הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע היום (ג'), כי החליט למנות את רקס טילרסון, מנכ"ל אקסון מובייל, חברת האנרגיה הגדולה בעולם, כשר החוץ בממשלו. המינוי טעון אישור הסנאט, ויש הערכות כי מועמדותו של טילרסון תיתקל שם בהתנגדות עזה, לא רק מצד הסנטורים הדמוקרטים, כצפוי, אלא גם מצד סנטורים רפובליקאים שאינם רואים בעין יפה את קשריו ההדוקים של טילרסון עם ולדימיר פוטין.

ברקע נמצאת קביעת סוכנות הביון המרכזית (CIA) כי רוסיה התערבה לטובת טראמפ במערכת הבחירות לנשיאות. טראמפ חולק על כך וטוען שמדובר בטענה "מגוחכת", אך מחוקקים משתי המפלגות, בשני בתי הקונגרס, תובעים לערוך חקירה רשמית כדי לחשוף אם אכן היתה התערבות רוסית ומה היו מניעיה.

מקורות רשמיים אמרו לאמצעי תקשורת בארה"ב, כי מערכות המחשבים של שתי המפלגות הגדולות בארה"ב שימשו מטרה לחדירה רוסית מתמשכת במשך חודשים בתקופת הבחירות, אך מאמצי הפריצה של הרוסים למחשבי המפלגה הדמוקרטית היו אינטנסיביים וממושכים יותר. בסופו של דבר, מסרו הרוסים לוויקיליקס רק דוא"לים שנגנבו מהדמוקרטים. חלק מהדוא"לים גרמו מבוכה למועמדת הדמוקרטית, הילארי קלינטון, וגורמים דמוקרטים טוענים שמתן הפומבי לדוא"לים אלה היה אחת מהסיבות להפסדה בבחירות.

החלטת טראמפ לבחור בטילרסון שמה קץ לתהליך סלקציה ארוך ומייגע של מועמדים, שכולם זומנו לעלות לרגל למגדל טראמפ בשדרה החמישית לראיון מיון לקבלת העבודה - רודולף ג'וליאני, שנחשב בתחילת התהליך למועמד כמעט ודאי בגלל נאמנותו הכמעט-כלבית לטראמפ במהלך מסע הבחירות, גם ברגעיו הקשים ביותר של הטייקון; מיט רומני, אחד ממבקריו החריפים ביותר של המיליארדר, אך גם המועמד המועדף של הממסד הרפובליקאי; הגנרל בדימוס דייוויד פטראוס, לשעבר ראש CIA ; הסנטור בוב קורקר, ראש ועדת החוץ של הסנאט; וג'ון האנטסמאן, מושל יוטה לשעבר שהתמודד על הנשיאות בפריימריס של 2012.

חלק מהמתמודדים על המשרה, ובמיוחד רומני וקורקר, היו עוברים את משוכת שימועי הסנאט בנקל, אך טראמפ התעקש לבחור בטילרסון. מחוקקים דמוקרטים ורפובליקאים הזהירו שהמועמד הזה יכול לצפות לחקירה קשה בסנאט על יחסיו עם פוטין ועל העיסקאות שעשה בשם אקסון ברוסיה.

טילרסון הוא אחד מידידיה הגדולים של רוסיה בקהיליית העסקים בארה"ב ויש לו קשרים הדוקים עם פוטין. בשנות ה-90 הוא ניהל פרוייקט של אקסון באי הרוסי סחאלין ופיתח עמו יחסי עבודה טובים. ב-2011 חתמה אקסון מובייל על הסכם לגילוי וניצול בארות נפט וגז באזור הארקטי ובסיביר עם רוזנפט, חברת אנרגיה בבעלות ממשלת רוסיה, בעקבות מאמצים בלתי נלאים של טילרסון שנמשכו שנים. זה אחד מההסכמים הגדולים ביותר בתחום האנרגיה שנחתמו אי פעם, ורוסיה היתה צפויה להפיק ממנו מיליארדי דולר בתשלומים מאקסון.

כעבור שנתיים, העניק פוטין לטילרסון את "עיטור הידידות", האות הגבוה ביותר שרוסיה יכולה להעניק לזרים שהיא חפצה ביקרם. אקסון הספיקה לגלות מאגר נפט בים קארה, אך הפרוייקט כולו הוקפא לאחר שהקהיליה הבינלאומית, בהובלת ארה"ב, הטילה סנקציות על רוסיה בעקבות פלישתה לקרים. טילרסון נהפך לאחד המתנגדים הגדולים ביותר להטלת הסנקציות ומתח ביקורת חריפה על ממשל אובמה בגין התנהלותו מול מוסקבה.

מינוי טילרסון לשר החוץ מצביע בבירור על מדיניות הפייסנות כלפי רוסיה שטראמפ מתכנן לנקוט, ומגמה זו מכעיסה חלק מהסנטורים בעקבות חשיפת CIA על המעורבות הרוסית לטובת טראמפ. הסנטור הרפובליקאי ג'ון מקיין אמר בסוף השבוע, כי הקשרים בין פוטין לטילרסון "מדאיגים אותי". כדבריו: "ולדימיר פוטין הוא בריון ורוצח, וכל מי שמתאר אותו במילים אחרות הוא שקרן". גם הסנטורים הרפובליקאים מארקו רוביו, שהתמודד בפריימריז של הרפובליקאים השנה, ולינדסי גרהאם הביעו הסתייגות ממינוי טילרסון.

ייתכן שמינויו של טילרסון נובע מכך, שטראמפ טרם הצליח להבין את גודל הזעם הציבורי על ההתערבות הרוסית בבחירות. המטה שלו מנסה למזער את חשיבות החדירה הרוסית לתהליכים הפוליטים בארה"ב ומגדיר את הדיווחים עליה כתרגיל פוליטי של הדמוקרטים שאינם משלימים עם הפסדם בקלפי, אך המסר הזה לא מצליח להתרומם. החלטת טראמפ לתקוף את CIA כגוף פוליטי לא הביאה בחשבון את הפופולריות של הסוכנות בציבור.

לאחר ש"וושינגטון פוסט" חשף את קביעת CIA על ההתערבות הרוסית, פרסם מטה טראמפ את ההודעה הבאה: "אלה שמעלים טענות על ההתערבות הרוסית (לטובת טראמפ) הם אותם אנשים שטענו בזמנם שלסדאם חוסיין, שליט עיראק, היה נשק להשמדה המונית. הבחירות הסתיימו לפני זמן רב באחד מהנצחונות הגדולים ביותר בהיסטוריה במניין האלקטורים. הגיע הזמן להתקדם ולהחזיר את הגדולה לאמריקה".

ובראיון ל"טיים" אנר הנשיא הנבחר: "אני לא מאמין שהרוסים התערבו בבחירות. פורצי המחשבים יכלו להיות מרוסיה, או מסין ואולי מדובר בכלל באיזה ברנש במרתף בית בניו-ג'רזי". הטענות האלה שבות עתה אל טראמפ כבומרנג.

מייקל מורל, לשעבר הראש בפועל של CIA , כתב, שפלישת הסייבר הרוסית ב-2016 היא האירוע הפוליטי שמקביל לפיגועי 11 בספטמבר ב-2001: "מדובר בהתקפה על הדמוקרטיה שלנו; זו התקפה על מי שאנו כעם. התערבות של ממשלה זרה במערכת הבחירות שלנו היא איום קיומי על דרך החיים שלנו".