גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם המדדים שכיכבו ב"ראלי טראמפ" ימשיכו את המגמה?

מאז בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב זינקו מדדי המניות הקטנות בוול סטריט בשיעור דו-ספרתי ■ מדוע זה קרה, והאם הם עדיין אטרקטיביים?

 

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב טרפה את הקלפים לא רק בזירה הפוליטית כי אם גם בשווקים הפיננסים. בניגוד לתחזיות האימים לפני הבחירות, שוק המניות בארה"ב רשם עליות ניכרות מאז בחירתו המפתיעה של דונלד טראמפ לנשיאות ב-8 בנובמבר תוך שהמדדים המובילים שוברים שיאים מספר פעמים. מי שנהנו מאפקט טראמפ וזינקו בשיעור דו-ספרתי בתוך שבועות ספורים הם דווקא מדדי המניות הבינוניות והקטנות, שזינקו בשיעור דו-ספרתי בתוך שבועות ספורים. מהם הגורמים לכך והאם מדדי המניות הקטנות והבינוניות עדיין אטרקטיביים כיום?

אז מה היה לנו עד כה? מדד הראסל 2,000, שהשיקה ב-1984 חברת ייעוץ ההשקעות פרנק ראסל, הוא למעשה תת-מדד של הראסל 3,000 וכולל את מניותיהן של 2,000 החברות בעלות שווי השוק הנמוך יותר מתוך הראסל 3,000. בתוך ימים ספורים לאחר בחירתו של טראמפ השלים הראסל 2000 זינוק של 12% וחתם את 2016 בעלייה של כ-23%. הוא נסחר כעת לפי מכפיל חזוי של 20.1, לעומת 19 ב-S&P 500 ו-19.6 בנאסד"ק 100.

מדד נוסף שכיכב מאז נבחר טראמפ לנשיאות הוא מדד ה- S&P Small Cap 600 . בדומה לראסל 2,000, מדד זה כולל 600 מניות של חברות בעלות שווי שוק נמוך יחסית, שנע בין כ-250 מיליון דולר ל-2 מיליארד דולר. בניגוד למדדי הראסל, החברות שנכללות במדד זה אינן תלויות רק בשווי השוק שלהן, אלא גם בשיקול דעתו של עורך המדד וכן בסביבה הכלכלית ודרישות שוק כגון היקף הנזילות, אחזקות הציבור ומדדי רווחיות שונים. גם מדד זה נהנה, כאמור, מאפקט טראמפ וסיים את 2016 בעלייה של כ-28%.

יש לציין כי גם מדדי המניות הבינוניות, דוגמת ה- S&P MID CAP 400 נהנו מהראלי בשווקים. מדד זה למשל, הוסיף לערכו כ-24% בשנה החולפת.

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

"ראלי התקוות"

אומנם לא כל כך ברור לאן מועדות פניו של טראמפ, אך הפעילים בשוק מסתמכים בעיקר על ההצהרות והציוצים בטוויטר של הנשיא ה-45 במהלך קמפיין הבחירות ולאחריו. לכן הראלי שנוצר בשווקים מאז ה-8 בנובמבר זכה לעיתים לכינוי "ראלי טראמפ" או "ראלי התקוות והחלומות". טראמפ התחייב בקמפיין הבחירות לבצע הרחבה פיסקלאית אגרסיבית, שכוללת בין היתר השקעה בשיקום התשתיות בהיקף של כ-טריליון דולר במשך עשור. בנוסף, הוא מתכנן הקלות נרחבות ברגולציה וכן שינויים במערכת המס, שכוללים הפחתה של מס החברות ל-15%, הפחתה של מס ההכנסה וביטול מס העיזבון.

המטרה של התוכנית האגרסיבית של טראמפ היא להעניק זריקת מרץ לכלכלה האמריקאית - לייצר משרות חדשות, להגדיל את הצריכה הפרטית ולהכפיל את קצב הצמיחה. ההשלכות של הצעדים הללו כוללות עלייה חדה באינפלציה (כתוצאה מהגידול בשוק העבודה, בהכנסה הפנויה ובצריכה הפרטית) ועלייה בקצב הצמיחה וכפועל יוצא מכך העלאת ריביות והתחזקות הדולר. זאת ועוד, הספקולציות לגבי התוכניות של טראמפ, שכאמור תדלקו את שוק המניות בחודשיים האחרונים, הובילו במקביל לעלייה חדה בתשואות אג"ח האוצר האמריקאיות ולהתחזקות הדולר מול סל המטבעות.

בורחים מהאג"ח למניות הקטנות

המשקיעים ש"ברחו" משוק האג"ח, נהרו, כאמור, לשוק המניות ובעיקר למדדי המניות הקטנות והבינוניות. מאז ה-8 בנובמבר המשקיעים הזרימו כמעט 10 מיליארד דולר לקרנות הסל שעוקבות אחר מדדי ה-small cap וה-mid cap בוול סטריט.

מדוע הראלי במדדי המניות הקטנות והבינוניות היה בעוצמה גבוהה כל כך? יש לכך מספר סיבות. ראשית, ההרחבה הפיסקאלית שמתכנן טראמפ וההשקעה האדירה בשיקום התשתיות ייתרמו בעיקר לחברות הקטנות כגון חברות הנדסה, תכנון, ובנייה. כך, חוזה נוסף של 10 או 20 מיליון דולר, אינו כל כך משמעותי עבור חברות הענק (חברות ה-Mega cap), אך עבור החברות הקטנות, שהרווחים שלהן מסתכמים בכמה עשרות מיליונים בשנה לכל היותר, חוזים שכאלה מהותיים מאוד.

מעבר לזאת, החברות הקטנות והבינוניות, יהנו גם מהורדת המסים המתוכננת. גם אם הנשיא הנבחר והמחוקקים בקונגרס יגיעו לעמק השווה ויסכימו להוריד את מס החברות ל-20%-25%, ולא ל-15% כפי שמתכנן טראמפ, ירוויחו מכך בעיקר החברות הקטנות והבינוניות, שמתקשות להתקיים תחת נטל מס בגובה של עד כ-35%. בנוסף, הורדת מס ההכנסה תעודד את הביקושים המקומיים ותגדיל את הצריכה הפרטית, כך שהיא צפויה לתרום לרווחי החברות הקטנות.

ההקלות הרגולטוריות שמתכנן טראמפ, צפויות להשפיע גם הן באופן חיובי על החברות הקטנות והבינוניות ולפתוח בפניהן את דלתות הבנקים. חברות אלו, שאינן בעלות כיסים עמוקים ואין באפשרותן לספק בטחונות גבוהים לצורך קבלת אשראי בנקאי, צפויות לקבל גישה נוחה לבנקים אם טראמפ יצליח לכופף את רשויות הרגולציה.

רבים בשוק חוששים כי התוכנית הכלכלית של טראמפ והצפי לעלייה מהירה יותר של ריביות הפד תוביל להתחזקות הדולר ובכך תשחק את רווחי החברות האמריקאיות. עם זאת, מרבית החברות הקטנות והבינוניות אינן מוטות יצוא ולכן הן אינן צפויות להיפגע במקרה שהדולר ימשיך לדהור. זאת ככל הנראה אחת הסיבות לכך שהמשקיעים המשיכו לנהור למדדי המניות הקטנות והבינוניות למרות שהדולר התחזק בשיעור ניכר מאז בחירתו של טראמפ.

איך משקיעים?

אם אתם מאמינים שטראמפ יעמוד במילתו ויממש את התוכניות הכלכליות עליהן הצהיר בבחירות, יש לכם אפשרות להיחשף למדדי המניות הקטנות והבינוניות באמצעות מספר תעודות וקרנות סל בארץ ובארה"ב.

בארה"ב ישנן מספר קרנות סל (ETF'S) שעוקבות אחר מדדי המניות הקטנות והבינוניות. הבולטת ביניהן היא ה- iShares Russell 2000 (סימול: IWM ) שעוקבת אחר מדד הראסל 2,000. קרנות סל נוספות הן ה- Vanguard Small-Cap Value (סימול: VBR) וכן ה- iShares S&P Small-Cap 600 (סימול IJR). קרן סל שעוקבת אחר מניות בינוניות היא: SPDR S&P Mid Cap 400 (סימול: MDY ). ניתן גם להיחשף למניות הקטנות והבינוניות בארה"ב באמצעות תעודות סל של בתי ההשקעות בארץ. למשל, תעודת הסל קסם ראסל 2,000 (מס' נייר: 1116987), או או קסם S&P Small-Cap 600 מנוטרלת מטבע (מס' נייר: 1129832).

נציין כי המניות הקטנות והבינוניות נושאות סיכון לא מבוטל ונחשבות לתנודתיות הרבה יותר מאשר המניות הגדולות. בשוק ההון כמו בשוק ההון, גודל הסיכוי כגודל הסיכון. לכן, סביר להניח שמדדים אלה יהיו רגישים ופגיעים יותר במקרה שטראמפ ייסוג מהתוכניות שלו.

בשורה התחתונה, המשקיעים תוהים כעת האם הראלי במדדי המניות בארה"ב ובייחוד במדדי המניות הקטנות והבינוניות יימשך גם בטווח הקרוב והבינוני. התשובה לשאלה הזו נעוצה במילה אחת - טראמפ. האם הנשיא השנוי במחלוקת "יפרע את הצ'קים" עליהם התחייב בבחירות או שמא כל התוכנית הכלכלית שלו היתה בבחינת "מס שפתיים"? בתרחיש שבו טראמפ יצליח לעבור את משוכת הקונגרס ויוציא לפועל את הצעדים האגרסיביים שהוא מתכנן, ולו רק את חלקם, סביר להניח שאת ההשפעה הריאלית החיובית על דוחות החברות הבינוניות והקטנות נוכל לראות בטווחים הארוכים יותר. האם ההשפעה הזו כבר מתומחרת במלואה במדדים? בשוק מעריכים שחלק מההשפעה כבר בפנים, בעוד אחרים סבורים שיש עוד מקום לעליות לא מבוטלות אם טראמפ יפעל וראלי החלומות יהפוך לראלי המציאות.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות; אלארום זינקה ב-13%, מיטרוניקס צללה ב-30%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש קלות מול הדולר ● אי.בי.אי: הגירעון צפוי לגדול עד 8% תוצר ב-2024 ● מידרוג העלתה אופק הדירוג לאפי נכסים: "מאזן בהיקף משמעותי" ● אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות הערב לאחר המסחר ● בבלקרוק אופטימיים לגבי המניות היפניות

חיים פייגלין, מנכ''ל צמח המרמן / צילום: כפיר סיון

חברת הנדל"ן שחשפה: הסיכון של מבצעי "קנו עכשיו, שלמו אחר כך"

צמח המרמן דיווחה על תזרים מזומנים שלילי, כתוצאה ממכירות במבצעי שיווק 20/80 שלא מגובות בכניסת כסף מצד הרוכשים ● גם בבנק ישראל מזהירים מהסיכון בשיטה הפופולארית ● מנכ"ל החברה: "האתגר של המבצעים לא פשוט, ואולם לצמח המרמן האיתנות הפיננסית כדי לעמוד בהם"

מרינה אשדוד (מימין) מול מרינה אשקלון / צילומים: Shutterstock

מחירי הדירות במרינות באשדוד ובאשקלון מזנקים: "קו שני לים זה מספרים אחרים לגמרי"

המחירים לדירות בבניינים שסביב המרינות של אשדוד רושמים שיאים חדשים ● באשקלון הם עדיין נמוכים יותר, אבל גבוהים מהמחירים בשאר אזורי העיר ● כך משפיעים הפרויקטים החדשים על המחירים של הדירות על קו החוף

מפעל מיטרוניקס / צילום: שגיא מורן

זו הייתה הבוננזה של קיבוץ יזרעאל, ואז השווי שלה התכווץ בכמעט 7 מיליארד שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות פרסמה השבוע דוחות שחשפו צניחה של חצי ברווחיות ובהזמנות ותחזית מאכזבת ● התוצאה הייתה צניחה של כ־30% ביום, שהפכה את הירידה במניה לנפילה של ממש ● מאז השיא, חברי הקיבוץ ששולט בחברה, הפסידו כמעט 4 מיליארד שקל על הנייר

דוח המשפחות העשירות השנתי / צילום: Shutterstock, Tyler Olson

עושר עד: כיצד משקיעות המשפחות ששוות 600 מיליארד דולר

דוח הפאמלי אופיס החדש של UBS מבוסס על תיקי השקעות של משפחות בעלות שווי נקי ממוצע של 2.6 מיליארד דולר ● גם הן לא פוסחות על השקעה בתחום הבינה המלאכותית ולמעלה מ-78% מהן מדווחות שסביר שהוא יהיה אחד מאפיקי ההשקעה הבולטים שלהן בשנים הקרובות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בגלל המפולת המדינית: רה"מ ביקש לפרסם חלק מ"סרט הזוועות"

רוב מוחלט בקבינט המלחמה דורש לחדש את המו"מ לעסקה ● אוסטין לגלנט: להגביר את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה ●  נשיא קולומביה גוסטבו פטרו הורה להקים שגרירות קולומביאנית חדשה ברמאללה ● צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון • כטב"ם נפץ חדר לבית הלל, אין נפגעים או נזק • האזעקה באילת והסביבה: נשלל החשד לחדירת כלי טיס עוין • עדכונים בולטים

משלחת פצועי צה''ל למדריד / צילום: קובי סידי

תוכנית החירום של גוף האשראי החברתי עוגן מתרחבת

עוגן מציע הלוואות לעסקים קטנים בריבית פריים ● הפסיכולוגים של זיגמונד, משיקים סדנאות תמיכה ללוחמים לעיבוד חוויית הלחימה ● רשת פתאל אירחה במדריד משלחת של 17 חיילי צה"ל שנפצעו במהלך מלחמה ● ישראל מתגייסת

חיילי צה''ל וכיפת ברזל. הוצאות המלחמה יעלו את תקציב הביטחון / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מערכת הביטחון דורשת עוד 30 מיליארד שקל. באוצר מתקשים למצוא מקורות

באוצר מבינים שתקציב הביטחון לשנה הבאה יהיה גדול יותר ממה שתכננו עד לפני מספר חודשים, כיוון שעלויות המלחמה מתבררות כגדולות יותר מכפי שחשבו במקור ● השאלה הגדולה היא מאיפה יגיע המימון?

תחנת דלק של פז. בעיגול: זוהר לוי / צילומים: תמר מצפי, יח''צ

מסמר נוסף בארון שלטון המנהלים? מה צפוי לפז בעידן הבעלות של זוהר לוי

בעלי חברת הנדל"ן המניב סאמיט הפך השבוע לבעל המניות הגדול ברשת תחנות הדלק כשהגדיל את החזקותיו ל־16% וכבר מונה לדירקטור ● האם אנחנו בדרך לשידור חוזר של נוסח האחים אמיר?

בנימין נתניהו ויואב גלנט / צילום: חיים צח-לע''מ

בשורה אחת עם רוסיה וסודאן: ההשלכות הכלכליות על ישראל אם יוצאו צווי מעצר בהאג

צווי המעצר האישיים שהתובע בבית הדין הפלילי בהאג מבקש מציבים את ישראל בשורה אחת עם רוסיה וסודאן, ועשויה להיות לכך השפעה על הסחר עם חברות בינלאומיות ● בנוסף, אם הצווים אכן יוצאו, הדבר עלול להשפיע גם על מכירת נשק לישראל ואף על הקשרים האקדמיים הבינלאומיים

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

איך הופכים 15 אלף שקל למיליון: טיפ הזהב של מנהלת ההשקעות

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

ראש ממשלת אירלנד, סיימון האריס / צילום: Reuters, Artur Widak

"גל ראשון" של הכרה במדינה פלסטינית באירופה, והתגובה הישראלית

מנהיגי נורבגיה, אירלנד וספרד כינסו מסיבות עיתונאים בהן הצהירו כי הכרה במדינה פלסטינית היא "צעד הכרחי לשלום" ● מדינות אחרות באירופה כבר הכירו במדינה פלסטינית, אך שר החוץ ישראל כ"ץ הורה להחזיר באופן מיידי את השגרירים להתייעצויות

סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי

מהבינלאומי לבעלי השליטה בבנק: התפקיד החדש של ברבר-צדיק

שנה אחרי סיימה את תפקידה כמנכ"לית הבנק הבינלאומי, נמצאת סמדר ברבר-צדיק במגעים עם החברה הציבורית פיבי, בעלת השליטה בבנק, וההערכות הן כי סיכום בין הצדדים צפוי בימים הקרובים • היא תמשיך לכהן במקביל כיו"ר עופר השקעות של ליאורה עופר

רכב ''ת'מיס'' מתוצרת מילרם רובוטיקס / צילום: Shutterstock

רוסיה רצתה רכב אוטונומי למלחמה. אז היא גנבה אותו לאוקראינה

רוסיה הציעה פרס כספי ללוחמים שישיגו את הרכב הצבאי "ת'מיס" שבו משתמשת יריבתה ● הכלי שנלכד בולט בתחום הבלתי מאויש במלחמה ומשמש בין השאר לטיפול במוקשים ואיסוף מודיעין

לראשונה יוגרלו דירות בהנחה באכסאל, באפרתה, בבת ים, בדיר אל-אסד ובצור הדסה / צילום: Shutterstock

אחרי ארבע שנים, תוכנית "דניה החדשה" יוצאת לדרך

אחרי ששופטי ביהמ"ש המחוזי בירושלים ביטלו את תוכנית "דניה החדשה" בחיפה, שופטי העליון הפכו את החלטתם ● ההרשמה להגרלת מחיר למשתכן תיפתח בשבוע הבא, ובמסגרתה יוגרלו 4,633 דירות בהנחה ב-19 יישובים ברחבי הארץ ● וגם: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכריזה על עשרה מתחמים חדשים לפינוי בינוי ● חדשות הנדל"ן 

צילום: אלון גלבוע

הזוכים הגדולים בתחרות הפרסום גרנות: באומן בר ריבנאי, מנצ' ובלאנקו

תחרות הקריאייטיב העצמאית "גרנות", שיזמו אנשי הפרסום מירן פחמן וענת בן נתן, התקיימה הערב (ד') בפעם הרביעית, והצדיעה למהלכי ענף הפרסום בזמן המלחמה ● התחרות כללה 15 קטגוריות, והוגשו אליה 120 עבודות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

פוליטיקה כמקצוע: על עודף הלהיטות של תובעים לפתוח תיקים למנהיגים

תפיסת צדק שלא מתחשבת בתוצאות פוליטיות עומדת ביסוד המשפט האנגלי, ממנו מגיע כרים חאן ● בדור האחרון גברה מוטיבציית התובעים לפתוח תיקים נגד מנהיגי ארצות ● להגיד שזו לא פוליטיקה היא היתממות ● חאן אינו "אנטישמי", אבל הוא כרך את עצמו במהלך פוליטי מסוכן

עו''ד בת אור כהנוביץ', מנהלת המחלקה להנחיית תובעים מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה / איור: גיל ג'יבלי

מחלקה קטנה במשרד המשפטים תורמת לחגיגת עבירות בנייה ברשויות מקומיות

רשויות מקומיות מעסיקות תובעים חיצוניים על מנת לטפל באכיפת חוקי עזר עירוניים, בהם חריגות בנייה ועבירות חנייה ● תחקיר גלובס מעלה כי חלקן מוצאות את עצמן ללא תובע פלילי, בשל טענות למדיניות נוקשה של המחלקה האמונה על מינויים במשרד המשפטים ● כתוצאה, האכיפה נפגעת, נאשמים מזוכים ודיונים מתבטלים ● משרד המשפטים: "רוב בקשות ההסמכה בהן חל עיכוב אושרו זה מכבר וברשויות מכהן תובע"

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

וולט מייבאת לישראל את פיצ׳ר ההזמנה הכפולה

פיצ'ר ההזמנה הכפולה ממסעדות (Double Order) מושק כעת בישראל ● הפיצ'ר החדש מהווה חלק משורה של פיצ'רים טכנולוגיים שמציגה החברה, והוא מאפשר הזמנה משני בתי עסק במקביל ללא תוספת דמי משלוח ● בשלב זה מתקיים פיילוט באזור המרכז, ובמהלך הקיץ צפויה התרחבות לכלל הארץ

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

השורטיסט שהפיל את מניית האיפור הישראלית בוול סטריט

חברת המחקר, Ningi Research, טוענת כי אודיטי טק "הטעתה את המשקיעים בכל אספקט קריטי של עסקיה" ● עוד נטען כי החברה המנוהלת על־ידי אורן הולצמן הסתירה חנויות פיזיות של איל מקיאג' בישראל בזמן שהציגה את עצמה כשחקנית דיגיטלית ● מאודיטי נמסר: "הטענות שהועלו מבוססות על מידע שגוי ועל ספקולציות עוינות"