גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השחקן "החדש" בזירת התובענות הייצוגיות שגרף שכ"ט של 9 מ' ש'

בשנה החולפת גרפו עורכי הדין בתחום התביעות הייצוגיות שכר-טרחה כולל של 34 מיליון שקל ■ אל שמות "המעושרים" השתחל שם אלמוני יחסית, עו"ד גולן קאשי

עו”ד גולן קאשי / צילום: שלומי יוסף
עו”ד גולן קאשי / צילום: שלומי יוסף

השבוע פורסם ב"גלובס" הסקר השנתי של התובענות הייצוגיות, שממנו עלה, בין היתר, כי במסגרת 10 התביעות הייצוגיות הגדולות ביותר שנוהלו בשנת 2016, הושבו לציבור 433 מיליון שקל; ושכר-הטרחה שגרפו עורכי הדין של התובעים הייצוגיים בתביעות אלה היה כ-34 מיליון שקל - כ-7.85% מהסכום שנפסק בייצוגיות אלה.

מרבית שכר-הטרחה - סך של כמעט 30 מיליון שקל - שולם למספר מצומצם מאוד של עורכי דין במסגרת ארבעה תיקים גדולים בלבד שהסתיימו בשנה החולפת. בנבחרת עורכי הדין האלה, יש כמה שחקנים ותיקים ומוכרים בתחום הייצוגיות - בהם עו"ד יצחק אבירם (שגרף אשתקד יחד עם עו"ד דורון לוי כמעט 10 מיליון שקל שכר-טרחה באחת התביעות), וגם שמות חדשים, שלא לומר אלמונים בתחום.

עם השחקנים החדשים הללו, שנכנסו למגרש התובענות הייצוגיות בשנים האחרונות, נמנה גם עו"ד גולן קאשי, בעל משרד עורכי הדין קאשי, המתמחה ופועל בתחומי ניירות ערך ודיני תאגידים ב-15 השנים האחרונות. קאשי נכנס לזירה הייצוגית לפני כשלוש שנים בלבד, אך כבש אותה בסערה עם שתי החלטות שעוררו הדים, שאחת מהן כבר שלשלה לכיסו כמעט 9 מיליון שקל שכר-טרחה.

התביעה הייצוגית הראשונה המפורסמת שבה הוא מייצג, היא תביעתם של תושבי גבעת עמל בתל-אביב - שכונת הצריפים והפחונים הנטועה בלבו של אזור מגורים יוקרתי ביותר בישראל - לפיצוי בעקבות פינוים מבתיהם, ומסירת השטח לחברת אלעד-מגורים שבשליטת הטייקון יצחק תשובה.

זמן קצר לאחר תחילת ההליך, השיג קאשי, יחד עם עורך הדין הנוסף בתיק, עו"ד משה קריף, הישג משמעותי: בית המשפט הציע לצדדים הסדר שלפיו ישולם לתושבים פיצוי בסך חצי מיליארד שקל. אך ההצעה הפכה לאחרונה לאבן מחלוקת בין עורכי הדין המייצגים את התושבים לבין התושבים-התובעים, לאחר שקאשי וקריף המליצו לתובעים לקבל את ההסדר. אף שהתושבים טוענים כי הם אינם סומכים עוד על באי-כוחם, ההישג נותר בעינו: בית המשפט הביע תמיכה ברורה בתובעים הייצוגיים.

התביעה הגדולה השנייה הסבה לקאשי יותר נחת, לאחר שבמסגרתה נפסק לטובתו בשנה שעברה שכר-טרחה בסך 8.78 מיליון שקל (1.5 מיליון מתוך שכר-הטרחה הושב לחברה הנתבעת, להשבה לציבור). במסגרת תביעה זו, ייצג קאשי תובעים ייצוגיים נגד חברת ההחזקות אוצר התיישבות היהודים (אוה"ה) בטענה, כי מדובר בחברה חסרת פעילות, שקיימת למעשה רק כדי להחזיק במניות לאומי, לקבל דיבידנדים ולשלם שכר למנהליה.

התביעה הסתיימה בהסדר שבמסגרתו התחייבה חברת אוצר התיישבות היהודים, המחזיקה ב-5% ממניות בנק לאומי, לרכוש את מניות הציבור בה, ולשלם תמורתן בשילוב של מזומנים ומניות לאומי. היקף ההסדר הוא 274 מיליון שקל.

פיצוי משמעותי

מדובר בהסדר משולב בשתי תביעות. בתביעה הראשונה, התבקש אישור ייצוגית בסך 355 מיליון שקל נגד חברת אוה"ה; ובשנייה ביקשה "החברה להשבת רכוש נספי השואה" (המחזיקה ב-24.8% ממניות אוה"ה) לחייב אותה לחלק לבעלי מניותיה את מניות לאומי שברשותה. על-פי ההסדר, התמורה למניות תהיה במחיר שישקף 87.5% מההון העצמי של החברה, העומד על מיליארד שקל.

במסגרת ההסדר, הוסכם כי בעלי המניות מן הציבור יקבלו 115 מיליון שקל, ו"החברה להשבה" תקבל 159 מיליון שקל, אשר יופנו לסיוע לניצולי שואה. עוד נקבע, כי ההסתדרות הציונית תתרום אף היא 9.5 מיליון שקל ל"חברה להשבה".

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דניה קרת-מאיר, אישרה את ההסדר ואת סכום שכר-הטרחה לתובעים - סכום משמעותי בהחלט יחסית לסכומים הנפסקים בתובענות ייצוגיות.

קאשי אמנם מרוצה משכר-הטרחה הנאה, אך אינו רואה בו חזות הכול. את ההישג האמיתי שלו הוא רואה בתוצאת התביעה הייצוגית שהגיש: "צריך להסתכל קודם כול על הפיצוי למשקיעים, שעומד על כ-270 מיליון שקל. אז נכון ששכר-הטרחה שקיבלנו משמעותי, אבל הפיצוי לציבור משמעותי יותר, והוא הנתון החשוב יותר במשוואה".

- לא פעם נשמעות טענות בציבור על גובה שכר-הטרחה שנפסק בהסדרים בתביעות ייצוגיות. הרגשת שיש חוסר פרגון בנוגע לשכר שקיבלתם?

"לא. ההסדר כולו, כולל שכר-הטרחה, קיבל קודם כול את ברכתם של בעלי המניות שהצביעו בעד באסיפה הכללית; את אישור היועמ"ש, ואת אישורה של השופטת דניה קרת-מאיר. מדובר בסיפור מורכב שלאורך כל ההליך, הדבר שהיה חשוב לשופטת היה להביא פתרון ראוי לניצולי השואה. זה בער בעצמותיה, והיה מאוד יפה לראות את זה. היא נרתמה לכך, והתוצאה הושגה".

אגרה תפגע בתביעות הראויות

- נכנסת לתחום לפני זמן קצר וכבר גרפת שכר-טרחה מהגבוהים שנפסקו בו. נראה אותך מעתה בתביעות ייצוגיות רבות יותר?

"לא. אני בוחר את התביעות הייצוגיות בקפידה. אני לא בנוי להגיש תובענות ייצוגיות בסדרות. כשאתה מגיש תביעה ייצוגית, הנתבעים לוקחים עורכי דין מהשורה הראשונה, וההתמודדות איתם לא קלה. לא קל למשרד של שלושה עורכי דין לנהל תביעה נגד משרדים של 200 עורכי דין. אין לנו את אותם משאבים. אתה לא יכול לנהל יותר משתיים-שלוש תביעות בשנה בסדר הגודל הזה".

קאשי, שרשום על שתי תביעות ייצוגיות דרמטיות לשוק, מתייחס גם ליוזמה של שרת המשפטים איילת שקד להטיל אגרה על תובעים ייצוגיים, ומזהיר: "אם תוטל האגרה בסכומים המוצהרים, תביעות בעלות חשיבות לא יוגשו".

לדבריו, "אם התובע בתביעה שלנו נגד חברת אוצר התיישבות היהודים היה צריך לשלם אגרה של 60 אלף שקל, או אפילו 20 אלף שקל, לפי היוזמה החדשה, התביעה לא הייתה מוגשת.

"כך גם בייצוגית של תושבי גבעת עמל, שם הושגה תוצאה פנטסטית, כשהשופטת קיבלה את טענות התושבים ונתנה להם - בהצעת הסדר - את הסעדים שביקשנו. כרגע התושבים עוד לא אישרו סופית את ההסדר, אבל ההכרה בזכויות שלהם היא מעולה. אם הם היו צריכים לשלם אגרה, גם התביעה הזאת לא הייתה מוגשת. אלה שתי תביעות שהביאו לתוצאות מעולות, והן לא היו מוגשות אם הייתה אגרה".

קאשי מציין, כי גם פסיקת בית המשפט העליון בנוגע לחיוב תובעים ייצוגיים בהוצאות בהיקף 350 אלף שקל, ב"פרשת אי.די.בי", עלולה לצנן את התביעות הייצוגיות הראויות. "נכון שצריך למצוא איזון בתחום. אני מבין למה רוצים לצנן מעט את השוק ולסנן תביעות לא ראויות, אבל אני חושש שעלולים לשפוך את התינוק עם המים. אני מסתכל על התובענה הייצוגית כמכשיר חברתי וכמכשיר לתיקון השוק, לתיקון בתחומי ניירות ערך ועוד.

"מגבלות והוצאות מוגזמות ירתיעו תובעים ייצוגיים, כך שלא יוגשו תביעות ולא יהיה תיקון. החוק כבר מטיל מגבלות ויש תנאים מקדמיים להגשת תביעות. למשל, בבית המשפט הכלכלי צריך לצרף לתביעה חוות-דעת מומחה, ומדובר בעלויות שלא תמיד אתה יכול לעמוד בהן. אדם שמחזיק מניות בשיעור 10,000 שקל לא ייקח סיכון שיחויב בהוצאות של 350 אלף שקל - ואז כל הציבור יפסיד".

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-7.5% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.765 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי