מועצת הביטחון תתכנס היום (ה') כדי להצביע על הצעת החלטה מצרית שדורשת מישראל להפסיק מיידית את כל פעילות ההתנחלויות, ללא יוצא מהכלל, בגדה המערבית, לרבות מזרח ירושלים. בתגובה ראשונה, אמר אמש שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, כי היזמה המצרית היא "התגלמות הצביעות והאבסורד". ההצבעה במועצה צפויה להתקיים ב-10 בערב לפי שעון ישראל.

גורמים ישראליים אמרו אמש, כי הדיון במועצת הביטחון הוא מבחנו האחרון של נשיא ארה"ב היוצא, ברק אובמה: האם הוא יורה להטיל וטו על הצעת ההחלטה, כפי שנהגה ארה"ב בהצבעות דומות בעבר, או שהוא יעדיף להימנע, או אולי אפילו להצביע בעד הצעת ההחלטה, כדי להשאיר מתנת פרידה לרה"מ בנימין נתניהו בתקווה שהמהלך יעודד את שני הצדדים לחדש את המו"מ.

בעבר אמרו פקידים אמריקאים כי הקריטריון המנחה יהיה האם נוסח ההחלטה "הוגן", כלומר אינו שולל לגיטימציה מישראל ואינו פוטר את הפלסטינים מאחריותם לקיפאון, לרבות פעילויות ההסתה. יחד עם זאת, אמרו פקידי ממשל לפני כמה שבועות, כי לאובמה אין שום כוונה לתת יד לעוד פעולה של או"ם בשבועות שנותרו עד לסיכום כהונתו.

 

ארה"ב הטילה וטו על הצעת החלטה דומה ב-2011. הגורמים הישראליים העריכו, כי בממשל טראמפ לא יהיה סיכוי שהחלטה כזו תתקבל במועצת הביטחון. "אובמה מודע לעובדה שזו ההזדמנות האחרונה שלו לטלטל את תהליך השלום בתקווה, קלושה ככל שתהיה, שההצעה תשמש מסגרת להסכם פוטנציאלי", אמר אחד המקורות.

אתר החדשות הימני פופוליסטי "ברייטבארט", שעורכו לשעבר, סטיב בנון, יהיה "האסטרטג הראשי" של הנשיא טראמפ, כתב אתמול, מפי "מקורות", כי אובמה ימנע מהטלת וטו במועצה על החלטה שתיתן לגיטימציה לתנועת BDS. על פי אותה ידיעה, הפלסטינים הפיצו בין חברות המועצה הצעת החלטה שמכריזה על ההתנחלויות כבלתי-חוקיות ושדורשת מחברות או"ם להימנע מהענקת כל סיוע לישראל שניתן לקשור אותו להתנחלויות. "ברייטבארט" מוסר עוד, כי גם ניו-זילנד ושוודיה מתכננות הצעות החלטה אנטי-ישראליות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צייץ אמש בחשבון הטוויטר שלו, כי ארה"ב "צריכה להטיל וטו על הצעת ההחלטה האנטי-ישראלית שמונחת על שולחן מועצת הביטחון".

על פי הנוסח שמצרים הפיצה אמש בין חברות המועצה, ההתנחלויות "מסכנות את היתכנות פתרון של שתי מדינות". הנוסח קובע, שהפסקת ההתנחלויות "חיונית להצלת פתרון שתי המדינות" וקורא לנקוט מיד "צעדים החלטיים לביטול ההשפעות השליליות שהותירו ההתנחלויות בשטח".

הצעת ההחלטה קוראת גם לנקוט "צעדים מיידיים" למניעלת פעולות אלימות נגד אזרחים, אך אינה מייחדת דרישה ספציפית לפלסטינים להפסיק את פעילות הטרור נגד ישראל. ישראל דורשת לכלול סעיף כזה בכל הצעת החלטה על ההתנחלויות.

הנוסח המוצע קובע עוד, כי להקמת התנחלויות בידי ישראל "אין שום תוקף חוקי" והיא מהווה "הפרה בוטה" של החוק הבינלאומי.

בהודעה שפרסם דנון באמצעות שגרירות ישראל באו"ם נאמר, כי הצעת החלטה כזו לא תקדם שום תהליך אלא תהיה רק פרס של או"ם למדיניות ההסתה והטרור של הפלסטינים. "זו התגלמות האבסורד והצביעות של או"ם", אמר השגריר. "זו יזמה הזויה שמועלית בדיוק כאשר אלפים נטבחים בסוריה; ומועצת הביטחון מקדישה זמן דווקא כדי לדון בגינוי הדמוקרטיה היחידה במזה"ת".

"בחודשים האחרונים אנו מנהלים מאבק דיפלומטי מול חברות מועצת הביטחון ומשתמשים בכל האמצעים שעומדים לרשותנו כד למנוע את קבלת ההחלטה", אמר דנון. "... אנו מצפים מידידתנו הגדולה ביותר לא לאפשר קבלת החלטה חד-צדדית ואנטי ישראלית כזו".