גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המיליונר שחויב במזונות של 30 א' ש': "זה יצמצם עלייה מצרפת"

ביהמ"ש דחה את טענתו כי הוא משתכר 6,000 ש' לחודש, וקבע כי הוא משתכר יותר ממיליון ש' נטו ■ לטענת המיליונר בערעור, השופט כשל בהערכת שווי נכסיו וכלל בה כפילויות

מזונות אישה/ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
מזונות אישה/ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

"השארת פסק הדין על כנו מהווה סכנה של ממש לצמצום דרמטי של עליית יהודים מצרפת לישראל. פסק הדין טומן בחובו מסר שלילי, שלפיו 'כל האמצעים כשרים' לשם השגת מטרות כספיות, והוא עלול להנחיל נורמות התנהגות פסולות ביחס לניהול הליך השיפוט בין בני הזוג" - כך טוען איש עסקים צרפתי-ישראלי, שחויב לאחרונה בתשלום 30 אלף שקל מזונות לשלושת ילדיו.

איש העסקים ערער על פסק הדין של בית המשפט, אשר דחה את טענתו כי הוא משתכר 6,000 שקל לחודש בלבד, וקבע כי הוא משתכר יותר ממיליון שקל נטו בחודש.

טענת איש העסקים המערער הועלתה במסגרת ערעור שהגיש על פסק דינו של השופט יהורם שקד מבית המשפט לענייני משפחה, שבמסגרתו דחה השופט את טענתו כי ברמת השתכרותו הוא אינו יכול לשלם יותר מ-2,000 שקל דמי מזונות לכל אחד משלושת ילדיו; וכן כי דירה בשווי 10 מיליון שקל, שרשומה על-שמו ועל-שם גרושתו בחלקים שווים, שייכת רק לו, היות שטרם נישואיהם חתמו על הסכם ממון הקובע הפרדה רכושית.

השופט שקד קבע, על דרך ההערכה, כי איש העסקים משתכר יותר ממיליון שקל נטו לחודש, וחייב אותו לשלם יותר מ-30 אלף שקל מזונות לילדים וכן 10,000 שקל לחודש מזונות לגרושתו, שאינה עובדת. בנוסף, השופט דחה גם תביעות שהגיש איש העסקים להחזר כספים משותפים שהאישה נטלה לכאורה ולהכרזה כי ביתם המשותף שייך רק לו.

בפסק הדין תיאר השופט את נסיבות חייהם של בני הזוג, עולים מצרפת, שנישאו בשנת 2010, ונולדו להם 3 ילדים, בני 5, 4 ושנתיים. מאז שנישאו, האישה לא עבדה מחוץ לבית, ועסקה בגידול הילדים, בחינוכם ובטיפוחם. הבעל, איש עסקים, מנהל ובעל שליטה בחברות, מימן את כל הוצאות המשפחה, שחיה על-פי הקביעות בפסק הדין ברמת חיים גבוהה מהממוצע.

אלא שבתחילת שנת 2015 אירע משבר ביחסיהם של בני הזוג, ובפברואר עזב הבעל את דירת המגורים שלהם. עם פרוץ הסכסוך הגישו הבעל והאישה תביעות הדדיות זה נגד זו. בדיון בבית המשפט טענה האישה כי הגבר הוא איש עסקים המנהל עסקים חובקי-עולם, עתיר נכסים ובעל זכויות וכספים בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

בתי המשפט מחייבים במזונות פנטסטיים

מנגד, הבעל טען כי הוא משתכר בסך-הכול 10,000 שקל לחודש כמשכורת חודשית, וברשותו הכנסה נוספת בסך 4,000 יורו מעבודה בחברה זרה. בהמשך טען כי הכנסתו ירדה לאחר תחילת ההליכים המשפטיים ל-5,700 שקל לחודש בלבד.

בפסק הדין המקורי נדהם השופט יהורם שקד מהפער בין היקף הנכסים וההכנסות של האיש לעומת הצהרותיו בבית המשפט, ולמעשה קבע כי האיש שיקר לבית המשפט, הגם שניסוחיו של השופט היו עדינים יותר.

שקד ציין כי איש העסקים הוא בעלים של חברות שמוערכות בשווי של עשרות מיליוני שקלים; בעלים של חשבונות בנק שיתרתם יותר מ-7.5 מיליון שקל; מכוניות יוקרתיות; בעל עסק של מעבדות באירופה, אשר הניבו בשנת 2014 רווחים של כ-1.8 מיליון אירו; בעלים של 4 דירות בפריז, אשר שוויין הוערך על-ידו בחצי מיליון אירו; בעלי 50% של מעבדה דנטלית שמניבה לו כ-300 אלף אירו בשנה; וכן של חברה צרפתית, שהכנסותיה בשנת 2013 היו 11.7 מיליון אירו, ומתוכם רווח נקי של 1.3 מיליון אירו.

שקד ציין עוד כי "המשפחה חיה ברמת חיים השמורה רק לבעלי יכולת כלכלית מוגברת, ובין המצב השורר בפועל לבין הצהרותיו של האיש "המרחק רב ועצום", והוסיף כי "האיש כשל במתן הצהרה כנה ואמיתית בדבר הכנסותיו, ולא נותר לי אלא להעריכן".

בנסיבות אלה העריך בית המשפט את הכנסותיו של האיש בכמיליון שקל נטו לחודש לפחות.

בערעור שהגיש איש העסקים לבית המשפט המחוזי, באמצעות עורכי הדין איתן ארז ואטי אברהמי-ארז, נטען כי "התוצאה הישירה של פסק הדין (שזכה לפרסום נרחב בתקשורת) היא שכל ישראלי שפוי ששומע עליו לא ירצה להביא ילדים לעולם, ביודעו שחרב של 10,000 שקל לחודש לילד מתהפכת מעליו. לחלופין נהיה עדים לקביעות מראש של סכומי מזונות בהסכמי ממון". 

עוד נטען כי פסק הדין מרתיע עלייה לארץ. "תוצאה מיידית של פסק הדין היא פגיעה קשה בעלייה של יהודי צרפת ארצה. פסק הדין התפשט בצרפת ובקרב יהודיה כאש בשדה קוצים, וכל יהודי צרפת השוקלים לעלות ארצה יודעים שבתי המשפט בישראל מתעלמים מהדין הצרפתי החל על הסכמי ממון שנכרתו שם ואף מחייבים במזונות בסכומים פנטסטיים", נכתב בערעור.

באשר לקביעת היקף נכסיו של המערער, נטען בערעור כי פסק הדין מפרט את נכסיו בצורה שגויה לחלוטין וכולל כפילויות מביכות של נכסים. "כך למשל רווחי מעבדה בצרפת נמנית פעמיים, וכך גם נכס של חברה (אשר המערער בעל מניות בה) נמנה גם הוא פעמיים; למרבה הצער, גם משכנתאות וחובות של עשרות מיליוני שקלים 'זכו' להתעלמות של בית המשפט קמא, אשר התייחס לנכסים בשוויים ברוטו, כאילו אין חובות, משכנתאות ומסים", נכתב בערעור.

עוד בהקשר זה, המערער ובאי-כוחו רומזים בערעור כי השופט שקד "כשל" לאותה טעות מביכה ומפורסמת של הכדורגלן אלון מזרחי, שאמר בעבר "בשנה הבאה אשחק או באירופה או בספרד". בערעור צוין כי בית המשפט הסיק בטעות מסקנה, שלפיה למערער רווחים הן בחברות באירופה והן בחברה בצרפת, כאשר הרווחים שעליהם הצהיר המערער בתצהירו התייחסו אך לרווחים של החברה הצרפתית.

בערעור נכתב כי "תשומת-לבו של בית המשפט הנכבד לא הופנתה לעובדה הגאוגרפית שצרפת שוכנת ביבשת אירופה, ולכן התייחס להכנסות אותה חברה פעמיים, כאילו מדובר בשתי חברות שונות".

עוד מעלה המערער טענות על כך שפסק הדין התעלם מאינספור "עבירות פליליות" שביצעה האישה נגד המערער, כגון תלונות שקר, עדות שקר, גניבת סמארטפון, השמצת הבעל כחולה נפש על לא עוול בכפו, פברוק תמונות של תינוקם של בני הזוג ועוד.

הערעור מסתיים בפרק שבו מבקשים המערער ובאי-כוחו, עורכי הדין ארז ואברהמי-ארז, "למחות על צורת ניהול הדיונים" על-ידי השופט שקד. לדבריהם בערעור, "המערער ופרקליטיו נותרו עם תחושות קשות מדרך ניהול ההליכים בבית המשפט קמא. המערער ופרקליטיו חשו שוב ושוב חוסר נוחות במהלך הדיונים".

עוד נטען, בין היתר, כי "בית המשפט קמא העליב את פרקליטי המערער, באומרו להם באולם בנוכחות הלקוח שלהם ש'אתם לא מהתחום'". זאת, אף שבפועל הם טיפלו והופיעו ב-35 השנים האחרונות ביותר מ-100 תיקי מעמד אישי ועיזבונות, בהיקף כספי של מאות מיליוני שקלים.

לדבריהם, כאשר העלו באי-כוח המערער עניין זה בפני בית המשפט בדיון, ניתנה החלטה שנפתחה בשורה הבאה: "לא לבית משפט להחליט בעניינם של תחושות של פרקליט זה או אחר...".

עוד כתבות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?