השבוע התבשרנו כי ועדה מטעם משרד הפנים, שבחנה את איחוד הרשויות תל-אביב ובת-ים, קבעה כי יש לאחד את הרשויות לכל היותר תוך שנתיים. בפועל, ההמלצות מדברות על צעדים מיידיים לקראת איחוד. בעיריית תל-אביב רואים באיחוד מחמאה לניהול איכותי ותומכים במהלך. בעיריית בת-ים, מנגד, עומדים על הרגליים האחוריות שלא להתאחד.

בין אם האיחוד בין בת-ים ותל-אביב יצא אל הפועל ובין אם לאו, מזה שנים ישנו שיח על איחוד רשויות נוספות ובין היתר על איחוד רמת-גן וגבעתיים.

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, לא יעשה חיים קלים למי שינסה לעשות זאת, ולטענתו 90% מתושבי העיר יעמדו מאחוריו בהתנגדות לאיחוד. "אין סיבה לאחד את גבעתיים עם רמת-גן, למרות שאני בטוח ש-90% מתושבי רמת-גן היו שמחים שהדירה שלהם תהיה רשומה תחת גבעתיים ולא תחת רמת-גן. למעשה, ברחובות שבהם צד אחד של הרחוב שייך לרמת-גן והצד השני לגבעתיים, דוגמת רחוב בן גוריון, תושבים שגרים בצד של גבעתיים לא היו מוכנים לעבור לרמת-גן אפילו אם היו מוסיפים להם חדר לדירה. המיצוב של גבעתיים גבוה. זאת פשוט עובדה".

- אז מה הפתרון? מה עם לחסוך קצת ולבצע התאמות מתבקשות?

"יש פתרונות טובים יותר מאיחוד רשויות, שיביאו להתייעלות כלכלית טובה יותר, וגם יתנו מענה טוב יותר לתושבים".

- מה למשל?

"אני בעד מחוזות. מחוז ניהולי לעניינים דוגמת תחבורה ותשתיות. למה מחליפים קו ביוב בעיר וההמשך שלו נשאר ישן? מה מפריע לי שיהיה מכרז גדול לפינוי אשפה לכל המחוז וכך גם בנושא רכישת שירותים וציוד? מדוע שבילי אופניים לא יתוכננו לכל המחוז יחד במקום עצירת שבילים בקצה תחום שיפוטה של עיר? מנגד, אני לא רוצה לפגוע בייחוד של כל עיר ועיר. לא לפגוע בהיסטוריה שלה ובשם שלה".

- מי יעמוד בראש המחוז?

"יכול שראש המחוז ייבחר בבחירות ויכול שהוא ימונה על ידי הממשלה, ואפשר גם שראש העיר הגדולה יהיה. אך אם חולדאי רוצה להיות ראש המחוז, הוא יצטרך להתפטר מראשות העיר, ראש מחוז זה לא משהו לעשות על הדרך.

"לא צריך להמציא את הגלגל בשביל זה. זה עובד מצוין בגרמניה. יש לנו קשר עם מחוז אסלינגן, שם לגבעתיים יש עיר תאומה, ולאחרונה הגיע ראש המחוז אלינו יחד עם 15 ראשי רשויות שתחתיו".

- גבעתיים היא העיר השניה בצפיפותה בארץ, אחרי בני ברק. יש עומסי תנועה שרחוקים מלהיות נעימים לתושבים.

"יש פתרונות בטווח הארוך. גבעתיים היא העיר הטובה ביותר בישראל, האוכלוסייה בה היא איכותית ביותר, תחושה של משפחתיות וקהילה, יש בה הרבה סלבים אנשים איכותיים. הקרבה לתל-אביב היא יתרון - בכמה דקות מגיעים לים וחוזרים מהר לשקט.

"אבל יש גם בעיות. בתחום התחבורה יהיו פתרונות הסעה המונית, נתיבים ייעודיים ועוד. בתחום התמ"א אני מתנגד לפרויקטים שכאלו בלי שיצאו פרויקטים של פינוי בינוי, מכיוון שאלו רק מוסיפים תושבים על אותו יחידת שטח. לכן אנו מקדמים בשולי העיר פרויקטים לפינוי בינוי שיפנו שטחים לטובת בתי ספר, גני ילדים, מבני ציבור וחניות".

 

- גבעתיים נחשבת יקרה מאוד, עם אוכלוסיה מבוגרת.

"המחירים הגבוהים הם מדד לביקוש ואני חושב שהדירות במרכז הארץ ובמיוחד בגבעתיים ימשיכו להיות גבוהים. תמיד יהיו אנשים במעמד גבוה שישלמו את המחיר. בעניין הגיל - זה דבר שהיה נכון פעם. כיום, הגיל החציוני של גבעתיים הוא 37. ברחוב כצנלסון יש סצנת ברים אליהם באים מכל גוש דן. יש קהילה להט"בית גדולה. כולם מצאו בגבעתיים מקום שקט ומקבל ובחרו לחיות פה".