"ניוזוויק" הטיל היום (ד') פצצה לזירה הפוליטית הרותחת בארה"ב. תחקיר בשבועון מעלה אפשרות, שנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מנסה לסחוט את דונלד טראמפ, הנשיא הבא של ארה"ב, ששואב מיליוני דולר ממכירת שמו לבנייני יוקרה בטורקיה.

התחקיר, מאת קרט אייכנוואלד, טוען שבמאמץ לשכנע את הממשל הנכנס להסגיר לידיה יריב פוליטי של ארדואן, עצרה טורקיה מנהל בכיר בחברת אחזקות טורקית, ששילמה לטראמפ אורגניזיישן, חברת האחזקות שבשליטת טראמפ, עד 10 מיליון דולר מאז 2014 תמורת הזכות למתג שני גורדי שחקים באיסטנבול כ"מגדלי טראמפ".

ברקע: היריבות המרה בין ארדואן לבין פתאללה גולן (Gulen), איש דת מוסלמי ומייסד תנועה דתית- חברתית גדולה עם חברים בטורקיה ובאסיה התיכונה, שמתגורר בעיירת קיט בהרי הפוקונוס במדינת פנסילווניה. השניים היו פעם בעלי ברית, אך ב-2013 נפער ביניהם קרע בעקבות חקירת שחיתות בטורקיה, שאחת ממטרותיה היתה משפחת ארדואן.

ארדואן טוען, שהחקירה החלה בעקבות הסתות וטענות שווא של גולן, ומאז הוא דורש מארה"ב להסגירו לטורקיה. שמו של גולן נמצא עתה ברשימת הטרוריסטים המבוקשים ביותר בטורקיה ופקידים טורקיים טוענים, שהוא עומד בראש מה שהם מכנים "ארגון הטרור הגולניסטי". הם אף מאשימים אותו בייזום ניסיון ההפיכה נגד ארדואן ב-15 ביולי. בית-משפט טורקי הוציא נגדו צו מעצר, אך ארה"ב אינה מוכנה להסגירו ודורשת מאנקרה ראיות לאישוש טענותיה שהוא טרוריסט.

אך ייתכן שהקרע בין השניים נושא גם אופי אידיאולוגי. גולן מוסלמי מתון. הוא טוען שהוא מאמין במדע, דוגל בשלטון דמוקרטי רב-מפלגתי ובדו-שיח בין-דתי. בספרו "לקראת ציוויליזציה גלובלית ואהבת הסובלנות" הוא סיפר על מגעים עם יהודים לקרוב לבבות. לעומת זאת, התנהלותו של ארדואן בשנים האחרונות מצביעה על נטייתו להקצנה דתית. נראה שהקרע ביניהם הוא על צביונה של טורקיה: מדינה מוסלמית מודרנית עם משטר דמוקרטי פתוח או מדינה דתית קיצונית עם משטר נוסח פוטין.

על פי "ניוזוויק", ייתכן שאנקרה מנסה להשתמש באינטרסים העסקיים של טראמפ בטורקיה כמכשיר שיניע את ממשל טראמפ להסגיר את גולן לידיה. השלטונות בטורקיה עצרו ב-1 בדצמבר את ברברוס מוראטאואלו, מנהל בכיר בחברת האחזקות הטורקית דואן, קונגלומראט תעשייתי ותקשורתי גדול שחנך ב-2012 שני בניינים גדולים באיטסנבול - אחד בניין מגורים, האחר בניין משרדים - שנושאים את השם מגדלי טראמפ. החברה קנתה מהמיליארדר את הזכות להשתמש בשמו.

היחסים בין ארדואן לחברת דואן ידעו מעלות ומורדות. ב-2012, השתתף נשיא טורקיה בטקס חנוכת הבניינים ואף נפגש שם עם טראמפ. אך ביוני השנה קרא ארדואן לחברת דואן להסיר את השם טראמפ מהבניינים בגלל הרטוריקה האנטי-מוסלמית שלו במסע הבחירות בארה"ב. אדרואן הכריז אז, שהשתתפותו בטקס חנוכת הבית היתה שגיאה נוראה. הוא אמר אחר-כך למקורביו, שבכוונתו למנוע מארה"ב את השימוש בבסיס חיל האוויר אינצ'רליק - בעל חשיבות קריטית לנוכחות האמריקאית באזור - אם טראמפ יזכה בבחירות.

אך לפתע הכריז ארדואן על הפסקת אש. ביום הבחירות, 8 בנובמבר, פרסם אתר החדשות האמריקאי The Hill, שמתמחה בסיקור הקונגרס, מאמר מאת לויטננט גנרל מייקל פלין, שהיה יועץ לעניינים צבאיים במטה הבחירות של טראמפ (ולימים התמנה ליועץ לביטחון לאומי בממשל הבא). במאמר קרא פלין להסגיר את גולן לידי טורקיה: "כוחות האיסלאם הרדיקלי שואבים את האידיאולוגיה שלהם מאנשי דת רדיקליים כמו גולן... איננו צריכים לספק לו מקלט... אנו חייבים לזכור מי ידידינו האמיתיים".

ארדואן השתכנע, שנפתחה הדרך להסגרת גולן. לאחר שנודעו תוצאות הבחירות, פרסם ראש ממשלת טורקיה, בינאלי ילדירים, הודעת ברכה לנשיא הנבחר וקרא לו להסגיר לאלתר את גולן, "המוח מאחורי ניסיון ההפיכה נגד ארדואן". באותו יום, טלפן ארדואן לטראמפ וברכו שוב על נצחונו בבחירות. באותה שיחה, הזכיר טראמפ את שמו של שותפו בעסקת גורדי-השחקים, מחמט עלי יאלצ'ינדה, חתנו של מייסד החברה, איידין דואן, ותיארו כ"ידיד קרוב". דיווחים על השיחה הזו, לרבות אזכור שם "הידיד הקרוב" של טראמפ, פורסמו באמצעי תקשורת בטורקיה.

איש כספים במזה"ת, עם קשרים בממשל ארדואן, אמר ל"ניוזוויק", כי החלטת טראמפ להעלות בשיחה את שם שותפו מחברת דואן, נטעה במוחו של ארדואן אמונה, שיחסי טראמפ עם חברת דואן ומנהליה מספקים לו - לארדואן - אמצעי לחץ על טראמפ. יתר על כן, נשיא טורקיה כבר התנכל לחברה בעבר בגלל מאמרים ביקורתיים עליו שפורסמו בעיתונים בבעלות דואן. השלטונות הטילו על החברה קנס בסך 2.5 מיליארד דולר וארדואן קרא לתומכיו להטיל חרם על עיתוני דואן ותחנות הטלוויזיה שבבעלותה.

וכך, שישה שבועות לאחר אותה שיחת האיחולים הנעימה, שבה העלה טראמפ את שם "ידידו הקרוב" בחברת דואן, עצרו השלטונות את מוראטגלו, מנהל בכיר בדואן ונציג החברה באנקרה הבירה. חטאו? "קשרים" עם התנועה בראשות גולן, וממילא קשר עם נסיון ההפיכה נגד ארדואן. מניות דואן צנחו מיד ב-8.6% בבורסה באיסטנבול.

"ניוזוויק" מסביר את חשיבת ארדואן: אם ממשלת טורקיה תגביר את לחצה על החברה שמשלמת מיליוני דולר לטראמפ וללידיו, ייתכן שזרם ההכנסות למשפחת טראמפ יתייבש. במילים אחרות: ארדואן מאמין שיש לו אמצעי לחץ על טראמפ, שבעוד קצת יותר מחודש יוכל להורות על הסגרתו של גולן לטורקיה, בכפוף לפסיקת בית-המשפט כמובן.

איש הכספים בעל הקשרים עם ממשלת ארדואן אמר ל"ניוזוויק": "לארדואן יש משהו שטראמפ רוצה, ולטראמפ יש משהו שארדואן רוצה".

האם יש ראיה כלשהי שזו אכן החשיבה שמניעה את ארדואן? בוודאי שלא. אבל "ניוזוויק" מצליח לשרטט באופן מדויק את ניגוד האינטרסים המובנה בנשיאותו של מיליארדר עם נכסים בעשרות מדינות ברחבי תבל.