איש העסקים ארנון מילצ'ן אינו חשוד בפלילים (לפחות בינתיים) בשל יחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, אולי דווקא בגלל זה, גורלו של נתניהו תלוי במידה רבה בגרסה שמוסר מילצ'ן במשטרה, ושהוא עשוי למסור כעד תביעה במשפטו של נתניהו, ראש הממשלה יועמד לדין.

מילצ'ן הוא הדמות המרכזית ב"תיק 1000", שבמסגרתו חוקרת המשטרה את החשד כי ראש הממשלה ומשפחתו קיבלו מתנות וטובות הנאה שאסור היה לנתניהו, כראש וראשון לנבחרי הציבור, לקבל.

לפי החשד, מילצ'ן סיפק לאורך שנים ובתכיפות משקאות חריפים וסיגרים יקרי-ערך לנתניהו ולמשפחתו באלפי שקלים בכל פעם, במשך שנים. עוד נחקר החשד כי מילצ'ן רכש כבר בשנת 2004 תכשיטים יקרי-ערך לשרה נתניהו, בעת שבנימין נתניהו היה שר האוצר.

לפי הפרסומים בתקשורת, העברת הסיגרים, האלכוהול והתכשיטים מצדו של מילצ'ן נעשו לדרישת הזוג נתניהו, ולאו דווקא מיוזמתו שלו. לפי פרסום ב"הארץ", ראש הממשלה ורעייתו השתמשו בקודים כשביקשו לחדש את אספקת תיבות הסיגרים ובקבוקי השמפניה הוורודה.

גורמים המצויים בפרטי חקירת "תיק 1000" העריכו היום (ג') כי הסיבה המרכזית לכך שמילצ'ן לא נחקר עד היום באזהרה היא שהחקירה נגד נתניהו - לפי התוויית היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט - מתמקדת, לפחות בינתיים, בחשד לביצוע עבירה של הפרת אמונים, ולא בעבירה של שוחד. זאת, מאחר שהעבירה של הפרת אמונים יכולה להיות מיוחסת רק לעובדי ולנבחרי ציבור ולא לאנשים פרטיים כמילצ'ן.

אותם גורמים אומרים שלאור העובדה שקיים ספק שלמילצ'ן הייתה ציפייה לקבל תמורה מנתניהו על המתנות, ספק אם נוצרה מסכת של שוחד ביניהם. לדבריהם, גם אם נתניהו סייע למילצ'ן בענייני הוויזה שלו לארה"ב, אין קשר בין הסיוע הזה לבין המתנות.

"בעיות הוויזה" של מילצ'ן נוצרו לאחר שנחשף ב-2011 כי המיליארדר עבד בעבר עבור שירותי הביטחון והשתתף בפעולות סודיות של המוסד. אולם, את המתנות, לפי החשד, התחיל מילצ'ן להעביר למשפחת נתניהו שנים רבות לפני אותה חשיפה, ולכן לכאורה אין קשר בין הדברים.

 

לדברי הגורמים, לקחת תזה של שוחד ו"להעמיס" אותה על מערכת היחסים בין מילצ'ן לנתניהו זה מעשה מגושם ומרחיק לכת שעלול להביא להתרסקות תיקי נתניהו, ולכן מנדלבליט מעדיף להתמקד בעבירה של מירמה והפרת אמונים.

לפי ההערכות של גורמים משפטיים המצויים ב"תיק 1000", הסיכויים שנתניהו ייחלץ בשלום מהאישום בהפרת אמונים, לאור הראיות שנחשפו, הוא נמוך. גורם בפרקליטות העריך גם הוא כי "תיק 1000" יסתיים לכל היותר באישום בהפרת אמונים, אך לא בשוחד.

באשר ל"תיק 2000", התיק השני שנחקר ועוסק ביחסי נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, והדיל שלכאורה רקמו השניים, העריך אותו גורם בפרקליטות כי הוא יסתיים ללא כתב אישום. זאת, בניגוד לעמדתה המתגבשת של המשטרה.

לפי ההערכות, המשטרה תמליץ להגיש כתב אישום נגד נתניהו גם בפרשת המתנות וגם בפרשת ביבי-נוני. לפי החשד הנחקר במסגרת "תיק 2000", נתניהו עשה "דיל" עם מוזס, שבמסגרתו המו"ל הבטיח סיקור אוהד לראש הממשלה, בתמורה להבטחתו לסייע בהקטנת תפוצתו של העיתון המתחרה, "ישראל היום". מוזס עצמו נחקר בפרשה פעם נוספת היום.

עמימותה של הפרת אמונים

עבירת הפרת אמונים - שלפי ההערכות היא העבירה שבה יואשם ראש הממשלה בתיק 1000 - היא עבירה עמומה למדי ומהווה סעיף-סל שבתי המשפט יכולים לצקת בו תוכן. אולם על מצבו הבעייתי של נתניהו בהקשר זה, ניתן ללמוד ממקרים קודמים שבהם בית המשפט העליון התייחס לקבלת הטבות ומתנות יקרות-ערך על-ידי אישי ציבור - למשל, במקרים של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ושל מנהל לשכת ראש הממשלה לשעבר, שמעון שבס, שהורשעו, בין היתר בעבירה של הפרת אמונים.

בימים אלה מקדם משרד המשפטים תיקון לעבירה בחוק העונשין שאמור להפיג את העמימות בנוגע למותר והאסור לשרים ועובדי ציבור במישור הפלילי. הצעת החוק, שנוסחה על-ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, מפרטת 6 מקרים אופייניים מובהקים של התנהגות המהווה "מעשה מירמה והפרת אמונים". לפחות שניים מאותם מקרים הם רלוונטיים לפרשיית נתניהו-מילצ'ן ונתניהו-ג'יימס פאקר (המיליארדר האוסטרלי, שלפי החשד העניק גם הוא מתנות לנתניהו ולמשפחתו).

המקרה הראשון קובע כי הפרת אמונים היא מעשה שנעשה בקשר עם מילוי תפקידו או תוך שימוש במעמדו כעובד הציבור במצב של ניגוד עניינים, המשפיע או העשוי להשפיע על עניין אישי של עובד הציבור או של קרוב.

המקרה השני שנחשב הפרת אמונים - על-פי התיקון המוצע לחוק ושהוכר כבר על-ידי פסיקת בית המשפט - הוא "קבלת טובת הנאה על-ידי עובד הציבור או על-ידי קרוב של עובד הציבור, אשר ניתנה לו, או לקרוב, באשר הוא עובד הציבור, למעט קבלת טובת הנאה המותרת על-פי דין".

טענת ההגנה המרכזית של נתניהו בהקשר זה היא שטובות ההנאה ממילצ'ן ומפאקר ניתנו לו על רקע יחסים חבריים ומשפחתיים, וללא קשר לתפקידיו הציבוריים.

הפרקליטות למדה בעבר, יותר מפעם אחת, כי אישום בשוחד של איש ציבור מסתיים ממילא בהרשעה בהפרת אמונים. כך קרה, למשל, במקרים של ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני, שהואשם כי לקח שוחד מאנשי עסקים בעירו, אך הורשע לבסוף בהסדר טיעון בהפרת אמונים. גם ראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, הועמד לדין בגין שוחד, אך הורשע בהפרת אמונים בפרשת רשות המסים.

במקרה נוסף העמידה המדינה לדין את עו"ד יעקב וינרוט באשמה כי נתן שוחד לפקיד שומה גוש דן לשעבר, שוקי ויטה, בתמורה לסיועו ללקוחותיו של וינרוט. תיק וינרוט-ויטה שנחשב בזמנו לתיק דגל של פרקליטות מיסוי וכלכלה, הסתיים במפח נפש עבורה, כשוינרוט זוכה לחלוטין, ואילו ויטה הורשע בהפרת אמונים "בלבד".

הצוות של מילצ'ן: עורכי הדין פיני רובין ובעז בן-צור ויועץ התקשורת רונן צור

על אף שלא נחקר באזהרה, שכר איש העסקים ארנון מילצ'ן את שירותיהם של שני משרדי עורכי הדין מוכרים. עו"ד פנחס (פיני) רובין ומשרד גורניצקי ושות' שבראשו הוא עומד, המייעץ למיליארדר בענייני מס כבר שנים, מייעץ לו בימים אלה גם בהיבטים הפליליים האחרים של החקירה ולא רק בענייני המס.

באוקטובר 2009, בעקבות ההטבות במס שמעניקה המדינה לעולים חדשים ולתושבים חוזרים, עודד עו"ד רובין את מילצ'ן להודיע על חזרה לארץ והוא מחזיק בווילות בהרצליה ובמושב בית ינאי. מילצ'ן אינו לבדו.

עו"ד רובין ומשרדו נחשבים למובילים בייעוץ בענייני מיסוי בארץ, ובין היתר מייעץ רובין לאיש העסקים, בני שטיינמץ, החשוד בשוחד, וליו"ר בנק הפועלים, שלמה נחמה, שהיה חשוד בהעלמת מס, אך התיק נגדו נסגר.

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי עו"ד רובין גם סייע לחברת מדינול של קובי ויהודית ריכטר להגיע לפשרה עם רשות המסים במחלוקת שבמרכזה עמדה השאלה מהו גובה המס שצריכה מדינול לשלם למדינה. זאת, בגין פיצוי של 750 מיליון דולר שקיבלה מחברת בוסטון סיינטיפיק האמריקאית.

עו"ד נוסף שמסייע למילצ'ן הוא בעז בן-צור (שעבד בעבר אצל עו"ד יעקב וינרוט, המייצג כיום את נתניהו). בן-צור הוא בעלים של פירמה משגשגת העוסקת בליטיגציה מסחרית, צווארון לבן ועוד. הוא מעניק למילצ'ן ייעוץ כיצד להתנהג מול המשטרה, מה לומר, ובעיקר מה לא לומר. בנוסף, הוא מסייע במאבק המשפטי/תקשורתי שמילצ'ן נגרר אליו על-ידי מקורבי נתניהו.

על הייעוץ התקשורתי למילצ'ן אחראי רונן צור. לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", בימים האחרונים נסעו עורכי הדין רובין ובן-צור ויועץ התקשורת צור לארה"ב כדי להיפגש עם מילצ'ן ולסייע לו להתכונן להמשך החקירה ולמאבק על שמו הטוב.

דוגמה לאותו שילוב בין המשפט לתקשורת ניתנה אתמול (ב'), כשעו"ד בן-צור שלח בשמו של מילצ'ן איום בתביעת דיבה לח"כ דודי אמסלם (הליכוד), בעקבות דברים שאמר האחרון בראיונות בתקשורת. ח"כ אמסלם טען כי ייתכן שמילצ'ן פנה ביוזמתו למשטרה ומסר את המידע על נתניהו במסגרת "תיק 1000", במטרה להביא להפלתו מראשות הממשלה.

"אמירות אלה הן השמצות פרועות, שלוחות רסן, ומשוללות יסוד. מדובר בהתבטאויות כוזבות העולות כדי לשון הרע", כתב עו"ד בן-צור לאמסלם ודרש ממנו למסור התנצלות תוך 48 שעות - ולא יגיש נגדו מילצ'ן תביעת דיבה.