גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שופרסל חונכת מרלו"ג חדש בשוהם בהשקעה של 420 מיליון שקל

המרכז החדש יחליף כמה מרכזים לוגיסטיים שייסגרו וירכז את הפעילות באמצעות 450 עובדים ובאמצעים טכנולוגיים מתקדמים ■ מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן: "המחאה החברתית ב-2011 הייתה טלטלה רצינית"

שופרסל חנכה מרכז לוגיסטי חדש בשוהם בנוכחות מר אדוארדו אלשטיין, יו"ר קבוצת IDB / צילום: אביב חופי
שופרסל חנכה מרכז לוגיסטי חדש בשוהם בנוכחות מר אדוארדו אלשטיין, יו"ר קבוצת IDB / צילום: אביב חופי

בהשקעה של 420 מיליון שקל חנכה היום (ב') שופרסל מרלו"ג (מרכז לוגיסטי) חדש בשוהם בתום הקמה שנמשכה מספר שנים.

המרכז, המשתרע על שטח של 51 אלף מ"ר, מתוכם 37 אלף מ"ר בנוי, ישמש לריכוז ולהפצת סחורה בטמפרטורה מבוקרת (פירות וירקות, מזון קפוא, מוצרי חלב, בשר, סלטים ועוד).

המרכז החדש יחליף כמה מרכזים לוגיסטיים שהרשת סוגרת, והוא מרכז את הפעילות באמצעות כ-450 עובדים המועסקים במרכז ובאמצעים טכנולוגיים מתקדמים, הכוללים לדוגמה רובוטים למיון פירות וירקות המגיעים מהחקלאים. מיון זה נעשה באמצעות ארגזי פלסטיק המחליפים את ארגזי הקרטון הנפוצים בענף החקלאות, כאשר שופרסל הצטיידה בכמיליון ארגזים - אלה עוברים לחקלאים שמעמיסים בתוכם את הסחורה, משם היא עוברת למרכז ההפצה ולסניפים, ובמעגליות חוזרים הארגזים הריקים להליך של שטיפה - מה שפחות מקובל במחוזות ארצנו.

היקף הפעילות הלוגיסטית במרלו"ג עומדת על כ-40 מיליון קרטונים בשנה, והתעבורה היומית במרלו"ג יכולה לכלול כ-450 משאיות.

הסחורה שממוינת במרלו"ג ברמה של סניפים משונעת משם בטווח של עד יממה, כאשר המרכז פעיל 24 שעות ביממה, למעט ביום שבת.

לשופרסל יש כיום פריסה ארצית של 271 סניפים לצד מכירות אונליין באמצעות אתר הרשת, החזק בתחום המכירות המקוונות, ואשר היקף הפעילות שלו עומד על 10% ממכירות הרשת - מספר גבוה בקנה-מידה עולמי המשקף גידול דרמטי. 

"המחאה החברתית הייתה טלטלה רצינית"

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, התייחס היום בהשקה - שכללה בכירים רבים מתעשיית המזון בישראל ובכירים מאי.די.בי - לרפורמה שעברה הרשת ולשינויים שהיא נדרשה אליהם, כשהוא מציין שתי נקודות עיקריות כנקודות מפנה עבור שופרסל: הראשונה היא המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, והשנייה היא המחאה החברתית של קיץ 2011, "שחלק מהשחקנים שיושבים פה היום יחד עם שופרסל - חלקם חטפו מכה קטנה בכנף, ואחרים חטפו מכה משמעותית".

לדברי אברכהן, "המחאה היא אירוע שהביא לטלטלה, כשאחד המקטעים שהיא חלחלה אליו עד הקצה היה מקטע המזון בתעשייה, בקמעונאות וברשתות. זו הייתה טלטלה רצינית מאוד. היו שהגדירו את התקופה כמסוכנת לרשתות הקמעונאות הוותיקות, והיו גם שהספידו אותנו. מכאן שהאתגר היה גדול.

"התכנסנו ימים כלילות לשאול את עצמנו מה צריך לעשות ברגעים הקשים האלה, משום שלא דובר על בעיות של מקצוענות או תזרים, אלא על מצב של שינוי שוק, וחשבנו אילו שינויים עלינו לחולל על-מנת לשרוד, להתייצב, לצמוח ולהמשיך להוביל את השוק. גם לא היו יותר מדי אוהדים באותה תקופה לשופרסל.

"בתחילת 2012 קיבלנו סדרה של החלטות, שהמטרה שלה הייתה לעצור את הסחף ולייצר לאורך זמן צמיחה; מצד אחד, התאמנו את החברה לתחרות הסביבתית החדשה שלה ולקמעונאים חדשים ששינו את המיצוב מרשת לוקלית לארצית, והיינו צריכים לעשות התאמות בעולם המחירים. שופרסל נתנה דוגמה למופת איך מתייעלים ונפרדים מאנשים כדי לשמור פרנסה לאלפים אחרים. סגרנו חנויות בגאווה רבה, פתחנו הסכמי שכירויות ישנים, ולמרות כל זה היינו צריך לשאול מה יניע את הצמיחה". 

"המותג הפרטי לא מאיים על אף אחד"

לדבריו, "לנו אין דבר וחצי דבר כנגד ספק זה או אחר. ספקים צריכים להרוויח טוב, חקלאים חייבים להרוויח טוב, אבל זה צריך להתקיים בשני תנאים פשוטים וקטנים: שציבור הלקוחות לא יכעס עלינו, ושאנחנו נרוויח. שיתוף-הפעולה, לשמחתי הרבה, נפל על אוזן קשובה. אנחנו פה ונהיה פה עוד הרבה שנים ונוביל את השוק עוד הרבה שנים". 

בהתייחס להצלחת המותג הפרטי אמר אברכהן כי אין רשת קמעונאות עולמית שלא מחזיקה במותג פרטי חזק. לדבריו, "המותג הפרטי לא מאיים על אף אחד, אלא הוא כלי נוסף שמאפשר לנו לשמור על קשר עם הלקוח ולטפל ברווחיות שלנו. זה לא צריך להפריע לאף אחד, אלא זה צריך לדרבן את כולנו לשתף פעולה". 

בהתייחס לגידול העצום במכירות האונליין אמר אברכהן כי מדובר ב"סנונית לפרויקט של הקמת מערך אוטומטי לעולם האונליין. שופרסל היא חברה שחשבה ומשקיעה במנועי צמיחה. אין רשת גדולה שמכבדת את עצמה שאין לה מרכזים משלה שלא מפיצה 70%, 80% ו-90% מהמוצרים לחנויות בעצמה, ולכן עבורנו זה רגע מכונן", אמר בהתייחס לפתיחת המרלו"ג. 

"החלטות לצמיחה בזמנים קשים" 

יו"ר אי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, התייחס לחגיגות ה-60 הצפויות בשנה הבאה לשופרסל ולפתיחת המרלו"ג, המבטאת, לדבריו, "השקעה שמבינה את הצרכים החדשים של הצרכן המודרני".

לדברי אלשטיין, "כל החברות של אי.די.בי קיבלו החלטות לצמיחה בזמנים קשים, ואני אוהב את זה. אי.די.בי הייתה באמצע אירוע כלכלי משמעותי, המניות של חלק מהחברות ירדו גם בשיעורים של 90%, ובאמצע כל זה באו בשופרסל ואמרו שצריך להקים את המרכז הלוגיסטי - וזה הקטע, אנחנו צריכים להיות לחוצים כדי להוציא את הטוב מאיתנו גם בזמנים הקשים, ולמרות שבהנהלת שופרסל קוראים את העיתונים מדי יום".

אלשטיין התייחס גם לפעולות צמיחה של חברות אחרות בקבוצה, בהן סלקום וישראייר. "אנחנו סובלים, אבל רק קצת, וזה מהחברות שאין לנו שליטה בהן עדיין", אמר.

עוד התייחס אלשטיין לכך ששופרסל לא העלתה מחירים, ואמר: "בכנס דאבוס בשנה שעברה תהינו איך בסביבה תחרותית הרשת כבר יודעת שהיא לא תעלה מחירים - והנה זה קרה".

ישראל ברמן, יו"ר דירקטוריון שופרסל, התייחס לחשיבות של הלקוחות בהצלחת הרשת. "מה שיש לנו זה הלקוחות", אמר. "ללא פעילות מוצלחת של המקום הזה לא נוכל לממש את התוכניות שלנו לספק ל-270 החנויות סחורה באיכויות שאנחנו רוצים להגיע אליה, ובזמנים של היום צריך לעשות זה במקצוענות. אנחנו לוקחים סיכונים ופועלים בשילוב של חוצפה ישראלית וטכנולוגיה נכונה במודל שמותאם אלינו".

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; מטא יורדת בכ-1% לקראת הדוחות

הנאסד"ק נסחר סביב רמות הבסיס ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס