בהחלטות שנחשבות תבוסה חלקית לממשל טראמפ, הוציאו לפנות בוקר (א') שלושה בתי-משפט פדרלים - בברוקלין (ניו-יורק), אלכסנדריה (וירג'יניה) וסיאטל (וושינגטון) - צווי מניעה שאוסרים על הממשל לגרש נוסעים מוסלמים, שהגיעו לארה"ב עם אשרות תקפות.

צו נשיאותי של דונלד טראמפ - והבהרות לצו שפורסמו מאוחר יותר - מורה לבקרי הגבול בנמלי-תעופה בארה"ב לעצור ולגרש כל נוסע מ"רשימה שחורה" של שבע מדינות מוסלמיות, גם אם הנוסע מצויד באשרה תקפה, לרבות גרין קארד, שמקנה זכות ישיבת קבע ועבודה בארה"ב. סעיף זה של הצו תקף לשלושה חודשים. סעיף אחר אוסר לחלוטין כניסת פליטים סוריים, ללא הגבלת זמן.

צווי המניעה ימנעו גירושם של כ-200 נוסעים שהגיעו במרוצת יום אתמול (שבת) משבע המדינות האסורות לנמלי תעופה בינלאומיים בארה"ב, ומצאו עצמם מאחורי סורג ובריח בהמתנה לטיסה חוזרת למדינה שממנה המריאו לארה"ב. הם יצאו לדרך זמן מה לפני פרסום הצו של טראמפ (ליל שבת לפי שעון ישראל) או לאחר פרסומו, ורובם לא היו מודעים כלל לקיומו.

צו המניעה של בית-המשפט בניו-יורק גם מאפשר לנוסעים ממדינות "הרשימה השחורה", שמצוידים בכל האשרות ושעברו, כמקובל, תהליך סינון קפדני, לצאת לארה"ב בתוך הימים הקרובים. אך צו מניעה זה אינו פוסל את עצם האיסור להכניס לארה"ב נוסעים משבע המדינות: עיראק, תימן, סומליה, איראן, סוריה, לוב וסודאן. הוא גם אינו מורה לשלטונות לאפשר כניסת העצורים לארה"ב (אך גם אינו מורה ההיפך), ואף אינו קובע אם הצו הנשיאותי עומד בקריטריונים של החוקה.

צו המניעה בניו-יורק הוצא לבקשת האיחוד האמריקאי לזכויות האדם (ACLU), שביקש לכנס מושב חירום של בית-המשפט בשעות הערב (שעון החוף המזרחי). בשעות שקדמו להחלטת בית-המשפט הלכה וגאתה המתיחות בנמלי-התעופה הגדולים. הפגנות גדולות של מתנגדי טראמפ נערכו במסופים בנמל התעופה קנדי בניו-יורק, ובנמלי התעופה הבינלאומיים בוושינגטון, שיקאגו, לוס-אנג'לס, סיאטל וסאן-פרנסיקו.

 

בקנדי הפגינו אלפי אנשים. חלקם נשאו כרזות כ"היום כולנו מוסלמים" או "אין כניסה לפשיזם". בשידורים מנמל התעופה אוהייר בשיקאגו היה אפשר להבחין בקבוצת גדולה של חובשי כיפות שמחו על האיסור . מאות הפגינו גם מול בית-המשפט בברוקלין. כאשר הגיעה הבשורה על פרסום צו המניעה פרצו המפגינים בנמל קנדי - וכנראה בנמלי התעופה האחרים - בשאגות שמחה אדירות.

השופטת הפדרלית אן דונלי, שמונתה לתפקידה ע"י הנשיא לשעבר, ברק אובמה, קבעה שהחזרת הנוסעים שהגיעו לארה"ב למקומות שמהם באו תגרום להם "נזק בלתי הפיך".

עורכי-הדין מטעם ACLU אמרו, כי מדובר בניצחון ראשון בשרשרת צפויה של ניצחונות עתידיים והבטיחו להוסיף ולהאבק עד לביטול סופי של הצו, שאותו הגדירו כ"מנוגד לחוקה". השלב הבא, שכנראה ייצא אל הפועל מחר (ב'), יהיה דרישה לשחרר את הנוסעים שנעצרו. בהמשך, יקרא ACLU לבתי-המשפט להכריז על הצו כבלתי תחוקתי.

מכל הצווים שפרסם ממשל טראמפ עד עתה נראה שצו איסור כניסת המוסלמים עורר את הזעם הציבורי הגדול ביותר. הוא הצליח לקומם נגדו לא רק אזרחים מהשורה, אלא גם מושלי מדינות ואפילו מחוקקים רפובליקאים (ככל שידוע, אין אפילו מחוקק דמוקרטי אחד שתומך בצו של טראמפ לאיסור כניסת המוסלמים).

התובע הכללי של מדינת ניו-יורק, אריק שניידרמן, הבטיח לעשות כל מאמץ אפשרי ולא להתחשב בשום מכשול כדי להביא לשחרור העצורים כתוצאה מ"הצו הנשיאותי המפלה והמסוכן הזה". לדבריו, "הצו של טראמפ נגד פליטי מלחמה הוא נקודת שפל חדשה במדיניות החוץ האמריקאית בעידן המודרני".

מושל מדינת וירג'יניה, טרי מקוליף (דמוקרט), אמר במסיבת עיתונאים בדלאס, אחד משני נמלי התעופה הבינלאומים של וושינגטון הבירה, כי הצו הנשיאותי "יצמיח משטמה כלפי כלפי אמריקאים ברחבי תבל". הוא אמר, שיותר מ-50 מוסלמים נעצרו בנמל זה.

הצלחת ACLU בבתי-המשפט נובעת מהעובדה שתהליך ההכנה של הצו הנשיאותי היה חפוז ורשלני במידה שגובלת בחוסר מקצועיות, לדברי פרשנים שרואיינו הערב בערוצי החדשות. לא ניתנו הוראות לעובדים פדרליים בשטח כיצד ליישם את הצו. כאשר פרקליטי עצורים בנמל קנדי פנו לבקרי הגבולות בבקשה לשמוע הסברים, הם קיבלו את המענה הבא: "זה הנשיא. דברו עם האדון טראמפ".

הפרקליטים טענו בבתי-המשפט, כי הרישול הבולט בהכנת הצו חולל כאוס ובלבול בנמלי-תעופה ברחבי ארה"ב, מפני שלבקרים ולמנהלי המשמרות לא ניתנו כל הנחיות. "הממשל לא הודיע לנמלי התעופה כיצד לנהוג", אמר אחד מהפרקליטים.

הדלפה מהבית הלבן, שפורסמה ב"ניו יורק טיימס", חושפת את התוהו ובוהו ששורר שם בעת הכנת הצווים. העיתון מדווח, שביום ג' בבוקר הוצפה המועצה לביטחון לאומי בבת-אחת בזרם גדול של מסמכים. לפחות חמישה דוא"לים הגיעו בין 8.35 ל-8.45. כל דוא"ל היה גרסה שונה של צווים נשיאותיים שטראמפ היה אמור לחתום עליהם בהמשך היום. הצווים האלה עסקו בשינויים משמעותיים בתחומי אמנות בינלאומיות, מימון גופים בינלאומיים, כאו"ם, החמרת היחס לעצורים שחשודים בטרור וכו'.

בממשלים קודמים, העבודה להכשיר את הקרקע לצו נשיאותי כלשהו הייתה נמשכת שבועות. טיוטות של הצו היו מופצות במשרדי ממשל רלוונטיים כדי להטמיע בצו תשומות מקצועיות ולשריין אותו מאתגרים משפטיים.

אבל לא בממשל טראמפ. על פי כל הסימנים, הנשיא החדש החליט להדהים את בוחריו ביכולתו הביצועית ובנחישות דעתו לשנות את וושינגטון ואמריקה כולה, בתוך ימים ספורים למן השבעתו, למרות שאין לו כל גיבוי מקצועי. עוזריו הבכירים - סטיב בנון, חתנו ג'ארד קושנר, ראש המטה ריינס פרייבס וקלי-אן קונוויי, מעצבת המסרים לציבור - משוללי כל ניסיון ממשלי.

וכך, בתוך כמה שעות ביום ג', חתם טראמפ, לעיני המצלמות על שורת צווים הרי חשיבות, למרות הפצרות של צוות המועצה לביטחון לאומי להמתין לקבלת תשומות ממשרדי ממשל ומיועצים משפטיים. קרוב לוודאי שכך נולד גם הצו הנשיאותי שאוסר כניסת מוסלמים משבע המדינות ברשימה השחורה.