גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פשוט זורמת: כך כבשה נטפליקס את ארץ הטלנובלות ברזיל

בתוך 5 שנים מאז נכנסה לברזיל, הצליחה נטפליקס להפוך את המדינה הלטינו-אמריקאית לשוק הגדול ביותר שלה מחוץ לעולם דובר האנגלית ■ מבחינת נטפליקס, הפלישה לברזיל היא רק ההתחלה בדרך לפיצוח שווקים קשים

נטפליקס מציגה /  צילום: בלומברג
נטפליקס מציגה / צילום: בלומברג

לאחרונה החליטה ביאנקה קומפרטו, שחקנית מוכרת שהופיעה בכמה מהטלנובלות הפופולריות ביותר בברזיל, לקחת סיכון מסמר שיער, כזה שאפילו הדמויות שהיא מגלמת לא היו לוקחות. היא החלה לחפש תפקידים מחוץ למסגרת המחבקת והרווחית של גרופו גלובו, אחת מחברות הטלוויזיה הגדולות באמריקה הלטינית.

זה עשרות שנים שגלובו נהנית מכמעט מונופול בסלונים הברזילאיים. הערוצים שלה שולטים בזכויות השידור של רוב אירועי הספורט החשובים ביותר, בהם המונדיאל, האולימפיאדה וליגת הכדורגל העליונה בברזיל. בכל לילה צופים 42 מיליוני תושבים במהדורת החדשות של גלובו. מערכת האולפנים של הרשת, שמזכירה את הוליווד בשנות ה-40, מפיקה מצעד עשיר של טלנובלות. בשביל שחקן ברזילאי ידוע, לעזוב את גלובו זה צעד בלתי נתפס.

קומפרטו, 31, הדומה במקצת לשחקנית הבריטית אמה ווטסון, גדלה במשפחת טלוויזיה ידועה בריו דה ז'נרו. היא החלה לשחק כבר בגיל רך. כשהייתה בת 18 ליהקה אותה גלובו לטלנובלה "סניורה דה דסטינו" ("גברת הגורל"). מחצית מקהל צופי הטלוויזיה במדינה צפתה בפרקי הסדרה מדי לילה.

קומפרטו עברה מתפקיד לתפקיד, והפכה חסרת מנוחה. היא התחילה להשתוקק לתפקידים האניגמטיים המורכבים שראתה בטלוויזיה האמריקאית - של אנטי-גיבורים כמו וולטר ווייט ב"שוברי שורות" של AMC או קרי מתיסון ב"הומלנד". הזדמנויות כאלה כמעט לא היו במפעל של הטלנובלות. לבסוף, החליטה לוותר על קריירה מבטיחה בגלובו ולהמר על נטפליקס.

מנהלי נטפליקס אמרו לקומפרטו שהם מתכננים את הפקת הסדרה המקורית הראשונה שלהם בברזיל: דרמת מדע בדיוני בשם "3%". הסדרה, שתצולם בסאו פאולו, היא דיסטופיה מהעתיד הקרוב, שבה כל בן 20 חייב להשתתף בהתמודדות מסובכת ואיומה שנקראת "התהליך". רוב המתמודדים נכשלים ונושרים לחיים של פשע ושחיתות. רק בני המזל, 3% בסך-הכול, זוכים לעזוב את העיר ולהעביר את חייהם בגן עדן לאליטה השלטת. קומפרטו אהבה את הרעיון ושובצה לתפקיד המתמודדת מישל סנטנה החזקה והערמומית.

ב-25 בנובמבר העלתה נטפליקס את שמונת הפרקים הראשונים של "3%" לאינטרנט בברזיל ובעוד 190 מדינות. למחרת בבוקר הופיעה קומפרטו בתוכנית בוקר בטלוויזיה בברזיל כדי לקדם את הסדרה. כשהיא יצאה מהאולפן, התנפלה עליה חבורת בני ובנות עשרה, שחלקם כבר צפו בבינג' בכל הפרקים. המעקב אחריה באתרים החברתיים זינק, והסלולרי שלה התעורר כל שנייה מתיוגים של אינסטגרם ומסרי פייסבוק ממעריצים וצופים בכל רחבי אמריקה הלטינית. "עד גיל 25 הם לא צופים בטלוויזיה בכלל", היא אומרת. "הם נכנסים לאינטרנט וצופים במה שהם רוצים".

להיות יותר מהוליווד

מבחינת נטפליקס, הפלישה לברזיל היא רק ההתחלה. החברה רוצה את תשומת-הלב של הצרכנים הקוסמופוליטיים האמידים של העולם, והיא משקיעה מיליארדי דולר במאמץ רב-חזיתי ליצור שפה עולמית של תוכן מקורי, אגב שדרוג מנגנון הסטרימינג שלה. אפשר להגדיר זאת כמעין תוכנית מרשל עולמית לבידור פרימיום ביתי.

ריד הייסטינגס, המייסד והמנכ"ל, מקווה שהאסטרטגיה הגדולה הזאת תמשוך מיליוני לקוחות חדשים, שיהפכו את נטפליקס לרשת הפופולרית ביותר בכל מקום. "כדי להיות שירות עולמי מצליח אנחנו צריכים להיות יותר מהוליווד עבור העולם", הוא אומר. "אנחנו צריכים להיות חברה שמשתפת בסיפורים מכל העולם".

הייסטינגס מעריך שהשווקים הבינלאומיים יוכלו יום אחד להוות 75%-80% מבסיס המשתמשים של חברתו - בדומה לפייסבוק וגוגל. "היינו רוצים שכולם באינטרנט ישתמשו בנטפליקס. השאלה היא איך אנחנו יכולים להפוך את התכנים שלנו לרחבים וחשובים ורלוונטיים מספיק כדי שזה יקרה", הוא אומר.

התשובה עשויה להיות ברזיל. כאן, בצלה של גלובו, נטפליקס יוצרת, משנה ומלטשת את הטיוטה הראשונה של ספר המשחק הבינלאומי שלה.

בספטמבר 2011 ביצעה נטפליקס את ניסיון ההתרחבות הראשון שלה מעבר לארה"ב וקנדה, והשיקה בו-זמנית שירות סטרימינג ב-43 מדינות לטינו-אמריקאיות וקריביות. תחילה לא הצליחה המתקפה הדרומית הזו. ברזיל במיוחד נראתה כמו ביצה טובענית. רק מעטים חתמו על השירות, ואלה שחתמו - בקושי צפו.

כעבור כמה שבועות שיגרה נטפליקס לברזיל צוות סיור בהובלת טוד ילין, אחד ממנהליה, שבנוסף לעבודתו בנטפליקס, ילין הוא מפיק סרטי תעודה מנוסה, המיומן בתשאול אוכלוסיות זרות. הוא גילה במהירות שתשתית האינטרנט בברזיל הייתה בסיסית להפחיד. בעוד שלקוחות נטפליקס בצפון אמריקה השתמשו יותר ויותר ב- Wi-Fi או במובייל כדי לצפות בסדרות טלוויזיה או בסרטים, הגישה לאינטרנט אפילו בערים הגדולות בברזיל הייתה מקוטעת, אם בכלל התאפשרה. תקשורת הסלולר לא הייתה במצב טוב בהרבה. ילין הבין שעד שהתשתית תשתפר, רק מעטים יטרחו לשלם תמורת שירותי נטפליקס, לא חשוב כמה מפתות יהיו התוכניות שלה.

לכן, הצוות שלו החל לשתף פעולה עם ענקיות טלקום כמו טלפוניקה, שהיו בתהליך של פרישת פסי תקשורת רחבים בקנה מידה ארצי בברזיל. נטפליקס גם סיפקה לחברות הללו שרתים נוספים ללא תשלום.

כאשר רשת הפס הרחב הפונקציונלית החלה לקבל צורה, נתקלה החברה בקשיים אחרים. בסיור בבתים בסאו פאולו הבחין ילין כי אנשים צופים בסרטים פיראטיים באמצעות לפטופים על גבי שולחנות קפה שחוברו לטלוויזיה. חומרה טובה יותר, הוא האמין, תקטין את הפיראטיות. נטפליקס החלה לפנות ליצרניות אלקטרוניקה מאסיה, ולומר להן שיש הזדמנות נהדרת למכור יותר טלוויזיות חכמות בברזיל - שיקלו על צופים להוריד תוכניות חוקיות מהאינטרנט. ואכן, אומר ילין, מאז שנטפליקס פועלת בברזיל, שיעורי תופעת הפיראטיות הולכים ויורדים.

בשלב מסוים נטפליקס נתקלה בתופעה שלא הכירה עד אז: ברזילאים רבים, גם הצעירים האמידים, לא החזיקו כרטיסי אשראי, ולכן לא יכלו לשלם את דמי המנוי החודשיים לנטפליקס, שהיו באותה עת 15 ריאל (בערך 5 דולרים). אלה שהיו בעלי כרטיסים סירבו לעתים קרובות להעביר את המידע האישי שלהם לחברה שלא הכירו.

נטפליקס החלה לקבל צורות תשלום חלופיות, כמו כרטיסי חיוב או תשלום באמצעות אייטיונס של אפל, אך עדיין היה עליה לטפל בנושא האמינות שלה. לפני ההשקה שלה, רק ברזילאים מעטים שמעו על נטפליקס או על התפישה של וידיאו לפי דרישה בתשלום חודשי - בפורטוגזית לא קיימת מילה לסטרימינג. בסופו של דבר, ילין ועמיתיו פיתחו דרך למיתוג לגיטימי שלהם: הם הכינו פרסומות לטלוויזיה. נטפליקס השיקה קמפיין באוקטובר 2013, עם תשדירים שהציגו אנשים צופים בנטפליקס בבתיהם או בדרך, שהעידו על איכות השידורים והנגישות שלהם. הסלוגן של הקמפיין היה: "לשנות הכול".

"היינו צריכים להוכיח שאנחנו חברה אמינה", אומר ילין. "כשברזילאי רואה שחברה מציגה תשדירים בטלוויזיה, הוא יודע שזה אמיתי".

ותודה לפבלו אסקובר

בשנה הראשונה של ההשקה בברזיל, נטפליקס הכפילה את הקטלוג המקומי שלה, והגישה תערובת של סחורה אמריקאית נוצצת כמו "משחקי הרעב" ותוכניות למשפחה, וכן הופעות סטנד-אפ של קומיקאים ברזילאים. הפופולריות של "שובר שורות", שנטפליקס קנתה את הזיכיון שלה מ-AMC, שכנעה את החברה לקנות בלעדיות לסדרת ההמשך "סמוך על סול". כל אלה הכשירו את הקרקע לזינוק בפופולריות של נטפליקס בהמשך.

החברה נכנסה בגדול לסדרות מקור ב-2013 עם "בית הקלפים", מהדורה חדשה של מיני-סדרה מבית ה-BBC מ-1990. בסדרה בארה"ב כיכבו כמה שחקנים מליגת העל, כמו קווין ספייסי, רובין רייט וקייט מארה, אבל כניסתה של נטפליקס להפקת סדרות מקור עדיין נתפסה כהימור גבוה.

"בית הקלפים" הפכה ללהיט בקרב המנויים ונשארה כזו. בימים אלה היא נכנסת לעונתה החמישית. האסטרטגיה של החברה בתחום זה הייתה בדרך-כלל מוצלחת, ונטפליקס פיתחה מוניטין של עין טובה לפוטנציאל יצירתי. היא התרחבה לז'אנרים שונים, בדקה קומדיות באורך חצי שעה, תוכניות ילדים מקוריות, סרטים באורך מלא וסרטי תעודה. התוצאה: יותר מ-86 מיליוני מנויים ברחבי העולם, וזכייה בערימה של פרסי אמי.

בסוף אוגוסט 2015 שחררה נטפליקס את עשרת הפרקים הראשונים של סדרת המקור "נרקוס", דרמה על ברון הסמים הקולומביאני פבלו אסקובר ועל סוכני מינהל הסמים בארה"ב שמנסים להפיל אותו. הפיזוז על אדי קוקאין בדרמה, שהופקה על-ידי חברה צרפתית בתערובת של ספרדית ואנגלית, הצליח היכן שהאולפנים בהוליווד נכשלו: הוא משך קהלים ממדינות רבות, שדיברו בשפות שונות, באותן שעות צפייה. גם הצופים האמריקאים התאהבו בסדרה, וכך גם הצופים באמריקה הלטינית. אין סדרה שעשתה יותר כדי לקדם את המעמד של נטפליקס בברזיל. ווגנר מורה, אחד השחקנים המפורסמים במדינה, גילם את אסקובר.

בשנה שעברה הפיקה נטפליקס יותר מ-600 שעות של טלוויזיה מקורית בעלות של מעל חצי מיליארד דולר. יש לה 126 סדרות מקור או סרטים, שרובם הופצו ברחבי העולם. חלק הארי הופק בארה"ב, אבל זה משתנה.

5 שנים אחרי כניסת נטפליקס לברזיל, הפכה המדינה לשוק הגדול ביותר שלה מחוץ לעולם דובר האנגלית. אנליסטים מעריכים שיש לה 4-5 מיליוני מנויים בברזיל - כמות מנויים שמפגרת רק אחרי ארה"ב ובריטניה. לפי החברה, היא כבר רווחית בברזיל. מחוץ לערים הגדולות נטפליקס עדיין אלמונית, אבל סמנכ"ל השיווק של החברה בברזיל, טיאגו לופז, אומר שהיא בעמדת צמיחה מצוינת. הוא יידע שהחברה הצליחה כאשר "כל אחד בברזיל יוכל להצביע על תוכנית שהוא אוהב של נטפליקס".

החברה מפיצה גם סדרה שצולמה במקסיקו, "קלוב דה קוארבוס" (מועדון כדורגל פיקטיבי), שכבר הניבה עונה שנייה. סגן נשיא החברה האחראי לסדרות בינלאומיות, אריק בארמאק, הזמין לאחרונה כ-20 הפקות מקור ממפיקים ויוצרי סרטים מובילים במדינותיהם, בהן סדרת פשע איטלקית, דרמה קוריאנית ורומנסה ספרדי. "ככל שהסיפור מקומי יותר, הוא ייצור יותר הזדהות בקרב הקהל המקומי", הוא אומר.

ממשיכה לפתוח את הארנק

בשנה שעברה הודיעה נטפליקס כי היא מתרחבת ליותר מ-100 מדינות נוספות, מאזרביג'אן ופולין עד ניגריה. שלא במפתיע, החדירות הללו נתקלו באותן הבעיות שהפריעו לחברה בתחילת הדרך בברזיל: תשתית גרועה, פיראטיות גבוהה, שחקנים מקומיים חזקים וחלופות זולות. בינואר אסרה חברת הטלקום הגדולה באינדונזיה החרימה את נטפליקס מפני שזו סירבה לצנזור את תוכניותיה. נטפליקס צריכה עדיין לפצח את סין, שמפקחת מקרוב על חברות מדיה זרות. דיווחים ראשוניים מאפריקה ואסיה מראים שלפניה עוד כברת דרך ארוכה.

למרות הכול, ההתקדמות האחרונה בארץ הטלנובלה הגדולה נראית כסימן טוב בדרך לפיצוח שווקים קשים. "אם אתה יכול להצליח בברזיל, אתה יכול להצליח גם בהודו", אומר בעלי חברת הייעוץ מדיה פרטנרס אסיה.

ההצלחה הבולטת של נטפליקס בברזיל מדאיגה את היריבות המקומיות. כמה חברות מדיה כמו גלובו מסרבות למכור לה רישיונות לתוכניות שלהן לשוק הברזילאי, בתקווה להרעיב אותה בתכנים ובתשומת-לב. כמה חברות טלקום ומדיה השיקו שירות וידיאו משלהן, והן לוחצות על הממשלה לאכוף מגבלות נוקשות יותר על נטפליקס. גלובו מושכת צופים צעירים עם תוכנית שנקראת Globo Play, שמציעה את רוב תוכני הרשת לפי דרישה, בתשלום נמוך בהשוואה לנטפליקס.

גם לשתי היריבות הגדולות של נטפליקס בארה"ב יש שאיפות בינלאומיות. אמזון מוכרת את שירות מנויי הווידיאו שלה ברחבי העולם וגובה תשלום נמוך מזה שגובה נטפליקס, ו-HBO הודיעה לאחרונה על תוכניות להציע שירות סטרימינג באמריקה הלטינית. "אם יהיו הרבה מתחרים חדשים, זה ימשוך תשומת-לב לשוק הזה", אומר המנכ"ל הייסטינגס. "השוק שם צומח היטב, ואנחנו צומחים היטב".

בינתיים, נטפליקס ממשיכה לבחון דרכים חדשות לחיזוק היחסים שלה עם קהילת היוצרים בברזיל. בשנתיים האחרונות החברה מנהלת תחרות סרטים שנתית בריו, בהשתתפות רבים מהכותבים, המפיקים והשחקנים הטובים ביותר במדינה. החברה גם ממשיכה לפתוח את הארנק: לאחרונה היא הודיעה על הזמנת סדרת מקור ברזילאית שנייה. ג'וזה פדיליהא, שביים כמה מפרקי הסדרה "נרקוס", יפיק סדרת פשע אמיתי שתתמקד ב"מבצע שטיפת רכב" - שערוריית הטיית המכרזים הענקית של חברת הנפט הלאומית, שמטלטלת זה כמה שנים את המדינה.

נטפליקס מציגה: 6 צעדים להצלחה בשוק זר

1. עברו בהצלחה את שלב האבל על תשתית התקשורת הרעועה במדינה. 

2. עבדו עם חברות טלקום מקומיות על שדרוג התשתית הרעועה. 

3. השיקו קמפיין גדול ברשתות הטלוויזיה הדומיננטיות כדי לצבור אמינות אצל המקומיים וכדי להציג את נטפליקס כחלופה טובה לרשתות שבהן המקומיים צופים בתשדירים הללו. 

4. שבצו את שחקן הקולנוע הכי גדול במדינה בסדרה מקורית בקידום כבד שלכם, שחררו את הסדרה להורדה במדינה לצד השוק האמריקאי ושווקים נוספים בעולם. 

5. שבצו עוד כוכבים מקומיים בסדרות מקור שצולמו והופקו במדינה, ומקודמות בחו"ל. 

6 ארגנו תחרות קולנוע שנתית כדי לחמם את היחסים עם קהילת היוצרים המקומית

עוד כתבות

קמפיין מכבי שיצר מקאן ת''א / צילום: צילום מסך מיוטיוב

קופ"ח מכבי יוצאת למכרז פרסום, בענף סבורים שהוא "שערורייה"

היקף תקציב הפרסום של קופ"ח מכבי, העומד ככל הידוע על כ-25 מיליון שקל, יוצא למכרז חדש ● המכרז הוא לחמש שנים, עם אופציה להארכה כפולה של שלוש שנים בכל פעם - כלומר 11 שנים ברצף ● מכבי בתגובה: "המכרז מנוהל באופן מקצועי תחת פיקוח של ועדת המכרזים"

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל וזאת לקראת תחילת פעילותה, אשר צפוי כבר ברבעון הראשון של 2026

כך תשקיעו בזהב / צילום: Shutterstock

הוא נחשב אלטרנטיבה למניות ולאג"ח כגידור מפני סיכונים: כך תשקיעו בזהב

לנוכח הזינוק השנה במחיר הזהב, רבים בוול סטריט ממליצים שתחזיקו במתכת, לפחות בחלק קטן מתיק ההשקעות שלכם ● ב"וול סטריט ג'ורנל" ריכזו את הסוגיות המרכזיות בשוק הזה, וממליצים למשקיעים כיצד לנהוג עם הסחורה הלוהטת ● מדריך קצר להשקעה מושכלת

סניף יוחננוף / צילום: יח''צ

עקפה את רמי לוי: רשת יוחננוף כבר נסחרת בשווי של כ־5 מיליארד שקל

למרות שהיא מוכרת פחות מרמי לוי, שיעורי הרווח של יוחננוף גבוהים יותר: "אחד היתרונות הגדולים שלהם זה הנדל"ן, הם מתייחסים לקרקעות שבבעלותם כמו שהם מתייחסים למלגזה"

מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: תמר מצפי

העלאות הארנונה ב־2026: לאילו רשויות אושרה העלאה, והיכן נדחו הבקשות

תעריף הארנונה יעלה ב־2026 בכ־1.6% - אך לרשויות רבות אושרה העלאה גבוהה הרבה יותר, לעומת אחרות שבקשותיהן נדחו ● במתחם הדולפינריום בת"א התעריף יעלה ביותר מ־100%, ומנגד, באזור הבורסה ברמת גן לא אושר שינוי ● גלובס בדק את המצב בכמה ערים גדולות

ג'ונתן רוס, מייסד ומנכ''ל גרוק / צילום: ap, Jeff Chiu

הטאלנט ששווה 20 מיליארד דולר: האיש שסימן את עצמו כאלטרנטיבה מצטרף לאנבידיה

הוא הזהיר מהתלות בה, ביקר את הארכיטקטורה שלה ובנה חלופה טכנולוגית מצליחה משלו - ועכשיו מייסד גרוק ג'ונתן רוס עובר לצד של ג'נסן הואנג ● כך אנבידיה שמה יד על הטאלנט ועל הטכנולוגיה של סטארט־אפ השבבים במהלך עוקף רגולציה, שיחזק את מעמדה בשוק האינפרנס

עמדת הטעינה המהירה של אקספנג / צילום: יח''צ

400 ק"מ נוספים בדקות ספורות: טסלה והסיניות מתכננות מהפכה בשוק הטעינה של רכב חשמלי בישראל

בקרוב זמן הטעינה של רכבים חשמליים עשוי להיות קצר כמו זמן התדלוק ● רשות התחרות צפויה לפרסם בקרוב שורה של חוות דעת על חידוש רישיונות ליבוא רכב ● MG משיקה בישראל שני דגמי קרוס-אובר בתמחור אגרסיבי ● השבוע בענף הרכב

שדה התעופה רמון בו התקינה ברנד תעשיות חשמל / צילום: מצגת החברה

אקטיבית וסלקטיבית: איך צריכה להיראות ההשקעה ב-2026 אחרי שנתיים של חגיגה

בשנתיים האחרונות ובמיוחד ב-2025 התרחש בבורסה ראלי חריג, במיוחד במניות הבנקים והביטוח ● זה הוביל לתמחור נוכחי גבוה שהופך את ניהול התיק ב-2026 והשגת תשואות עודפות למאתגרים בהרבה ● אילו התאמות נדרשות בתיקי המשקיעים, והיכן עוד נותרו הזדמנויות?

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

המרוץ ל"יהלום" של אלומיי: כולם רוצים לרכוש נתח מתחנת הכוח דוראד

האם רכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי ע"י נופר מסתבכת? ריבוי הגופים שלוטשים עיניים לנכס המרכזי של החברה יוצרים איומים על השלמת העסקה - מהליך משפטי ועד פירעון מיידי של האג"ח שהנפיקה ● ועל מה דובר בפגישה שהייתה השבוע בין עופר ינאי לעמוס לוזון

הפצועים חווים תחושת חוסר אונים מול חוזי שכר הטרחה / צילום: דוברות ביה''ח שיבא

"כל הזמן חושב מאיפה אביא את הכסף": פצועי צה"ל לא עומדים בעלות מימוש הזכויות, והמדינה רוצה לעשות סדר

עדויות וחוזים שהגיעו לידי גלובס חושפים מציאות עגומה: לוחמים שנפצעו במלחמה מוצאים עצמם מול דרישות לתשלום עשרות ומאות אלפי שקלים עבור ייצוג משפטי, לעיתים עוד לפני שזכו לקבל קצבה ● בזמן שבוועדות הכנסת דנים בהצעת חוק שתגביל את שכר הטרחה, בלשכת עורכי הדין מתנגדים בחריפות ומזהירים מפני פגיעה באיכות הייצוג ● האם הרגולציה תצליח לעצור את השוק הפרוץ מבלי להשאיר את הפצועים ללא מענה?

שנת השיא בהנפקות / צילום: Shutterstock

חברות הנדל"ן נוהרות לבורסה. מה צפוי בשנה החדשה?

הריבית הגבוהה והמשבר שעובר על שוק הנדל"ן הביאו בשנה החולפת 23 חברות לגייס כסף בבורסת תל אביב ● אילו חברות נכנסו, למה דווקא עכשיו, והאם הגל צפוי להמשיך גם ב־2026?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

סמוטריץ' באיום חדש על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים, המס יוכפל

שר האוצר הודיע השבוע כי יטיל על הבנקים מס רווחי יתר של 15% ● כעת הוא מאיים: אם הטבות לצרכנים יבוטלו בעקבות המס החדש, אכפיל את המס ל-30% ● המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי יוצא נגד המהלך: "הטלת מס על הבנקים כפי שמוצע תפעל נגד התחרות"

משדר המתקפה האיראנית בערוץ 12 בחודש יוני / צילום: צילום מסך יוטיוב

המערכה האיראנית, גמר הגביע וערן זהבי: המשדרים הנצפים של השנה

שעות הצפייה בטלוויזה בישראל 2025 חזרו לרמות דומות לאלה שלפני המלחמה; תחילת המלחמה עם איראן הוכתרה כאירוע הטלוויזיוני הנצפה ביותר השנה ● בכנס בת"א הזהירו רגולטורים ונציגי תעשייה מהיעדר תכנון לאומי לחוות שרתים לבינה מלאכותית ● ולמרות האתגרים בענף התיירות, רשת מלונות חדשה מושקת בישראל ● אירועים ומינויים

המשרוקית מסבירה. דירוג האקונומיסט / צילום: Shutterstock

כלכלת ישראל במקום השלישי בעולם? חכו שתראו מי בטופ 5

ישראל הוצבה במקום השלישי והמכובד של דירוג ה"אקונומיסט". ההישג הזה נחגג כאן ע"י רבים, אבל עד כמה באמת נכון להתבשם ממנו? ● המשרוקית של גלובס

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

מרוץ ההשקעות בבינה מלאכותית עשוי להפוך את 2026 לשנת גיוס האג"ח הגדולה אי פעם

ההשקעות האדירות בתשתיות בינה מלאכותית דוחפות את גיוסי החוב הקונצרני בארה"ב לשיאים חדשים ● מיקרוסופט בוחנת מהפך ב-Xbox: מקונסולה סגורה לפלטפורמת גיימינג פתוחה מבוססת Windows ● אלפאבית קונה חברת אנרגיה ב־4.75 מיליארד דולר כדי להבטיח חשמל למרכזי הנתונים שלה ● ורשות החדשנות מרחיבה את התמיכה במו"פ של התעשייה היצרנית ● חדשות ההייטק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בעליות - ביום השביעי ברציפות; המדדים בשיא

הדולר נסחר בכ-3.18 שקלים, שיא של כ-4 שנים ● חוקרי רשות ניירות ערך פשטו על משרדי אירודרום ● שיכון ובינוי: טרם התקבלה החלטה למכירת מניות שוב אנרגיה ● איי.סי.אל חתמה על חוזים ארוכי-טווח עם לקוחות בסין ● בבנק מזרחי מסמנים את הסקטורים המומלצים בשוק ההון המקומי ב-2026

טופ גאם / צילום: אייל פישר

ברווח של פי 4 על השקעתה: קרן AP יוצאת מטופ גאם

קרן AP רכשה את מניות טופ גאם בשנת 2020 וכעת מכרה את החזקותיה תמורת 145 מיליון שקל - דיסקאונט של 16% על מחיר המניה, אך לדברי החברה, המכירה נסגרה לפני מספר ימים, ובינתיים המניה טיפסה ● הרוכש העיקרי: בית ההשקעות אלטשולר שחם שרכש 7% ממניות טופ גאם ב-100 מיליון שקל

מלונות ים המלח / צילום: Shutterstock

ובמקום האחרון, שוב, ישראל: כך הידרדרנו במדד מותגי המדינות

ישראל התברגה במקום ה-50 והאחרון במדד מותגי המדינות NBI של מומחה המיתוג סיימון אנהולט, המתפרסם בעשרים השנים האחרונות; מי מנסה לשפר את המצב? ● קרן "בשביל האמנות" לתמיכה ולקידום האמנות בפריפריה ערכה אירוע לקראת 2026, וסופר אלונית משיקים את התבלין של ראמזי ● אירועים ומינויים

המניות הלוהטות נפלו בבורסה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א ננעלה באדום בוהק: אנליסטים מסבירים - מה עומד מאחורי הירידות?

ת"א 35 נפל ביותר מ-3% ומדד הביטוח צנח כמעט ב-7% ● מניות הביטוח מחקו היום 9.4 מיליארד שקל משוויין ● שר האוצר מאיים על הבנקים: אם תבטלו הטבות לצרכנים בעקבות המס החדש המתוכנן, אכפיל אותו ● אנרג'יקס מגייסת כסף ומנמיכה תחזיות, אחת הסיבות: "איכות רוח ירודה בפולין ● בוול סטריט וברוב הבורסות בעולם לא יתקיים היום מסחר לרגל חג המולד

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק דין: האם ניתן לחייב את הסבים ואת הדודים לשמור על קשר עם הילדה?

סיפור יוצא דופן הגיע לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, כאשר אם לילדה בת 11 הגישה תביעה לאכוף על משפחת האב לקיים קשרים אישיים עם בתה, מאחר שהם מסרבים לעשות כן ● מה נפסק?