המשטרה ממשיכה לחקור את החשד כי איש העסקים בני שטיינמץ שילם שוחד של עשרות מיליוני דולרים לנשיא גינאה, אלפא קונדה, ולרעייתו, בתמורה לרישיונות כריית ברזל במדינה האפריקאית. לפי החשד, רישיונות הכרייה הניבו לאיש העסקים הישראלי רווחים של מאות מיליוני דולרים בשנים 2006-2012. בנוסף חשוד שטיינמץ בהלבנת הון. 

אחרי שאתמול (ב') נחקר שטיינמץ משך שעות ארוכות ושוחרר תחת תנאים מגבילים לביתו, עצרה היום (ג') היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה) את אשר אבידן, עובד בכיר לשעבר של שטיינמץ בגינאה. אבידן, ששימש כנשיא זרוע הכרייה בחברת האחזקות BSGR של שטיינמץ במשך עשור וקודם לכן עבד במשרד החוץ, נחקר באזהרה שעות ארוכות.

באי-כוחו של אבידן, עורכי הדין איתן מעוז ודניאל עינב, סיכמו עם המשטרה על שחרורו למעצר-בית של שבועיים, תוך הפקדת ערבות של מיליון שקל. שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, עמית מיכלס, אישר את ההסכמות.

בתחילת 2013 נאסר על אבידן להיכנס לגינאה, לאחר שממשלתה החלה בבחינה מחודשת של זכויות הכרייה של שטיינמץ במרבץ הברזל בהר סימאנדו.

לפי החשד, מעורבים בפרשה אנשי עסקים ישראלים נוספים המתגוררים לרוב בחו"ל, שלכאורה לקחו חלק בתשלומי השוחד לעובדי ציבור בכירים בגינאה, בתמורה לקידום ענייניהם העסקיים במדינה.

 

"האשמות-שווא"

כאמור, בית משפט השלום בראשון-לציון שחרר אתמול את שטיינמץ בתנאים מגבילים למעצר-בית עד ל-2 בינואר. התנאים המגבילים כוללים איסור יצירת קשר עם מעורבים, הרחקה ממשרדו למשך 30 ימים והפקדת ערבויות כספיות בסך 100 מיליון שקל, מהם 50 מיליון שקל במזומן. במקביל למעצרו של שטיינמץ ערכה המשטרה חיפוש בביתו ובמשרדיו, ובין היתר תפסה מסמכים.

בא-כוחו של שטיינמץ, עו"ד יובל ששון, אמר היום ל"גלובס" כי הטענות נגד שטיינמץ יתבררו כעורבא פרח. "לא היה שום שוחד, BSGR (החברה של שטיינמץ - ח' מ') לא שילמה שוחד, שטיינמץ לא שילם שום שוחד. מי ששילם שוחד אלה אחרים שעשו זאת כדי לגזול את זכויות הכרייה של החברה של שטיינמץ, תוך שהם טופלים אשמת-שווא על שטיינמץ והחברה. אנחנו כבר רגילים לזה, כי כל מה שקורה פה זה חלק ממה שממשלת גינאה עושה כדי לקחת את הזכויות במכרה הברזל (סימאנדו) מ-BSGR".

לדברי עו"ד ששון, "יש כאן ציניות ממדרגה ראשונה. המהלך הציני הוא שמקבל השוחד (נשיא גינאה, אלפא קונדה) טופל עלילת שוחד על חף מפשע (בני שטיינמץ והחברה), והכול כדי לספק למשחד האמיתי (חברת ריו טינטו המתחרה וקרן ההשקעות האמריקאית) את התמורה (המכרות). את הסיפור הזה שטיינמץ מספר לעולם כבר 4 שנים, ואף אחד לא מוכן להאמין לו".

עו"ד ששון מוסיף ואומר כי "לפני 4 שנים נפל דבר בארה"ב - נעצר הבן של נשיא גבון לשעבר, ממביאני. זמן קצר אחרי זה התפרסם מעין הסדר טיעון עם קרן ההשקעות האמריקאית, שבמסגרתו הם הודו שהן שכרו ממביאני כדי לשחד את הנשיא אלפא קונדה במטרה להבטיח זכויות כרייה בגינאה. ואז נפל עוד דבר, שוב פעם בארה"ב וגם בבריטניה, כשריו טינטו, אחת משתי חברות הכרייה הגדולות בעולם, פיטרה את היועצת המשפטית שלה ואת ראש חטיבת המכרות שלה, לאחר שהתברר שהם שיחדו את אותו קונדה ב-10 מיליארד דולר".

-האם בתקופה הרלוונטית אפשר היה לעשות עסקים באפריקה בלי לתת שוחד?

"הטענה שלא ניתן לעשות עסקים באפריקה באופן לא מושחת היא טענה שקרית, והיא גם טענה גזענית".

עו"ד ששון אומר כי הוא מקיים כבר במשך שנה מגעים עם פרקליטות המדינה בניסיון להוכיח את טענותיו של שטיינמץ. "אנחנו כבר למעלה משנה במגעים מול פרקליטות המדינה, שבמהלכם ביקשנו להביא את כל החומרים ולשטוח את טענותינו. לצערי זה לא קרה".

- למה שהם יסרבו להיפגש איתכם?

"אני את השיקולים של אחרים לא שוקל ולא יודע מה הסיבה לכך".

- איך קרה ששטיינמץ טופל ב"כפפות של משי" בהליך המעצר? בניגוד למקובל, שטיינמץ שוחרר למעצר-בית ולא נדרש להתייצב בפני שופט ובפני מצלמות.

"יצרתם פה סיפור שאולי יביא לי הרבה מאוד לקוחות, אבל זו פיקציה. כל יום נעצרים בישראל עשרות אנשים שלא מובאים בפני שופט, משום שמשחררים אותם בתחנת המשטרה בתנאים מגבילים. ברגע שיש הסכמה עם המשטרה על התנאים לשחרור למעצר-בית, אין שום חובה להביא את האדם בפני שופט, וזה קורה הרבה. שטיינמץ לא קיבל כאן שום טיפול מיוחד".