גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פגע בך רכב נגרר - ממי תקבל פיצוי כספי?

בהפרש של פחות מחודשיים נקטו שני בתי משפט גישות שונות, שמייצרות אי-ודאות ביחס לעמדת הפסיקה בשאלת האחריות בתאונות שבהן מעורבים גורר ונגרר

רכב נגרר/ צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
רכב נגרר/ צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בענף ביטוחי הרכב נהוג לבטח רכב נגרר, הן בביטוח חובה הן בביטוח רכוש, בנפרד מהרכב הגורר. כידוע ולצערנו, תאונות דרכים רבות מתרחשות במחוזותינו. במקרים מסוימים מעורבים בתאונות כלי רכב גוררים, כאשר הרכב הנגרר מחובר באותה העת לרכב הגורר. במרבית המקרים מדובר באירועים שבהם נגרם נזק לצד שלישי בשל התנגשות עם הנגרר. כאמור, הגורר והנגרר מבוטחים בפוליסות נפרדות. לכן, בקרות אירוע מסוג זה עולה השאלה, מכוח איזו פוליסה תכוסה התאונה - האם האחריות לנזק תוטל על מבטחת הרכב הגורר או שמא האחריות תוטל על מבטחת הרכב הנגרר? לחלופין, האם ניתן להטיל את האחריות על שתי החברות המבטחות?

בחודש מאי 2015 נסעה ד' ("התובעת") ברכבה*. באותה עת ובאותו הכביש נהג נ' ("הנתבע") במשאית שאליה היה מחובר נגרר. התובעת טענה כי הנתבע עשה עקיפת פתע מימין אליה. בעת העקיפה נפגע הרכב של התובעת מהרכב הנגרר שהיה מחובר למשאית ("התאונה"). במועד התאונה, המשאית והנגרר היו מבוטחים בפוליסות ביטוח רכב באמצעות חברות ביטוח שונות. התובעת הגישה תביעה לבית המשפט, בין השאר, כנגד הנתבע, מבטחת הגורר ומבטחת הנגרר. בכתב התביעה ביקשה התובעת לקבל פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לרכב שלה עקב התאונה.

מבטחת המשאית טענה להגנתה, כי התאונה התרחשה בין הנגרר לבין רכבה של התובעת - ולפיכך אין לתובעת עילת תביעה כנגדה. בהקשר זה נטען, כי המשאית לא הייתה מעורבת בתאונה אלא הנגרר. על כן, אם תימצא אחריות לתאונה, הרי שיש להטיל אותה על מבטחת הנגרר. מבטחת הנגרר טענה, שנסיבות התאונה היו שונות מהנסיבות שאותן פירטה התובעת. לשיטתה, התאונה התרחשה כאשר התובעת עשתה עקיפה על פס הפרדה לבן. במשך העקיפה פגעה התובעת עם רכבה בחלקו האחורי של הנגרר. כמו כן נטען כי בכל מקרה אין להטיל אחריות על מבטחת הנגרר, אשר היה מחובר למשאית שבה נהג הנתבע.

ניתן לראות כי שתי חברות הביטוח מתנערות, כל אחת מהן, מהאחריות לתאונה. מצד אחד טענה מבטחת המשאית, כי הנגרר היה מעורב בתאונה ולא המשאית - ולכן אין להטיל עליה אחריות. מצד שני טענה מבטחת הנגרר, כי הנגרר היה בסך הכול מחובר למשאית וכלל לא היה מאויש, ולכן היא אינה אחראית. כיצד פסק בית המשפט במקרה זה?

בית המשפט קבע תחילה שהנתבע הוא האחראי לתאונה, וציין כי האזור שבו נפגע הרכב של התובעת מחזק את גרסתה להתרחשות התאונה, שלפיה המשאית יצאה לעקיפה והתאונה התרחשה בסמוך לסיומה. משעבר בית המשפט את המשוכה הראשונה, נדרש לדון כעת בשאלת האחריות בין מבטחת המשאית לבין מבטחת הנגרר.

בית המשפט ציין כי לא קיימת הלכה בנושא חלוקת האחריות בין מבטחת רכב גורר לבין מבטחת רכב נגרר. לא זו בלבד, אלא שלא קיימת אפילו דעה אחת בפסיקה בנושא זה ובשל כך קיימות פסיקות לא עקביות. גישה אחת רואה את הנגרר כחסר "חיות" משל עצמו, ולכן כל פעולה של הנגרר בכביש, עת הוא מחובר לגורר, תיחשב כפעולה של נהג הרכב הגורר. הדוגל בגישה זו לא יטיל אחריות על מבטחת הנגרר, כל זמן שאירעה תאונה כאמור, ומבטחת הגורר תישא באחריות בלעדית.

מנגד קיימת גישה אחרת, שלפיה הגורר והנגרר הם יחידה אחת ולא ניתן לעשות הפרדה מלאכותית בין השניים. גישה זו רואה את הסיכון התעבורתי שנוצר בגין שימוש ברכב מחובר כסיכון אחד. לכן, כאשר יימצא הנהג ברכב הגורר אחראי לתאונה, חבותו תכוסה הן באמצעות מבטחת הגורר הן באמצעות מבטחת הנגרר.

המסקנה העולה מהגישות השונות הינה כי הגישה האחת לא תטיל בכלל חבות על מבטחת הנגרר, וזו תוטל במלואה על מבטחת הגורר. הגישה השנייה תטיל אחריות משותפת על המבטחות. במקרה זה נקבע כי הנגרר נשלט בעצם על ידי הנתבע ונע בכביש בהתאם לפעולותיו. בית המשפט אימץ את הגישה השנייה, וקבע כי המשאית והנגרר הינם יחידה אחת. לפיכך, לתובעת קיימת עילת תביעה כנגד שתי המבטחות. נדגיש כי ככל שרק מבטחת אחת תישא בנזקים של התובעת, תהא רשאית אותה מבטחת לפנות אל המבטחת השנייה ולדרוש החזר של חלקה היחסי. (בית משפט לתביעות קטנות (ירושלים) 12835-12-15).

מי פגע במי?

במקרה אחר ניזוק רכב בבעלותה של חברה מסוימת להשכרת כלי רכב ("התובעת"), לאחר שפגע בו נגרר אשר היה מחובר למשאית ("התאונה"). לטענת התובעת, התאונה אירעה כשהרכב עמד בעצירה מוחלטת בשל פקק תנועה באחד הצמתים בחיפה. התובעת תיארה את נסיבות התאונה, שלפיהן נהג המשאית פנה לנתיב של רכבה* וזאת מאחר שניסה להימנע מפגיעה ברכב אחר. במשך ניסיון זה פגע נהג המשאית עם הנגרר ברכב התובעת. התובעת הוסיפה, כי האחריות לתאונה רובצת גם על המשאית וגם על הנגרר - ולכן יש לפצות אותה בגין הנזקים שנגרמו לרכבה בתאונה. בהתאם לכך הוגש כתב התביעה כנגד נהג המשאית ("הנתבע"), כנגד מבטחת המשאית וכנגד הבעלים של הרכב הנגרר ("הנתבעת").

הנתבע ומבטחת המשאית טענו כי המשאית לא הייתה מעורבת בתאונה. לשיטתם, יש לייחס מעורבות לתאונה אך ורק לנגרר. בנוסף נטען כי התאונה התרחשה כאשר הנהג ברכב התובעת יצא מחניה - והוא זה שפגע בנגרר. הנתבעת טענה גם כן, כי נהג רכב התובעת יצא מחניה והוא זה שגרם לתאונה. עוד נטען, כי ככל שלא תימצא אחריות מצדו של נהג רכב התובעת, אזי יש להטיל את האחריות במלואה על הנתבע.

שוב נמצא לפנינו מצב שבו עולה מחלוקת בשאלת האחריות לנזקים שנגרמו לרכב בתאונה שבה היו מעורבים גורר ונגרר. כיצד פסק בית המשפט במקרה זה?

בפתח פסק הדין ציין בית המשפט כי הוא מעדיף את הגרסה של נהג רכב התובעת על פני הגרסה של הנתבע. בהקשר זה נקבע כי נהג רכב התובעת מסר עדות אמינה שלא נסתרה לכל אורך ההליך, בה בשעה שהנתבע לא ידע למסור פרטים רבים. לפיכך נקבע כי התאונה התרחשה בשל רשלנותו של הנתבע, עת היה רכב התובעת בעצירה מוחלטת.

לעניין חלוקת האחריות בין המשאית לבין הנגרר נקבע כי השליטה במשאית ובנגרר הייתה מצויה בידיו של הנתבע. כתוצאה מכך אין לייחס כל פעולה רשלנית עצמאית מצד הנגרר, אלא זו תיוחס רק לנתבע. בית המשפט ציין את הקושי שלו לייחס פעולות לנגרר, וכך נאמר בפסק הדין: "אני מתקשה לייחס לנגרר עצמו התנהלות רשלנית שיש בה כדי לגרום לקרות התאונה, במצב שבו הוא מחובר למשאית, ללא אדם בשר ודם שיכול להזיזו באופן המנוגד לפעולת נהג המשאית".

במקרה דנן ציין בית המשפט, כי הוא ער לגישה האחרת המתייחסת לנגרר ולגורר כיחידה אחת, אשר בקרות תאונה יישאו ביחד בחבות. למרות זאת הודגש, כי לאור הנסיבות הייחודיות של המקרה, שבו הוכח שהנתבע התעלם מתוואי הדרך, אין לייחס לנגרר כל אחריות. (בית משפט שלום (ראשון-לציון) 59266-03-14).

שני המקרים המתוארים במאמר זה הוכרעו בבתי המשפט בהפרש של פחות מחודשיים. הגישות השונות מייצרות אי-ודאות ביחס לעמדת הפסיקה בשאלת האחריות בתאונות שבהן מעורבים גורר ונגרר. למרות זאת נדמה כי ככל שתיוחס אחריות לנהג הגורר, אזי מבטחת הגורר תישא בכל מקרה באחריות מסוימת (מלאה או חלקית) לפיצוי הניזוק. כך או כך, במקרה של תאונה כאמור, רצוי להיוועץ באיש מקצוע מתאים שיפעל בצורה היעילה ביותר בעבורכם וידאג למיצוי הזכויות.

■ הכותב הוא מומחה בביטוח ונזיקין, הבעלים של משרד עורכי דין ג'ון גבע ומשמש, בין היתר, כיועץ המשפטי לחברי לשכת סוכני הביטוח. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?