפלציה זה טוב".

פולקרטס לנדאו: "תשתית היא חשובה, אך לוקח לה הרבה יותר זמן להשפיע. הפחתת המיסוי משמעותית יותר בטווח הקרוב, וכן במיוחד הפחתת הרגולציה על עסקים כמו למשל רגולציה על תנאי עבודה"

קווסט: האם ייתכן שהתמריצים לא יובילו לאינפלציה מוגזמת?

בורגיניון: "יש להיזהר. קיצוץ המיסוי עלול להועיל לשכבות העלויונות בלבד. במקרה כזה, הוא לא ייצור צמיחה אלא להיפך, רק יגביר את הרוגז על אי השוויון".

קווסט שב והעלה את נושא חסמי הסחר.

פארמר: "כלכלנים תמיד אמרו שסחר בין שתי מדינות הוא טוב תמיד לשתי המדינות, אבל שבתוך כל מדינה יש מנצחים ומפסידים והמנצחים צריכים לפצות את המפסידים. בארה"ב, המנצחים לא פיצו את המפסידים ולכן הסחר החופשי יותר של העשורים האחרונים הזיק לארה"ב".

פולקרטס-לנדאו: "זה נכון שהסכמי סחר לא יצרו את התועלת הרבה ביותר לארה"ב. למשל הסכם הסחר עם סין פגע בתעשיה האמריקנית".

פארמר: "הסחר עם סין פגע בכלכלת מרכז ומערב ארה"ב. לפני עשור היו צוחקים עלי אם הייתי אומר את זה בפורום אקדמי. היום מסכימים איתי. סין הרסה את הערים במרכז ארה"ב. גם את התעשיה וגם את השירותים הנלווים לה".

בולדינג: "אולם מה מה שטראמט יגלה הוא שהתעשיה לא תחזור לארה"ב. זה כבר אבוד. הוא יכול לדבר על מדיניות סחר קשוחה, אבל המשרות שאבדו בתחום התעשיה לא יחזרו".

קווסט שאל האם סין עושה מניפולציה על שערי המטבע? והאם היא מוטרדת מכך שממתגים אותה ככזו?

בולדינג: "לא כמו שטראמפ חושב, היום הם דווקא תומכים במטבע שלהם, שהיה יכול ליפול עוד 15% לולא התמיכה הזו".

קווסט: "מה לגבי מיסוי של מוצרים סיניים בלבד?"

בורגיניון: "זה ממש לא ריאלי. אולי ניתן למסות רק מוצרים מעטים. זה רק יעשה מצג שמשהו נעשה".

קווסט: "נו, מצויין. זה מה שהוא רוצה".

פארמר: "אבל זה לא יביא עוד משרות".

קווסט: "אבל קראתי בניו יורק טיימס כותרת: 'העולם שוב פוחד מארה"ב. יופי'".

קווסט הוסיף ושאל האם ישנה ציפיה שהשלטון של טראמפ יצא כבר בינואר למהלך גדול מול סין על הסחר?

בורגיניון: "אני מאמין שיהיה שואו. הוא חייב לעשות משהו בגלל הקמפיין. אבל זה לא ישנה בצורה מהותית את הסחר בין ארה"ב וסין".

פולקרטס לנדאו:"הסחר לא יהיה הנושא העיקרי שבו יתחיל טראמפ לממש את הקמפיין שלו. יש יותר מידי אנשים רציניים בקבינט מכדי שזה יקרה. כן יהיה מו"מ קשוח על נאפטא, אבל זה צפוי".

בולדינג: "הטכנוקרטים בביג'ין יודעים שהכלכלה הסינית סגורה מידי. יכול להיות שטראמפ יוכל להשיג יותר גישה לשיווק בסין. למסות את סין על מוצרי הייצוא שלה, אין טעם היום מדינות אחרות מרוויחות על הייצור בסין יותר מסין עצמה. רק 10 דולר מ-300 דולר הכנסה ממכירה של טלפון סלולרי נשארי בסין".

הוא הוסיף כי ייתכן וב-2017 נראה ניתוק של היואן מהדולר ובעקבות זאת היואן יכול לרדת גם 20%, באולם שיגביר עוד יותר את הייצוא מסין ויקטין את היבוא.

בעניין אירופה אמר בורגיניון: "אין הרבה מה לומר על הברקזיט מלבד שהיא יוצרת אי ודאות ומקפיאה השקעות מסויימות באירופה... אנחנו לא יודעים מה באמת יקרה".

פולקרטס לנדאו: "אני לא יודע כמה זה גרוע להיות היום מחוץ לגוש האירו, שסובל מאבטלת צעירים בהיקף של 25% ומאי יציבות ונתמך כולו רק על ידי הבנק המרכזי". הוא הוסיף כי בעיניו אבטלת הצעירים היא הבעיה המובילה בעולם, יותר מאשר ההתחממות הגלובאלית ובעיות הסביבה. "הסביבה תטפל בעצמה, אבל עם אבטלת הנוער אנחנו הולכים לכיוון של דור אבוד".

פארמר: "יותר מהברקזיט, אני מודאג מהאפשרות לבחירת לה פן בצרפת. זה יהיה הסוף של גוש האירו".

בתשובה לשאלת הקהל אמר פארמר: "אני לא דואג שטראמפ בכיס של פוטין. אני כן מאמין שיהיה שינוי במבנה הכוח של העולם, עם ירידה חזקה בכוחה של אירופה ועליה בכוחה של אסיה".