שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, צפוי לתת הערב (ד') מענה תקיף לטענות שהשמיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נגד ארה"ב בימים שחלפו מאז שקיבלה מועצת הביטחון החלטה בגנות ההתנחלויות בגדה המערבית. כזכור, קבלת ההחלטה התאפשרה לאחר שארה"ב לא השתמשה בזכות הווטו שלה ונמנעה בהצבעה על ההחלטה. כל שאר 14 המדינות החברות במועצה הצביעו בעד.

נתניהו ושגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, טענו בהתבטאויות פומביות, כי ממשל אובמה הוא שיזם ותכנן את מערכת המהלכים שקדמה להצבעה, לרבות גיוס ארבע חברות המועצה - ניו-זילנד, סנגל, ונצואלה ומלזיה - להניח שוב את הצעת ההחלטה על שולחן המועצה לאחר שמצרים, היוזמת הראשונית של ההצעה, נכנעה ללחץ ישראלי, בגיבויו של דונלד טראמפ, ומשכה את ההצעה.

פקיד בכיר בממשל, שתדרך כתבים לקראת הנאום, ציין שקרי יפרוש את חזון ממשל אובמה לשלום בין ישראל לפלסטינים מתוך הכרה ברורה שהחזון הזה לא יתממש בארבע - ואולי שמונה - שנותיו של ממשל טראמפ. אך הכוונה היא להשאיר רקורד ברור שיוכל לשמש מסד לשלום עתידי. הוא ידגיש, כי הימנעות ארה"ב בהצבעה לא היתה אירוע "חסר תקדים" וכי ממשל אובמה לא ארב לישראל בפינת מועצת הביטחון. הפקיד הדגיש, שהממשל אינו מצפה שנאום קרי ישמש בסיס להצעת החלטה נוספת במועצה שיהיה אפשר להצביע עליה לפני 20 בינואר, יום כניסתו של טראמפ לתפקיד הנשיא.

 

אך טענת המחץ של קרי צפויה להיות פשוטה והיא מהווה, אולי, את הסיבה העיקרית להחלטתו לשאת את הנאום: העולם לא אתכם ואתם מנהלים מלחמה מפסידה בהתעקשותכם לדבוק בהתנחלויות. בלשונו של הפקיד הבכיר בתדרוך לכתבים: למעט ישראל, יש "קונצנזוס בינלאומי מושלם" נגד הרחבת ההתנחלויות באותם אזורים של הגדה שיהיו נתונים למו"מ בין ישראלי לפלסטינים.

לדברי הפקיד, תכנן קרי זה מכבר לשאת נאום על תוואי אפשרי של שלום בין ישראל לפלסטינים, אך פקידים בבית הלבן התנגדו לכך בגלל חשש, שנאום כזה ירגיז את נתניהו וייראה כלחץ בלתי ראוי על ממשלת ישראל. אך לקראת תום כהונתו של אובמה, הסיר הבית הלבן את התנגדותו. הנשיא היוצא וקרי הגיעו למסקנה שהגיע הזמן להימנע בהצבעה על ההתנחלויות במועצת הביטחון, אך הם לא פעלו מאחורי הקלעים כדי ליזום את אחד מהמשברים החמורים ביותר ביחסי ישראל ארה"ב.

למעשה, ההחלטה לאפשר קבלת החלטה נגד ההתנחלויות גררה תוצאות לא צפויות מבחינת הממשל. צ'אק שומר, שיהיה ראש הסיעה הדמוקרטית בקונגרס הבא, מתח עליה ביקורת חריפה, ואפילו ג'ורג' מיטצ'ל, שהיה פעם מתווך בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, אמר בראיון טלוויזיוני שאובמה היה צריך להטיל וטו בהצבעה, מפני שהנוסח העכשווי של ההחלטה רק ירחיק את ישראל עוד יותר מהסכם פוטנציאלי.