גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר ועדת הכלכלה: אגרות הרישוי לרכב בישראל הן "חזירות"

הוועדה דנה בדוח מחקר של הכנסת שגילה כי נהגי ישראל משלמים על האגרה מאות אחוזים יותר מהמוצע במערב ■ שר התחבורה: תומך בהורדת האגרה ■ האוצר: ירידה של מיליארדים מהכנסות האגרה תבוא על חשבון פרויקטים תחבורתיים

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

אגרות הרישוי השנתיות (טסט) המשולמות בישראל הן בבחינת "חזירות". כך אמר היום (ד') יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, בדיון מיוחד של הוועדה שנועד להביא להוזלת אגרת רישוי הרכב לנהגים. הוועדה דנה בנושא לאחר שדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת העלה כי הנהגים בישראל משלמים על אגרות שנתיות את הסכומים הגבוהים ביותר מבין 20 מדינות מערביות שנבדקו - מאות אחוזים יותר.

כבל אמר כי פערים של 300% ואפילו 400% בין ישראל למדינות אחרות בעולם, הם "לא פחות מחזירות". הוא הוסיף כי הדבר נוגע לכיסו של כל אזרח. היו"ר כבל ציין כי אמנם למשרד התחבורה, שגובה את האגרה, אין יד ורגל בקביעת גובה האגרה, אך הוסיף כי אין מדינה בעולם שגובה אגרת רישוי יותר מישראל ואנחנו יוצאים למסע להורדה משמעותית של האגרה", אמר.

ח"כ אוסאמה סעדי, שביקש גם הוא לקיים דיון בנושא בעקבות הצעת חוק שהגיש יחד עם ח"כ אחמד טיבי, אמר כי הצעתם הייתה לקבוע שסכום האגרה לא יעלה על 10% מהשכר הממוצע במשק. "שר התחבורה הודיע שהוא בעד ההצעה, אבל יש בעיה תקציבית עם משרד האוצר", אמר.

ח"כ יעקב פרי התייחס לממצאי הסקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת לפיהן האגרה בישראל היא הגבוה מבין המדינות שנבדקו ואמר: "שר האוצר אומר שהוא נלחם בכל כוחו ביוקר המחיה, אבל אחד הגורמים המשמעותיים לו הם האגרות והמסים העקיפים בעיקר בתחום הרכב".

לדבריו, "אם החלופה של תחבורה ציבורית הייתה ראויה אפשר היה להבין זאת, אך בגלל שלציבור אין אלטרנטיבה ראוי שישראל תיישר קו עם שאר המדינות בעולם ותפחית את האגרה". הוא אף פנה לנציגי הממשלה ואמר: "רכבים חדשים משנת 2016 לא נדרשים לבצע מבחן רישוי שנתי במשך שנתיים, אבל את האגרה משלמים במלואה".

לפי הדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נהגי הרכב הפרטי בישראל משלמים אגרה שנעה בין 705 ל-1,611 שקל בשנה, בעוד שהתשלום הממוצע ב-12 מדינות אחרות שנבדקו עומד על 252 שקל בלבד. החוקרים מסרו כי מדי שנה נכנסים לקופת המדינה 4 מיליארד שקל רק מאגרות רישוי, שמהוות 98% מהאגרות של משרד התחבורה.

מנהלת אגף הכלכלה במשרד התחבורה, דנה עין דור, הסבירה כי האגרה משולמת עבור הרישוי השנתי של הרכב והשימוש בתשתיות, ולא עבור בדיקת הכשירות (טסט) שמשולמת בנפרד למכון הרישוי. לדבריה, "משרד התחבורה תומך בהפחתת אגרת הרישוי, אולם האגרות משולמת לאוצר המדינה ולא מגיעות למשרד התחבורה, והוא לא יכול להשפיע על גובהן ללא אישור של משרד האוצר".

מנגד, רכז תחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר, דור בלוך, אמר כי האגרה הממוצעת עומדת על 1,370 שקל, בעוד שהעלות השנתית של התשתית בה משתמש הרכב עומדת על 2,100 שקל, כך שההשקעה בתשתית גדולה מעלות האגרה. ח"כ פרי אמר כי "מה שהאוצר אומר זה שמהמדינה בעצם מפסידה עלינו, ומי שלא נהנה מהתשתית עדיין משלם".

היו"ר כבל אף הקריא מסרון ששלח לו שר התחבורה, ישראל כץ, בעניין. השר כץ כתב ליו"ר כבל: "למען הסר ספק, אגרות רישוי ורכב הם באחריות מוחלטת של משרד האוצר - כמו בכל תחום אחר, ושקל מזה לא מגיע למשרד התחבורה. עמדתי, כפי שהבעתי אותה גם בממשלה, היא להפחית את האגרה בצורה משמעותית". מקורות באוצר אמרו בתגובה כי "תקציבי משרד התחבורה הם בין הנהנים הגדולים ביותר מהאגרות הנגבות ויצירת 'חור' של מיליארדי שקלים בגבייה עתידה להביא לצמצום בתקצוב של פרויקטים תחבורתיים, שקרובים לליבו של השר".

היו"ר כבל סיכם את הדיון ודרש מהאוצר להעביר לוועדה נתונים שיסבירו עבור מה נגבית האגרה, מה תכליתה, מה ההכנסות ממנה וכמה מתוכם חוזר לציבור והוסיף: "יצאנו למסע ארוך שבסופו נביא להפחתת האגרה".

עוד כתבות

יולי אדלשטיין בנאום התפטרותו מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

“דווקא המהלך הקיצוני של אדלשטיין הביא את נתניהו וגנץ להשיב את הממלכתיות על כנה”

ד"ר אסף הראל מנתח את התנהלות יו"ר הכנסת היוצא, שסירב לקיים הצבעה להחלפתו כהוראת בג"ץ, כדילמה של "אישיות דו-מהותית" הנקרעת בין הממלכתיות לבין המחויבות הפרטית-מפלגתית ● "אדלשטיין העדיף את היבטיו הפרטיים והמפלגתיים וגרם לפגיעה אנושה בדמוקרטיה"

יהודה בן אסאייג, מנכ"ל מנורה מבטחים / צילום: תמר מצפי

"מנורה מבטחים מגיעה מוכנה למשבר הקורונה, עם רווחי שיא"

מנורה מבטחים ביטוח רשמה ב-2019 רווח נקי של 537 מיליון שקל ● המנכ"ל יהודה בן אסאייג: "שנת 2019 הייתה השנה הטובה ביותר בתולדות הקבוצה"

קשיש על קולנועית לובש מסיכת מגן בטיילת הריקה של תל אביב / צילום: כדיה לוי

מספר מקרי הקורונה בישראל קפץ הערב ל-4,695; 161 אנשים החלימו עד כה

4,695 מקרי קורונה מאומתים בארץ, מספר הקורבנות עלה אתמול ל-15 ● רה"מ נתניהו נכנס לבידוד עד לסיום החקירה האפידמיולוגית של היועצת שלו לענייני חרדים ● פיילוט בדיקות הקורונה ברשתות הוקפא ● ח"כ שלח בוועדת הקורונה בכנסת: "יש כשל גדול בפיקוד ושליטה"

ליאו ליידרמן/ צילום: אלה פאוסט

הנה התסריט הסביר לפיו ניתן לנהל את תיק ההשקעות בימים אלו

ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של פועלים, מציין את עקרונות ההשקעה בימים של חוסר ודאות, ומתייחס לפעולות הממשלה: "אם הגירעון יעלה והיחס חוב תוצר יעבור את ה-70%, אין בזה גורם שיזעזע את השווקים"

ד"ר טליה כהן סולל (ג'נטיקה +) יונית סירקין, מנכ"ל מסצ'אלנג, שרון ברק (סולוטום)

מאיץ מרחוק: המחזור החדש של המאיץ מאסצ'לנג' יפתח כמתוכנן אבל באופן מקוון

תוכנית הלימודים של מסצ'אלנג' עברה בשבועות האחרונות התאמות טכנולוגיות ושינויים בתוכן שיאפשרו קיום תוכנית לימודים ליזמים והחברות שנבחרו להשתתף בתוכנית הממוקמים במדינות שונות ברחבי העולם.

בנימין נתניהו, מסיבת העיתונאים בצל הקורונה, אמש / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

הבדיקות של רה"מ יצאו תקינות, בשלב זה הוא עדיין נשאר בבידוד

אחרי שהיועצת למגזר החרדי של לשכת רה"מ רבקה פאלוך נמצאה כחולה בקורונה, מתקיימות בשעה זו חקירה האפידמיולוגית ● מלשכת ראש הממשלה נמסר: "בהתאם לממצאים, משרד הבריאות ורופאו האישי של רה"מ יקבעו יום לסיום הבידוד"

אתגר 14 הימים של "גלובס" / צילום: unsplash, גלובס

סיפור ההצלחה של קריית יערים ואיפה הצחיקו ואפו עוגת נייר טואלט: הצטרפו לאתגר 14 הימים של גלובס

ניוזלטר חדש של "גלובס" מגיש לכם מדי יום את מיטב התכנים והפודקאסטים שלנו • נכנסתם לבידוד? כתבו לנו ונשמח לארח לכם לחברה

אדם עם מסכה עובר ליד בניין בורסת ניו יורק / צילום: Mark Lennihan, AP

ראלי בוול סטריט: המדדים קפצו בכ-3%; הנפט נפל לשפל של 18 שנה

מדד הנאסד"ק ומדד S&P 500 קפתו בכ-3% כ"א ● ג'ונסון אנד ג'ונסון אבוט מכריזות על חיסון פוטנציאלי נגד הקורונה וערכת בדיקה מהירה של הווירוס ● טראמפ האריך את הוראות ההימנעות מהידבקות עד סוף אפריל

מחאת העצמאים בירושלים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"העצמאים לקחו את גורלם בידם. לא מאמינים יותר לאף פוליטיקאי"

היום התקיימה בירושלים הפגנה של אלפי עצמאים, שמחו נגד התעלמות הממשלה מקריסתם על רקע משבר הקורונה ● יועץ המס ירון גינדי: "אני פשוט לא מסוגל להאמין למשמע אוזניי ולמראה עיניי שזאת תוכנית האוצר"

הדמיה של מגדל שער העיר בכפר סבא / הדמיה: אלכס לובימוב ומיכאל לין, יח"צ

במקום קניון הצומת בכפר סבא: שופרסל תבנה מגדל בן 26 קומות

חברי ועדת המשנה של הוועדה המקומית כפר סבא אישרו היום את תוכנית שער העיר ● התוכנית כוללת תוספת קומות ושטחים לבניית מגדל של 26 קומות, בשטח של כ-50 אלף מ"ר, שתי קומות מסחר והשאר משרדים

דורשי עבודה חדשים שנרשמו בלשכת התעסוקה מתחילת החודש

שיעור האבטלה מתקרב לרבע מהמשק; מעל ל-800 אלף נרשמים חדשים במרץ

עד היום ב-17:00 נרשמו 20,413 דורשי עבודה – דומה למספר הנרשמים הכולל אתמול ● 89.9% מהנרשמים בשירות התעסוקה מתחילת מרץ נמצאים בחל"ת ● שיעור האבטלה עומד על 23.1%

זאב רוטשטיין. תומך בהגדלה מסיבית של הבדיקות  / צילום: ליאור מזרחי

בלי אופוזיציה: מדוע שותק פרופ' רוטשטיין ולאן נעלמו קולות ביקורתיים של בכירים במערכת הבריאות

זאב רוטשטיין, מנכ"ל הדסה ומקורב לשר הבריאות ליצמן, הביע בתחילת המשבר עמדה אופוזיציונית ביחס להתנהלות מערכת הבריאות, אבל קולו נדם • גורמים במערכת הבריאות: "בכירי המערכת נכנסו לוורטיגו"

חיטוי של שכונה ברומא, איטליה / צילום: Mauro Scrobogna/LaPresse, AP

J & J ואבוט מכריזות על חיסון פוטנציאלי נגד וירוס הקורונה שיהיה זמין עד ינואר

מספר החולים המאומתים בעולם עומד על 746,062, והנגיף כבר גבה את חייהם של לפחות 35,345 איש ● במדינת ניו יורק יש יותר מ-60 אלף מקרים ומעל אלף קורבנות ● ספרד דיווחה על 537 מתים ביממה האחרונה ● יש תאריך חדש לאולימפיאדה: 23 ביולי 2021 עד 8 באוגוסט 2021

מושיקו גמליאלי / צילום: תמונה פרטית

קבוצת המסעדות מונא: "נתקענו עם סחורה וחובות תזרימיים, היינו צריכים לוותר על האגו"

מושיקו גמליאלי מקבוצת המסעדות מונא: "אנחנו מנסים לפעול עפ"י עיקרון של ערבות הדדית"

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

מידרוג בוחנת "עם השלכות שליליות" את דירוג האג"חים של שלמה אליהו

מידרוג מצמידה כיום לאג"חים של שלמה אליהו דירוג A1.il שמשקף כושר החזר גבוה

עמי יעקב / צילום: ק.א.ל

היה מנוע: הסיפור על מטוס ק.א.ל שנתקע בסיביר

וגם: אילו עיריות נרתמו לטובת האכלת חתולי רחוב ● השיחה

רופא מוטרד הולך מחוץ לבית החולים לחולי קורונה שהוקם במיוחד  / צילום: רויטרס

האם המחיר הכבד של המלחמה בקורונה שווה את זה? המחקרים הכלכליים הטריים סבורים שכן

שני מחקרים טריים הגיעו למסקנה כי ריחוק חברתי הוא המדיניות הנכונה, למרות הנזק הכלכלי הניכר ● כלכלנים מהפדרל ריזרב ו-MIT בדקו את מגפת השפעת הספרדית בארה"ב, ומצאו כי ערים שנלחמו מהר ובאגרסיביות - צמחו יותר בהמשך

טל גרנות-גולדשטיין, מנכ"לית HOT / צילום: יח"צ

בצל משבר הקורונה: הוט מושכת את ההצעה לרכישת פרטנר

על רקע התמשכות המגעים ועל רקע קריסת השווקים הפיננסיים הוחלט באלטיס, חברת האם של הוט להפסיק המו"מ ● מהוט לא נמסרה תגובה

עבודות במיזם הסיבים אנלימיטד / צילום: איל יצהר

אנלימיטד תאיץ פריסת סיבים אופטיים על גבי תשתיות עליות של חח"י

בדיון אצל יו"ר חברת חשמל יפתח רון-טל בשבוע שעבר סוכם שחח"י תסייע בעבודות הפריסה היכן שניתן

אוטובוס חברת דן / צילום: איל יצהר, גלובס

אקזיט בטיימינג מושלם: חברי דן מכרו מניות ב-450 מיליון שקל רגע לפני שהקורונה הכתה בתחבורה הציבורית

בין המשקיעים בעסקה שנסגרה בחודש שעבר - הכשרה ביטוח, דיסקונט, נורסטאר, חן למדן, דוד פתאל ודן פרופר