גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"משרד האוצר ריכוזי מדי בהכנה, בחקיקה וביישום התקציב"

פרופ' מומי דהן, מבכירי חוקרי המדיניות הציבורית בישראל, הגיע למסקנה הזאת במחקר שהשווה את השליטה של משרדי האוצר ב-34 המדינות המפותחות ■ וגם: מי קובע את סדר העדיפות?

פרופ' מומי דהן / צילום: איל יצהר
פרופ' מומי דהן / צילום: איל יצהר

השליטה המופרזת של משרד האוצר ואגף התקציבים בהתנהלות התקציבית של הממשלה פוגעת באיכות הממשל בישראל - זו המסקנה של מחקר שעשה פרופ' מומי דהן מהאוניברסיטה העברית, מבכירי הכלכלנים בארץ. המחקר, שהשווה בין השליטה של משרדי האוצר של 34 המדינות המפותחות, הוביל לממצאים חד-משמעיים. "הדבר הכי בולט לעין הוא שהריכוזיות של ישראל גבוהה בכל אחד משלושת השלבים של תהליך התקצוב, גם בהכנה, גם בחקיקה וגם ביישום של התקציב - זה למעשה הממצא המרכזי", אומר פרופ' דהן, "הריכוזיות התקציבית הגבוהה גוררת כלפי מטה את אפקטיביות הממשל בישראל", קובע דהן. "על החפצים בממשל אפקטיבי יותר לשקול בחינה יסודית של הריכוזיות התקציבית החריגה של ישראל בהשוואה למדינות המפותחות", כתב דהן במאמר המסכם את ממצאי מחקרו על השפעת הריכוזיות על היעילות שעומד להתפרסם כחלק מספר של המכון הישראלי לדמוקרטיה על אפקטיביות הממשלה בישראל.

מחמירים עם הממשל

לפני שנגיע לריכוזיות, כדאי להבין יותר לעומק למה מתכוון דהן כשהוא מדבר על אפקטיביות הממשל. האם הממשלה שלנו יעילה? האם משרדי הממשלה, השלטון המקומי, מערכת המשפט והמשטרה, המערכת הפוליטית, התשתיות והחינוך - או במילה אחרת "הממשל" הישראלי אפקטיבי? כלומר נותן תמורה גבוהה לאזרח בגין כל שקל של מס שהוא גובה ממנו? בלי לערוך סקר מיוחד אפשר לנחש שעבור 9 מתוך 10 ישראלים התשובה לשאלה הזו תהיה שלילית. מי כמונו יודע לקטר על איכות השירותים הציבוריים שהוא מקבל בדואר, במשרד הפנים, ברשות המסים, בבתי המשפט או במשטרה. השאלה הגדולה היא כמובן היחסיות: עד כמה האפקטיביות של הממשל הישראלי באמת נמוכה בהשוואה לזו של ממשלי מדינות אחרות בעולם.

"איכות הממשל", "אפקטיביות ממשל" או "משילות" הם מושגים שקשה להגדיר אותם, ועוד יותר מכך קשה למדוד אותם. המדד האופנתי כיום באוצר הוא Doing Business של הבנק העולמי, שמדרג את קלות עשיית העסקים ב-190 מדינות בעולם וישראל דורגה בו השנה במקום ה-53, אחרי שירדה לשם מהמקום ה-40 ב-2015 וה-35 ב-2014. מדד כמו זה, אומר דהן, הוא מדד סלקטיבי שטוב בזיהוי כשלים נקודתיים, אך אין ביכולתו להציג תמונה מלאה של איכות הממשל, על כלל השירותים שהוא מספק.

הניסיון הרציני ביותר למדוד את אפקטיביות הממשל ב-32 המדינות המפותחות בעולם נעשה באמצעות מיזם אחר של הבנק העולמי. מדובר ב"מדד אפקטיביות הממשל", מעין "מדד מדדים" שמבוסס על שילוב של מדדים קיימים הניזונים מעשרות מקורות מידע שונים ובהם ארגונים בינלאומיים (כמו OECD), גופים עסקיים (כמו הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס) וארגונים אקדמיים (כמו בית הספר למינהל עסקים בלוזאן).

"המדד של הבנק העולמי לאפקטיביות הממשלה הוא המדד הכי מקיף שיש", אומר דהן, "הוא מקיף את כל תחומי הפעילות של הממשלה מחינוך, דרך בריאות, עבור בתחבורה ותשתיות וכן הלאה".במדד אפקטיביות הממשלה של הבנק העולמי מדורגת ישראל כיום במקום ה-21 מתוך 34 מדינות OECD. במצבה היחסי של ישראל לעומת יתר המדינות מורגשת הרעה מאז 2013. עד 2008 הייתה דווקא מגמה של שיפור וצמצום פערים. כיום אפשר לומר שאפקטיביות הממשלה בישראל תואמת את התוצר לנפש הישראלי, או במלים אחרות, אנחנו לא יותר טובים מהגויים, אבל גם לא יותר גרועים. התחושה הציבורית הרווחת היא ביקורתית ומחמירה מדי עם הממשל שלנו, אם לשפוט לפי מדד האפקטיביות.

מהם הגורמים שמשפיעים לרעה או לטובה על איכות הממשלים השונים בעולם? קשה מאוד למצוא את מה שמכנים הכלכלנים "קשר מובהק" בין תופעות שונות לבין איכות הממשל אך לדעת דהן ניתן להכליל ולומר, למשל, שריבוי מינויים פוליטיים משפיע לרעה על איכות הממשל וכך גם (ושלא במפתיע) תקציב נמוך מדי של משרדי הממשלה. הוצאת שירותי ממשל למיקור חוץ, לעומת זאת, הוכח כמהלך שיש לו השפעה חיובית על אפקטיביות הממשל, קובע דהן (ממצא שרבים בישראל יחלקו עליו). לעומת זאת, לכמות העבודה או למספר שעות העבודה השבועיות אין קשר מוכח לאפקטיביות של הממשל.

מה מתוך הגורמים האלה הוא בעל השפעה חריגה על אפקטיביות הממשל בישראל? ישראל בולטת לרעה בהוצאה ציבורית נמוכה (ראו טבלה) - נתון שמשמעותו שהשירותים והמשרדים האזרחיים והחברתיים בישראל מקבלים תקציב נמוך יחסית למקובל בעולם. האשם העיקרי בכך הוא תקציב הביטחון שמקבל בכל שנה פרוסה שמנה במיוחד מתוך העוגה התקציבית של כ-60 מיליארד שקל, הרבה יותר מבכל מדינה אחרת, מלבד אולי ארה"ב.

ממצא אחר, הרבה פחות מוכר, מגלה שבישראל קיימים פערים גבוהים יחסית ברמות השכר בתוך המגזר הציבורי בין שכר המנהלים בדרג הבכיר ביותר לשכרם של שאר העובדים. לפער הזה יש לפי דהן השפעה שלילית על אפקטיביות הממשל. "התפוקה בשירות הציבורי, יותר מאשר בגופים עסקיים, היא בחלקה הגדול פרי של עבודת צוות ועמומה מטבעה", כותב דהן במאמר, "ולכן הבדלי שכר עלולים לפגוע בפריון העבודה אם הם אינם תואמים בעיני העובדים את תרומתם. הבדלי שכר שנתפסים כבלתי הוגנים עלולים לפגוע בתפוקה ובעקבות כך גם באפקטיביות הממשל".

גילם הממוצע של עובדי המגזר הציבורי בישראל גבוה יחסית - אך לגיל הממוצע אין קשר מוכח לאפקטיביות הממשל. גם הביטחון התעסוקתי הגבוה יחסית שממנו נהנים עובדי המגזר הציבורי בישראל (במיוחד אלה הנהנים מקביעות) אינו תורם לאפקטיביות אך גם אינו פוגע בה.

מי קובע את סדר העדיפות

ישנו פרמטר נוסף שבו ישראל בולטת במיוחד: ריכוזיות בתהליך התקצוב, או השליטה שיש לאגף התקציבים באוצר בתקצוב משרדי הממשלה. מידת הריכוזיות היחסית של ישראל נמדדה על ידי ארגון OECD פעמיים בשנים האחרונות, ב-2008 וב-2013. המדידה נעשית באמצעות שאלונים שנשלחים למשרדי האוצר או לגופים האחראיים על המדיניות הפיסקלית ב-34 מדינות. בכל שאלון 90 שאלות שמנסות לנתח את עומק שליטת הגוף התקציבי בשלושה מקטעים או שלבים של תהליך התקצוב: שלב ההכנה, שלב האישור ושלב הביצוע. בין השאלות בשלב הביצוע, לדוגמה, היו "האם השרים במדינתכם רשאים להעביר עודפים שלא נוצלו משנה לשנה? (בישראל התשובה שלילית), "האם יש לאקזקוטיבה אפשרות להגדיל הוצאות לאחר אישור התקציב בכנסת?" (התשובה: כמעט בלתי אפשרי).

בהסתמך על התשובות לשאלונים יצרו ב-OECD את מדד הריכוזיות התקציבית' שמדרג את 34 המדינות בהתאם לניקוד (מ-1 עד 10) על מידת הריכוזיות התקציבית בשלב ההכנה, בשלב החקיקה ובשלב היישום - וניקוד סופי שמשקלל את שלושת הציונים האלה.

"הדבר הכי בולט לעין הוא שהריכוזיות של ישראל גבוהה בכל אחד משלושת השלבים של תהליך התקצוב, גם בהכנה גם בחקיקה וגם ביישום של התקציב - זה למעשה הממצא המרכזי", אומר פרופ' דהן. "אני באופן בסיסי תומך במתן כוח עודף למשרד האוצר. השאלה היא מה מידת הריכוזיות, לא האם צריך ריכוזיות. הממצא הוא שישראל מאופיינת בריכוזיות יתר.

- אבל מה רע בעצם בריכוזיות בניהול התקציבי? הרי זה נועד למנוע השתוללות של הפוליטיקאים והשרים?

"כאשר אנחנו שופטים את תקציב המדינה - ולא חשוב של איזו מדינה - יש שלושה היבטים חשובים: האחד הוא באיזו מידה תהליך התקצוב מוביל למשמעת תקציבית או לאחריות תקציבית. כלומר, אם אנחנו לא נעניק כוח עודף למשרד האוצר אז עלול להיווצר מצב כמו שהיה לפני תוכנית הייצוב ב-85' שהממשלה מנהלת את התקציב בצורה בלתי אחראית ומובילה בסופו של דבר למשברים מקרו כלכליים מאוד משמעותיים.

"ההיבט השני הוא באיזו מידה התקציב מבטא את סדרי העדיפויות של הציבור. אם נעניק כוח עודף למשרד האוצר במידה מוגזמת אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם סדרי עדיפויות שתואמים את מה שמוכתב על ידי משרד האוצר ולא את סדרי העדיפויות של הציבור. ההיבט השלישי והאחרון הוא היעילות של התקצוב, השימוש בכספי משלם המסים כדי להשיג את היעדים שאליהם התכוונה הממשלה".

- ברור לי הקשר של הריכוזיות למשמעת תקציבית, אבל מה לגבי שני ההיבטים האחרים?

"ריכוזיות גבוהה מדי מובילה לפגיעה באפקטיביות או ביעילות של השימוש בכספי משלם המסים בישראל וכמובן במדינות אחרות. אני יכול להדגים את זה כי מאוד חשוב להבין מהו המנגנון שבאמצעותו הריכוזיות פוגעת ביעילות. אני אתן דוגמה שיכולה להיות מובנת לכל אחד. אחת התופעות שכל מי שעוקב אחרי תקציב המדינה מכיר היא שבסוף השנה בדצמבר מוציאים הרבה מעבר למנה החודשית שהיית מצפה שמדינה תוציא. למה מוציאים הרבה יותר בדצמבר מאשר בינואר או בפברואר? כי מגיע סוף השנה והמשרדים חוששים שאם הם לא יוציאו את הכסף הם לא יוכלו להעביר אותו לשנה שלאחר מכן. הדפוס הזה שבו יש קפיצה מטאורית בהוצאה בסוף השנה - ברור שהוא לא יעיל. כי מוציאים כסף גם כשלא ברור שההוצאה מוצדקת. למה זה קורה? בגלל הריכוזיות של תהליך התקצוב. אם המשרדים היו רשאים להעביר בקלות משנה לשנה - שזה אומר פחות ריכוזיות - הם לא היו מוציאים כל כך הרבה בסוף השנה.

דוגמה נוספת, שהיא מאוד מאוד חשובה: הידע המקצועי מצוי במשרדים. משרד החינוך יודע יותר על חינוך מאשר משרד האוצר. אם משרד האוצר שולט בהרכב ההוצאה בתוך כל משרד, אז יש תת-שימוש בידע של הגורמים המקצועיים במשרדים וזה מוביל לפגיעה ביעילות. אם המשרדים האלה הם ת"פ של משרד האוצר אז באופן טבעי האנשים המוכשרים יותר ילכו פחות למשרדים האלה ויותר למשרד האוצר, ואז אלה שמוציאים לפועל את ההוצאה לחינוך ולבריאות הם הפחות מוכשרים בין האנשים בשירות המדינה. אלה דוגמאות שהם הסברים תיאורטיים איך ריכוזיות תקציבית יכולה להשפיע על היעילות. מה שחדש בספר הוא שגם אמפירית המדד של הבנק העולמי מראה שמדינות ריכוזיות מדי האפקטיביות שלהן נמוכה יותר.

"אנחנו יכולים לחשוב על צמצום הריכוזיות - לא על הביטול שלה - כי זה יכול להגדיל את האפקטיביות של הממשלה".

- היית מתחיל בחלק מסוים של הריכוזיות?

"כן. הפגיעה החמורה יותר באפקטיביות של הממשלה היא בריכוזיות בשלב הביצוע, כך לפחות עולה מעבודת מחקר נפרדת שעשינו פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי ואני. ככל שמדינה יותר ריכוזית בשלבי הביצוע והיישום, הפגיעה באפקטיביות הרבה יותר מוחשית ובולטת מאשר בשלב ההכנה".

"הנומרטור חשוב, אבל הוא לא כלי תכנוני"

נושא חשוב נוסף שמופיע במאמר של דהן הוא השאלה מי מפקח על האוצר מבחינה מקצועית. דהן מציין במאמרו כי בשנים האחרונות נרשמה עלייה תלולה במספר המועצות הפיסקאליות: משנת 2007 ועד 2012 גדל מספרן בעולם מ-8 ל-18.

בישראל הוקמה במהלך תקופה זו המועצה הלאומית לכלכלה, אך לדעת דהן לא ניתן לראות בה מועצה פיסקאלית אמיתית בגלל התלות הגבוהה שיש לה בראש הממשלה ובמשרד ראש הממשלה. "המועצה הלאומית לכלכלה צריכה להיות רשות עצמאית ולא ת"פ של משרד כלשהו, כולל לא משרד ראש הממשלה", אומר דהן. מועצה פיסקלית אמורה לפקח על פעילות האוצר ואגף התקציבים - גוף שפועל כיום באופן עצמאי לחלוטין מבחינה מקצועית. "ניקח כדוגמה את כללי הרישום של תקציב המדינה", מסביר דהן, "כמעט מדי שנה אגף התקציבים יכול לשנות את הדרך שבה רושמים הכנסות שאמורות להתקבל מגופים כמו מפעל הפיס, הרכבת או רשות שדות התעופה - ולהתאים את המספרים כך שיציגו תמונה מסוימת שלא בהכרח משקפת את המציאות. אחד הדברים שהצעתי, עם פרופ' אבי בן בסט, הוא שהמועצה תהיה בעלת הסמכות לקבוע את דרך הרישום של כל הוצאה תקציבית כך שאגף תקציבים לא יימצא בניגוד עניינים בכך שמצד אחד הוא מכין את התקציב ומצד שני הוא מציג את נפלאותיו לציבור".

- האם חקיקת הנומרטור לא מוסיפה כלי שמגביל את חופש הפעולה גם של משרד האוצר?

"הנומרטור הוא בהחלט תוספת חשובה, הוא מונע התרחבות של ההוצאה התקציבית ללא רסן. הוא בולם זעזועים, אבל זה לא כלי תכנוני כמו שב-OECD מצפים מממשלות לפתח. להסתכל על ההוצאה וההכנסות ולגזור את המדיניות ממבט ארוך טווח".

- אילו תובנות אפשר לקבל מתכנון תקציבי ארוך טווח?

"התכנון התקציבי נולד מהתפתחות המשבר הפנסיוני באירופה. למעשה, המדינות הבינו שללא תכנון ארוך טווח הן בעצם חשופות למשבר בתחומים שונים ולכן התכנון התקציבי בעצם נועד להקדים תרופה למכה, כדי שמדינה לא תיכנס למשבר ורק אז תתחיל להפעיל את האמצעים, אלא תזהה את הבור מראש ויהיה לה מספיק זמן להיערך. אם אין לך מספיק זמן אז כמובן המדיניות היא מאוד לא יעילה".

- אפשר להניח שבישראל הסוגיות הרלבנטיות יהיו למשל השתלבות חרדים וערבים ובעיית הפנסיה התקציבית?

"נכון להתייחס להתפתחות הדמוגרפית, הפנסיונית - אלה דוגמאות מאוד טובות. ההמלצות של ה-OECD הן להציג את המגמות האלה לעשרות שנים במסגרת התכנון התקציבי - וזה לא חלק מהליך התקצוב הסטנדרטי בישראל".

מדד הריכוזיות

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בפתיחת הבורסה; אופקו הלת' יורדת ב-3.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 נסחר במגמה דומה ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"