גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אושרה תוכנית לנתיב שלישי בכביש החוף - בסתירה למקור

נוסף על כך - הקבינט, בראשות שר האוצר משה כחלון, מסתיר את הנימוקים להחלטתו ■ לפי תוכנית המתאר הארצית לתחבורה, יש לסלול כביש חדש בן 4 נתיבים במסדרון התשתיות בקטע המרכזי של כביש החוף

כביש החוף בקטע נתניה / צילום: תמר מצפי
כביש החוף בקטע נתניה / צילום: תמר מצפי

שר האוצר משה כחלון, המשמש יו"ר קבינט הדיור ששולט גם במינהל התכנון, הוא האחראי הישיר על עתיד התנועה בין תל-אביב-יפו לחיפה בכביש מספר 2, כביש החוף. כחלון מתגורר בחיפה ונוסע תדיר בכביש החוף. כמו כל נהג בישראל, ואולי יותר, הוא מכיר באופן אישי את הלחץ והפקקים הבלתי-נסבלים בין מחלף חבצלת השרון למחלף זכרון יעקב בואך חיפה, בעיקר בקטע הכביש שבין אביחיל לגבעת אולגה, מקום הולדתו.

לפני שבועות אחדים התכנס קבינט הדיור לדון בתוכנית תשתית לאומית הקרויה "תת"ל 31", שאושרה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). משמעות התוכנית: הרחבת כביש מס' 2 בקטע שבין חבצלת השרון לזכרון יעקב, 9 ק"מ אורכו, בנתיב נוסף בכל צד של הכביש - כך שהכביש יהיה בן 3 נתיבים בכל כיוון. קבינט הדיור אישר את התוכנית. נזכיר כי בקבינט זה חברים, לצד היו"ר כחלון, השרים יואב גלנט, ישראל כץ, יובל שטייניץ, אביגדור ליברמן, זאב אלקין, אריה דרעי ואיילת שקד.

הרחבת כביש 2 כרוכה בפירוק קטעים מהכביש, כדי להתגבר על פיתולים והפרשי גובה; הזזת קטעים מזרחה על חשבון הגן הלאומי נחל אלכסנדר; פגיעה בפארק השרון; קירבה ליישובים בעמק חפר שתחייב הקמה של הגנה אקוסטית; הליכים של הפקעות ותביעות בהיקף נרחב בגין ירידת ערך; עבודה מסיבית במשך שנים תוך כדי תנועת רכב לצד העובדים - מצב שהשלכותיו על מהירות הנסיעה וחיי אדם ברורות.

זו החלטה מוזרה, הטעונה הסבר רציני לציבור, מסיבה פשוטה: תוכנית הרחבת כביש 2 שאישרו כחלון והשרים, עומדת בניגוד מוחלט לתוכנית המתאר הארצית לדרכים (תמ"א 3), שהיא תוכנית של מקצוענים. לפי תמ"א 3, יש להחליף את כביש מס' 2 בקטע זה, בכביש חדש בן 4 נתיבים לכל כיוון, שייסלל במסדרון התשתיות שבו עוברת מסילת הרכבת ת"א-חיפה. מסדרון התשתיות כולל צנרת דלק, חשמל והכנה לצינור גז - ויכלול מסילת רכבת נוספת. מסדרון זה מצוי במרחק של 500 מטר עד 2 ק"מ ממזרח לכביש 2 הקיים. סלילת כביש במסדרון התשתיות תהיה סמויה מעין הציבור ומנותקת מהתנועה השוטפת, בלי סיכון חיי אדם.

מי היו השרים שהשתתפו בדיון בקבינט הדיור? איזה חומר הוצג בפניהם? האם הוצג בפניהם נוהל פר"ת (פרויקטים תחבורתיים)? האם נחשפו להשוואה כלשהי בין תת"ל 31 לבין חלופות, ובהן החלופה הקיימת בתוכנית המתאר הארצית? מה עלות המיזם מול עלויות של חלופות? מה נמסר לקבינט הדיור על דברים שאמרו אנשי המקצוע ב-ות"ל על תוכנית הרחבת הכביש? איך הצביע כל אחד מהשרים שהשתתפו בדיון? והשאלה החשובה מכל: איך נומקה ההחלטה לאשר תוכנית הסותרת בעליל את התוכנית המקצועית שנקבעה בתמ"א?

משרד ראש הממשלה, המרכז את פעילות הקבינטים השונים, מסרב למסור פרט כלשהו - כאילו מדובר במידע מסווג ורגיש - והגיב: "התוכנית והחומר הנלווה לה נמצאים באתר המעטפה של מזכירות הממשלה".

"גלובס" ביקש את תגובתו של השר כחלון לשאלות, והסירוב המנומס מתומצת בתגובה: "פרסום פרוטוקולים מישיבות ממשלה וועדות שרים נמצאים תחת סמכותה של מזכירות הממשלה".

"הלכנו רחוק קדימה"

בתחקיר "גלובס" באפריל 2013 חשפנו כי בדיון בוועדה לתשתיות לאומיות בתחילת אותה שנה, שבו הושוותה חלופת ההרחבה מול ביצוע התוכנית לפי תמ"א 3, אמר המתכנן מטעם נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ), המהנדס אברי קדמי: "אכן רואים שחלופת ההרחבה היא החלופה הנחותה מבחינה תחבורתית... לא מסתירים את הדבר הזה".

ראשת מינהל התכנון לשעבר, בינת שורץ, אמרה בדיון ב-ות"ל על הרחבת כביש החוף: "הקיבולת מספיקה עד 2030 פלוס עוד קצת.. הלכנו רחוק קדימה בניסיון לייצר איכויות לחלופה שהיא יותר בעייתית. אין ויכוח שהיא יותר בעייתית. החלופה של כביש 2 היא יותר בעייתית. היא יותר מאתגרת. בכל זאת, זו חלופה שתואמת מדיניות, וגם באומדנים התקציביים אנחנו לא מייצרים כאן עלות יותר גדולה בצורה משמעותית".

יאיר פינס, שהיה הרפרנט ב-ות"ל מטעם אגף התקציבים באוצר, התפלא על כך שהוא מקבל המלצה על תוכנית גרועה יותר ויקרה יותר מהחלופה במסדרון התשתיות, וביקש הסברים: "אני רואה חלופה לאורך המסילה, ואני רואה אותה הרבה יותר הגיונית. יותר מזה, דיברתי עם גורם במשרד התחבורה שאמר לי, שלמעלה מכל ספק, אם יכניסו את שתי החלופות לנוהל פר"ת, אין שום ספק שהחלופה לאורך המסילה תהיה עדיפה. למה לא לקבל החלטה אחרי שרואים את תוצאות נוהל פר"ת בנוגע לשתי החלופות?"

פינס המשיך: "בסוף זה עלות של מיליארדים. אני רוצה לדעת מה התועלת למשק הגדולה ביותר. למה זה צריך להיות לוט בערפל? מדובר פה בסדר גודל של 2 מיליארד שקל. יכול להיות שהחלופה המסילתית היא החלופה העדיפה מבחינה כלכלית. איך אפשר לקבל החלטה לפני שראינו איזו חלופה יותר יעילה? שימו הכול על השולחן לפני שמקבלים החלטה".

תושבים בעמק חפר המתנגדים להרחבה ביקשו להפגש עם כחלון לפני ההצבעה בקבינט, אך הוא לא נענה לבקשתם. הם קיבלו חוות דעת של אינג' גיורא שילוני, מומחה תחבורה, המכנה את מיזם ההרחבה "קטסטרופה". לדבריו, העלות המוערכת של ביצוע ההרחבה, 1.5 מיליארד שקל, תוכפל לפחות, בגלל האי-ודאות הגדולה במיזם והוצאות בלתי-צפויות מראש (ב.צ.מ) של מאות מיליוני שקלים, סעיף שכמעט אינו קיים בחלופת מסדרון התשתיות. זמן הביצוע לא יהיה שלוש שנים כמוצהר, אלא לפחות חמש שנים, תוך סכנה גדולה לשיבושי תנועה קשים ותאונות דרכים בזמן הביצוע. זאת, בניגוד לסלילת כביש חדש לאורך מסילת הרכבת, באופן שאין בהקמתו שום הפרעה לתנועה.

השר כחלון אומר את הדברים הנכונים על חובת השקיפות, אלא שנראה כי הוא מסרב לנהוג בשקיפות בעניין הרחבת כביש החוף. ייתכן שמדובר בתוכנית שעלולה להתגלות כבכייה לדורות.

כביש החוף

חלופות כביש החוף

עוד כתבות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט