גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשאין תחרות על חול ואבנים - רוכשי הדירות משלמים יותר

הממשלה פועלת לשווק כמה שיותר קרקעות, אך ממשיכה לשמור על המונופולים ועל ההיצע הנמוך בתחום המחצבות ■ התוצאה: עליית מחיר חומרי הגלם במאות אחוזים בעשור האחרון

מחצבה / צילום: זיגי
מחצבה / צילום: זיגי

היקפו הכספי של ענף החציבה בישראל עומד על כ-1.6 מיליארד שקל בשנה. עליו מונחת כמובן התשתית לכל סקטור הבנייה והסלילה בישראל, שהיקפו מגיע לכ-100 מיליארד שקל בשנה.

מחיר חומרי הגלם זינק באזורים מסוימים בישראל פי יותר מ-15 בתוך עשור, ואחת הסוגיות החשובות בהקשר זה היא זו של המחצבות, שמספרן מידלדל והתחרות בענף קטנה, בגלל שינוי המבנה.

בימים אלו מגבשת הרשות להגבלים עסקיים הנחיות פעולה לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בתקווה שיביאו את השוק למצב בריא יותר, ובסופו של דבר יורידו את מחיר חומרי הגלם.

במשך עשרות שנים התנהל ענף החציבה כך: גורמים פרטיים ביצעו סקרים גיאולוגיים על שטחים ובחנו את היתכנותם הכלכלית לחציבה. לאחר מכן, הסדירו אלו מול המדינה את התכנון והוציאו רישיונות לחצוב במקום לאורך שנים.

ב-1993 נכנס לתוקפו חוק חובת המכרזים לענף, מתוך רצון להביא להתנהלות מפוקחת ושקופה יותר בשוק. למרות זאת, השחקניות המרכזיות בענף - שפיר, מחצבי אבן, אבן וסיד (מזה שמונה שנים שייכת לרדימיקס ולפני כן לקבוצת שיכון ובינוי) והנסון - טענו שאין עליהן חובת מכרזים מכיוון שהן כבר פועלות במחצבות שהשקיעו בהן מיליונים.

בסופו של דבר, המחצבות הפעילות קיבלו הארכה של עד 25 שנים נוספות מעבר לתקופות ההרשאה שלהן, בפטור ממכרז, וזאת בתמורה להשבת מחצית מהעתודות במחצבות שהן הפעילו באותה עת למדינה.

בשטח, מאז חובת המכרזים הודרו באופן מוחלט יזמים שתרו בעצמם אחר אתרים לחציבה ופעלו להוצאת רישיונות. בכך למעשה צומצם השוק עוד, שכן שטחי מחצבות חזרו לרשות המדינה ובמקביל צרכי השוק גדלו. כמות המחצבים הדרושים להקמת עוד ועוד דירות, כבישים ותשתיות, עלתה באופן דרמטי, בה בשעה שמספר המחצבות הפעילות ירד מ-50 בשנת 2000 ל-27 נכון לשנת 2014.

דוח בלניקוב משנת 2015 שבדק את שוק החציבה בישראל, קבע כי מדובר בענף עם כשלי שוק רבים, הסובל מחוסר תחרות אזורית קיצונית, כלומר חברות מסוימות שולטות באזור מסוים. כך לדוגמא, חברת מחצבי אבן חולשת על השוק באזור הגליל המערבי, חברת תעשיות אבן וסיד חולשת על השוק הגליל המרכזי והעליון, וחברת שפיר חולשת על אזור ירושלים.

בהמלצות הדוח נקבע כי על הרשות להגבלים עסקיים יחד עם רמ"י לשרטט את הכללים בו ולהביא לתחרות, שכיום כמעט ואינה קיימת.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, פנה בעניין זה לממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בקריאה למדינה לחדול מ"הלאמת מחצבות", לדבריו.

"מכרזים למחצבות בשיטת מחיר למשתכן"

"אנו קוראים לפתיחת מחצבות נוספות לאלתר במסגרת תוכנית לאומית להפחתת מחירי חומרי הגלם והעדר כוח אדם מספק בענף", כתב דנוס וביקש לצרף שמאי מלשכת השמאים לצוות העוסק בעתיד ענף המחצבות.

"כל הגופים מסכימים שיש להגביר התחרות בענף ולהוסיף עוד מחצבות. הבעיה היא הדרך", אומר דנוס. "כאשר המדינה שמה את ידה על המחצבות, המחצבות לא חזרו לשוק. השיטה לא מצליחה. יש לשחרר עוד מחצבות לשוק ולהוזיל את מחיר חומרי הבנייה בישראל. שיעשו את המכרזים כמו מחיר למשתכן ויפסיקו לספסר במחיר. אפילו המצב הקודם ללא המכרזים היה עדיף".

דנוס מביא כדוגמא את הקמת העיר הערבית פלסטינית רוואבי וטוען כי אחד הגורמים למחיר האטרקטיבי של הדירות בה (כ-500 אלף שקל) הוא קיומה של מחצבה שנבנתה בצמוד לה. "שוק הבנייה צריך עוד מחצבות ובתנאי שוק נכונים הדבר יביא להוזלה של עד 3% ממחירה הסופי של הדירה", הוא אומר.

אילן דגני, מנהל אגף שיווק ומכרזים ברמ"י, אחראי בין היתר למכרזי המחצבות, אף שלפי המלצות דוח בלניקוב יש להקים ברמ"י יחידת מחצבות מיוחדת. לטענת דגני, ברמ"י מגבשים כעת תוכנית לשיווקי מחצבות לשנתיים הקרובות וזאת לאחר שמאז 2013 הוצאו מכרזים ל-20 מחצבות.

דגני יודע שהשוק אינו מנוהל כפי שצריך, אך טוען שפתרונות של מכרזים הפוכים כדוגמת מחיר למשתכן רק יכולים להזיק לשוק, ולא רק משום שרמ"י מעוניינת ברווח הגדול ביותר עבורה. "בשוק פועלים שחקנים שהם גם חברות ביצוע, ולכן זכייה במחיר הנמוך משמעותה שהן ימכרו לעצמן. כך חברות אחרות יפסידו והמדינה תפסיד. החשיבה היא לחייב במכרזים לחצוב בכמויות רבות מאוד, כך שמעל כמות מסוימת תינתן הנחת במחיר תמלוגי החציבה".

המרוויחות הגדולות, לכאורה, הן החברות השולטות בשוק, שכן ההתנהלות בשוק לא תחרותי היא מבורכת עבורן. למרות זאת, בנייר העמדה שהגישו החברות לרשות להגבלים עסקיים הן קוראות לפתיחת השוק לתחרות ולשיווק מחצבות נוספות. לטענתם, פתיחת השוק תייצר עבורן עבודה וניסיונן בתחום רק יתרום להן להוביל בשוק, כך שאין להן חשש אמיתי מתחרות.

"פירוק מונופולים"

תגובת רשות הגבלים עסקיים: "בחודשים האחרונים הרשות פועלת בשיתוף פעולה עם רשות מקרקעי ישראל להוצאתן של מחצבות חדשות לשוק. בטיוטת דוח שפרסמה רשות הגבלים עסקיים לאחרונה היא קוראת לבחון פירוקם של מונופולים אזוריים בתחום המחצבות במקרה שגורם אחד מחזיק יותר מאשר מחצבה אחת באזור שבו מבחר מצומצם של מחצבות.

"בטיוטת הדוח מטעמה התריעה הרשות על עליית מחירי האגרגטים כתוצאה ממחסור במחצבות ומקשיים תחרותיים בשוק. הקושי התחרותי העיקרי הוא ריכוזיות יתר של גופים שמחזיקים במחצבות. כעולה מטיוטת הדוח של הרשות, מתוך 175 מפעלי בטון שנבחנו, 63 מתמודדים עם תחרות מועטה של מחצבות, והבעיה מחריפה כאשר למפעלי בטון אין מחצבה בבעלותם, כאשר כ-66% מהם סובלים מריכוזיות גבוהה של מחצבות.

"מאז פרסום טיוטת הדוח החלו מגעים עם רשות מקרקעי ישראל בניסיון לקדם פתרון לבעיה בעיקר על דרך של פתיחת מחצבות חדשות ושינוי בבעלות של חלק מן המחצבות הקיימות".

תגובת רשות מקרקעי ישראל: "בצד המאמץ להגברת ההיצע בשיווק מחצבות במכרזים פומביים, רמ"י פועלת כל העת לשכלול ולשיפור כללי ושיטת המכרזים בכלל ובמכרזי המחצבות בפרט. כל זאת בנוסף להחלטת המועצה בעניין שימוש יעיל ונכון ומשכל בעודפי עפר בפרויקטים של בנייה ותשתיות.

"סוכם בין מנהל רמ"י לממונה על הגברת שיתוף הפעולה והתיאום בין המשרדים הן ביישום תוכנית העבודה לשיווק מחצבות והן במכרזים הספציפיים. בימים אלו מובילה רמ"י בחינה מעמיקה ומאומצת באמצעות יועצים חיצוניים מומחים ובשיתוף הממונה על ההגבלים והממונה על המחצבות במשרד התשתיות את הדרך המתאימה למכרזי המחצבות".

השחקניות

עוד כתבות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים