גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רפורמת מוניות השירות נדחית: "ללא סבסוד הרפורמה תיכשל"

ועדת הכלכלה של הכנסת דחתה את מועד ההכרעה על הרפורמה במוניות השירות לאמצע 2017 ■ ח"כ איתן כבל: "החוק הקיים אינו מוכן, הוא אפילו לא מדיום" ■  מנכ״ל ארגון " 15 דקות", גיל יעקב: ״מדיניות חובבנית של משרד התחבורה"

איתן כבל / צלם: תמר מצפי
איתן כבל / צלם: תמר מצפי

ועדת הכלכלה של הכנסת דחתה הבוקר את מועד ההכרעה על הרפורמה במוניות השירות לאמצע 2017. יו"ר הוועדה, איתן כבל, אמר בדיון כי החוק הקיים אינו מוכן, "הוא אפילו לא מדיום", כלשונו, ולכן יש להאריך את הרישיונות הקיימים ובמקביל להמשיך לדון בנושא. 

"אני מבין שהחוק ממש לא בשל", אמר כבל, "המדינה לא החליטה אם היא רוצה מוניות שירות כן או לא". יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, היה חריף יותר: "הוועדה ביקשה שוב ושוב ממשרדי הממשלה להכין את הניירות בנושא, לעשות עבודה רצינית ובזמן, כדי למצוא פתרון אמיתי לבעיה, ומה קיבלנו פה בסוף? נייר רק רבע מבושל. פארטאץ’". 

דרור גנון, מנהל אגף בכיר לתכנון, תפעול ורישוי תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמר כי המשרד מוכן לדחייה, אך הארכת הרישיונות צריכה להיות בנוהל הקיים של הגשת בקשות ותשלום אגרות. גנון הגיב בכך לקריאות ביניים של נציגי מוניות השירות, שביקשו להימנע מהגשת הבקשות ותשלום אגרה חודשית של 170 שקל למונית. 

הדיון ברפורמת מוניות השירות כולל כמה סוגיות מרכזיות: שילוב המוניות ברב-קו וברפורמת התעריפים; אופן תכנון קווי מוניות השירות; והמרת רישיונות להפעלת המוניות ב"מספרים ירוקים", כלומר רישיונות להפעלת מוניות ספיישל. על פי מסמך שהכינה רשות התחבורה הציבורית, גם אם תעבור הצעת שר התחבורה ישראל כ"ץ לאפשר המרת רישיונות, ההמרה לא תהיה 1:1 אלא מונית ספיישל אחת על כל 2-5 רישיונות שירות. 

על פי תיקון תיקון 64 לפקודת התעבורה מ-2005, מספר הרישיונות להפעלת מוניות שירות לא יעלה על 2,289, מספר הרישיונות שהיו אז בידי החברות בתחום והולבנו ללא תשלום נוסף של בעליהם. נכון ל-2016, אגרת הרישיון למונית שירות היא 245 אלף שקל, לעומת 250 אלף שקל למונית ספיישל. 

במסגרת הרפורמה צפוי משרד התחבורה להוציא אשכולות קווים לתחרות, אך לאפשר בתוכם גמישות בכמה היבטים שלא התקיימו בעבר. הראשון הוא שמסלולי הנסיעה יכללו נקודות שחובה על המפעילים לעבור בהן, אך הם יוכלו לנסוע בנתיבים שונים על פי הביקושים. היבט שני הוא גמישות גדולה יותר בזמני מתן השירות, על פי הצורך. 

היבט שלישי הוא גמישות במספר המוניות שניתן להפעיל, מעבר למינימום שיקבע משרד התחבורה. נכון להיום מכתיב משרד התחבורה את המספר המדויק של המוניות בכל קו שירות, אך לאחר הרפורמה ניתן יהיה להוסיף קווים בהתאם לביקוש בשטח. בממשלה מעריכים כי מספר המוניות הפעילות יוכפל לאחר הרפורמה לכאלפיים. 

בדיון בוועדת הכספים היום, כמו בדיון הקודם לפני שבועיים, הביעו כמעט כל חברי הוועדה תמיכה גורפת בשילוב מוניות השירות במערך הרב-קו, כדי להבטיח שירות גם באזורים חלשים כלכלית. עמדה זאת מנוגדת לחלוטין לעמדת האוצר ומשרד התחבורה, להוצאת אשכולות כלכליים בלבד. 

על פי עבודה של מרכז המחקר של הכנסת, אם יזכו מוניות השירות לסבסוד על פי מודל הסבסוד של האוטובוסים, הוא יהיה בגובה כ-360 מיליון שקל בשנה. על כך אומרים בעלי מוניות השירות שמכיוון שהסבסוד הוא לפי נוסע, רובו ממילא משולם היום לאוטובוסים, והעלות הנוספת לא צפויה לעלות על 100 מיליון שקל, אך היא תשתלם בהגדלת מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית. 

לקראת סוף הדיון פנה היו"ר כבל לרכז תחום התחבורה באגף התקציבים באוצר, אלון מסר, ואמר: "לא תהיה פה הצלחה אמיתית אם לא תתחילו לחשובה על סוג של סובסידיה… אנחנו נעביר חוק שהוא לא שווה את קליפת השום. במציאות המתקיימת צריך לקבל החלטה - רוצים להרוג אותם? אז באבחה, לא בייסורים". 

כבל התייחס לצניחה של כ-50% במספר מוניות השירות בעשור האחרון, שנבע מהחלטה לא רשמית במשרד התחבורה לסגור את הענף, החלטה שהשתנתה לאחרונה. ההחלטה התבטאה בפיתוח קווי אוטובוסים במקומות שבהם פעלו מוניות שירות, ובעיקר בהשארת מוניות השירות מחוץ לרב-קו. מספר הרישיונות המשולמים של מוניות שירות ירד מ-2,050 ב-2006 ל-1,143 ב-2016. 

בתגובה לדברי כבל אמר אלון מסר, כי ברגולציה ובחוק הקיימים "אנחנו לא נותנים לשוק לעבוד", אך לאחר העברת הרפורמה יוכלו מוניות השירות להצליח.

בתחילת הישיבה קיבלו משתתפי הדיון מסמך מדיניות בנושא המרת רישיונות השירות לרישיונות ספיישל, אך מכיוון שההמרה אינה חלק מהצעת החוק הנוכחית, הדיון בנושא מחייב אישור של ועדת הכנסת. יו"ר הוועדה כבל דיווח כי העביר הבוקר פנייה בנושא למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, כדי לבדוק אם ראוי לשלב את עניין ההמרה בחוק. כבל הבהיר שלא היה רוצה שהנושא יגיע לבג"ץ ויגרום לעצירת הרפורמה.

נושא ההמרה שנוי במחלוקת עמוקה בין השר כ"ץ למשרד התחבורה. כ"ץ תומך בהמרה, ומותקף על כך שהוא עושה זאת כדי לזכות בתמיכתו הפוליטית של יו"ר אחד משני הארגונים של בעלי מוניות השירות, אברהם פריד, המתפקד גם כקבלן קולות חזק בליכוד. באוצר מסכימים להתפשר על הנחה ברכישת רישיונות ספיישל לנהגים פעילים אך לא לבעלי הרישיונות. 

על פי מתווה ההמרה, יוכלו לעשות זאת רק תאגידים שהיו פעילים לפחות שמונה שנים מאז 2005, כלומר 41 תאגידים המחזיקים יחד 1,888 רישיונות. בעלות של 250 אלף שקל לרישיון ספיישל, וביחס ההמרה של 2 רישיונות שירות לרישיון ספיישל אחד, מדובר באובדן הכנסות למדינה של 236 מיליון שקל. יחס של אחד לחמש מקטין את אובדן ההכנסות ל-94.4 מיליון שקל. 

על פי המתווה, מוניות פעילות שירצו להמיר את הרישיון יוכלו לעשות זאת עד שלוש שנים מיום כניסת הרפורמה לתוקף, בעוד שמוניות לא פעילות יוכלו לעשות זאת בתוך שנה וחצי. על כך אמרה בדיון סגנית ראש עיריית תל אביב והממונה על התחבורה בעיר, מיטל להבי, כי מדובר בתמריץ שלילי שיגרום לצמצום נוסף של הענף. "זה רווח קל, שאותו אפשר לקבל כפיצוי, אבל קשה להרוויח מהעבודה בפועל במונית שירות".

מהתאגדות מוניות השירות הפעילות נמסר בתגובה להחלטת הוועדה: "התייצבותם של יו"ר ועדת הכלכלה וחבריה כאיש אחד למען שילוב רב קו מסובסד במוניות השירות, מעיד על צורך אמיתי של משתמשי התחבורה הציבורית בפתיחת תחרות הוגנת בענף. אמנם, החלטת הוועדה היום לדחות את אישור הרפורמה בחצי שנה היא ניצחון במערכה, אבל המאבק על הזכות של הנוסעים שלנו להשתמש ברב קו מסובסד גם בנסיעותיהם עמנו רק יצא לדרך".

מנכ״ל ארגון "15 דקות", גיל יעקב, מסר בתגובה: ״ועדת הכלכלה פגשה בשבועות האחרונים את מה שנוסעי התחבורה הציבורית מכל רחבי ישראל פוגשים יום יום: מדיניות חובבנית ולא מקצועית של משרד התחבורה בכל הקשור לתחבורה הציבורית בישראל. לנוסעים מגיעות מוניות שירות בכל רחבי הארץ, בהן ניתן לשלם בכרטיס רב קו".

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים