בנק ישראל הודיע היום (ב') כי הוא מותיר את הריבית בחודש ינואר על כנה, ברמה של 0.1%, רמת שפל כל הזמנים.  במקביל, הבנק העלה את תחזיות הצמיחה ל-2016-2018 ומעריך כי הריבית תעלה רק ברבעון הרביעי של 2017.

ההחלטה של בנק ישראל מגיעה על רקע התחזקות השקל מול סל המטבעות בחודש החולף, (השקל התחזק בכ-1.3% מול הדולר) ירידה מפתיעה במדד המחירים בנובמבר וכן כשבועיים לאחר שהפד החליט לראשונה מזה כשנה להעלות את הריבית. מעבר לכך, הפד, כזכור סיפק תחזית "ניצית" למדי וכעת צופה 3 העלאות ריבית ב-2017, בעיקר בשל הצפי לעלייה בלחצים האינפלציונים.

במקביל להחלטת הריבית, חטיבת המחקר פרסמה עדכון לתחזית האינפלציה, הריבית והצמיחה. בדומה לתחזית הקודמת,  הבנק צופה כי קצב האינפלציה יגיע לרמה של 1% (הגבול התחתון של יעד האינפלציה) לכל היותר ברבעון הרביעי של 2017. 

ומה לגבי הריבית? בחטיבת המחקר חוזרים ומעריכים כי היא תעלה במהלך הרבעון הרביעי לרמה של 0.25% ול-0.5% במחצית השנייה של 2018.

בבנק ישראל מעלים, כצפוי, את תחזית הצמיחה ל-3.5% ב-2016, (לעומת תחזית קודמת של 2.8%) ול-3.2% ב-2017 (לעומת 3.1% בתחזית הקודמת), וזאת מפני שהצמיחה ברבעון השלישי של השנה הייתה גבוהה מהצפוי. ב-2018, צפוי קצב הצמיחה להסתכם ב-3.1%. בבנק מציינים כי הצמיחה תחזור להתבסס על יצוא ופחות על הצריכה הפרטית, שלמעשה מהווה את "הקטר" המרכזי של המשק בשנים האחרונות.

נגידת הבנק, קרנית פלוג, ערכה תדרוך לעיתונאים בעקבות ההודעה: "תמונת המצב שעומדת לנגד עיננו כרגע, היא שהמשק צומח בקצב נאה ושוק העבודה מפגין עוצמה, בעוד סביבת האינפלציה ממשיכה להיות מאוד נמוכה (...) ברבעון השלישי, כאמור, המשיכה הפעילות הכלכלית לצמוח בקצב נאה, והאינדיקטורים העומדים בפנינו מאפשרים לנו להעריך שהמשק המשיך לצמוח בקצב נאה גם ברבעון הרביעי, בתמיכת המדיניות המוניטרית המרחיבה. הצמיחה התבססה ב-2016 בעיקר על הצריכה הפרטית וההשקעה".

פלוג התבטאה גם לגבי שוק הדיור, בו היא רואה כרגע "מגמות בכיוונים מנוגדים". הנגידה הרחיבה: "מצד אחד, קצב התחלות הבניה שב לעלות, ובשנה האחרונה נרשמו, על פי הנתונים המעודכנים, למעלה מ-50 אלף התחלות בניה; היצע הדירות הלא מכורות נמצא ברמות שיא, ומספר העסקאות רושם ירידה, בדגש על הרכישות של המשקיעים.

"עליית ריבית המשכנתאות הביאה לירידה מתונה אך מתמשכת בקצב החודשי של ביצועי המשכנתאות החדשות. כל אלו הם כוחות שצפויים לפעול למיתון המחירים, אך בינתיים המחירים ממשיכים לעלות בקצב מהיר יחסית. העובדה שמשך הבניה מתארך ונתוני גמר הבניה אינם מדביקים את נתוני ההתחלות מטרידה, והממשלה תצטרך להמשיך ולפעול באינטנסיביות כדי להתמיד בהגדלת ההיצע".