ח"כ אלי כהן (כולנו) הגיש אתמול (ב') הצעת חוק ולפיה משקיעים יוגבלו בקבלת משכנתא שתהווה עד 25% בלבד משווי הנכס, זאת בעוד כיום הם יכולים לקבל משכנתא בהיקף של 50% משווי הנכס. מטרת הצעד היא לחלק בצורה אחרת את עוגת האשראי של הבנקים, מתוך הנחה שאם יעניקו פחות אשראי למשקיעים, הם יוכלו להפנות את ההיצע לרוכשי הדירה הראשונה, והגדלת ההיצע גם תביא לירידה בריביות.

"ההצעה מגיעה על רקע עליית ריבית המשכנתאות שנובעת לטענת בנק ישראל כתוצאה מהמחסור במקורות אשראי", כתב כהן בהצעה שהוגשה ביחד עם ח"כ אכרם חסון (כולנו). "הצעת חוק זו נועדה לתעדף רוכשי דירה ראשונה על פני המשקיעים בקבלת המשכנתא, באופן שיסייע להוזלת ריביות המשכנתא. הצעת החוק נקבעה כהוראת שעה ל-3 שנים", נכתב בהצעה.

כהן, המכהן כיו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, פנה בעבר לבנק ישראל לפעול להקטנת מימון למשכנתאות למשקיעי דירות ותעדוף מימון לרוכשי דירה ראשונה באמצעות הנחיה שכזו. לפי הערכות בנק ישראל לא נלהב מהיוזמה, ולכן החליט כהן לעבור למסלול של חקיקה. מבנק ישראל לא נמסרה תגובה עד לסגירת הגיליון.

"ריבית המשכנתאות זינקה בשנה האחרונה בעד 50%, ולפי החישובים שלי מדובר בתוספת חודשית ממוצעת של עוד 400 שקל. הקטנת שיעור המימון של המשקיעים תביא לשני הישגים - היא תקטין את הביקוש של המשקיעים ותתרום לצינון השוק, ובנוסף תאפשר לבנקים להגדיל את היצע המשכנתאות למחוסרי דיור, מה שיביא לירידה בריביות", אמר כהן.

הצעת חוק זו מצטרפת להצעה נוספת שהגיש כהן ובמסגרתה יגדל היקף המימון האפשרי לרוכשי דירה ראשונה מ-75% משווי הנכס ל-85%, אלא שהגידול בהיקף המימון יתבצע בעזרת ערבות מדינה, כך שהסיכון אליו חשופים הבנקים לא יגדל כתוצאה מהגדלת שיעור המימון. כהן מציע כי היקף הערבות יעמוד על עד 150 אלף שקל. "בהצעה זו יכולת ההחזר של הלקוח לא משתנה מבחינת הבנק. מנגד היא מקילה בקריטריון ההון העצמי. ישנם זוגות צעירים בעלי כושר השתכרות טוב, אך אין להם מספיק הון עצמי כיום לרכוש דירה", אומר כהן.

 

לצורך קבלת הצעה זו יזדקק כהן לשיתוף פעולה מצד האוצר, שעדיין לא החליט מה עמדתו בסוגיה. אמנם הצעה זו תצטרך הקצאה תקציבית, אולם לדברי כהן מדובר בכעשרות מיליוני שקלים בלבד, שכן מדובר בערבות לאשראי שהיקף הדיפולט שלו הוא נמוך. עוד נזכיר כי בחודש שעבר הגישה גם ח"כ אורלי לוי אבקסיס הצעה דומה לזו שהגיש כהן בנושא ערבות המדינה.

עלייה