זמנים חדשים, זמירות חדשות. לאחר שהודה, לפני חודש בדיוק, לשר החוץ האמריקאי היוצא, ג'ון קרי, על מאמציו להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים, גינה אמש (ד') המיליארדר האמריקאי-ישראלי חיים סבן את קרי בגין נאומו נגד ההתנחלויות ובגין ההימנעות האמריקאית בהצבעת מועצת הביטחון, בשבוע שעבר.

הביקורת של סבן על קרי ראויה לציון בגלל תמיכתו הממושכת של סבן במפלגה הדמוקרטית ותרומותיו המסיביות למסעות הבחירות של ביל והילארי קלינטון.

בהודעה שפרסם סבן נאמר: "כדמוקרט ותיק, שתמך בנשיא אובמה והגן עליו על רקע יחסו לישראל במשך כל תקופת נשיאותו, אני מוטרד עמוקות מהחלטת הממשל (היוצא) לא להטיל וטו בהצבעה במועצת הביטחון על החלטה 2334 ומנאומו החד-צדדי של קרי לאחר מכן".

"פעולות אלה חותרות תחת התמיכה רבת-השנים של ארצנו בישראל ופוגעות בסיכויים להשיג שלום בטווח הארוך", נאמר עוד בהודעת סבן. "אני קורא לממשל אובמה להוסיף לדבוק במדיניות האמריקאית (הפרו-ישראלית), שנימצאת בתוקף כבר עשרות שנים, ולהטיל וטו על כל החלטה מוטית נוספת של מועצת הביטחון שעלולה לעלות לאחר פסגת פריס (לשלום בין ישראל לפלסטינים), שתיערך בהמשך החודש. אני קורא עוד לממשל להימנע מכל הצהרה נוספת שתביא להחמרת המצב".

סבן אמר, כי ישוב הסכסוך בין ישראל לפלסטינים הוא "אינטרס ליבה" של ארה"ב והוסיף: "בהמשך הדרך, חיוני הדבר שארה"ב, מעצמת-העל היחידה כיום, תנקוט את הצעדים הנחוצים כדי לקיים את אמינותה כמתווך בין הצדדים ולפעול לקידום פתרון בר-קיימא של שתי מדינות - מדינה יהודית ודמוקרטית שתחיה בשלום ובביטחון בצד שכנותיה".

ב- 4 בדצמבר, בפורום סבן של מכון ברוקינגס בוושינגטון, העניק סבן לקרי אות כבוד בנוכחות קהל של מאות אנשים. "אני מעניק לך את האות הזה על מאמציך הנאצלים והבלתי מתפשרים להשיג שלום, מאמצים שנובעים מהיחסים החזקים בין ארה"ב לישראל", אמר אז המיליארדר. "בשמי ובשם אשתי שריל אני רוצה לומר לך תודה".

הנאום שנשא קרי בפורום סבן דומה במידה רבה לנאום המפורסם שהוא נשא כעבור כשלושה שבועות בסטייט דיפרטמנט ושעורר את חמתה של ממשלת ישראל (ואת חמתו של סבן). שניהם היו קריאת תיגר על ההתנחלויות. בשני הנאומים נכללו ספירות מלאי של ההתנחלויות ובשניהם נקראה ישראל לקבל החלטה האם ברצונה להמשיך להרחיב את ההתנחלויות. למעשה, שני הנאומים דומים להתבטאויות של בכירים אמריקאים על ההתנחלויות בשנים שחלפו. בכל זאת, סבן לא השמיע אף מילת מחאה אחרי נאומו של קרי בפורום סבן, שהמיליארדר מממן מכיסו כבר שנים רבות.

הביקורת שמתח סבן על קרי אמש אינה הפעם הראשונה שבה הוא נותן פומבי למורת רוחו מהיחס שבו זוכה ישראל מממשל אובמה ומהמפלגה הדמוקרטית. ב-2008, כאשר ברק אובמה והילארי קלינטון התמודדו על הנשיאות בפריימריס של המפלגה הדמוקרטית, צידד סבן במופגן בקלינטון ורק לאחר תבוסתה בפריימריס הוא העביר את תמיכתו לאובמה.

לאחר הפסדה של קלינטון בבחירות לנשיאות ב-2016, תקף סבן במילים חריפות את ציר בית-הנבחרים קית אליסון, אחד משני המחוקקים המוסלמים בקונגרס, שמתמודד על תפקיד יו"ר המפלגה הדמוקרטית, והאשים אותו, בהתבטאות פומבית, שהוא "אנטישמי ואנטי-ישראלי".