בצו נשיאותי שנחתם היום (ב'), הורה נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על נסיגת ארה"ב מהסכם הסחר הטראנס-פסיפי, הכולל מספר גדול של מדינות מרכזיות. טראמפ כינה את חתימת הצו "צעד גדול עבור העובד האמריקאי".

ההסכם, המכונה בקיצור TPP, נחתם בשנת 2005 בגרסתו הנוכחית והורחב בתקופת הנשיא ברק אובמה. הוא כולל שורת תקנות שמקלות על הסחר בין המדינות החתומות עליו. במרוצת הקמפיין לנשיאות תקף טראמפ את ההסכם האמור והסכמים דומים נוספים, ואיים כי ייסוג מחלקם.

בנוסף, טראמפ חתם היום על צו המורה על הקפאה בהעסקת עובדים חדשים בשירות הפדרלי וכן על דירקטיבה האוסרת על ארגונים לא ממשלתיים בארה"ב המקבלים מימון פדרלי לבצע הפלות בחו"ל.

יוסי לוי, מנכ"ל מור בית השקעות, הגיב הערב לצו של טראמפ: "בתקופה הקרובה השווקים יתפכחו מאשליית טראמפ וייכנסו לתקופה של אי-ודאות, שברוב המקרים גורמת לירידות שערים. מצד שני, מההחלטות שיתקבלו בהמשך ייהנו חברות שמייצרות בארה"ב ומוכרות בארה"ב, וכנראה שזה יהיה המקום הנכון להיות בו בתקופה הקרובה.

"כרגע השווקים מבולבלים, ויש לצפות שכרגע הבריחה של המשקיעים לחופי מבטחים תוביל לירידת תשואות באג"חים הארוכים אפילו לרמת ה-2.2% (אג"ח ממשלתי אמריקאי ל-10 שנים). יש לצפות עוד להוצאת כספים משוק המניות ומעבר להמתנה של גופים מוסדיים שיחכו להתבהרות התמונה".

ליאור פאוסט, ראש דסק מסחר מט"ח בלאומי שוקי הון, אמר כי "מה שהתחיל כיום משמעמם בשווקים הופך ליום דרמטי למדי. למעשה יצאו ציטוטים מפגישה של טראמפ עם שורה של מנכ"לים בחברות אמריקאיות גדולות. בפגישה הציטוטים היו מאוד חיוביים לדולר וכללו אמירות על הצורך להגביר את כושר התחרות של חברות אמריקאיות בייחוד בשווקים כמו סין ויפן, כשבפעם הראשונה הוא גורר את יפן לסיפור הזה. טראמפ דיבר על קיצוצי מס הכרחיים וצמצום הרגולציה ב-75%. הדברים התקבלו בצורה חיובית בשווקים, והדולר התחיל להתחזק.

"מדובר בשינוי חד מההידרדרות שראינו בנאום ההשבעה. השוק אוהב קיצוצי מס אבל מאוד לא אוהב את השליפות של הנשיא ואת זה שלא ברור מי ישלם וכמה על התוכניות האלה. המבוכה הזו מביאה לירידות של הדולר בשיעור של 1%, וכרגע הוא נסחר בנקודת שפל מול הין היפני. לגבי ירידת התשואות החדה באג"ח הממשלתי, יש כאן סוג של פחד מטראמפ ומהשליפות שלו, ולכן כדאי כרגע לתפוס מרחק ולשפוט את טראמפ לפי המעשים".

עוד לדבריו, "אנחנו הולכים כרגע לתקופה של שוק תנודתי מאוד, וקשה יהיה לייצר תחזיות לטווח הבינוני/ארוך", סיים פאוסט.