שוק כלי הרכב החדשים, שנמכרים על ידי חברות הליסינג וסוחרים ("רכבי אפס קילומטר") יגיע השנה לכ-40 אלף כלי רכב - כך העריך דני שמעוני, מנכ"ל חברת הליסינג וההשכרה הרץ מקבוצת מאיר, בכנס CARS2017 של לשכת המסחר ת"א והמרכז בשיתוף "גלובס".

לדבריו, "שוק האפס קילומטרים הוא היבוא המקביל האמיתי. היבואן מייבא, משלם ומפרסם ואנחנו מוכרים. זה בלתי נמנע". שמעוני אמר שחברות הליסינג קונות מאות אלפי כלי רכב ויש להן פלטפורמה טובה מאוד למכור רכב חדש גם לצרכן, "לא רק כלי רכב בני שלוש שנים אלא גם חדשים".

שי דהאן, מנכ"ל משותף בקבוצת הרכב אלדן תחבורה, אמר שלא כל חברה בענף הליסינג מאמצת את אותה גישה עסקית. "אנחנו חברה שנותנת שירותים. צד המסחר הוא משמעותי - אנחנו קונים מעל 10,000 מכוניות בשנה וזה ניצול הזדמנות לעסוק במסחר. כרגע זה לא נראה כמיקוד העסקי שלנו".

השמאי לוי יצחק, הבעלים של המחירון, אמר כי ההפחתה הגדולה יותר במחיר של כלי רכב משומשים מבעלות ליסינג, כולל כלי רכב שנרכשו באפס קילומטרים, נובעת מהתנהגות השוק. "כאשר כלי רכב זהים יוצאים לשוק, האחד מבעלות פרטית והשני מבעלות ליסינג, הרכב מבעלות פרטית יימכר מהר יותר". לוי הגיב לטענות נציגי חברות הליסינג כי ההפחתה אינה מוצדקת, ואמר כי "בסופו של דבר מדובר על רכב, שהלקוח הפרטי קונה אותו בהנחה משמעותית ממחיר היבואן. הדבר הזה צריך לבוא לידי ביטוי בשוק".

ערן גולן, מנכ"ל חברת פמה ליסינג, אמר כי להערכתו כמעט כל הלקוחות מעוניינים כיום ברכישת רכב באשראי, אך אמר כי לא קיימת בועת אשראי לרכב. לדבריו, שוק האשראי לרכב אפילו מפגר מאחור בהשוואה לנעשה בארצות-הברית. "אנחנו בוחנים יותר לעומק את פרופיל הלקוח. אם יש לו רקורד מצוין, ניתן לו גם 120% מימון. בשורה התחתונה הסיכון הכולל עלה, אבל צריך לדעת איך לנהל סיכון כזה, גם כלפי הלקוחות וגם כלפי התיק הממוצע שלך". להערכתו, האובדן הטיפוסי בשל עסקאות מימון רכב כושלות (דיפולט) מגיע לכ-0.25% מהמחזור.

להערכתו, גם שוק רכבי ה"אפס קילומטרים"הגיע לשיא שלו ואנשים יחזרו לרכישת רכב מיד שנייה. בר-לב הדגיש את הצורך של המדינה לאפשר יצוא של מכוניות משומשות, כולל למדינות שכנות כמו ירדן שבהן יש ביקוש לכלי רכב משומשים מכל הסוגים.

לדבריו, הפער אינו גדול והמדינה יכולה לפתור את בעיית הישב המס על כלי רכב מיוצאים באמצעות זיכוי מס על הכנסת רכב חדש אחר. לדבריו, "היצוא של רכב משומש חייב להיות מיידי. הוא טוב לצרכן, טוב למדינה, טוב לפקקים וטוב לבטיחות".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, העריך בוועידה כי למרות שהמיסוי הוא המרכיב הדרמטי ביותר בכל הנוגע למחיר הרכב, קלושים הסיכויים שהמדינה תפחית את המחירים באמצעות הפחתת המיסוי.

עם זאת, לדבריו אפשר להוריד את מחירי הרכב ואת עלויות השימוש בו באופן משמעותי באמצעות שכלול התחרות, עד כדי 20%-25%. כבל אמר שהוא מאמין כי ועדת הכלכלה בראשותו תצליח להביא להפחתת אגרת הרישוי שאותה הוא מכנה "מס גזל, מס עקיף כמו שאר המסים".

לדבריו, "אילו הייתי יודע ש-4 מיליארד השקלים האלה שנגבים מנהגי ישראל מופנים ישירות לטיפול בכבישים ולהורדת הקטל בכבישים הייתי מסכים, אבל זה לא המצב".