גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר ועדת הכלכלה: אגרות הרישוי לרכב בישראל הן "חזירות"

הוועדה דנה בדוח מחקר של הכנסת שגילה כי נהגי ישראל משלמים על האגרה מאות אחוזים יותר מהמוצע במערב ■ שר התחבורה: תומך בהורדת האגרה ■ האוצר: ירידה של מיליארדים מהכנסות האגרה תבוא על חשבון פרויקטים תחבורתיים

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

אגרות הרישוי השנתיות (טסט) המשולמות בישראל הן בבחינת "חזירות". כך אמר היום (ד') יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, בדיון מיוחד של הוועדה שנועד להביא להוזלת אגרת רישוי הרכב לנהגים. הוועדה דנה בנושא לאחר שדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת העלה כי הנהגים בישראל משלמים על אגרות שנתיות את הסכומים הגבוהים ביותר מבין 20 מדינות מערביות שנבדקו - מאות אחוזים יותר.

כבל אמר כי פערים של 300% ואפילו 400% בין ישראל למדינות אחרות בעולם, הם "לא פחות מחזירות". הוא הוסיף כי הדבר נוגע לכיסו של כל אזרח. היו"ר כבל ציין כי אמנם למשרד התחבורה, שגובה את האגרה, אין יד ורגל בקביעת גובה האגרה, אך הוסיף כי אין מדינה בעולם שגובה אגרת רישוי יותר מישראל ואנחנו יוצאים למסע להורדה משמעותית של האגרה", אמר.

ח"כ אוסאמה סעדי, שביקש גם הוא לקיים דיון בנושא בעקבות הצעת חוק שהגיש יחד עם ח"כ אחמד טיבי, אמר כי הצעתם הייתה לקבוע שסכום האגרה לא יעלה על 10% מהשכר הממוצע במשק. "שר התחבורה הודיע שהוא בעד ההצעה, אבל יש בעיה תקציבית עם משרד האוצר", אמר.

ח"כ יעקב פרי התייחס לממצאי הסקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת לפיהן האגרה בישראל היא הגבוה מבין המדינות שנבדקו ואמר: "שר האוצר אומר שהוא נלחם בכל כוחו ביוקר המחיה, אבל אחד הגורמים המשמעותיים לו הם האגרות והמסים העקיפים בעיקר בתחום הרכב".

לדבריו, "אם החלופה של תחבורה ציבורית הייתה ראויה אפשר היה להבין זאת, אך בגלל שלציבור אין אלטרנטיבה ראוי שישראל תיישר קו עם שאר המדינות בעולם ותפחית את האגרה". הוא אף פנה לנציגי הממשלה ואמר: "רכבים חדשים משנת 2016 לא נדרשים לבצע מבחן רישוי שנתי במשך שנתיים, אבל את האגרה משלמים במלואה".

לפי הדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נהגי הרכב הפרטי בישראל משלמים אגרה שנעה בין 705 ל-1,611 שקל בשנה, בעוד שהתשלום הממוצע ב-12 מדינות אחרות שנבדקו עומד על 252 שקל בלבד. החוקרים מסרו כי מדי שנה נכנסים לקופת המדינה 4 מיליארד שקל רק מאגרות רישוי, שמהוות 98% מהאגרות של משרד התחבורה.

מנהלת אגף הכלכלה במשרד התחבורה, דנה עין דור, הסבירה כי האגרה משולמת עבור הרישוי השנתי של הרכב והשימוש בתשתיות, ולא עבור בדיקת הכשירות (טסט) שמשולמת בנפרד למכון הרישוי. לדבריה, "משרד התחבורה תומך בהפחתת אגרת הרישוי, אולם האגרות משולמת לאוצר המדינה ולא מגיעות למשרד התחבורה, והוא לא יכול להשפיע על גובהן ללא אישור של משרד האוצר".

מנגד, רכז תחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר, דור בלוך, אמר כי האגרה הממוצעת עומדת על 1,370 שקל, בעוד שהעלות השנתית של התשתית בה משתמש הרכב עומדת על 2,100 שקל, כך שההשקעה בתשתית גדולה מעלות האגרה. ח"כ פרי אמר כי "מה שהאוצר אומר זה שמהמדינה בעצם מפסידה עלינו, ומי שלא נהנה מהתשתית עדיין משלם".

היו"ר כבל אף הקריא מסרון ששלח לו שר התחבורה, ישראל כץ, בעניין. השר כץ כתב ליו"ר כבל: "למען הסר ספק, אגרות רישוי ורכב הם באחריות מוחלטת של משרד האוצר - כמו בכל תחום אחר, ושקל מזה לא מגיע למשרד התחבורה. עמדתי, כפי שהבעתי אותה גם בממשלה, היא להפחית את האגרה בצורה משמעותית". מקורות באוצר אמרו בתגובה כי "תקציבי משרד התחבורה הם בין הנהנים הגדולים ביותר מהאגרות הנגבות ויצירת 'חור' של מיליארדי שקלים בגבייה עתידה להביא לצמצום בתקצוב של פרויקטים תחבורתיים, שקרובים לליבו של השר".

היו"ר כבל סיכם את הדיון ודרש מהאוצר להעביר לוועדה נתונים שיסבירו עבור מה נגבית האגרה, מה תכליתה, מה ההכנסות ממנה וכמה מתוכם חוזר לציבור והוסיף: "יצאנו למסע ארוך שבסופו נביא להפחתת האגרה".

עוד כתבות

מימין: אורי וטרמן, רם גב, יפית גריאני / צילום: טלי בוגדנובסקי, יונתן בלום, כדיה לוי, צילום מסך

מינוי מנכ"ל כאל בישורת האחרונה: אלה שלושת המועמדים המובילים

זהות מנכ"ל כאל החדש תוכרע בימים הקרובים בצל עסקת המכירה שדיסקונט מוביל, אשר עדיין ממתינה לאישורים רגולוטריים חשובים ● מי שייבחר יידרש להציג ביצועים בתקופת אי־ודאות שתקבע את שווי חברת האשראי לבעלים החדשים ● הבכירים בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר: יפית גריאני, שפרשה לאחרונה מישראכרט; אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל לשעבר; ורם גב מבנק הפועלים

משלוחי קוקאין שנתפסו על ידי משמר החופים האמריקאי בפורט אוורגליידס, פלורידה / צילום: ap, Rebecca Blackwell

טראמפ מתמקד במלחמה בסמים, והסטארט-אפים בתחום הביטחון מרוויחים

רחפנים, חיישנים ופלטפורמות בינה מלאכותית זוכים למיתוג מחדש ככלים למאבק ב"טרור סוחרי הסמים" ● כך, הטכנולוגיה שעיצבה את מלחמת עיראק ואפגניסטן - ולא פסחה על אוקראינה - עוברת מיתוג מחדש ומוצבת במשמר החופים בקריביים ובמדבריות הגבול המקסיקני

מימין: אלי גליקמן, ראסל אלוונגר, יוס שירן / צילום: ענבל מרמרי, יח''צ, עינת לברון

מאבק השליטה שמקפיץ את צים, והישראלית שטסה ב-160% תוך חצי שנה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מניית צים השלימה קפיצה של כ-20% מאז פורסם מאבק השליטה הרשמי על החברה ● אבן קיסר המריאה, לאחר שהודיעה על צעדי התייעלות שתקיים ● ויצרנית השבבים טאואר טסה ב-160% על רקע בום ה-AI

שיגור טיל חץ 3 / צילום: משרד הביטחון

חץ 3 תהפוך השבוע למבצעית בגרמניה, ובשוק מדברים על גל ההזמנות שבדרך

מערכת ההגנה האווירית חץ 3 של התעשייה האווירית תחל לפעול באופן חלקי כבר השבוע בברלין ותספק לגרמניה הגנה מול טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה ● "באירופה יש צורך אקוטי במערכות כאלו", אומרים בתעשיות המקומיות ● אילו עוד עסקאות בדרך?

חגי אורן, מנכ״ל מיטב גמל ופנסיה / צילום: רועי מזרחי

אחרי 72 שעות במשרד ההורים שלו הזמינו משטרה. ואז הוא החליט לשנות כיוון

"כעורך דין השיא שלי היה 72 שעות במשרד, שבסיומן נסעתי הביתה לישון. לא עניתי לטלפונים, אז ההורים שלי שלחו שוטרים לוודא שאני בחיים. שם הבנתי שאני לא ממשיך" ● שיחה קצרה עם חגי אורן, מנכ״ל מיטב גמל ופנסיה

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

הטעות הגדולה ביותר שישראלים עושים בפנסיה – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בכל שנה 120 אלף ישראלים עושים את הטעות הזאת בפנסיה שלהם ● בוול סטריט מאמינים כי "ימי 'שבע המופלאות' הם בעיקר מאחורינו" ● מנהל ההשקעות שמסמן את ההזדמנות הבאה ● וגם: פחות מחודש מאז שהושק בקול תרועה, המדד הביטחוני של ת"א לא מצליח להתרומם

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: יוסי כהן

רשות ני"ע נגד שיווק הקרנות ברשתות: פרסומי מנהלי קרנות ומשפיענים יוגבלו

בעמדת סגל שפרסמה היום הרשות היא מסדירה את האופן שבו מנהלי קרנות נאמנות, ומי שמקבלים מהם כסף, יוכלו לפרסם את הקרנות שלהם ברשתות החברתיות ● הכללים חלים גם על תגובות לפרסומים הנוגעים לקרנות תחת ניהולם

עו''ד שגית אפיק, היועצת המשפטית לכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לכנסת מתנגדת להקמת ועדה מיוחדת לחוק השידורים

לעמדתה של עו"ד שגית אפיק, ועדת הכלכלה היא הוועדה המוסמכת והמתאימה לדון בהצעת חוק השידורים של השר שלמה קרעי, והעברת החוק לוועדה מיוחדת - שנועדה לעקוף את יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן - תהווה פגם מהותי בהליך החקיקה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

השתמשו בחניה המשותפת במשך כ־50 שנה. האם יש להם זכויות?

מפקח המקרקעין הורה למשפחה להפסיק את השימוש שעשו בחניה משותפת במשך כמעט 48 שנה ● ביהמ"ש דחה תביעה של אחות לקבל מחצית מכספי חשבון בנק שהיה משותף לה ולאִמה ● וגם: הפניקס תשלם למבוטח שנאלץ לעזוב את דירתו בעקבות הצפה בגין דמי השכירות ששילם לבתו - אשר הוכרו כהוצאה לגיטימית במסגרת הפוליסה

תדלוק בתחנת דלק / צילום: ap, Marta Lavandier

ממחר: מחיר הדלק יעלה ב-4 אגורות לליטר

משרד האנרגיה: "מחיר הבנזין בתחנה יעמוד על 7.11 אגורות לליטר בשירות עצמי, עלייה של כ־0.56% לעומת החודש הקודם; מתוך זה, עלייה של 3 אגורות נובעת מהעלייה במחיר הבינלאומי של הדלק, ועוד עלייה של אגורה אחת נובעת מהתחזקות הדולר"

אהרון סנקרי / צילום: פרטי

"הייתי בן 21 וחשבתי שאני מרוויח בענק": כך איבד משקיע צעיר את הכסף בפרויקט בחו"ל

אהרון סנקרי הוא רק אחד ממאות משקיעים שטוענים כי הולכו שולל בפרשת בראשית־סיגנצ'ר, שבה גויסו לכאורה כ־44 מיליון שקל במרמה ● מה אפשר ללמוד מסיפורו על זהירות בהשקעות בכלל ובחו"ל בפרט

החיסכון של סלקום מעמלות המדיה נחשף: - כ25% מהתקציב בשנה

מדיניות עבודת השיווק והפרסום החדשה של סלקום מצביעה על צוותים עצמאיים שילוו את מותגי קבוצת התקשורת ● בכך, סלקום למעשה מוציאה מהמשוואה את עמלות המדיה המקובלות בענף הפרסום, מה שיחסוך לחברה כ-10 מיליון שקל בשנה

העיתונאית הסורית שמלמדת על ישראל: "לחיזבאללה הייתה הילה סביבו, כמו בועה שישראל פוצצה עם חיסול נסראללה"

אשת התקשורת הייבי בוזו, שפועלת לקידום דו־קיום והשמעת קולות ליברליים בעולם הערבי, מתארת שינוי איטי אך חסר תקדים בתודעה האזורית: "אנשים כבר מבינים את האמת על חמאס" ● היא מאמינה שהנרטיב הקיצוני של אל־ג'זירה מאבד אחיזה, בעוד רבים במזרח התיכון מביעים לראשונה רצון אמיתי לשלום ויציבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: הדס פרוש

נתניהו לא הגיש בקשת חנינה אלא כתב "אני מאשים"

המסמך שהגיש רה"מ לנשיא המדינה לא כולל הודאה באשמה ומבהיר כי לא יפרוש ● היועמ"שית צפויה להתנגד, אבל הנשיא הרצוג עשוי לתמוך – ובאקלים הנוכחי המהלך עשוי אף לקבל את ברכת בג"ץ ● התנהלות שופטי נתניהו מבהירה כי גם זיכוי על הפרק

הביטוי שדיסני מחקה מהדוחות מעיד על מנגנון פיננסי שקרס

בשקט בשקט דיסני כרעה תחת הנטל והסירה מדוחותיה הכספיים את המושגים ששלטו בהוליווד בשנים האחרונות: הכלה, גיוון ושיתופיות ● מחשש לתביעות וסערות פוליטיות בתאגיד נמנעים משפת הייצוג, וחוזרים לניטרליות שתורמת לניהול סיכונים

"טיהור אתני בדלת האחורית": מי עוצר את הארגון שמפנה עזתים מהרצועה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל • והפעם: הכוח הבינלאומי של טראמפ מתקשה למצוא מדינות שיסכימו לקחת חלק בשיקום עזה, רומניה תשלם 400 מיליון דולר לאלביט עבור "מל"טים שיזהו תנועות של הרוסים סמוך לגבולה", וזה הארגון המסתורי שמסייע לעזתים לברוח דרך ישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

הרפורמה הצרכנית בחשמל: מי יהנה מהחשמל הזול?

רשות החשמל פרסמה שימוע למכרז למכירת הספק שך חשמל זול לשוק הפרטי, אך ללא מגבלות ברורות חלק ניכר מההקצאה עלול לזרום לעסקים ולספקולנטים - ולצמצם את ההנחות המוצעות לצרכנים ● במקביל, גם חשבון החשמל עליו מוצעת ההנחה צפוי לעלות

בת חן סבג וקרן מור ב''הורסת''. מי הרסה למי / צילום: באדיבות הוט ו–NEXT TV

בין הצטלבות זהויות לקללה משפחתית: בת חן סבג עברה דרך מאז "מטומטמת"

תשע שנים אחרי "מטומטמת", בת חן סבג חוזרת עם "הורסת", דרמה משפחתית שבמרכזה קללה עתיקה לפיה כל גבר המתאהב באחת מנשות המשפחה מוצא את מותו ● דרך חזרתה של הגיבורה לאשקלון, הסדרה פורשת סיפור מריר-מתוק על נשים חזקות הנתפסות כ"מכשפות", ועל קללה שמתבהרת כמעין העברה בין־דורית של פחד וכאב

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

רחוב בתל אביב. ''כל בעל מקצוע חושב על החלק שלו, יועץ אשפה רוצה מקום למשאיות'' / צילום: Shutterstock

למה נעים יותר ללכת בשינקין מאשר בשכונת המשתלה

מחקר חדש של המתכנן העירוני טל אלסטר חושף שורה ארוכה של חסמים מערכתיים, רגולטוריים ותרבותיים שמונעים תכנון עירוני אמיתי בישראל - ומציע מתודולוגיה לתיקון המצב, מהשלטון המרכזי ועד העיריות