9,411 עסקאות מכר למגורים, שהם 1.7% יותר מאשר בשנת 2015 - זה המספר שאיתו חתמה רשת רי/מקס את 2016. מבחינת ההכנסות מעמלות הרשת מדווחת על גידול של8% בעמלות, נתון המתיישב עם הנתונים לפיהם עלו המחירים במדינה בשנה החולפת ב-8%, משום שעמלת התיווך היא נגזרת ממחיר הדירה.

9 הערים בהן רוכזה הפעילות הגדולה ביותר ביותר בשנה החולפת הן: חדרה, באר-שבע, פתח-תקווה, כרמיאל, נתניה, עפולה, נהריה, קריית ביאליק וכפר-סבא.

יש דירות בפחות ממיליון שקל

18.7% ממאגר של החברה, או 948 דירות, מחזיקות בתג מחיר של עד מיליון שקל, אך רק 4 מתוכן הן בתל-אביב - ו-0 בחולון ובת-ים, סיפר מנכ"ל הרשת, ברנרד רסקין. לדבריו, "מי שמחפש כיום דירות בפחות ממיליון שקל, יכול למצוא לא מעט כאלה. אמנם הפשרה תהיה המרחק מהמרכז או מצבו הפיזי של הנכס, אך בכל מקרה, זה עדיין פתרון ראוי לזוגות צעירים ומשפחות בראשית דרכן".

"אנשים ילכו לפריפריה אם תהיה תחבורה יעילה משם למרכז הארץ ומערכת חינוך טובה. מה שאומר שהפתרון למצוקת הדיור אינו מצוי רק במשרד השיכון, אלא גם במשרדי התחבורה והשיכון".

רסקין טוען שעיקר מסקנותיו מהנתונים של השנה החולפת היא שיש לעודד השקעה בנדל"ן. "להוציא את המשקיעים זה לא הפתרון. יש היום אלטרנטיבות בברלין וחבל שזה ילך לשם. זה מרגיז אותי נורא ההתנהלות הזאת של הממשלה", אמר.

מספר המהלכים שנעשו בשנים האחרונה, לדבריו, גרמו להם לצאת מהשוק. "חבל מאוד שלא מבינים שהמשקיעים אינם הבעיה של שוק הנדל"ן - אלא הפתרון. ככל שיהיו יותר משקיעים בשוק, יהיה היצע גדול יותר של דירות להשכרה. המשקיעים הם גלגלי השיניים של שוק הדיור, וגם קבלנים שיוצאים לפרויקטים חדשים לוקחים בחשבון את המשקיעים כחלק בלתי נפרד מרוכשי הדירות. הדרה שלהם משוק הדיור בישראל, עלולה להוביל למשבר חמור בשוק השכרת הדירות בישראל".

באשר לתוכנית 'מחיר למשתכן' שיצאה בשנה החולפת אל הדרך, אמר רסקין כי היא נותנת מענה לפלח שוק קטן באוכלוסייה, מפנה משאבים יקרים של יזמים לפלח שוק אחד על חשבון האחר, ותוביל בסופו של דבר לירידה בהיצע הדירות, וכפועל יוצא לעליית מחירים נוספת".

לסיכום, הצהיר רסקין כי אין בישראל בועת נדל"ן: "בועת נדל"ן מתאפיינת במימון יתר, נכסים ריקים ועוד. בישראל יש מגבלות על המשכנתאות ויש בנקאות יציבה. כשהשוק יעשה מפנה, לא נראה אנשים בורחים מהשוק כי אין יכולת להחזיר משכנתא. אנחנו בנויים לעבור משבר וזה דבר חיובי".