גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשת מי אביבים: כתבי אישום נגד 10 נאשמים ו-4 חברות

הנאשמים הם עובדים בהווה ובעבר של עיריית ת"א וקבלנים שנתנו שירותים לתאגיד המים העירוני מי אביבים ■ האישום: קבלת דבר במירמה, שוחד, הפרת אמונים, גניבה, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון

כתבי אישום נוספים נגד המעורבים המרכזיים בפרשת מי אביבים: פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה הבוקר (ב') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתבי אישום כנגד 10 נאשמים ו-4 חברות בפרשה המכונה "מי אביבים".

הנאשמים הם עובדים בהווה ובעבר של עיריית תל-אביב וקבלנים שנתנו שירותים לתאגיד המים העירוני מי אביבים, וביניהם מיכאל קרמר, מנהל מחלקה בתאגיד; אלכס חייט, בוריס קליימן, אלכס פלדמן ואברהם ברקו, מפקחים בתאגיד; וכן קבלנים שנתנו שירותים לתאגיד, עובדיהם וחברות הקשורות אליהם.

לנאשמים מיוחסות, כל אחד על-פי חלקו, עבירות של קבלת דבר במירמה, שוחד, הפרת אמונים, גניבה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה, וזאת בסך של עשרות מיליוני שקלים.

כתב האישום הראשון בפרשה הוגש בספטמבר אשתקד, כ-3 שנים לאחר שהתפוצצה ברעש גדול, עם מעצרם של כ-20 חשודים, בהם בכירים בעיריית תל-אביב. הנאשם הראשון היה יוסף ליבוביץ', לשעבר בכיר בעיריית תל-אביב, המואשם בקבלת שוחד של כ-5 מיליון שקל מקבלנים, בתיווך לשוחד בהיקף של כ-600 אלף שקל, הלבנת הון, גניבה בידי עובד ציבור, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מירמה והפרת אמונים. כמו כן, בשבוע שעבר, הוגשו שני כתבי אישום נוספים בפרשה, כנגד יעקב שמיר בגין עבירות שוחד, הלבנת הון ועבירות מס; וכנגד מיכאל ליברזון בגין עבירות מירמה.

מי אביבים הוא תאגיד המים העירוני של תל-אביב-יפו. כדי לתת את השירותים לתושבי העיר, מי אביבים נעזר בקבלני משנה שזכו במכרז. מחלקת שליטה ובקרה במי אביבים מקבלת קריאות ממוקד עיריית תל-אביב ומעבירה אותן לטיפול הקבלנים שזכו במכרז. מרכז השליטה והבקרה הוסמך על ניתוב העבודה בין הזוכים ועל קידום העברת העבודות שביצעו הזוכות ושאושרו לתשלום.

לפי כתב האישום, בשנים 2010-2013 התרחשה במי אביבים מסכת שחיתות שלטונית, במסגרתה שורת עובדי ציבור בתאגיד מי אביבים חברו לחברות קבלניות שזכו במכרזי התאגיד וקיבלו שוחד בהיקף של מיליוני שקלים.

כך, נטען כי הנאשמים עובדי מי אביבים ביקשו וקיבלו שוחד מהנאשמים אהוד ושי יפרח, חיון, תמם וחבאז באופן קבוע, במשך תקופה ארוכה. בעד השוחד שקיבלו, העלימו הנאשמים עובדי מי אביבים עין מחריגות של הקבלנים מתנאי המכרז ופעלו, בין היתר, לאישור מהיר של ריכוזי החשבונות שהגישו הזוכות למי אביבים לצורך קבלת תשלום, להגדלת היקף החיובים שהגישו הזוכות באמצעות חיובים פיקטיביים ואף לסייע לזוכות לשמר את כוחן בתחום תשתיות המים והביוב בתל-אביב. לפי האישום, מנהל מחלקת רשת של מי אביבים, קרמר, ביצע את הפעולות תוך הפרת אמונים.

כתב האישום מתאר בנוסף פעולות מירמה בנסיבות מחמירות שביצעו לכאורה אהוד יפרח והחברה שבבעלותו, ביחד עם חברות נוספות, כדי להשתלט על עבודות הביוב והתיעול שבוצעו בעיר תל-אביב. לפי האישום, יפרח ואחרים קיבלו במירמה את זכייתם במכרזים שפרסם תאגיד מי אביבים וכן זכו במירמה בעבודות האחזקה והתשתית רחבות-ההיקף, בשווי של 34,556,305 שקל, שביצע התאגיד ברחבי תל-אביב ויפו. בתוך כך ביצעו אותם נאשמים גם עבירות הלבנת הון בהיקף של 19,080,652 שקל.

עוד על-פי כתב האישום, על-פי תוכנית עבריינית מוסדרת, יוסי ליבוביץ', מנהל מחלקת שליטה ובקרה במי אביבים ונותני השוחד, גנבו את כספי הציבור ממי אביבים, בסיועם של חיון, הנאשמים ששימשו כמפקחים במי אביבים ואחרים.

לפי האישום, הגניבה בוצעה בין היתר תוך ביצוע עבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות של מירמה והפרת אמונים. חלק מהנאשמים מואשמים בכך שביצעו גם עבירות הלבנת הון בכספי הגניבה. סכומי הגניבה והלבנת ההון המיוחסים לנאשמים עומדים על עשרות מיליוני שקלים חדשים. בנוסף, מיוחס למרבית הנאשמים ביצוע עבירות מס. 

"כתב האישום, מגולל מערכת מושחתת ומסואבת, במסגרתה שורה ארוכה של עובדי ציבור במי אביבים, שביקשו וקיבלו שוחד, בהיקף של מיליוני שקלים חדשים, באופן קבוע, הן מדי חודש והן כנגזרת מסכום החשבון שהוגש למי אביבים על-ידי הזוכות - יד רוחצת יד", נכתב באישום, ועוד נטען כי "כתב האישום מתאר בנוסף גם מסכת עבריינית, במסגרתה השתלטו יפרח והחברה שבבעלותו, ביחד עם חברת א', על עבודות הביוב והתיעול שבוצעו בעיר תל-אביב, באמצעות פעולות מירמה חמורות שביצעו. בתוך כך ביצעו מקבלי ונותני השוחד ומי מטעמם עבירות מירמה והפרת אמונים, גניבה על-ידי עובדי ציבור, רישום כוזב והלבנת הון.

"בעד השוחד שקיבלו עובדי הציבור, פעלו בין היתר לאישור מהיר של ריכוזי החשבונות שהגישו הזוכות למי אביבים לצורך קבלת תשלום; להגדיל את היקף החיובים שהגישו הזוכות באמצעות חיובים פיקטיביים; נמנעו מלדווח על החריגות מתנאי המכרז ואף סייעו לזוכות לשמר את כוחן בתחום תשתיות המים והביוב בתל-אביב. 

"סכומי השוחד שקיבלו עובדי מי אביבים מנותני השוחד הסתכמו במיליוני שקלים חדשים, וסכומי הגניבה מהציבור עומדים על עשרות מיליוני שקלים חדשים".

כתב האישום הוא פרי חקירת משטרת ישראל, חקירות מכס ומע"מ תל-אביב והמרכז, פקיד שומה חקירות תל-אביב, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון; התיק מנוהל בידי עורכי הדין יפעת שטיין, נתנאל חיים וגילית מנטינבנד מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). 

עורכי הדין יהושע רזניק, ינון סרטל וציון סהראי ממשרד עורכי דין רזניק, סרטל, סהראי, באי-כוחו של אהוד יפרח וחברת אהוד מאיר שאיבות בע"מ, מסרו בתגובה: "מדובר בכתב אישום המתאר תפיסה עובדתית ומשפטית שגויה, ובחקירה שנוהלה על-ידי לא אחר מאשר האסיר ערן מלכה. מרשנו סיפקו שירותים הקשורים בתשתית המים והביוב באיכות גבוהה ביותר ולשביעות-רצון תושבי תל-אביב ותאגיד המים במשך שנים רבות. אנו תקווה שבתום המשפט, ולאחר שיתברר fh אין בסיס לכתב האישום, יחזרו מרשנו לספק שירות לתושבי העיר תל-אביב". 

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה