השר לשעבר, פרופ' יעקב נאמן, הלך היום (א') לעולמו לאחר מאבק במחלה קשה, והוא בן 77. נאמן, פרופסור למשפטים ושותף במשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן ושות', כיהן כשר המשפטים וכשר האוצר. הוא התגורר בירושלים והותיר אחריו אישה ו-6 ילדים.  

שרת המשפטים איילת שקד מסרה בתגובה: "משרד המשפטים כולו מרכין את ראשו למשמע הבשורה המרה על פטירתו של פרופ' יעקב נאמן, אדם משכמו ומעלה, שהשכיל לשלב תורה ועשייה, ותמיד היה מוכן לפעול למען המדינה.

"נאמן, שהיה ממקימי אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, לא נח על זרי הדפנה ולא הסתפק בהצלחתו בשוק הפרטי, ובחר פעם אחר פעם לתרום למדינה בשלל תפקידים חשובים - ממנכ"ל משרד האוצר ועד שר האוצר ושר המשפטים.

הוא סימן בדרכו השקטה את היעילות והמקצוענות בשרות הציבורי. פרופ' נאמן היה משפטן מבריק, שמרן בהשקפתו והניח יסודות להרבה יוזמות שאנחנו זוכים לקדם היום במשרד. יהי זכרו ברוך". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "אני מבכה את פטירתו של יקירנו ויקיר עם ישראל, יעקב נאמן ז"ל. נאמן היה מבכירי המשפטנים במדינה, חריף-שכל ובעל לב יהודי חם. הוא היה בעל עמדות לאומיות מוצקות, ועם זאת תמיד חיפש את דרך הפשרה וההידברות, כפי שעשה כשהוביל את ועדת נאמן שטיפלה ברגישות ובחכמה בנושא הגיור. יעקב התגייס לשירות הציבורי כמנכ"ל משרד האוצר, כשר האוצר וכשר המשפטים. מצאתי בו שותף נפלא לעשייה הציבורית. כשר האוצר הוא הוביל ותמך ברפורמות חשובות, ובראשן פתיחת שוק מטבע החוץ שעשתה מהפכה כבירה בכלכלת ישראל. רעייתי ואני שולחים לרעייתו הדסה, לילדיו ולנכדיו את תנחומינו הנשלחים מעומק ליבנו".

 

יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, ספד גם הוא לשר לשעבר: "יעקב נאמן היה דמות מיוחדת בנוף הציבורי שלנו. ברוך-כישרונות ונעים-הליכות, נאמן ברמ"ח אבריו למורשתו ולעמו. לא בכדי גויס פעם אחר פעם לשירות הציבורי, על המחיר הכרוך בכך. קולו הייחודי, הישרות והנאמנות שלו יחסרו לנו. אני שולח חיבוק חם למשפחתו ולמוקיריו הרבים. יהי זכרו של איש יקר זה ברוך". 

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ ציפי לבני, הוסיפה כי "מצער מאוד לשמוע על מותו של יעקב נאמן, תלמיד חכם שידע לחבר בין אנשים, לפשר בין עמדות ולתת עצה טובה ונבונה בכל עת". לדבריה, "אזכור לטובה את הימים שבהם עבדנו יחד בעת, כשכיהן כשר אוצר ושר משפטים". 

"מעבר לגדולתו המשפטית, היה יעקב נאמן איש חסד שסייע ותרם למוסדות הציבוריות הישראלית", מסר סגן שר הביטחון, אלי בן-דהן. לדבריו, "הייתי שותף לוועדה הציבורית בראשותו של נאמן שבחנה את הנושא הגיור של העולים מחבר העמים. שם התגלתה רגישותו הגדולה מצד אחד לעולים וליהדותם ומצד שני לשמירה על מעמדה של הרבנות הראשית לישראל". 

ח"כ עמיר פרץ מסר: "אני מביע צער עמוק על הליכתו בטרם עת של יעקב נאמן ז"ל. באנו מעולמות שונים ומתפיסות עולם שונות, אך ההיסטוריה הפגישה בינינו - הוא כשר האוצר ואני כיו"ר ההסתדרות. היו בינינו מאבקים ועימותים קשים, לצד הערכה הדדית עמוקה - לכן הצלחנו להתגבר על המשברים במשק ולהגיע להסכמים לטובת הכלכלה והחברה בישראל. העימותים האידיאולוגיים הפכו אותנו לחברים של ממש, ושיתפנו פעולה בסיוע לאוכלוסיות מוחלשות בארץ כולה. יהי זכרו ברוך". 

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, התייחס הערב לפטירתו של שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן ז"ל: "הלך מאיתנו חבר ואיש הגות רב-מעשה. יעקב היה משפטן מובהק, אך גם מחוץ לכתליו של בית המשפט עסק בצורכי ציבור ללא הרף ושלא על-מנת לקבל תמורה. רק לפני שבוע שוחחנו. 'אני זקוק לעצה הטובה שלך', אמרתי. גם ממיטת חוליו הבטיח יעקב שניפגש שוב מיד כשיתחזק. יעקב, חברי לספסל בית הכנסת, גם אלה אשר חלקו על עמדותייך, על החלטותיך, ראו בך תמיד בר-פלוגתא ראוי ומעמיק. לכתך מאיתנו מותיר חלל עצום בעולמנו". 

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, מסר: "יעקב נאמן, מעבר להיותו חבר אישי, היה לא רק עורך דין דגול ואיש משכמו ומעלה, אלא גם יהודי בעל לב רגיש, שרתם את היכולות ואת הכישרונות שלו לטובת המאמץ לחבר בין כל חלקי העם. ועדת נאמן, שבראשה עמד, הפכה סמל לניסיון לגשר על פערים בין חלקי העם, בבואה להקל על עולים רבים להצטרף לשורות העם היהודי". 

ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן נמסר: "אבל כבד נפל על כולנו עם מותו של אחרון השותפים המייסדים, פרופ' יעקב נאמן. יעקב, יחד עם חיים הרצוג ז"ל ומיכאל פוקס ז"ל, ייסד ב-1972 את המשרד שהפך להיות לאחד המפוארים בישראל. יעקב, יחד עם השותפים המייסדים, קבע את יסודות הפירמה והביא לפרסומה בארץ ובעולם. מקצועיות ללא פשרות, דבקות במטרה, שירותיות ומעל הכול אנושיות היו נר לרגליו. אף שיעקב עסק עם שועי עולם, תמיד נשאר מנטש, אדם שדואג דווקא לחלש ולמי שלא שפר עליו גורלו. איש חסד גדול היה".