מי ימכור לצה"ל את הדור הבא של התותחים, שיופנו לעבר מטרות ומרחבי שיגור של רקטות בלבנון, בסוריה ובעזה? הרוחות בתעשיות הביטחוניות סוערות בעקבות אי ודאות על מבנה עסקת התותחים הגדולה שמתכנן משרד הביטחון, ובקריה שומרים, בינתיים, את הקלפים קרוב לחזה ומקפידים על ערפל קרב.

מדובר בתוכנית עתידית, שבמסגרתה כוחות הארטילריה של צה"ל יצוידו בתותחים מתנייעים (תומ"תים) חדישים, שיהיו בעלי יכולות דיוק וקצב אש גבוהים, טווח ארוך וניתנים לניוד ולפריסה בקלות ובמהירות - לפי הצרכים המבצעיים המשתנים בשדה הקרב. התותחים החדשים מתוכננים להחליף במהלך השנים הקרובות חלק מתותחי ה-M-109 האמריקאים, שמשמשים את צה"ל כבר עשרות שנים.

אלביט מערכות , שרכשה ב-2010 את מפעל סולתם שביוקנעם מציעה למערכת הביטחון את תותח ההוביצר 155 מ"מ המתקדם שלה, שנקרא "אטמוס", ומסוגל לירות 6 פגזים בדקה לטווח של כ-40 קילומטר.

 

גם חברות ביטחוניות אחרות מריחות את הכסף הגדול שעומד לצאת מהקריה, ורוצות גם. התעשייה האווירית, תעש מערכות והקונצרן הגרמני KMW חברו יחדיו לקראת תוכנית ההצטיידות של משרד הביטחון, ומציעות לו תותח שפתחה החברה הגרמנית. לתע"א אין פעילות בתחום התותחים, אך היא משוכנעת שבמסגרת השותפות שלה בנושא זה עם תעש ועם הקונצרן הגרמני - בכוחה להעמיד מערכת יעילה שעונה על כל צרכיהם העתידיים של תותחני צה"ל.

על פי הערכות, היקף ההצטיידות בתותחים החדשים יסתכם במאות מיליוני דולרים. התוכנית כולה מנוהלת בידי צוות מיוחד מטעם מפא"ת (המינהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות) במשרד הביטחון, שעוסק באפיון מערכת הנשק החדשה בהתבסס על ניתוח הצרכים העכשוויים והעתידיים של כוחות התותחנים של צה"ל.

התוכנית להצטיידות בתותח מתנייע חדש לצה"ל מדוברת כבר שנים ארוכות, ובחברות הביטחוניות מתקבל הרושם שבאחרונה היא מתכנסת לישורת האחרונה שלה. בשבועות הקרובים, כך העריכו גורמים בחברות הנשק הישראליות, תגיש ועדת המומחים של מפא"ת את המלצותיה למנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (במיל') אודי אדם, לקראת הכרעה על המתווה שבמסגרתו תיעשה ההתקשרות עם החברה שתספק את התותחים.

בזמן שמשרד הביטחון מקמץ בפרטים ובמידע אודות כוונותיו בנושא, מתחת לפני השטח רוחשת תכונה. בחלק מהחברות הביטחוניות חוששים שמשרד הביטחון נוטה להעדיף את התותחים שמציעה אלביט מערכות, ושוקל להתקשר איתה לעסקה זו בהיותה "ספק יחיד". אלביט מערכות כבר זכתה במכרז מקדמי שעשתה בעבר מפא"ת, לפיתוח וייצור תותח שישמש מדגים טכנולוגי עבור צה"ל.

בחברות אחרות, שגם כן רוצות ליהנות מפרוסה או שתיים מעוגת הקצפת העשירה הזאת, תוהים בשאלה מדוע משרד הביטחון נמנע מפרסום מכרז, שיזמין חברות להציע את מערכותיהן ולבחור את המתאימה ביותר בהתבסס על מחיר וביצועים.

הקבוצה שבה שותפות התע"א, תעש מערכות ו-KMW הגרמנית מתכוונת להציע למשרד הביטחון את התותח AGM, שלטענת גורמים מקצועיים עונה לצרכים שהגדיר בעבר חיל התותחנים לצוות המיוחד של מפא"ת: יכולות ירי לטווח של לפחות 40 קילומטר, יכולות ניוד ועבירות גבוהות והפעלה בידי מספר מצומצם של אנשי צוות.

"מדוע סוגיית ה'ספק היחיד' בכלל רלוונטית מבחינת משרד הביטחון במקרה שיש עוד חברות שמקדמות ומציעות תותח משלהן?", תוהה גורם שמעורב בנושא ועוקב אחר תהליך קבלת ההחלטות בעסקת התותחים המתגבשת.

משרד הביטחון מסר בתגובה כי: "מימוש הפרויקט לפיתוח תומ"ת עתידי עבור צה"ל נבחן בימים אלה בוועדה מיוחדת במפא"ת. עם סיום עבודתה, המלצות הוועדה יובאו לדיון אצל מנכ"ל המשרד".

שאלות "גלובס" למשרד הביטחון שעוסקות בלוחות הזמנים לקבלת החלטה על סוג התותח שיירכש; היקפה הכספי של העסקה העתידית; מועדי האספקה של התותחים החדשים לצה"ל והשיקולים המנחים אותו בבואו לקבל החלטה אם להעדיף חברה כזאת או אחרת כ"ספק יחיד"- לא נענו.

בשבועות האחרונים פנו ראשי התעשייה האווירית, בהם גם מנכ"ל החברה יוסי וייס למשרד הביטחון בבקשה לפתוח את רכש התותחים למכרז. מהחברה נמסר ל"גלובס", כי "התעשייה האווירית מכבדת את תהליך הבדיקה המתבצע על ידי משרד הביטחון ומצפה להחלטה שתאפשר תחרות הוגנת לטובת צה"ל ומערכת הביטחון".

תעסוקה לאלפים

גורמים אחרים שמעורבים בנושא לא רואים פסול בהחלטה אפשרית של משרד הביטחון להתקשר עם אלביט מערכות לנושא זה, בהיותה ספקית יחידה. אותם גורמים הזכירו עסקאות ענק מן העבר, שבהן משרד הביטחון התקשר עם חברות כמו תעש, רפאל מערכות לחימה והתעשייה האווירית, שנהנו ממעמד של ספקיות יחידות בתכניות להצטיידות במכ"מים, מערכות הגנה אקטיבית לרק"מ ולטנקים; לוויינים; מערכות להגנה אווירית ועוד.

מאלביט מערכות נמסר, כי "אלביט מערכות יבשה וסולתם היא יצרנית התותחים היחידה בישראל, ואחת הבודדות בעולם שמפתחת ומייצרת תותחים ארטילריים מתקדמים מזה עשרות שנים. התותח שהחברה מציעה לצה"ל מבוסס על ידע עמוק וניסיון שנצבר לאורך עשרות שנים של פיתוח, יצור ואספקה של תותחים לצה"ל וללקוחות בעולם".

עוד אומרים באלביט מערכות כי "התותח שיוצע לצה"ל יכלול מרכיבים ומערכות בשלים ומוכחים מבצעית, המסופקים באופן סדרתי על ידי אלביט ללקוחות רבים בעולם. לאבני היסוד האלה יתווספו יכולות טכנולוגיות מתקדמות שיהפכו אותו לתותח מהמתקדמים בעולם. במידה ואלביט תזכה בפרויקט, התותח החדש יהיה פרי פיתוח ישראלי מלא, כחול לבן, שיעסקו ביצורו כ-500 עובדים במעגל הראשון ועוד כ-1,000 עובדים במעגל השני בפריפריה".