גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אושרה תוכנית לנתיב שלישי בכביש החוף - בסתירה למקור

נוסף על כך - הקבינט, בראשות שר האוצר משה כחלון, מסתיר את הנימוקים להחלטתו ■ לפי תוכנית המתאר הארצית לתחבורה, יש לסלול כביש חדש בן 4 נתיבים במסדרון התשתיות בקטע המרכזי של כביש החוף

כביש החוף בקטע נתניה / צילום: תמר מצפי
כביש החוף בקטע נתניה / צילום: תמר מצפי

שר האוצר משה כחלון, המשמש יו"ר קבינט הדיור ששולט גם במינהל התכנון, הוא האחראי הישיר על עתיד התנועה בין תל-אביב-יפו לחיפה בכביש מספר 2, כביש החוף. כחלון מתגורר בחיפה ונוסע תדיר בכביש החוף. כמו כל נהג בישראל, ואולי יותר, הוא מכיר באופן אישי את הלחץ והפקקים הבלתי-נסבלים בין מחלף חבצלת השרון למחלף זכרון יעקב בואך חיפה, בעיקר בקטע הכביש שבין אביחיל לגבעת אולגה, מקום הולדתו.

לפני שבועות אחדים התכנס קבינט הדיור לדון בתוכנית תשתית לאומית הקרויה "תת"ל 31", שאושרה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). משמעות התוכנית: הרחבת כביש מס' 2 בקטע שבין חבצלת השרון לזכרון יעקב, 9 ק"מ אורכו, בנתיב נוסף בכל צד של הכביש - כך שהכביש יהיה בן 3 נתיבים בכל כיוון. קבינט הדיור אישר את התוכנית. נזכיר כי בקבינט זה חברים, לצד היו"ר כחלון, השרים יואב גלנט, ישראל כץ, יובל שטייניץ, אביגדור ליברמן, זאב אלקין, אריה דרעי ואיילת שקד.

הרחבת כביש 2 כרוכה בפירוק קטעים מהכביש, כדי להתגבר על פיתולים והפרשי גובה; הזזת קטעים מזרחה על חשבון הגן הלאומי נחל אלכסנדר; פגיעה בפארק השרון; קירבה ליישובים בעמק חפר שתחייב הקמה של הגנה אקוסטית; הליכים של הפקעות ותביעות בהיקף נרחב בגין ירידת ערך; עבודה מסיבית במשך שנים תוך כדי תנועת רכב לצד העובדים - מצב שהשלכותיו על מהירות הנסיעה וחיי אדם ברורות.

זו החלטה מוזרה, הטעונה הסבר רציני לציבור, מסיבה פשוטה: תוכנית הרחבת כביש 2 שאישרו כחלון והשרים, עומדת בניגוד מוחלט לתוכנית המתאר הארצית לדרכים (תמ"א 3), שהיא תוכנית של מקצוענים. לפי תמ"א 3, יש להחליף את כביש מס' 2 בקטע זה, בכביש חדש בן 4 נתיבים לכל כיוון, שייסלל במסדרון התשתיות שבו עוברת מסילת הרכבת ת"א-חיפה. מסדרון התשתיות כולל צנרת דלק, חשמל והכנה לצינור גז - ויכלול מסילת רכבת נוספת. מסדרון זה מצוי במרחק של 500 מטר עד 2 ק"מ ממזרח לכביש 2 הקיים. סלילת כביש במסדרון התשתיות תהיה סמויה מעין הציבור ומנותקת מהתנועה השוטפת, בלי סיכון חיי אדם.

מי היו השרים שהשתתפו בדיון בקבינט הדיור? איזה חומר הוצג בפניהם? האם הוצג בפניהם נוהל פר"ת (פרויקטים תחבורתיים)? האם נחשפו להשוואה כלשהי בין תת"ל 31 לבין חלופות, ובהן החלופה הקיימת בתוכנית המתאר הארצית? מה עלות המיזם מול עלויות של חלופות? מה נמסר לקבינט הדיור על דברים שאמרו אנשי המקצוע ב-ות"ל על תוכנית הרחבת הכביש? איך הצביע כל אחד מהשרים שהשתתפו בדיון? והשאלה החשובה מכל: איך נומקה ההחלטה לאשר תוכנית הסותרת בעליל את התוכנית המקצועית שנקבעה בתמ"א?

משרד ראש הממשלה, המרכז את פעילות הקבינטים השונים, מסרב למסור פרט כלשהו - כאילו מדובר במידע מסווג ורגיש - והגיב: "התוכנית והחומר הנלווה לה נמצאים באתר המעטפה של מזכירות הממשלה".

"גלובס" ביקש את תגובתו של השר כחלון לשאלות, והסירוב המנומס מתומצת בתגובה: "פרסום פרוטוקולים מישיבות ממשלה וועדות שרים נמצאים תחת סמכותה של מזכירות הממשלה".

"הלכנו רחוק קדימה"

בתחקיר "גלובס" באפריל 2013 חשפנו כי בדיון בוועדה לתשתיות לאומיות בתחילת אותה שנה, שבו הושוותה חלופת ההרחבה מול ביצוע התוכנית לפי תמ"א 3, אמר המתכנן מטעם נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ), המהנדס אברי קדמי: "אכן רואים שחלופת ההרחבה היא החלופה הנחותה מבחינה תחבורתית... לא מסתירים את הדבר הזה".

ראשת מינהל התכנון לשעבר, בינת שורץ, אמרה בדיון ב-ות"ל על הרחבת כביש החוף: "הקיבולת מספיקה עד 2030 פלוס עוד קצת.. הלכנו רחוק קדימה בניסיון לייצר איכויות לחלופה שהיא יותר בעייתית. אין ויכוח שהיא יותר בעייתית. החלופה של כביש 2 היא יותר בעייתית. היא יותר מאתגרת. בכל זאת, זו חלופה שתואמת מדיניות, וגם באומדנים התקציביים אנחנו לא מייצרים כאן עלות יותר גדולה בצורה משמעותית".

יאיר פינס, שהיה הרפרנט ב-ות"ל מטעם אגף התקציבים באוצר, התפלא על כך שהוא מקבל המלצה על תוכנית גרועה יותר ויקרה יותר מהחלופה במסדרון התשתיות, וביקש הסברים: "אני רואה חלופה לאורך המסילה, ואני רואה אותה הרבה יותר הגיונית. יותר מזה, דיברתי עם גורם במשרד התחבורה שאמר לי, שלמעלה מכל ספק, אם יכניסו את שתי החלופות לנוהל פר"ת, אין שום ספק שהחלופה לאורך המסילה תהיה עדיפה. למה לא לקבל החלטה אחרי שרואים את תוצאות נוהל פר"ת בנוגע לשתי החלופות?"

פינס המשיך: "בסוף זה עלות של מיליארדים. אני רוצה לדעת מה התועלת למשק הגדולה ביותר. למה זה צריך להיות לוט בערפל? מדובר פה בסדר גודל של 2 מיליארד שקל. יכול להיות שהחלופה המסילתית היא החלופה העדיפה מבחינה כלכלית. איך אפשר לקבל החלטה לפני שראינו איזו חלופה יותר יעילה? שימו הכול על השולחן לפני שמקבלים החלטה".

תושבים בעמק חפר המתנגדים להרחבה ביקשו להפגש עם כחלון לפני ההצבעה בקבינט, אך הוא לא נענה לבקשתם. הם קיבלו חוות דעת של אינג' גיורא שילוני, מומחה תחבורה, המכנה את מיזם ההרחבה "קטסטרופה". לדבריו, העלות המוערכת של ביצוע ההרחבה, 1.5 מיליארד שקל, תוכפל לפחות, בגלל האי-ודאות הגדולה במיזם והוצאות בלתי-צפויות מראש (ב.צ.מ) של מאות מיליוני שקלים, סעיף שכמעט אינו קיים בחלופת מסדרון התשתיות. זמן הביצוע לא יהיה שלוש שנים כמוצהר, אלא לפחות חמש שנים, תוך סכנה גדולה לשיבושי תנועה קשים ותאונות דרכים בזמן הביצוע. זאת, בניגוד לסלילת כביש חדש לאורך מסילת הרכבת, באופן שאין בהקמתו שום הפרעה לתנועה.

השר כחלון אומר את הדברים הנכונים על חובת השקיפות, אלא שנראה כי הוא מסרב לנהוג בשקיפות בעניין הרחבת כביש החוף. ייתכן שמדובר בתוכנית שעלולה להתגלות כבכייה לדורות.

כביש החוף

חלופות כביש החוף

עוד כתבות

שר האוצר יורם ארידור. פעולותיו חקקו בתודעה את המושג ''כלכלת בחירות'' / צילום: נתי הרניק, לע''מ

לתשומת ליבו של סמוטריץ': מה קרה לשר האוצר שהציף את המדינה ביבוא לפני הבחירות?

הפחתת מכסים סיטונאית, הקלה על נוטלי משכנתאות ושורה ארוכה של מענקים ● הגדלת הפטור ממע"מ בשנת בחירות החזירה אותנו לצעדים הבולטים שביקשו להקל על הציבור - דווקא לפני פתיחת הקלפיות ● איך נראתה כלכלת הבחירות בעבר, והאם היא בכלל נשאה פרי?

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

85 ממ"דים בפטור מהיטל השבחה: ביהמ"ש קבע כי היתר דיפון ייחשב להיתר בנייה

בית המשפט המינהלי בתל אביב קבע כי "היתר דיפון" שווה להיתר בנייה ומזכה בפטור מלא מהיטל השבחה על ממ"דים במכירה "על הנייר"

פרופיל בעלי העסקים בישראל מתבהר / צילום: Shutterstock

שנה לרפורמה שמקילה על עוסקים זעירים: 80% טרם ניצלו את ההטבות

לפי נתוני רשות המסים רוב העסקים הזעירים הם בבעלות צעירים בני 35 ומטה, המרוויחים פחות מ־6,000 שקל בחודש ● עד כה נרשמו קצת יותר מ־100 אלף מהזכאים, רבים מהם מתחת לסף המס ● המהלך הביא לעלייה במספר המדווחים בזכות ההקלות והנגישות שהרפורמה מאפשרת

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

מה גרם למניית דוראל לזנק בחדות בבורסת ת"א?

מניית דוראל זינקה ביותר מ-17% ביום המסחר, בעקבות התוצאות החיוביות של הדוח שלה לרבעון השלישי של 2025: עלייה של יותר מ-50% בהכנסות, מגוון רחב של פרויקטים עתירי הון בארה"ב, וצפי לביקוש גבוה במיוחד ● בחצי השנה האחרונה מניית דוראל יותר מהכפילה את עצמה

זום גלובלי / צילום: Reuters

אסון בהונג קונג, מהפכה צבאית באפריקה ועוד חדשות מהעולם

הונג קונג מתמודדת עם השריפה הגדולה ביותר בעשרות שנים ● גינאה־ביסאו תחת עוצר בעקבות מהפכה צבאית ● ובאיטליה - חוק חדש מגדיר רצח נשים כעבירה נפרדת • זום גלובלי, מדור חדש

פיצה / צילום: איל כהן

מהלול המשפחתי לפיצרייה מצליחה: מסעדה שהיא סיפור אהבה לאדמה

הפיצות הן הלב של העסק הנעים והטעים הזה במודיעין, ומלבדן יש פה ביסים פשוטים וטובים שמגיעים בעיקר מחומרי הגלם של האזור

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחד האנליסטים המשפיעים בוול סטריט ממליץ על 10 מניות ומשוכנע: חברות ה־AI עוד יזנקו

בעוד דמויות בולטות כמו סם אלטמן וריי דליו מזהירות מבועה בענף ה-AI, האנליסט דן איבס מציג תמונה אחרת ואופטימית ● בראיון ל-Yahoo Finance העריך שההשקעות בתחום יזנקו למעל חצי טריליון דולר בתוך שנתיים, המליץ על 10 מניות טכנולוגיה מועדפות, וקבע: אין בועת AI

ניצול קשישים / צילום: Shutterstock

כשהמטפלת הופכת ליורשת: שני פסקי דין חדשים חושפים טפח מתופעת ניצול הקשישים

בשני פסקי דין שפורסמו לאחרונה פסל ביהמ"ש צוואות בהן עותרים טענו כי מדובר היה בניצול של קשיש ● מומחים מסבירים איך להתגונן ומהן נורות האזהרה

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנפקת סוגת מתקרבת: תגייס 300 מיליון שקל, לפי שווי של 850 מיליון שקל

חברת המזון, שבשליטת פורטיסימו, ממשיכה לקדם את הנפקתה שצפויה לצאת לדרך עד סוף השנה ● הנהלת סוגת, בראשות המנכ"ל גיא פרופר, תחזיק מניות בהיקף של כ-28 מיליון שקל

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל / צילום: יונתן בלום

נתון אחד מעלה את השאלה: האם הלקוחות נוטשים את שופרסל בגלל העלאות המחירים

מניית רשת המזון צנחה ב–7% לאחר שדיווחה על רבעון שלישי רצוף של ירידה במכירות בחנויות זהות ● גם אצל המתחרות ניכרה חולשה, אך בשוק חוששים שהמצב בשופרסל קשה יותר ונובע ממהלכי ההתייעלות והעלאות המחירים: "המשך הירידה בהכנסות עלול לקרב הרשת להפסד"

מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ומירי רגב / צילום: צילום מסך

מנכ"ל וויזאייר בפגישה עם שרת התחבורה: "מתכננים להקים בסיס בישראל באפריל"

בפגישה בין מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב, הודיע המנכ"ל שוויזאייר מתכוונת להקים בסיס כבר באפריל הקרוב ● עם זאת, לא כל הפערים נפתרו והתנגדות ועדי העובדים הישראליים וההסתדרות עשויים להרים קשיים

50 שנה ל"קן הקוקייה": המרד של מק'מרפי הוא עדיין שיעור רלוונטי על מבני כוח

יובל לסרט האייקוני "קן הקוקייה" מתברר שהוא פחות סרט על מוסד פסיכיאטרי ויותר שיעור על כוח ושליטה ● סיפורו של מק'מרפי מזכיר עד כמה מערכות מעצבות את המציאות, וכמה מעטים עדיין מצליחים לשבור את החלון ולברוח

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

לפני עשור הוחלט להאיץ את מיזמי התחבורה. מה קרה בפועל?

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות ● כמעט עשור אחרי שהממשלה החליטה על האצת מיזמי הענק בתחום התחבורה, איפה הם עומדים כיום? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח - בשיתוף 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל - עוקב אחרי ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

אחות נתנה לאח את הדירה שירשו, ואז התחרטה. מה קבע ביהמ"ש?

אחות העבירה לאחיה את כל זכויותיה בנכסים שירשו יחדיו מהוריהם המנוחים ללא תמורה ● לאחר שהאח העביר את הזכויות בנכסים לבתו ללא תמורה, הגישה האחות תביעה נגד אחיה ובתו בטענה כי החוזים היו למראית עין בלבד ● מה קבע בית המשפט?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה?

בנקי השקעות בארה"ב ובעולם מפרסמים את תחזיותיהם העדכניות למדד הדגל האמריקאי - ורבות מהן חיוביות באופן ניכר ● בג'יי. פי. מורגן מאמינים כי ייתכן שה-S&P 500 יחצה את רף 8,000 הנקודות - מה שישקף עבורו אפסייד של מעל 17% ● מנגד, בבנק אוף אמריקה צופים "תשואות צנועות" ומזהירים מפני "כיס אוויר" בתחום ה-AI

פינוי בינוי בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

לשכת עוה"ד מזהירה מפני הקשחת תנאי ערבות חוק המכר בהתחדשות עירונית

לשכת עורכי הדין פנתה לבנק ישראל בטענה כי הערבויות שניתנות לדיירים בפרויקטי התחדשות עירונית הלכו והורחבו מעבר לחוק בשנים האחרונות, מכבידות על היזמים ומסכנות פרויקטים ● וגם: איך ההגנות הללו עלולות לפגוע גם בדיירים עצמם?

מנכ''ל מקורות, עמית לנג, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: רפי קוץ

דוחות מקורות: הרווחים קפצו ב-47% בתשעת החודשים הראשונים של 2025

הזינוק ברווחי חברת המים הממשלתית נרשם בעיקר בעקבות עלייה בשיעור התשואה על ההון שמוכר לה, בעקבות העלייה בתשואות על אגרות החוב הממשלתיות ● מתחילת השנה, השקיעה החברה כ-1.3 מיליארד שקל בהקמה וחידוש מפעלי מים

כוחות צה''ל בגבול לבנון (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם על חיסול טבטבאי: "זכותנו להגיב"

משפחות פונו, בסוריה מדווחים על 13 הרוגים - ולכודים תחת ההריסות ● מנהיג איראן ח'אמנאי: "ארה"ב לא ראויה שהרפובליקה האיסלאמית תפנה אליה או תהיה איתה בקשר" ● דיווח: איראן העבירה בשנה האחרונה לחיזבאללה מאות מיליוני דולר באמצעות בתי עסק שונים בדובאי ● עדכונים שוטפים

מגדל ביונד של תדהר ויוניון / הדמיה: סטודיו 84

למרות שחתם על חוזה שכירות: משרד עוה"ד פישר לא יעבור למגדל ביונד

משרד עורכי הדין פישר-בכר-חן החליט לוותר על המעבר ולהישאר במגדל עזריאלי טאון ● רמ"י והרצליה חתמו על הסכם גג, במסגרתו יושקעו בעיר יותר מ-5.5 מיליארד שקל ● רק עם 60% הסכמה: זו רפורמת ההתחדשות העירונית שמקודמת בחוק ההסדרים ● וגם: שתי תוכניות לשכונות ענק עשו צעדים משמעותיים ● חדשות השבוע בנדל"ן

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

וויז אייר והגדלת הפטור על חבילות: הניסוי הכלכלי הגדול יוצא לדרך

בכנסת מפילים את הגזירות על הרשויות המקומיות ● הציבור ממהר למשוך כספים מהפנסיה ● והצעדים הכלכליים משחקים לטובת המתחרים מחו"ל ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק