גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הריכוזיות חוזרת

הירידה במספר בתי ההשקעות: הרגולטור רצה לברך - ויצא מקלל

פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
פרופ' שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

לאחרונה נודע כי חברת הביטוח מנורה מבטחים סיכמה על מכירת בית ההשקעות שבבעלותה לבית ההשקעות אלטשולר שחם. מנורה מבטחים הוא מאותם גופים בודדים בישראל שיש להם באופן תיאורטי את המשאבים הפיננסיים והניהוליים להיות שחקן מהותי בתחום ניהול הכספים לטווח קצר, גם אם במבחן התוצאה פעילות זו של הקבוצה לא המריאה בשנים האחרונות.

מקרה זה הוא דוגמה לתופעה שנפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות: המודל המסורתי - בתי השקעות שמתפרנסים אך ורק מניהול תיקי השקעות וקרנות נאמנות, ואין להם דריסת רגל משמעותית בתחום החיסכון ארוך הטווח ו/או עסקים משלימים אחרים כגון חיתום - עומד למבחן קשה, והעתיד שלו אינו נראה ורוד.

ראוי לציין כי לצד הירידה החדה במספר החברות לניהול תיקי ההשקעות וקרנות הנאמנות בשנים האחרונות, הייתה פריחה של מספר בתי השקעות קטנים ובינוניים שהשכילו לפרוץ את תקרת הזכוכית בכל האמור בהיקף הנכסים המנוהל שלהם, בזכות תוצאות חריגות לטובה בניהול ההשקעות.

אולם, ספק רב אם גם בעלי המניות של אותם בתי השקעות קטנים ובינוניים מצליחים יכולים להתרווח בכיסאם, שכן איש עוד לא המציא שיטה לייצר מצוינות בהשקעות שנה אחר שנה, והכסף בהשקעות לטווח קצר הוא כסף אופורטוניסטי, שבתקופות קשות צפוי לתור אחר הכוכב התורן הבא בהשקעות קצרות טווח.

במציאות הקיימת בשוק ההון הישראלי, פוטנציאל הרווח של בית השקעות מסדר גודל בינוני המתמקד בניהול תיקי השקעות וקרנות נאמנות, וצריך להתמודד עם העומס הרגולטורי והניהולי הכרוך בדבר, אינו קורץ לגופים הגדולים והרווחיים במשק. ולראייה - שום גוף עסקי גדול במשק לא הקים בית השקעות בשנים האחרונות.

ההחלטה של מנורה מבטחים לצאת מהתחום של ניהול כספים לטווח קצר היא חוליה נוספת בהתכווצות מספרם של בתי ההשקעות בישראל, במסגרתה בלעו בתי ההשקעות הגדולים את בתי ההשקעות הבינוניים והקטנים בזה אחר זה. הקיטון הדרמטי במספרם של בתי ההשקעות הוא בין הגורמים המרכזיים לירידת מחזורי המסחר בבורסת תל אביב.

רפורמת בכר, שיושמה במחצית הראשונה של העשור הקודם, אמורה הייתה להגביר את התחרות בענף בתי ההשקעות ולאפשר את פריחתם של בתי השקעות קטנים ובינוניים, ואולם המציאות מלמדת כי תיאוריה לחוד ומעשה לחוד.

התחרות בענף בתי ההשקעות באה לידי ביטוי בצניחה דרמטית בדמי הניהול בקרנות הנאמנות וניהול תיקי ההשקעות בשנים האחרונות. המכרז של חברת החשמל לניהול תיק הפנסיה של עובדיה, שנחתם בדמי ניהול של 8.3 מיליון שקל בשנה בעבור ניהול תיק פנסיוני אדיר של 33 מיליארד שקל, היווה הוכחה נוספת כי ניהול הכסף בישראל הפך בשנים האחרונות להיות מבוסס-מחיר.

ירידת דמי הניהול הייתה אמנם מתבקשת ביחס לנתוני הפתיחה ההיסטוריים הגבוהים ובהינתן סביבת הריביות האפסית במשק, ואולם השחיקה הדרמטית בהם הביאה לכך שבתי השקעות שיכלו לקיים את עצמם ברווחיות סבירה באמצעות ניהול נכסים בהיקפים של מיליארדי שקלים ספורים ואף מאות מילוני שקלים בלבד, התקשו בשנים האחרונות לייצר רווחיות מניחה את הדעת. הצמיחה בנכסי תעשיית ניהול תיקי ההשקעות וקרנות הנאמנות בשנים האחרונות לא הצליחה לפצות על השחיקה החדה בדמי הניהול.

הצניחה בהכנסות מחייבת היערכות מחודשת של בתי ההשקעות, שבמסגרתה קטנות בהתמדה התשומות האיכותיות והכמותיות של מנהלי ההשקעות והאנליסטים בהתאם להיקף הנכסים המנוהלים. מערך ההשקעות והאנליזה הוא מערך יקר ומקצועי, ומכיוון שאין מפתח רגולטורי מחייב לגודלו ואיכותו, הנטייה בנתונים הקיימים היא לקצץ בו.

תחרות מעוותת

ההרמוניה הלקויה בין הרשות לפיקוח על שוק ההון לבין הרשות לניירות ערך, מזמנת לגופי ניהול תיקי ההשקעות וקרנות הנאמנות תחרות מעוותת מצדם של מוצרים פיננסיים ארוכי-טווח בעלי מאפיינים של מוצרי טווח קצר העטופים בהטבות מס. תיקון 190, פוליסות חיסכון, ולאחרונה גם קופות גמל להשקעה, מזנבים בבתי ההשקעות המקומיים ונוגסים בפוטנציאל הרווחיות שלהם.

לצד הצניחה בדמי הניהול של בתי ההשקעות חלה הכבדה רגולטורית אדירה עליהם בשנים האחרונות. אין להתעלם מכך ששוק ההון הישראלי בבוקר שלמחרת יישום רפורמת בכר היה חייב לסגור פער רגולטורי עצום, ואולם גשם החוקים, החוזרים והתקנות שהומטר על ראשם של בתי ההשקעות בעשור האחרון ייקר בצורה דרמטית את עלות ניהול הכסף והפך רבים ממנהלי ההשקעות לפקידים מפוחדים החוששים לטעות וחותרים לבינוניות.

הלחץ הרגולטורי הכביר על בתי ההשקעות ייצר ארביטראז' רגולטורי, במסגרתו הוקמו, ויוקמו בשנים הקרובות, עוד ועוד קרנות גידור וקרנות השקעה שאינן כפופות לרגולציה מינימלית והפכו לאלטרנטיבה אטרקטיבית לניהול כספים מסורתי. במציאות זו נוצר מצב שהרגולטור רצה לברך ויצא מקלל, שכן הציבור אינו מעריך את רגולציית היתר ואינו מוכן לשלם עבורה, ולפיכך המירוץ המתמיד אחר תשואה של המשקיעים יזרים עוד ועוד כסף מפוקח לאזורי דמדומים לא מפוקחים.

נאומו של יושב ראש הרשות לניירות ערך, שמואל האוזר, בכנס התאגידים של הרשות, שבו הכה על חטא העומס הרגולטורי וקרא לרגולטורים האחרים להודנה רגולטורית, הוא נאום חשוב המלמד על הבנה עמוקה של הבוץ הרגולטורי בו שקעו הפעילים בשוק ההון הישראלי. ואולם ספק רב אם חיי היומיום של בתי ההשקעות צפויים להשתנות בקרוב כפועל יוצא מהתובנה החשובה של האוזר.

במציאות זו גדל הפיתוי של בעלי בתי ההשקעות המדשדשים למכור את הפעילות לבית השקעות גדול שימזג את הפעילות לתוך עסקיו וייהנה מגידול ברווחיות. הכתובת באשר להמשך הגידול בריכוזיות בשוק ההון המקומי - ולירידה בהיקף משאבי ניהול ההשקעות והמחקר ביחס לכל שקל מנוהל - כתובה באותיות ענק על הקיר.

מהמציאות המתהווה, ימשיכו ליהנות מנהלי הכסף המושקע במוצרים לא מפוקחים או מפוקחים למחצה.

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי