גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אפשר ללמד ילדים להפיק לקחים מהכישלונות ולהפוך אותם להצלחות"

ויטאלי בוצ'אצקי הצטרף למועדון ההורים העולמי לפני כשנתיים וחצי ולפני מספר חודשים הוציא לאור את הספר "איך לגדל ילדים מאושרים" המבוסס על פוסטים שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו ■ בקרוב הוא מוציא לאור את הספר השני בסדרה – "איך לגדל ילדים מצליחים"

ויטאלי בוצ'אצקי / צילום: תמונה פרטית
ויטאלי בוצ'אצקי / צילום: תמונה פרטית

זה לא פשוט לגדל ילדים. בעבר זה היה מסובך ונראה שהיום זה עוד יותר מסובך, בעת שהסביבה, גם של ההורים וגם של הילדים, הרבה יותר רוויה בלחצים וגירויים מסוגים שונים. אם בעבר הילדים היו גדלים במעין "חממה" ללא מחשבים, סמארטפונים או טלוויזיות הרי שהיום הם "מותקפים" מהרבה מאוד כיוונים כשבמקביל זמן האיכות שלהם עם ההורים הצטמצם במידה ניכרת.

ביחד עם השינויים הדרמטיים בסביבה בה ההורים מגדלים את ילדיהם בכל מקום בעולם כמעט התפרסמו בעשור האחרון לא מעט ספרים וצצו לא מעט סדנאות וקורסים שאמורים ללמד ולכוון את ההורים ואלה בדרך להיות הורים.

ויטאלי בוצ'אצקי הצטרף למועדון ההורים העולמי לפני כשנתיים וחצי. בהשכלתו הוא מהנדס מכונות וב-5 השנים האחרונות הוא עובד בחברה בתחום המכשור הרפואי. לפני כ-3 חודשים הוא הוציא לאור ספר, "איך לגדל ילדים מאושרים", המבוסס על פוסטים שהעלה לעמוד פייסבוק בעל שם זהה אותו פתח לפני מספר שנים.

איך הגעת לכתוב ספר?

"זה התחיל מזה שגדלתי בלי אבא. הורי התגרשו כשהייתי ילד קטן ולמעשה אמא שלי לימדה אותי הכל. עליתי לארץ בגיל 7. איבחנו אותי כילד עם בעיות קשב וריכוז למרות שלא הייתי כזה. גדלתי ביפו. היו לי בעיות קשות מאוד בתיכון, ממש לא יכולתי לכתוב ולקרוא אבל אמא שלי דחפה אותי לסיים וגם לעשות תואר בהנדסה. בזכות אמא שלי הצלחתי לעשות ולסיים הכל כי היא מאוד האמינה בי והחדירה בי את האמונה והנחישות שאני יכול להצליח. בשלב מסוים שאלתי את עצמי איך אפשר להיות אבא טוב".

כמה ילדים יש לך?

"שני ילדים קטנים, הגדול בן שנתיים וחצי".

מתי התחלת לכתוב?

"התחלתי להתעניין בכל תחום הכתיבה וההורות לפני כ-4 שנים, כשהתחתנתי עם אשתי. ואז התחלתי לחקור וללמוד את הנושא. הבנתי שאסור לקחת את עניין ההורות כמובן מאליו וצריך ללמוד את זה. זה כמו ללמוד כמה תארים ביחד".

אנחנו לומדים במרוצת החיים הרבה במסגרות הפורמליות אבל אין מסגרת שמלמדת איך להיות הורים...

"זה נכון. הדרך שלי לעבודה לוקחת שעתיים וחצי בערך כל יום אז שמעתי בדרך קלטות, ועם הזמן האזנתי לעשרות אם לא מאות ספרים בנושא ילדים ואיך לגדל ילדים. לאחר מכן פתחתי עמוד פייסבוק והתחלתי לשתף אחרים. הייתי קורא מאמר, מסכם אותו ומעלה פוסט לפייסבוק".

איך קוראים לעמוד?

"איך לגדל ילדים מאושרים. היום יש לי בעמוד אחד כ-90 אלף עוקבים ובעמוד נוסף כ-20 אלף עוקבים. אני שולח מיילים ל-30 אלף איש בערך. הספר היה למעשה רעיון של העוקבים".

יומן ההצלחות

איך זה קרה?

"כחצי שנה לאחר שהעלתי את עמוד הפייסבוק היו לי כ-60 אלף עוקבים. ובשלב מסוים הם הציעו לי לכתוב את הכל בספר, ועשיתי את זה. מאחורי הספר יש כל מיני רעיונות שאני מסביר להורים מה לעשות ואיך להתנהג".

מה למשל?

עצה מתוך עמוד 14 בספר: "גשו עם ילדיכם לחנות כדי שיבחרו לעצמם יומן יפה. ליומן יקראו "יומן ההצלחות". כוונו אותם לכתוב ביומן כל דבר שאותו הצליחו לעשות".

זה לא פשוט לעשות את זה. גם לעבוד בהיי-טק, גם לגדל שני ילדים קטנים וגם לכתוב ספר ופוסטים בפייסבוק...

"נכון. אבל היום זה יותר פשוט בגלל הנגישות. אני גם לא כותב פרקים ארוכים אלא פוסטים קצרים ובסוף קיבצתי את זה לספר".

יש הורים שהדברים באים להם בטבעיות. יש אנשים אופטימיים ויש הרבה אנשים פסימיים..

"נכון. אני מסביר בספר איך להתמודד גם עם פסימיות ומחשבות רעות. איך להפוך אירוע שלילי למשהו חיובי".

כמה זמן לקח לך להגיע ל-90 אלף עוקבים?

"בערך שנה וחצי".

אתה מתכנן להוציא את הספר באנגלית?

"כן. פנה אליי משקיע מחו"ל שראה את הספר והוא מוכן ורוצה להשקיע כדי להוציא את הספר בעוד שפות. זה הכיוון".

כמה כסף השקעת בהוצאת הספר?

"בסביבות 75 אלף שקל. עד היום מכרתי כמה אלפי ספרים בתוך 3 חודשים באמצעות האינטרנט ושירות הפצה ולמעשה החזרתי את ההשקעה. הספר לא נמצא בחנויות הספרים".

זה נהדר שאפשר היום לעקוף את החנויות והרשתות הגדולות ולמכור ספרים ישירות לקוראים...

"נכון. הבנתי שאם אני אמכור ברשתות אני למעשה אפסיד כסף ולכן זה ממש לא כדאי".

מה השלב הבא?

"אני מקבל המון הצעות לשיתופי פעולה. הבעיה היא שאין לי זמן בגלל העבודה שלי בהיי-טק. אני מתכנן גם להוציא כל מיני מוצרים בתחום העצמה לילדים ויש עוד כיוונים כמו הרצאות או סדנאות של מספר ימים להורים".

לתת לילדים להתנהל עם כסף מגיל צעיר

אתה מתכנן עוד ספר?

"כן. והשם שלו יהיה - איך לגדל ילדים מצליחים. הוא יהיה מבוסס על כמה עקרונות כמו למשל העיקרון שאסור לפנק את הילדים יותר מדי ולתת להם הכל. צריך לתת להם להתנסות בעצמם בדברים, לגלות את היכולות שלהם ולהגיע בעצמם להישגים אחרי שעברו את הדרך שהיא לעיתים לא פשוטה וקלה. העניין הוא להפיק לקחים מהכישלונות ולהפוך אותם אחר כך להצלחות".

"חשוב גם שההורים לא ישננו מנטרות כמו "כל העשירים רעים" או "כל העסקים נכשלים בסוף" ודברים דומים. חשוב לעודד אותם לפתח רעיונות שלהם, אפילו אם הם קיימים כבר. לשפר אותם. לעודד תכונות כמו נחישות והתמדה. הרי כמעט כל דבר שקיים בעולם הוא למעשה שיפור של משהו שכבר היה קיים. להראות את הדרך. הילדים באים לפעמים עם המון מוטיבציה ואנחנו ההורים מורידים להם אותה".

מה עוד?

"לא להשוות הילדים עם ילדים אחרים, אלא להשוות אותם למי שהם היו אתמול. לחפש את השיפור ולהזכיר להם את הדברים שרק לפני שבועיים הם לא הצליחו לעשות והיום כן".

מה ביחס לכסף?

"רצוי לתת לילדים להתנסות בניהול הכסף בגיל מאוד צעיר".

מאיזה גיל?

"אפילו כבר מגיל 8. צריך למשל לתת לילד סכום מסוים בתחילת השבוע ולהסביר לו שזה לכל השבוע, ואז הוא צריך להחליט איך להשתמש בזה לאורך התקופה. אם הוא יבזבז את זה בתוך יום אז לא לתת לו עוד עד לסיום התקופה. ככה הוא ילמד להתנהל נכון עם כסף מגיל צעיר ולהבין שזה משאב מוגבל, שזה אמצעי ולא מטרה".

"אפשר לפתוח במשפחה 3 קופות - אחת להוצאות יומיות, אחת לחיסכון לטווח ארוך וקופה נוספת לעוד סוג של חיסכון כמו כסף קטן שכל פעם שמים בצד ולאחר זמן זה מצטבר להרבה כסף. ההורים צריכים להסביר מה ההבדל בין מותרות וגם מה ההבדל בין בזבוזים להשקעות שיכולות להניב תשואות ותוצאות בעתיד".

היום זה יותר פשוט כי הילדים יותר מודעים לכסף לעומת המצב לפני 10 או 20 שנים...

"נכון. בגלל האינטרנט והרשתות החברתיות ועוד גורמים. וצריך לדבר על זה, לא להתבייש. גם עם הילדים. לשתף אותם בשיקולים השונים לגבי חסכונות והשקעות. זה גם יכול לשפר את המוטיבציה של הילדים והיכולת שלהם להשיג מטרות ולעמוד בהם. צריך לעודד את הילדים להציג רעיונות, לפתח אותם ולתמוך בהם".

עוד כתבות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עולה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים