התמונה המלאה אודות החקירה שמנהלת המשטרה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עדיין לא ידועה, אבל בימים האחרונים הולכים ומתגלים יותר פרטים סביב החקירה ותמונת החשדות. היום (א') נחשף לראשונה בערוץ 2 כי אחד החשדות המרכזיים נגד נתניהו הוא לניסיון ל"דיל" מצדו של ראש הממשלה עם ארנון (נוני) מוזס, מו"ל עיתון "ידיעות אחרונות".

לפי החשד, שעומד במרכז התיק המכונה "תיק 2000", נתניהו ומוזס נפגשו לפני כמה חודשים וניסו להגיע לסיכום באשר לאופן הסיקור של "ידיעות אחרונות" את עבודת ראש הממשלה. לפי החשד, נתניהו ומוזס ניסו להגיע להסכמה לפיה "ידיעות אחרונות" יזנח את הקו הלוחמני שבו נקט כלפי נתניהו בשנים האחרונות.

בתמורה, לפי החשד, נדונה האפשרות שנתניהו יסייע להקטנת תפוצת עיתון "ישראל היום" שבבעלות שלדון אדלסון, שמתחרה ב"ידיעות", תומך בנתניהו ולמעשה משמש מעין שופר של ראש הממשלה.

בדומה לנתניהו, גם מוזס נחקר בימים האחרונים באזהרה. 

משמעויות פליליות? 

השיחה בין נתניהו למוזס, שנמצאת במוקד החקירה, הוקלטה ונמצאת בידי הפרקליטות מזה זמן רב. בתוך צמרת הפרקליטות חלוקות מזה זמן הדעות באשר לקיומן או היעדרן של משמעויות פליליות לאותה שיחה, אך אין ספק כי היא מעידה על יחסי הון-שלטון שהם כל הפחות פסולים מבחינה אתית, וכאמור, ייתכן כי הם מהווים גם עבירה פלילית.

נתניהו - ראש המדינה - ומוזס - מו"ל "העיתון של המדינה" - נחקרו בימים האחרונים באזהרה במסגרת חקירת פרשה זו, והם חשודים בביצוע עבירות של הפרת אמונים, קבלת דבר במירמה ועבירות נוספות. 

מוקדם יותר היום פרסם גידי וייץ בעיתון "הארץ" כי בידי חוקרי המשטרה ישנן הקלטות שמתעדות את נתניהו מנהל מגעים עם איש עסקים מוכר להטבות הדדיות. בהמשך, התברר כאמור כי מדובר במוזס. 

חשוב לציין כבר בשלב זה כי לפי ההערכות, שמתבססות כאמור בין היתר על מה שחושבים כמה מבכירי הפרקליטות, קיימת אפשרות שפרשיית נתניהו-מוזס תסתיים בלא כלום. עם זאת, אין ספק כי היא מעידה על יחסי הון-שלטון, שהם לכל הפחות פסולים מבחינה אתית וכאמור ייתכן שמהווים גם עבירה פלילית.

 

סיגרים מארנון מילצ'ן 

פרטים נוספים מהחקירה בעניינו של נתניהו נחשפו לאחר שראש הממשלה נחקר בשנית במעונו על-ידי חוקרי המשטרה ביום חמישי. לאחר החקירה התברר כי אחד החשדות שנחקרים נוגע למערכת יחסיו של ראש הממשלה עם איש העסקים ארנון מילצ'ן. לפי החשד שנחקר, מילצ'ן, מבעלי ערוץ 10, סיפק לנתניהו במשך 7 שנים סיגרים בשווי של מאות אלפי שקלים.

המדובר בסיגרים יקרים ואיכותיים שהוזמנו לפי החשד על-פי בקשה מפורשת של נתניהו, "קוהיבה סיגלו 5", טרינידד, מונטה קריסטו. לפי ההערכה, עלותו של כל סיגר היא בין 100 שקל ל-200 שקל. לפי הפרסום, נתניהו מעשן בחודש סיגרים בשווי של 15-20 אלף שקל, שהם בערך 3-4 משכורות מינימום בישראל.

כמו כן, פורסם כי מילצ'ן סיפק לשרה נתניהו שמפניה ורודה בשווי 300-400 שקל לבקבוק.

נתניהו ומקורביו טוענים כי הסיגרים הועברו לנתניהו ממילצ'ן כמתנה וכאקט חברי וללא כל קשר לתפקידו הציבורי של נתניהו. 

וינרוט: "נתניהו חף מפשע" 

נתניהו ועורכי דינו ממשכים לטעון כי במעשיו של ראש הממשלה לא נפל רבב. עו"ד יעקב וינרוט, עורך דינו של נתניהו, כינס ביום שישי מסיבת עיתונאים, שבמסגרתה טען כי נתניהו חף מפשע. "אני כמובן לא יכול להתייחס לחקירות של ראש הממשלה לגופן, אבל אני רוצה להתייחס למה שפורסם כבר בתקשורת", אמר וינרוט.

לדברי וינרוט, "ביחס לפרשה הראשונה המכונה 'תיק 1,000' או 'תיק 2,000', אינני יודע איזה מספר - כל בר-דעת מבין שאם חבר קרוב מביא לחברו סיגרים כמתנה, אין בזה ולא יכול להיות בזה שום בדל של איסור. שום בדל של עבירה פלילית".

לגבי הפרשה השנייה (מערכת ה'תן וקח' לכאורה עם איש העסקים. ח,'מ'), אמר וינרוט כי "מה שאני יכול לומר שוב מתייחס רק לדברים שפורסמו בתקשורת. ובכן, אחרי ששמעתי את תשובות ראש הממשלה, הייתי ונשארתי רגוע. לא מדובר בכספים, לא מדובר בהלוואה, לא מדובר במשהו שמקים עבירה, ואני משוכנע שכאשר תשובותיו של ראש הממשלה תישמענה על-ידי מי שתישמענה, יתברר לכל שומע שבכל הדברים הללו אין שום חשש ושום אבק של עבירה פלילית".

לדברי פרקליטו של נתניהו, "חקירות אלה אולי הצדיקו מתן תשובות על-ידי ראש הממשלה, וראש הממשלה נתן את התשובות, אבל ברור כי בחשדות אין ממש". 

חקירה באזהרה

בשבוע שעבר הודיע היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, על חקירתו באזהרה של ראש הממשלה בחשד לביצוע עבירות שחיתות על רקע קבלת טובות הנאה מאנשי העסקים. זאת, לאחר שבמסגרת בדיקה שהתנהלה במשך חודשים ארוכים ביררו חוקרי משטרת ישראל, בפיקודו של ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת-ניצב כורש ברנור, שורה ארוכה של טענות לכך שראש הממשלה ביצע לכאורה עבירות מתחום טוהר המידות.

הטענות אשר הובילו בסופו של יום להחלטה על קיום חקירה באזהרה, עלו במסגרת הבדיקה אך לפני כ-3 חודשים כחשדות ראשוניים, ומאז נעשתה עבודה מאומצת של משטרת ישראל לברר את טיבן ולתמוך אותן בראיות. במהלך החודש האחרון נאספו ראיות ששינו את המצב הראייתי בהקשר זה.

לדברי היועמ"ש, "נוכח ממצאי הבדיקה עד כה, ולאחר שהוצגה ליועץ המשפטי לממשלה חוות-דעתם של פרקליט המדינה וראש אגף החקירות והמודיעין, לפיה ממצאי הבדיקה בהקשר זה מגבשים תשתית ראייתית המצדיקה את חקירת ראש הממשלה באזהרה, החליט היועץ המשפטי לממשלה לאשר את חקירת ראש הממשלה באזהרה, ובכך להפוך את הבדיקה המתנהלת בעניין זה לחקירה".