כמה עובדות: הימים ימי חג החנוכה, שבהם אנו חוגגים בכל ערב את נס פך השמן וניצחון מעטים על רבים; מדינת ישראל נקלעה בסוף השבוע לבלגן מדיני מטורף, והיא מחכה עכשיו בעיקר לנשיא אמריקאי די מטורלל שנבחר כנגד כל הסיכויים; שר האוצר ושר השיכון לא ממש מדברים או מסונכרנים ביניהם, ומחירי הדירות כמובן רק עולים.

ועכשיו תקראו שוב את מה שאמרה היום נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג: "לטיפול במשבר בתחום הדיור לא צריך ניסים, אלא מדיניות מושכלת המבוססת על מחקרים". האם לא ברור לכל מי שחי פה שיש יותר סיכוי לניסים מאשר למדיניות מושכלת המבוססת על מחקרים? שאם נגידת בנק ישראל הייתה אומרת, 'לא נורא שאין שום סיכוי למדיניות מושכלת המבוססת על מחקרים, כי בסוף יהיו ניסים', היינו צריכים להיות יותר אופטימיים?

מי שחושב שהעובדה שמחירי הדירות בישראל הם בשליטה כמעט מוחלטת של ממשלת ישראל - השולטת על מרבית הקרקעות, הנוטלת מחצית לפחות מכל דירה במסים ואגרות, המחוקקת את דיני התכנון והבנייה ועוד - היא בשורה טובה, כנראה לא חי פה כבר הרבה שנים. זו הבעיה, ולא הפתרון. רק תחשבו מה היה קורה אם קרקעות המדינה היו כרגע בשליטה של עשרות או מאות יזמים פרטיים. האם לא ברור שהם היו מנצלים את הגאות במחירים, בונים בטירוף ולוחצים את המחירים כלפי מטה?

אבל לפקידי הממשלה יש כמובן זמן, כל שר שולף בתורו שפן אחר לצינון שוק הדיור - מע"מ אפס/ מחיר מטרה/ מחיר למשתכן/ 150 אלף דירות להשכרה/ מס דירה שלישית - השלטון המקומי לא ממש מעוניין להוציא את העגלה מהבוץ (למה להם גם להצטופף, גם להוריד את מחירי הדירות לתושבים הוותיקים וגם לקבל פחות אגרות והיטלים?), והשורה התחתונה היא שההיצע ממשיך לדשדש פה הרחק מהביקוש ואין שום "מדיניות מושכלת", ודאי שלא רציפה ומקיפה, לטיפול במשבר הדיור.

בשנתיים שהיה מחוץ לפוליטיקה, הגיח לא פעם משה כחלון (כשר התקשורת לשעבר) אל במות כאלה ואחרות כדי לומר שזה לא שהממשלה לא יכולה להוריד את מחירי הדירות, היא לא רוצה לעשות זאת (ציטוט לדוגמה: "אם הייתם מציעים למדינה מכונה להדפסת כסף במקום משבר הדיור, היא הייתה מסרבת. משבר הדיור יותר רווחי לה"). רגע לפני 2017, כמעט שנתיים בתפקיד שר האוצר ואחרי עליית מחירים של עוד כ-10% בתקופתו, כחלון מצטרף לאלה שרוצים ולא יכולים, ומחכים לנס שיחולל את השינוי.

 

וכדאי רק שנזכיר לעצמנו שבכל חודש שעובר - הכולל עוד כ-8,000 ישראל שקונים דירה במחירים מפולפלים ובמשכנתאות מתייקרות - הנס המיוחל גם יכלול הרבה מאוד נפגעים. משבר כלכלי, קפיצה בשער הריבית ופיטורים נרחבים יורידו בוודאות את מחירי הדירות, אבל המחיר עלול להיות נורא למאות האלפים שקנו דירות בשנים האחרונות ולמשק כולו.

ואיפה ראש הממשלה בכל הסיפור? בשער האחרון של מגזין הנדל"ן של גלובס הזכרנו את קריאתו של ראש הממשלה בקיץ 2013 לקנות דירות בבאר שבע: "תקנו עכשיו, תקנו הכול. הולך להיות פה עתיד מזהיר". הזכרנו זאת לאור שינוי הסנטימנט בבירת הנגב בחודשים האחרונים, בעיקר נוכח בלימה בנהירת המשקיעים שזרמו בשנים האחרונות והערכות שההיצע כבר עוקף את הביקוש (מה גם שבונים היום בבאר שבע אינספור מגדלי ענק, וכדאי להקשיב טוב לפרופ' רחל אלתרמן מהטכניון שאמרה היום בכנס בנק ישראל שהיא ממליצה רק למאיון העליון לקנות דירה במגדל).

אבל נתניהו לקח את הכותרת שלנו לביקור שלו יום לאחר מכן עם ראשי הרשויות מצפון הארץ. "אמרתי לפני כמה שנים בדרום - תקנו דירות. יש כאלה ששמעו ועשו ויש כאלה שלא עשו. עכשיו אני אומר לכל תושבי הצפון, לצעירים במיוחד, תקנו דירות. תשקיעו בגליל".

לא מדובר רק בטפיחה על השכם (כיף לדעת שראש הממשלה קורא אותנו), אלא בתזכורת חשובה: אם ראש הממשלה מדרבן את הישראלים לקנות דירות, גם אם מדובר בדירות בסוף העולם וגם אם, כמו בבאר שבע, יתברר בסוף שמדובר בעיקר במשקיעים, האם הוא באמת רוצה שמחירי הדירות יירדו?