גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שליש על התנהגות רעה

שליש מהמזון שאנחנו קונים הולך לזבל. 800 שקל למשפחה בחודש. אבל היי, הנה ביבי-נוני

עוני / צילום: תמר מצפי
עוני / צילום: תמר מצפי

א. סבי עליו השלום, ניצול שואה, היה נוהג לקבל את הג'ננה בסוף כל ארוחה כשהיו מפנים את השולחן ומתכוננים לזרוק את שאריות המזון לפח - הבזבוז הטריף אותו, עד לרמת פירורי הלחם. אני זוכר עד היום את הצמרמורת הקרה שעברה בגבי הדקיק, גב ילד יהודי קטן וממושקף מפתח-תקווה, כשסיפר איך היו אוספים את קליפות תפוחי האדמה מהביוב, שוטפים אותן מהשתן של הנאצים יימח שמם וזכרם, ואז מתקינים מהן מרק. לעזאזל, אני מקבל אותה אפילו עכשיו כשאני כותב את זה. לגעגוע יש דרכים משונות להתגנב אליך מאחור ולעשות לך: בו!

אלא שזה לא ממש עזר לו; תמיד היו שאריות - והרבה - בגלל שסבתי המנוחה, ניצולת שואה גם היא, נהגה להכין כמויות לא סבירות של אוכל. כל אחד והשריטה שלו שהשאירה בו השואה, כל אחד והדרך שבה ציין את ניצחונו.

למזלי או לחוסר מזלי, קיבלתי את שתי השריטות במקביל: אני מכין כמויות לא סבירות של אוכל, ואז מקבל את הג'ננה כשצריך לזרוק אותן. כשהילדים המפונקים שלי - ואני מהמר שהם לא מפונקים בהרבה משלכם - מעקמים פרצוף מול קוטג' שהגיע לתאריך שלו, אני ממש נושך שפתיים כדי לא לספר להם איך אספתי קליפות של תפוחי אדמה מהביוב כדי להתקין להם מרק (אם כל אחד מאיתנו צריך לראות עצמו כאילו יצא ממצרים, למה שלא נראה עצמנו כאילו ניצלנו מהשואה?).

מצחיק להיות יהודי.

ב. נזכרתי בהם (גם) השבוע כשקראתי את "הדוח הלאומי לאובדן והצלת מזון בישראל" שערכה חברת רואי החשבון BDO זיו-האפט עבור ארגון לקט ישראל, העוסק ב"הצלת עודפי המזון הראויים והמזינים לטובת אלה הזקוקים לו". עיקרי הדוח פורסמו בכל העיתונים, אבל כמו שאר העניינים, גם הוא נדחק הצידה לטובת תמלולי הפגישות בין נתניהו ומוזס.

לפי הדוח, שליש מהיקף ייצור המזון בישראל - 2.4 מיליון טונות בשווי של 19.5 מיליארד שקל - מוצא את עצמו בזבל. לפחות חצי ממנו, 1.2 מיליון טונות בשווי של כ-8 מיליארד שקל, עדיין ראוי למאכל.

שיאני הבזבוז הם גופים פרטיים, בעיקר אולמות אירועים ובתי מלון, שמשמידים מזון בעלות 1.17 מיליארד שקל בשנה. גופים ציבוריים, כמו צה"ל, המשטרה, מערכת החינוך, בתי חולים וכדומה, משמידים גם הם כמות דומה.

הדוח לא כולל את הצריכה הפרטית, שלכם ושלי, אבל לא קשה מדי לעשות הערכה: היקף ההוצאה לצריכה פרטית של מזון בישראל (לא כולל משקאות ואלכוהול) עומד על כ-105 מיליארד שקל (נכון ל-2016), כשליש מזה נזרק לפח: כלומר כ-35 מיליארד שקל, או 3.5 מיליארד טונות בקירוב.

נכון שאת המזון הזה הרבה יותר קשה לאסוף ולהציל, אבל בכל מקרה מדובר על לא מעט כסף - כסף שאנחנו עובדים בשבילו. האמת שאנחנו עובדים גם בשביל הכסף שנזרק לפח במגזר הציבורי - אלה המסים שלנו, והם הולכים לפח.

וואו, כמה טונות, כמה כסף, כמה בזבוז. טוב שסבא שלי לא פה כדי לראות את זה, הוא באמת היה נטרף. האמת שזה שטויות מה שאני אומר, ואני שונא כשאנשים אומרים דברים טיפשיים כאלה - כולנו היינו מעדיפים שהוא יהיה פה להיטרף עוד קצת. הייתה לו את הדרך המיוחדת שלו לעשות את זה.

ג. ישראל לא שונה מרוב העולם המפותח באחוזי הבזבוז והאובדן של מזון; כשליש הולך לאיבוד ברוב המקומות - משלב הגידול, עבור בשינוע, האחסון, ההפצה וכלה בצריכה (ולא רק בעולם המפותח זורקים מזון, גם באפריקה).

ההבדל הוא שבגלל יוקר המחיה בישראל, לנו זה עולה קצת יותר כסף, ובהתאמה, אנחנו מפסידים יותר כסף - וכל שנה, בגלל העלייה במחירים והמשכורות הקפואות, אנחנו מפסידים עוד יותר. כל אחד מאיתנו זורק לפח משהו כמו 800 שקל בממוצע בחודש, מתוך הוצאה ממוצעת של 2,435 שקל בחודש. לא יודע מה אתכם, לי יש רעיונות טובים יותר מה לעשות עם הכסף: לזרוק אותו על דברים מהנים יותר.

הדוח יודע לספר כמה ארוחות חמות מכל זה אפשר להציל: משהו כמו 64 מיליון ארוחות, או 70 אלף טונות בשנה (מהשוק המוסדי לבדו). יש לו גם רעיונות מעניינים למדי על איך עושים את זה (קביעת יעדים, חקיקה וכו', כמקובל בעולם), אבל לא אכנס לזה.

אתם מוזמנים לקרוא את הדוח המלא באתר של לקט ישראל. הוא מעניין למדי. וכן, אני יודע שלא תעשו את זה; הרבה יותר מהנה לצקצק מול תמלילי השיחות המרגיזים והמצחיקים של המו"ל וראש הממשלה: אולי כשהם יגיעו לדבר גם על הנושאים האלה, נתחיל להתעניין בהם גם אנחנו. הסיכוי? אפילו לא קלוש.

המנגנון של בזבוז אוכל הוא פשוט, כולנו מכירים אותו על בשרנו. לפני יומיים הלכנו לקנות תותים, הילדה אוהבת. חבילה עלתה 18 שקל. קחו שתי חבילות ב-30, אמר הירקן היהלומן. עכשיו, אני יודע שלא נגמור שתי חבילות, אבל מצד שני אני רוצה לחסוך, אז אני מתפתה, ובסוף קורה מה שקורה תמיד. במקום לחסוך פעם אחת, אני מבזבז פעמיים: פעם אחת משלם יותר, פעם שנייה זורק לפח. יש לי תחושה שגם אתם ככה.

בשוק המוסדי זה בולט הרבה יותר, כי לכולם אכפת פחות. בבופה שבמלון כולם מעמיסים יותר ממה שהם יכולים לאכול, גם לאלה שמפנים לא אכפת. כנ"ל בצבא, בבתי החולים ובכל מקום. כף-הרגל קלה מדי על הדוושה הקטנה והחמודה הזו שמרימה את מכסה הפח.

ד. אני לא מתכוון להטיף פה נגד בזבוז מזון, ולו בשל העובדה שהטפה כזו תיחשב בעצמה לבזבוז של הזמן שלכם ושלי (שלא לדבר על העובדה שזו בעיה להטיף למשהו שאתה לא עומד בו בעצמך. רק פוליטיקאים עושים דברים כאלה). אבל מה שכן, כשאני מרחיב את יריעת הבזבוז לשאר תחומי החיים, מתגלה תמונה לא מי יודע מה נעימה. זה לא רק אוכל - זה הכול, כמעט.

אני מנוי על כמה עיתונים ומגזינים, אבל יותר מפעם יוצא שאני מקבל אותם, שם על השולחן ואחרי כמה ימים זורק, לפעמים בלי להוציא מהניילון. אני קונה דברים שאני לא צריך, והם נרקבים בארון. אני מדבר עם אנשים שלא מקשיבים לי, ואני לא תמיד מקשיב למה שאחרים אומרים לי. אני עובד בשביל כסף שנזרק לפח. וזה לא רק הכסף - זה הזמן.

כמה מהחיים - משהו כמו שליש - עוברים על כלום, בשביל כלום. החקלאי קם בבוקר, זורע, משקה, מטפח, קוטף - ולשווא. החייט גוזר, תופר - על פארש. הטבח קוצץ, מטגן, מכניס לתנור ומוציא - לפח. המלצר קם מגיש - בשביל מה? העיתונאי יוצא, מדבר, אוסף, מתחקר, כותב או משדר - ואיש לא זוכר. המתכנת מתכנת - סתם. הנהג שנוהג עומד בפקקים - זמן שהלך לאיבוד, דלק שנשרף לאוויר. פחים מתרוקנים, פחים מתמלאים. ספרים נכתבים על עצים שנכרתים, אבל לא נקראים. יגענו ויגענו ומה שמצאנו - שליש מזה איבדנו.

חיים שלמים, או לכל הפחות משהו כמו שליש מהם, מבוזבז, כי ככה זה. זו המערכת, וככה היא עובדת. אנחנו לא תמיד אשמים בזה, אבל שליש מכל מה שאנחנו עושים, מבוזבז. נזרק. אפילו לא ממוחזר, ואם ממוחזר - ממוחזר לשם מה? לשם זריקה חוזרת.

אומרים שהחיים קצרים מדי, אבל כנראה שזה לא נכון אם יש לנו כל-כך הרבה מהם להשליך כאילו כלום. יש כל-כך הרבה מכל דבר, שפע שלא יתואר. כולנו השלדון של הביבי הפנימי שלנו, זורקים כי אפשר, מבזבזים כי יש. ואם אין? אז מבזבזים כאילו יש.

ככה זה לחיות בתרבות של שפע, אף שהוא שפע מזויף. אם רק היה ארגון כמו לקט ישראל שהיה עוסק בהצלת עודפי הזמן לטובת אלה הזקוקים לו - ומי לא זקוק לעוד קצת זמן? אחרי הכול, זה הדבר היחיד שיש לנו.

עוד כתבות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל