לצורך סיכום השנה האזרחית החלטתי לבחור שני נכסים מייצגים. האחד מדד מניות, זה האמריקאי, והשני מטבע דיגיטלי, ה-Bitcoin. שניהם יכולים לכוון אותנו לתובנות העיקריות ששלטו במשך השנה, ולתת לנו רמזים לגבי העתיד הקרוב-רחוק.

נתחיל במדד המניות S&P500. הנה גרף שבועי שלו:

 משה-שלום-סנופי-03-01

כפי שניתן לראות היטב, השבועות האחרונים של השנה יצרו את השלב הבא בסאגה הבלתי נגמרת מאז תחתית 2009. השלב הראשון, זה שהחל מ-666 המפורסם כל כך, היה מובן וברור לכל מי שנמצא מספיק זמן במערכת ההון: לכל פאניקה יש מצב צבירה של חזרה מתלהטת עקב עודף פסימיות כללית.

תגובת נגד טבעית אשר מתרחשת לאחר כל מפולת, וכגודל המפולת כך גודל השיקום הראשוני. תוסיפו לכך את תוכנית ההרחבה הכמותית הראשונה (1.5 טריליון דולר (!!)) ושינוי רגולטורי המאפשר לחשב נכסים פיננסיים על בסיס מודל, ולא על בסיס שווי שוק, וקיבלתם בסיס לזינוק.

אבל מה עם כל השלבים הבאים? כולם היו תולדה של המשכה הבלתי הצפוי של מדיניות מוניטארית מרחיבה ללא תקדים היסטורי. ככל שהזמן עבר ראינו את הבנק המרכזי מגדיל את הכמויות, מאריך בזמנים, וזאת עד שההרחבה האחרונה לא כללה תקופת סיום כלל.

אותן הרחבות שולבו בריבית 0 וזה היה ה"גב" לחיוב המתמיד. כל שלב אכן המשיך עד שקרה שינוי במדיניות או נגמרה הרחבה ספציפית, כאשר טכנית, ניתן לזהות את השלבים הללו על ידי שבירת קווי המגמה המתאימים או יציאה ממצב הדשדוש הקודם.

כך בקומפלקס הטכני 1, 2, 3, וגם 4, המהווה את הדשדוש האחרון עד קרבת הבחירות. כעת הדילמה גדולה: אנו עדים לתחילתו של שלב חדש, 5 במספר, כאשר המדיניות המרחיבה כשהייתה כלל. הבנק המרכזי מתעקש להעלות ריביות כאשר הפסקת ההרחבה הכמותית שלו עומדת בבדידות מזהירה בעולם.

מהו המנוע הנוכחי: התקוות האינפלציוניות מצעדי הממשל החדש. השוק מאמין, וכך, בנה קו מגמה תומך אחרון 3, המהווה עכשיו את הגבול הלוגי למעשה החיובי האחרון. נא ראו את 1 סגול בגרף. את אותה מחזוריות שראינו במחיר ניתן לזהות גם במומנטום, ב-2 סגול. ירידות לאזור השלילי, וחזרה לאזור החיובי, היו מנת חלקו של המומנטום בכל אחד משלבי השיקום ארוך הטווח.

מה אנו למדים מכל זה לשנה הקרובה? כ-200 מיליארד דולר מחפשים חניה כל חודש, וזאת בזכות כל חבריו הזרים של הפד. כל עוד האמון בבנקאים ימשיך אין סיבה להטיל ספק ביכולת שלב 5 להיות כקודמיו. אבל, אנו כבר בשלב החמישי! וככל שהשלבים מתווספים הזהירות הנדרשת גדלה אקספוננציאלית גם היא. טראמפ, וממשלו, הם עכשיו התקווה הגדולה לצמיחה. הצלחתו תהיה הטריגר להמשך משגשג של הניסוי הפיננסי הגרנדיוזי בהיסטוריה. או לא.

וכאן נכנס הנכס השני: הביטקוין. הנה הגרף שלו:

 משה-שלום-ביטקוין-03-01

תנודתיות אדירה ומהלכים המעוררים סוג של ורטיגו. אז, מדוע להזכירו בסקירה שנתית מסכמת? כי הוא הנכס האולטימטיבי למדידה של אלטרנטיבה למה שאנו מכירים כמערכת המוניטארית הקלאסית.

זה המקום לזכור כמה עובדות יסודיות לגבי הביטקוין:

הוא מטבע מסוג המזומן כאשר אנו רואים יותר ויותר מעשי ממשל הרוצים להקטין את המזומן מחיינו.
הוא אינו תלוי במערכת הבנקאית, ולכן אינו תחת השליטה המרכזית של קובעי המדיניות. הוא הופך יותר ויותר להיות מטבע מקובל לצריכה המונית, ולבסוף הוא אלקטרוני, ולכן זמין בכל מקום ללא בעיות משקל, אחסון, מעבר פיזי בין מכסים, וכו...
בקיצור: הוא, ודומיו, מהווים את הנכס הפיננסי שיראה לנו כמה הציבור בורח מן השיטה הקיימת, הן להסתרה, והן כאמצעי גידור והתגוננות.

שימו לב שמאז 2015 אנו רואים התייצבות, ומגמה טכנית הרבה יותר "מסודרת", וזה סימן של נזילות הרבה יותר גבוהה וקבלה הרבה יותר נרחבת.

 

-------

יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.

ניתן למצוא אותי בעמוד הפייסבוק:  financial blog of moshe shalom