גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מקצוע השיווק קפא על שמריו; הדיגיטל הוא ההשכמה הרצינית הראשונה"

כשמאשה דשקוב הבינה שתעשיית הדיגיטל משוועת לעובדים, היא עזבה את תפקידה כסמנכ"לית שיווק במכללה למינהל והקימה את Digitalent, בית ספר לתעשיית הדיגיטל ■ בראיון ל"גלובס" היא חולקת תובנות על שיווק ופרסום בעידן הדיגיטלי

מאשה דשקוב / צילום: עידן גרוס
מאשה דשקוב / צילום: עידן גרוס

לפני שבועיים חגגו ב-Digitalent - בית הספר העוסק בהכשרות לתחום הדיגיטל - את סיום הבוגר ה-1,000. עבור מאשה דשקוב, מנכ"לית בית הספר והאישה שהתעקשה להקים אותו גם כשלא היה ממש ברור איך, לא מדובר רק במספר. זו אסמכתא לכך שהחלום שלה והדרך המקצועית שבה היא מאמינה קורמים עור וגידים.

דשקוב הקימה את בית הספר לפני כשנתיים, אחרי לא מעט שנים כשכירה בכירה בענף הפרסום והשיווק. בתפקידה האחרון שימשה כסמנכ"לית השיווק של המכללה למינהל, ולא מעט מהחזון שינחה אותה בהקמת בית הספר התגבש שם, כשהייתה עדה לפער העצום שקיים בין הציפיות של הסטודנטים מההשכלה הגבוהה לבין מה שהם מקבלים בפועל.

"זמן קצר אחרי שנכנסתי לתפקיד יצא סקר שביעות-רצון של התאחדות הסטודנטים הארצית, ומצאנו את עצמנו במקום קרוב לסוף הרשימה. זה הלחיץ אותנו כי היה ברור שיש בעיה בין ציפיות למציאות", היא מספרת. "בעקבות זה הובלתי תהליך שארך כמעט שנה, של מחקר כדי לגלות מה אנשים רוצים כשהם באים ללימודים. מה הם מצפים מההשכלה הגבוהה, מהמרצים, מהמוסד ומעצמם. באופן מובהק עלו הציפייה והדרישה של סטודנטים ממוסד אקדמי לתת פתרונות בתחום ההשמה.

"הסטודנטים דיברו על קריירה. ואם חושבים אסטרטגית, ברגע שמוסד אקדמי אומר 'לימודים זה לא המוצר שאני הולך למכור', זה משנה המון. עולם הלימודים הופך להיות אמצעי, והמטרה היא משהו אחר. אני לא מכירה בעולם השיווק עוד מוצר שכשמוכרים אותו מוכרים בעצם משהו אחר. גם היום מתבלבלים וחושבים שכשסטודנטים מגיעים ללמוד הם מצפים לקבל מוצר לימודי, וזה לא נכון. הם מצפים לקבל כל דבר מעבר לזה: חוויה חברתית, יחס, העצמה, קריירה, פתיחת דלתות ונטוורקינג. לימודים זה הדבר האחרון שמרגש אותם".

- לא הזדמן לך ליישם את מסקנות המחקר שלך.

"לא. הייתה לי תוכנית של שינויים מרחיקי לכת שלא עברה בגלל רגולציה, עניינים פנימיים ופחד משינוי. הבנו שצריך לייצר חיבור אסטרטגי לשוק העבודה אם רוצים להיות אקדמיה פרקטית, אבל יש קושי אובייקטיבי בשינוי בגלל המועצה להשכלה גבוהה, שהיא זאת שצריכה לאשר כל שינוי ושם הורגים כל יוזמה חדשה. כשמביאים משהו חדש יחסית לשולחן, זה נפסל או יוצא למסע תיקונים שעד שהוא מגיע לאישור הוא כבר לא רלוונטי, בוודאי כשזה מגיע לעולם התקשורת, שמשתנה כל-כך מהר. ויש גם אילוצים נוספים שקורים בכל מוסד אקדמי. דווקא המרצים שמגיעים מהעולם הפרקטי והתעסוקתי מלמדים בתוכניות יותר אזוטריות".

כבר בשלהי כהונתה כסמנכ"לית שיווק במכללה התחילה דשקוב לחבר תלמידים עם מכרים בתחומי השיווק והפרסום, ואז היא גילתה דבר חשוב נוסף: שבתעשיית הדיגיטל יש מחסור גדול באנשים.

"בגלל המודל העסקי הבעייתי והרזה של תעשיית הדיגיטל, שדורשת מהסוכנויות לתת עוד שירותים ועבודה ללא תמורה, קשה להן לקחת אנשים ללא ניסיון והבנה - כאלה שמסיימים לימודי תקשורת במוסדות הקלאסיים שלא פגשו מעולם שיווק דיגיטלי - ושיווק דיגיטלי זה הרבה אקסלים ומספרים", היא אומרת. "סטודנטים שלומדים על שיווק דיגיטלי מדמיינים פרסום, יש להם בראש קריאייטיב, והם מגיעים לסוכנויות ומתרסקים על אקסל.

"בשנה הראשונה הם לא פוגשים קריאייטיב ותשוקה, אלא המון אופטימזציה ומספרים, כי זה שיווק דיגיטלי בבסיס. מזה הוא מתחיל - ניתוח של אינסוף נתונים. תובנות והחלטות שמקבלים על סמך סטטיסטיקה.

"לאנשים שמסיימים לימודי תקשורת יש אגדה בראש שהם הולכים לעשות קריאייטיב מגניב, ואז הם נכנסים לתפקיד ומקבלים הלם קרב כשהם רואים מה זה להיות תקציבאי דיגיטל או מנהל קמפיינים מתחיל, ולכן יש נטישה עצומה. יש משרדים שמדווחים על 70% נטישה בחצי השנה הראשונה של ג'וניורים שנכנסים לתפקידים ולא שורדים. יש משרדים שמודעות הדרושים שלהם לא יורדות. הם מגייסים כל הזמן, כי אחוז הנוטשים כל-כך גבוה.

"קשה למצוא אנשים שמתאימים לעבוד בתעשייה הזו. הסוכנויות, שהרווחיות שלהן נשחקה ממילא, מוצאות את עצמן בהכשרה אינסופית של כוח-אדם מלמטה. חשבתי לעצמי - מה יקרה אם ההכשרה הזו תהיה לא במשרד, אלא בחוץ? הכשרה שתכין ליום האמיתי בעבודה. טירונות שלומדים בה איך להיות מנהלי קמפיינים".

"משנים תוכניות לימוד כל חודש"

עם התובנות האלה עזבה דשקוב את המכללה למינהל כדי להקים סוג של עסק אחר. בהתחלה היא עוד לא חשבה על עצמאות מוחלטת, אבל אחרי שנה של ניסוי וטעייה, ומה שהיא מגדירה כ"שנה של 100 לא" היא הקימה לבד את דיגיטלנט. בית הספר מציע ארבעה מסלולי הכשרה לתחומים המבוקשים ביותר בשוק העבודה בתעשיית הדיגיטל: מנהלי קמפיינים PPC, מנהלי תוכן בדיגיטל וברשתות החברתיות, מנהלי eCommerce וקורס אנליסטים בתחום Data Driven Marketing (שיווק מבוסס נתונים). את הקורסים מלמדים בכירי תעשיית הדיגיטל בארץ, וכל קורס נמשך שלושה חודשים בלבד - ובסופו משתלב חלק הארי של התלמידים בעבודה.

דשקוב והצוות שלה לא מפסיקים לעבוד על תוכניות הלימודים. לפעמים יש תוכניות שמשתנות כל חודש. היא בקשר יומיומי עם משרדי הפרסום כדי ללמוד מה צריך, מה לשנות, מה נכנס ויצא, ואיזה סוג משרות מחפשים. "אני משנה תוכניות לימוד כל חודש. לפעמים כלי עולה ויורד, שיטה משתנה, יש שחקן חדש - ואנחנו חייבים לשקף את זה בחומר הנלמד כי אנחנו מוציאים אנשים לעולם התעסוקה היום. עכשיו.

"לקורסים מגיעים מרצים מהסוכנויות ומהפירמות הגדולות, שמספרים מה זה אומר להיות מנהלי קמפיינים. התלמידים נחשפים דרך הידיים והרגליים לתפקיד, ורק מי שמתחברים, שורדים ומצליחים, עוברים למסלולי ההשמה. אנחנו לא פותחים קורס עד שאין לנו משרות שמחכות לבוגרים. יש מחזורים שמסתיימים ב-100% השמה, ואחרים עם לא פחות מ-70%. אחוזי הקליטה של הבוגרים בסוכנויות גבוהים - והם גם לא נושרים. יש משרדים ש-70% מהמחלקות שלהם זה בוגרים שלנו".

- אתם מקפידים על בחינות קבלה ולא מקבלים כל אחד. למה?

"יש ספציפיקציה למי מתאים לעבוד בתעשיית הדיגיטל. זה לא מתאים לכל אחד. אנחנו מסננים את האנשים שנכנסים לקורסים. לא מכניסים אנשים לא אנליטיים, כי אי-אפשר לעבוד היום בדיגיטל - גם לא בשיווק - בלי להיות אנליטי. שיווק זה כבר לא קריאייטיב ואנשים והתנהגות צרכנים.

"מנהל השיווק של עוד 5 שנים זה האנליסט של היום, כי הכול הולך להיות מבוסס נתונים. כל השיווק עובר שינוי. צריך סיפור וקריאייטיב ותובנות צרכניות, אבל לא מהבטן של 'נראה לי ונדמה לי', אלא מדברים מספריים שצריך לדעת איך למדוד, להוציא, מה מביאים מזה ומה עושים עם זה.

"אנחנו מכשירים הכי הרבה אנשי PPC בתעשייה היום, אבל זה עדיין מספרים קטנים, ולכן על כל 3 משרות פתוחות יש לנו אדם אחד מתאים. אם לא היו לי סינונים כל-כך קפדניים הייתי יכולה לעשות מחזורים גדולים פי שלושה. אנחנו מגבילים את זה כי אנחנו רוצים אחוז השמה גבוה, אף על-פי שאנחנו לא מתחייבים להשמה. אני ממליצה רק על מי שאני מאמינה בו, וההשמה שלנו פרטנית ואישית. אנחנו מתעסקים רק עם עשרות בודדות בחודש".

- מה עם תוכן?

"יש קורס של ניהול תוכן בערוצים דיגיטליים ובמדיה חברתית. נכנסים אליהם סוגים שונים של אנשי תוכן, מקריאייטיב ועד עורכים לשוניים. אנחנו לא מלמדים אנשים לכתוב, אלא לוקחים אנשים שיש להם יכולות כתיבה ומלמדים אותם איך עושים את זה בעולם החדש.

"לקורס תקציבאים ודאטה מכניסים אנשים שיש להם יכולות מובהקות של אנליזה, סטטיסטיקה, יכולות ניתוח והסקת מסקנות. אנחנו לא מלמדים אותם להיות אנליטיים - זה לא משהו שאפשר ללמד. אנחנו מלמדים אותם את החשיבה ושיטות העבודה הנדרשות היום בשיווק דיגיטלי".

ההשמה והתכנים מחזירים אותנו למה שקורה באקדמיה - ואם לדייק, למה שלא קורה בה. "גם אחרי לימודי תקשורת אנשים מגיעים אלינו ואומרים 'אין לנו מקצוע'", אומרת דשקוב. "הסטודנטים לא מקבלים הכשרה מקצועית למשהו שאפשר לעשות מחר בבוקר. אדם אחרי לימודי תקשורת לא יכול להיכנס לחברת דיגיטל ולנהל קמפיין. יש בלבול גדול באקדמיה שרוצה להיות פרקטית, אבל לא יודעת איך, והניסיונות האלה לא מביאים תועלת אלא הטעיה. אקדמיה צריכה לייצר אנשים משכילים שיכולים אחר-כך לייצר אדפטציה לכל התמחות".

- הכשרה קצרה מספיקה כדי לבנות אנשי מקצוע לאורך זמן?

"בעיניי חשוב יותר שילמדו פילוסופיה יוונית בחוג לתקשורת מאשר שילמדו שם רק גוגל, כי זה מה שהאקדמיה יודעת לעשות כרגע. לדעתי עדיף ללכת ללמוד תאטרון אם זו התשוקה האמיתית, וכשמחליטים בגיל מאוחר יותר מה רוצים להיות אחרי עבודה והתנסות, אפשר ללמוד קורס מקצועי וכל חמש שנים לחדש ולהתחדש. היום יש מקצועות שבהם מספיקים שלושה חודשים של הכשרה כדי להתחיל.

"ההתלבטות היא תמיד אם ללמוד משהו שחולמים עליו או תואר 'פרקטי' כמו מינהל עסקים, אבל בתואר ה'פרקטי' יש הכי הרבה אבטלה. במבחן התוצאה אף תואר ראשון לא פרקטי בתחומים כמו תקשורת, שיווק ומינהל עסקים. אפילו גוגל הצהירו לפני שנה וחצי שהם מגייסים דווקא אנשי רוח, תאטרון ופילוסופיה, כי הם מביאים את השונות והחשיבה מחוץ לקופסה והגוונים שכל-כך חשוב לפגוש אצל אנשים".

"מנהל דיגיטל זה תפקיד זמני"

תחום נוסף שבו עוסק דיגיטלנט הוא מתן הכשרות למחלקות שיווק של ארגונים גדולים. עם לקוחותיהם נמנים בנקים, חברות מזון גדולות ואפילו משרדי פרסום. לדשקוב ברור לגמרי שההכשרות הן גשר הכרחי של ארגון במעבר בין עולם ישן לחדש.

"יש בדיחה על סמנכ"ל ששואל את המנכ"ל שלו למה להשקיע כל-כך הרבה כסף בהכשרות עובדים כי אולי העובדים לא יישארו. והמנכ"ל שואל 'ואם לא נשקיע והם יישארו?'" זה בדיוק זה", היא אומרת. "ארגונים נשטפים היום על-ידי צונאמי של שיווק מבוסס נתונים, מסחר מקוון, טרנספורמציה דיגיטלית שחייבים לעשות בתוך אגף השיווק. יש הכשרות שמקפיצות את הידע של האגפים לרמה אחרת, והן מותאמות אישית לאסטרטגיה של כל ארגון ולצרכיו.

"ארגונים אומרים לנו 'אנחנו צריכים לעשות מהפכה באגף השיווק, שתוך חודשיים כולם ידברו באותה שפה ויבינו מה זה מדיה דיגיטלית ואיך מתנהלים איתה'. הרבה פעמים זה קורה בגלל נתונים כלכליים בעייתיים של חברה או כי המתחרה עושה משהו ומרגישים שצריך ליישר קו.

"כולם חייבים להיכנס לשיווק החדש", היא מוסיפה. "שתי המגמות החזקות הן מסחר מקוון (אי-קומרס), שלדעתי 70% מהחברות ייכנסו לתחום במידה כזו או אחרת במהלך 2017 - אפילו חברות יצרניות שעובדות מול מפיצים - והשיווק מבוסס נתונים (דאטה דריבן), שנכנס השנה בצורה חסרת תקדים. ובשביל שאגף שיווק יידע להתמודד ויידע מה לבקש, הם צריכים ללמוד. מי שמוביל את המהלך לא יכול להיות ספק או אאוטסורסינג, זה חייב להיות מישהו בפנים ברמת סמנכ"ל או מנהל אגף, והאנשים האלה צריכים ללמוד מה אפשר לבקש ולעשות".

- ועד עכשיו רק מנהל השיווק ידע מה לעשות?

"מנהל השיווק לא ידע. הוא פנה למנהל הדיגיטל - שזה עוד עלה תאנה - תפקיד שבעיניי הוא זמני. אולי מנהל דיגיטל ייקרא בסוף 'מנהל חדשנות' או 'מנהל טכנולוגיות שיווקיות', אבל דיגיטל יהיה חלק בלתי נפרד מהתפקיד של כל איש שיווק. אי-אפשר יותר להפריד בין אופליין לאונליין. זה לא פוגש את המציאות".

- מיטל שירן, סמנכ"לית השיווק של בנק לאומי, סיפרה שהיא לומדת אצלך כאחרונת התקציבאים.

"מיטל היא בחורה יוצאת דופן. יש לה אומץ להגיד 'אני לא יודעת, אבל אדע. אני לא עושה, אבל אעשה'. לרוב אנשי השיווק יש המון אגו ופחד. יש אזור נוחות, כי מקצוע השיווק קפא על שמריו ולא השתנה במשך עשרות שנים. הדיגיטל הוא בעצם ההשכמה הרצינית הראשונה, וזה מכניס את כולם לחרדה. אז יש ארגונים שאומרים באומץ 'אנחנו לא מבינים וחייבים ליישר קו' ועושים פעולות משמעותיות שגם עולות לא מעט כסף.

"אני אומרת - אם אתם מוציאים מיליונים על שיווק ומתוך זה לא מוציאים אחוזים בודדים על הכשרה של הצוות שיידע לעשות את השיווק טוב יותר - אז חבל כי ההחזר על ההשקעה במקרה הזה הוא מיידי.יש ארגונים שמנסים לשים פלסטר כמו להביא מנהל דיגיטל או לקחת אאוטסורסינג, ויש מנהלי שיווק שנפלטים, שמפוטרים כתוצאה מאי התאמה לעולם החדש הזה ואנחנו פוגשים אותם אצלנו לא מעט".

- אף שתעשיית הדיגיטל צעירה, רואים בה את הפערים הרגילים בין נשים לגברים - גם מבחינה מספרית וגם בנתוני השכר. איך את מסבירה את זה?

"באופן שלא ברור לי, בקורסים האנליטיים שלנו יש רוב גברי ובקורסי התוכן ה'רכים' יש רוב נשי מובהק. בעולם הדיגיטל יש ביקוש יותר גבוה לאנשי PPC מאשר לאנשי תוכן. אפליה בשכר תלויה גם בתפקיד, ותפקידים אנליטיים מתומחרים טוב יותר. כשמגיעה אליי בחורה עם יכולות אנליטיות אני שואלת אותה מה המטרה, ואם היא אומרת לי 'קריירה', אני ממליצה לה באופן חד-משמעי להירשם ל-PPC, כי זה יותר בטוח".

- מהם כיווני ההתפתחות שלך?

"מגיעים אלינו אנשים אחרי גיל 40 שעשו דברים - לא בהכרח שיווק - ורוצים לעשות שינוי, ועולם הדיגיטל קורץ להם. עד עכשיו, כשהם שאלו אותי אם יש להם סיכוי למצוא עבודה אחרי הקורס, התשובה שלי הייתה בכנות 'כמעט ולא' - כי זו תעשייה צעירה, המנהלים בקושי בני 30, וקשה רגשית לסוכנות לקלוט ג'וניור בן 45. זה לא נכון, לא צודק ואפילו לא חוקי. זה גם לא נאמר בצורה פתוחה, אבל זה שם בין השורות.

"אז החלטנו להרים את הכפפה והשקנו תוכנית מיוחדת לבני 40 ומעלה שרוצים להיכנס לתעשייה מלמטה. הם רוצים להישאר ולהרוויח יפה - ובתעשיית הדיגיטל אפשר להרוויח יפה. הם איכותיים ויכולים להיות טובים בניהול לקוח. נכשיר אותם באופן שונה, נצמיד לכל אחד מהם מנטור ויותר פרקטיקה מעשית, ובתמורה הצענו לסוכנויות להסכים לפתוח דלת ולקלוט אותם. יש כבר 10 הסכמות חתומות של משרדי פרסום לקלוט אנשים בני 40 ומעלה, ומבחינתי זה וואו".

מאשה דשקוב

תפקיד: מייסדת ומנכ"לית Digitalent

אישי: בת 40, נשואה ואם לבן, תושבת ראשון-לציון

מקצועי: עובדת בתעשיית הפרסום, השיווק והדיגיטל מ-2002. הייתה מנהלת השיווק הדיגיטלי של המכללה למינהל ולאחר מכן מנהלת אגף השיווק של המסלול האקדמי במכללה למינהל

השכלה: תואר ראשון בכלכלה וניהול, תואר שני במינהל עסקים

עוד משהו: "בגיל 17 התחלתי לכתוב סיפורים קצרים וכמה מהם אפילו פורסמו. חלמתי להיות מחזאית ולעבוד בתאטרון. אחרי התואר עבדתי בתאטרון גשר, אבל שם פחות רצו לביים הצגות על סמך הסיפורת שלי, והמשכתי הלאה. את הסיפורים הקצרים אני כותבת עד היום, אולי יום אחד אעשה איתם משהו"

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים