גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי יותר מ-20 שנה - הרפורמה בחברת החשמל תצא לפועל?

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, הכריז אתמול ששנת 2017 תהיה שנת הכרעה בעניין הרפורמה בחברת החשמל. האומנם?

יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י
יו``ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח``י

"דחיינות היא התנהגות המתאפיינת בדחייה או הימנעות של אדם מביצוע פעולה או מטלה שהוא מעוניין או צריך לבצע. דחיינות מקושרת לרוב לפרפקציוניזם, לדיכאון, להפרעת קשב וריכוז ובעיקר לחרדה חברתית. דחיינות כרונית עלולה להיות תסמין להפרעה פסיכולוגית או פיזיולוגית... דחיינים עלולים לסבול מדחק, רגשי אשמה, גרימת משבר וגרימת אכזבה לזולת, בשל אי עמידתם בהתחייבויותיהם". (ויקיפקדיה)

אלמלא ההיסטוריה הקרובה של קבלת ההחלטות בתחום התשתיות, היה אפשר לומר שהישיבה של ועדת הכלכלה אתמול (א') הייתה היסטורית. הנה, 20 שנה אחרי חקיקתו של חוק משק החשמל - שקבע כי הרפורמה בחברת החשמל תושלם עד 2006 - הכריז יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, ששנת 2017 תהיה שנת ההכרעה.

כבל הודיע כי ועדת הכלכלה תיכנס לעובי הקורה בעניין הרפורמה באמצעות סדרה של שימועים, כדי לוודא את השלמתה. הוא הציב שלושה תנאים לרפורמה מוצלחת שהוא ייתן יד להעברתה: הורדת מחירי החשמל, שמירה על איתנות חברת החשמל והימנעות מפגיעה בעובדים.

"מעטים הם הנושאים שאני מרגיש מכודרר בהם כמו סיפור חברת החשמל, הכל סוג של פסאדה", אמר כבל. "אנחנו, כמו הגששים, שואלים את אותן שאלות ומקבלים את אותן התשובות". הוא התחייב שהארכת רישיון הייצור של חברת החשמל בהוראת שעה בפעם ה-11 היא האחרונה, ושבאמצע נובמבר הבא, הרפורמה תהיה חייבת לעבור כחקיקה ראשית.

אלא שרק בשבוע שעבר דחתה ועדת הכלכלה את הרפורמה במוניות השירות בחצי שנה באמצעות קידום חקיקה ראשית, למרות שבדומה לרפורמה בחברת החשמל, אחרי שנים של דחיית הקץ באמצעות הוראות שעה, היה נדמה שאין מנוס אלא מלאשר את נוסח הרפורמה שעליו שקדו משרדי התחבורה והאוצר - נוסח שגרר ביקורת חריפה על חוסר בשלות מצד חברי ועדת הכלכלה.

החלטה גדולה נוספת שנדחית למרות שלכאורה עבר הדד-ליין, היא הארכת הסכם הסובסידיה עם אגד. ההסכם פג בסוף 2015, אך רק בתחילת נובמבר השנה הגיעו משרדי האוצר והתחבורה לסיכום עם אגד וההסתדרות על כניסה ל"מו"מ אינטנסיבי" של חודש - זאת אחרי שאגד, באמצעות יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הכניעה את האוצר בנוק-אאוט וקיבלה התחייבות להזרמה מיידית של 150 מיליון שקל.

המו"מ המואץ, למקרה שתהיתם, מתנהל מאז בעצלתיים ולא התקדם. גם ההזרמה נשחקה בינתיים לכ-100 מיליון שקל, והמשבר עשוי להתפרץ שוב במלוא עוזו בקרוב מאוד.

מהו החזון?

לרפורמה בחברת החשמל בעלי עניין רבים: חברת החשמל, ועד עובדי החברה, ההסתדרות, קבוצות עובדים שעשויות להתנגד לוועד העובדים, משרד האוצר, משרד התשתיות והאנרגיה, רשות החשמל, וכמובן הציבור. בדיון אתמול בוועדת הכספים אמר שר התשתיות והאנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "למרות 20 שנה של כישלון, יש סיכוי סביר להצלחה, אני לא אאשר רפורמה שתגרום לעלייה בתעריפי החשמל". מנכ"ל משרד התשתיות, שאול מרידור, הבהיר כי תהיה רפורמה "רק אם היא תהיה טובה למשק".

החזון של משרד האוצר ושל השר שטייניץ הוא לצמצם את מספרם של עובדי החברה - מכ-12 אלף כיום ל-8,500 בתוך שמונה שנים, כלומר לשחרר 3,500 עובדים. בניכוי עובדים שיגיעו לגיל פרישה במשך התקופה, מדובר בשחרור כ-3,000 עובדים, מהם 2,500 קבועים ו-500 ארעיים. בחישוב עלות של 1.5 מיליון שקל כחבילת פרישה לעובדים הקבועים, וללא הכללת העובדים הארעיים, מדובר בעלות חד-פעמית של 3.75 מיליארד שקל.

אלמלא הנורמה הקלוקלת של אי-עמידה בהתחייבויות שלטוניות, בהחלט היה ניתן לדמיין מצב שבו מאותר מקור למימון הפרישה מבלי להעלות את התעריף, אך תהיה זו תמימות לחשוב שעל סמך הצהרה ב-2016 תימנע העלאת תעריף ב-2019 או 2021. גם בהנחה שהשר שטייניץ מתכוון לדבריו, יש מקום להניח שבמשרד האנרגיה וברשות החשמל יכהנו שר ויו"ר אחרים, שלא יהססו להעלות את התעריף במידת הצורך, יהא הנימוק אשר יהא.

על כל מורכבותה, פרישת העובדים היא לא בהכרח החסם בפני ביצוע הרפורמה. הרבה קודם לכן צריכה להתגבש אסטרטגיה כוללת למשק החשמל, שממנה ייגזרו הצעדים הטקטיים. אסטרטגיה כזו היא תוכנית-האב למשק החשמל, שאמורה רשות החשמל בראשות ד"ר אסף אילת להתחיל לגבש החל בחודש הבא, ולסיים מתישהו במשך 2017. שטייניץ יצטרך להחליט אם הוא מתעדף את הלו"ז או את היחס הנכון בין טקטיקה לאסטרטגיה.

הסוגיות שישפיעו על הרפורמה נוגעות ברובן לשרשרת הייצור של החשמל: ייצור, הולכה, חלוקה, אספקה וניהול המערכת. במצגת של משרד האוצר שהוצגה לאחרונה לוועד עובדי חברת החשמל, מוצגות שלוש מטרות-על לרפורמה: אספקת חשמל רציפה ואמינה, יעילות המתבטאת במחירים תחרותיים, ויציבות לטווח הארוך. המגמות שבהן מתחשבת הרפורמה הן התבססות גוברת על אנרגיה מתחדשת, גז טבעי, הפחתת פליטות וייצור חשמל מקומי.

התוכנית הכללית של משרדי האוצר והאנרגיה היא להוציא מחברת החשמל את הייצור, ולהפוך אותה לחברת הולכה, חלוקה וניהול המערכת, שעדיין עוסקת גם באספקה - כלומר בקשר הישיר עם הלקוחות וגבייה מהם - כאחת מכמה מתחרות. על פי חזון זה, חברת החשמל תמכור את כל יחידות הייצור הפחמיות שלה בתוך ארבע שנים לחברה-בת, ובתוך שמונה שנים תמכור את כל יחידות הייצור מו*נעות הגז שלה ליצרנים פרטיים.

מי סובל בינתיים?

בשלב הנוכחי נוקטים כל הצדדים למו"מ על הרפורמה עמימות כמעט מוזרה. אף אחד לא מעוניין לטלטל את הספינה ולהיכנס למאבק. הדבר נכון בעיקר לחברת החשמל ולוועד עובדי החברה, משום שמשרדי האוצר והאנרגיה בהחלט הצהירו על כוונותיהם.

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, בולט במיוחד בעניין זה, משום שבין מצבו הפוליטי לחזון שהוא מציג בפורומים פתוחים ישנה התנגשות מסוימת. רון-טל מחויב לממשלה, לאחר שמונה בחודש ספטמבר האחרון לתקופת כהונה שלישית כיו"ר חברת החשמל, בזכות לחץ של שטייניץ ושל שר האוצר משה כחלון על הוועדה למינויים בכירים, שהיססה אם לאשר את הקדנציה הנוספת.

מצד שני, רון-טל חוזר בכל הזדמנות על חזונו מעורר ההשראה לשנת 2040, שבה 80% מהחשמל ייוצר באופן מבוזר, בעיקר ממקורות מתחדשים, והוא שואף שחברת החשמל תהיה מעורבת בתחום. לדעתו, בשנים הקרובות ייבנו תחנות הכוח הגדולות האחרונות, משום שהתפתחויות משמעותיות בטכנולוגיות אגירת החשמל - ברמה התעשייתית וברמה הביתית - יהפכו את האנרגיה הסולארית ליותר-ויותר אמינה ומשמעותית.

חזונו של רון-טל מתנגש באופן ברור עם זה של משרדי האוצר והאנרגיה, המחויבים ליעד צנוע של 17% אנרגיה מתחדשת ב-2030. בדיון בוועדת הכלכלה הרשה לעצמו רון-טל להיות ביקורתי, ולומר שאי אפשר להוציא לפועל רפורמה כשהממשלה משנה את מדיניותה שוב-ושוב. הוא הוסיף כי יש לוודא את מימון הרפורמה ולקדם אותה במהירות, משום שמי שסובלים הם הצרכנים ועובדי החברה.

מאז הודיע השר שטייניץ על סגירת יחידות הייצור הפחמיות 1-4 בחדרה לא יאוחר משנת 2022, הוא הבהיר בכמה הזדמנויות כי עובדי חברת החשמל יזכו להקים את תחנות הכוח הגזיות שיוקמו כתחליף, אך לא יפעילו אותן. עמדה זו, המתיישבת עם הוצאת הייצור מחברת החשמל, היא אחת מנקודות התורפה של הרפורמה המסתמנת, משום שלא ברור מה היתרון הכלכלי שלה.

בחודשים האחרונים בדק "גלובס" עם גורמים רבים במשק החשמל את עמדתם בנוגע לשילוב חברת החשמל בייצור אנרגיה מתחדשת, בהם גורמים בחברות העוסקות בתחום, שכניסת חברת החשמל צפויה לכאורה לפגוע בהן. חלק הארי של המעורבים בתחום אמרו כי הם תומכים באפשרות זו כדי לקדם את הענף, בתנאי שחברת החשמל לא תיהנה מהעדפה לא-הוגנת ברשתות ההולכה והחלוקה. רק גורם אחד הביע התנגדות גורפת, בטענה שחברת החשמל מסואבת מדי.

נכון להיום נראה כי גישתם של משרדי האוצר והאנרגיה לרפורמה לוקה בנושא זה, שהרי שילוב עובדי חברת החשמל בתחום האנרגיות המתחדשות יכול להשתלם כלכלית בכמה מובנים: חיסכון בתשלום פיצויי פרישה גבוהים, פתיחת מקור הכנסה לחברת החשמל הנמצאת במצב פיננסי בעייתי וקידום של תחום האנרגיות המתחדשות, שעשור מהיום עשוי להוביל להפחתה דרמטית של מחירי החשמל.

ומה יהיה?

סוגיית ייצור החשמל היא אולי הגדולה והמשמעותית ביותר - הן ברפורמה בחברת החשמל הן בתוכנית-האב למשק החשמל. השאלות בנושא מגוונות: מהי תחזית צריכת החשמל לשני העשורים הקרובים, שעל פיה יינתנו רישיונות ייצור? מהו התמהיל הנכון בין מתחדשות לסוגיהן, לגז ולפחם, שמייצר ביטחון אנרגטי, מאפשר גמישות מירבית בהיקף הייצור, ותורם לאיכות האוויר ולבריאות הציבור? איך יתחלק הייצור בין חברת חשמל, ליצרנים פרטיים ולמשקי הבית? איך מורידים את עלות החשמל?

לכל השאלות הללו אין עדיין תשובות טובות, למרות שבלעדיהן לא תוכל להתממש המחויבות החד-משמעית של הממשלה לרפורמה שתיטיב עם הלקוחות והמשק. יהיה מעניין לעקוב אחר השימוע המקיף שייערך בשנה הקרובה בוועדת הכלכלה, ולהתחיל להעריך את הכיוון שאליו הולכת הרפורמה - בהנחה האופטימית שהיא אכן תקרה ותהיה ראויה לשמה. 

בתגובה לכתבה נמסר ממשרד האוצר: "משרד האוצר מנהל בימים אלו דיונים אל מול חברת חשמל, ויחד עובדים על הרפורמה שנמצאת בשלבי עבודה מקדמיים. לכשתגובש התוכנית המלאה היא תוצג ואז גם נוכל להתייחס לדברים".

עוד כתבות

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה